JEGO Geplaatst: 7 september Delen Geplaatst: 7 september Op 5/9/2024 om 20:09, Gastanker zei: Romac Veurne nog steeds 1,29€. Met de korting eraf nog 1,11€. Met mijn Skoda Octavia rij ik aan een goeie 5€/100km. Best tevreden mee! Dat is niet veel meer dan electrisch haalbaar is Mooi! 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JEGO Geplaatst: 7 september Delen Geplaatst: 7 september 4 uren geleden, Gastanker zei: Ik zie nu op de website wel dat de prijs ondertussen gestegen is naar 1,405... Met korting dus 1,2235, valt nog steeds mee in vergelijking met DATS en consoorten. Helaas is DATS op veel plekken de enige optie in de omgeving. Maar alsnog beter dan benzine/diesel gelukkig. 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
grijpgraag Geplaatst: 8 september Delen Geplaatst: 8 september G&V Rolande Antwerpen Haven staat op 1.63 euro; pas na vier minuten had hij voldoende druk. Geen vrachtwagen te zien op zaterdagmiddag: unieke belevenis. 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 8 september Auteur Delen Geplaatst: 8 september Op 6/9/2024 om 14:43, paulDS zei: Fluvius is nu toch overgeschakeld naar H-gas in prov. Antwerpen? (in de brief staat vanaf 1/9, maar daar heb ik nog niet veel van gemerkt) DATS in Lier is nu 1.830€ / kg sinds 1/9 , zou dus H-gas moeten zijn. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 9 september Delen Geplaatst: 9 september Ook in Bouwel is de CNG 1.83 € / kg geworden ..... En 1.65 € voor 1 liter benzine 98 E5 .... Pfff, dat wordt rekenen Q8 E34 zal hopelijk lager zijn dan de DievenAanhetTankStation? 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Herbie Geplaatst: 10 september Delen Geplaatst: 10 september 5 uren geleden, Koen C zei: Ook in Bouwel is de CNG 1.83 € / kg geworden ..... En 1.65 € voor 1 liter benzine 98 E5 .... Pfff, dat wordt rekenen Q8 E34 zal hopelijk lager zijn dan de DievenAanhetTankStation? Veel moet je daar niet aan rekenen. Als de cng 1€ duurder staat dan de Benz95 rij ik op Benz. Das natuurlijk voor iedereen anders, volgens je verbruik. Zo komt het ongeveer uit voor mij. Anders tank ik wel 98, das om de paar maanden. 1 1 VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JEGO Geplaatst: 10 september Delen Geplaatst: 10 september 2 uren geleden, Herbie zei: Veel moet je daar niet aan rekenen. