Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Prijs CNG aan de pomp

Lange_666

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Rogerke zei:

Zijn hier mensen met ervaring die hun bezinetank hebben vergroot? Ik laat me vertellen dat in mijn wagen (skoda octavia 1.5 gtec) plaats is voor een benzinetank van 40liter, hoewel er maar een geïnstalleerd is van 12liter. (onder druk van overheid) 

Loop ik risico door een nieuwe tank te laten plaatsen?

Indien er plaats is voor die benzinetank van 40 liter, kan je overwegen die te (laten) plaatsen.

Zou de keuring dat merken als het goed gedaan is ?

Conform of niet : in België / Vlaanderen heb je geen fiscaal voordeel met een CNG met kleine benzinetank.  In welk land wel ? 

Fantasietje geweest van de EU om een kleine benzinetank te verplichten opdat een CNG'er vrijstelling / fiscaal voordeel / of wat dan ook zou krijgen ?

In ieder geval niks van in huis gekomen : niet fiscaal (afgeschaft in Vlaanderen), niet ivm LEugenZones, geen brandstof van de toekomst (dat is enkel elektrisch volgens de EU malloten) (maar wel city-trip vliegtuigreizen maken met een toeslag van 2 of 5 € voor een afstand van 1.000 km.  Die toeslag wil ik ook wel betalen met mijn benzinewagen)

Oei, ik ben precies wat afgeweken....

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu terug lager dan de piek in December 2021. Dus marktconform zou de prijs vandaag onder de 2 euro per KG moeten liggen. Aangezien Belgie veel gas uit LNG heeft lijkt het me dat het paniek was of er genoeg aangeleverd zou kunnen worden. Dat lijkt nu te stabilizeren. Ik hoop dat DATS niks verdiend heeft met zen veel te dure CNG.

image.thumb.png.be06bcebad68db730d3a617333a547a0.png

• Bedankt 1

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png spacer.png
spacer.pngspacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn inschatting is dat de particuliere CNG-rijder per definitie prijsbewust tankt en dat DATS ons bij deze gewend heeft gemaakt uit te kijken naar de goedkoopste op onze trajecten.. Héééél slechte marketing. Dubbel jammer want hun goeie dekking aan tankstations heeft denk ik bijgedragen aan de verkoop van CNG-wagens. 

• Vind ik leuk 1

1095188_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Enora in diegem gisteren nog getankt aan 1.899 €/kg H gas.....   Hallo DATS ?????

(Vandaag is het weliswaar aangepast naar 2.27 €/kg maar dat is nu dus juist de helft van de "marktleider")

aangepast door paulDS
huidige prijs ook vermeld
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Enora-stations zitten intussen aan 2,27 en volgens een goed ingelichte bron in een CNG-groep op FB zou het morgen zelfs naar 3,5 gaan. Daarmee zitten we nu echt aan het trieste punt waarop het eigenlijk bijna altijd voordeliger is om op benzine te rijden. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Koen C zei:

Indien er plaats is voor die benzinetank van 40 liter, kan je overwegen die te (laten) plaatsen.

Zou de keuring dat merken als het goed gedaan is ?

Conform of niet : in België / Vlaanderen heb je geen fiscaal voordeel met een CNG met kleine benzinetank.  In welk land wel ? 

Fantasietje geweest van de EU om een kleine benzinetank te verplichten opdat een CNG'er vrijstelling / fiscaal voordeel / of wat dan ook zou krijgen ?

In ieder geval niks van in huis gekomen : niet fiscaal (afgeschaft in Vlaanderen), niet ivm LEugenZones, geen brandstof van de toekomst (dat is enkel elektrisch volgens de EU malloten) (maar wel city-trip vliegtuigreizen maken met een toeslag van 2 of 5 € voor een afstand van 1.000 km.  Die toeslag wil ik ook wel betalen met mijn benzinewagen)

Oei, ik ben precies wat afgeweken....

Volgens mijn informatie controleert men dit niet bij de keuring.  Heb mijn garagist alleszins om meer info gevraagd.

Eventueel wil ik dat ook opnieuw laten homologeren, indien nodig. ook al kost mij dat enkele 100den euros. de meerprijs op jaarbasis aan CNG alleen kost mij voor een jaar al ongeveer 4000 euro. Dan is de rekening snel gemaakt.

(ik ben genoodzaakt bij DATS24 te tanken... :()

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bremel zei:

De Enora-stations zitten intussen aan 2,27 en volgens een goed ingelichte bron in een CNG-groep op FB zou het morgen zelfs naar 3,5 gaan. Daarmee zitten we nu echt aan het trieste punt waarop het eigenlijk bijna altijd voordeliger is om op benzine te rijden. :(

Vanavond 2,39€/kg in Jemappes (vanmorgen was het nog 1,999€/kg in Soignies)

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220309_93520985?fbclid=IwAR0oji1Awi4VNm1ekg1zduThyEm-MdKOwxFXxvaDfTIEqzDUp-U2ZTW5-9U

Ik heb net deze enquete van HBVL ingevuld en hen er op gewezen dat het vooral Dats24 is dat de prijzen opdrijft en dat ik nog altijd op meerdere plaatsen kan tanken aan € 2.20 (komt overeen met een benzineprijs van € 1.46). Wie doet nog mee om het machtsmisbruik van Dats24 aan de kaak te stellen ? Hoe meer dergelijke reacties ze krijgen , hoe beter....

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Brembos zei:

en dat ik nog altijd op meerdere plaatsen kan tanken aan € 2.20 

Waar dan? Nu ook Enora naar ruim boven de 3 euro gaat, lijkt die tijd helaas echt voorbij te zijn. Of toch tot de storm gaan liggen is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, JoBé zei:

4,85 nu als ik op de link klik. Maar maakt niet uit: ik ga er van uit dat ze geen kg meer verkopen aan hun huidige prijzen. Of zouden er toch nog onnozelaars rondrijden...? 🤔

Inderdaad, ze hebben hun prijs laten zakken, volgende keer plaats ik een printscreen om ze te ontmoedigen de gangster uit te hangen met hun prijzenbeleid.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/3/2022 om 12:22, Brembos zei:

Dat zal niet mogen denk aangezien de wagen dan niet meer conform is. Ik vernam van Drive Systems dat hun lpg leverancier aan het onderzoeken was of het mogelijk is om een cng wagen om te bouwen naar lpg.

Ik liet begin 2020 mijn gloednieuwe Ducato op CNG aanvullen met een LPG systeem van 220 liter. Het was de start van een gigantische lijdensweg. Precies 1000 km ging het goed totdat het motorstoringslampje ging branden, opweg naar mijn verlof. Om een erg lang verhaal kort te maken: de expert heeft me verteld dat de motor tegelijk LPG en CNG kreeg toegediend. Motor om zeep. Na meer dan een half jaar wachten werd uiteindelijk een nieuwe motor geïnstalleerd. Helaas ook niet zonder het nodige gedoe. Nu rijdt de bus gelukkig goed. Ik liet intern 4 extra CNG tanks plaatsen zodat ik nu een capaciteit heb van 60 kg.

Met de zielige benzinebak van 15 liter ben ik niks (100km max.) Te meer omdat de snelheid automatisch begrensd wordt tot max. 90 km/u. Levensgevaarlijk op de autosnelweg want vrachtwagens steken je zwaar geërgerd voorbij aan 92 km/u. Onder de bus is ook geen plaats meer voor een grotere benzinetank.

Terug on topic: tanken doe ik momenteel nabij/in Aken. Dat is een omweg van ca. 240 km maar daar kost een volle tank me momenteel max. 75€ vs ca. 240€ thuis. Met Duits gas rij ik tegen max. 15c/km.

aangepast door bhoeyb
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de huidige marktprijs (142 euro per MWh aardgas) kom je uit op een marktprijs van 1.81* euro per KG CNG. Voeg daar de werkingskost aan toe en je hebt een bedrag van 2 tot maximaal 2.2 euro afhankelijk van de percentages die een station hanteert.

Net ook de HBVL enquete ingevuld. Even ter zichtbaarheid:

16 uren geleden, Darmgasrijder zei:

Heb het ook gedaan

hier nogmaals de link voor geïnteresseerden 

Doe je verhaal

*(1 MWh = 100 m3 aardgas en 100 m3 aardgas is een 77 KG dus 142 delen door 77 geeft ons de ruwe marktprijs van 1.81 euro per KG)

aangepast door JEGO
Typfoutje

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png spacer.png
spacer.pngspacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bhoeyb zei:

tanken doe ik momenteel nabij/in Aken. Dat is een omweg van ca. 240 km

240 km omrijden ????

Dat is wel heel veel....

Met zo'n bus is dat 3 uur rijden  O.o

Ook de HBVL enquete ingevuld.

Hopelijk krijg ik niet teveel reclame in mijn mail-box.... :(

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...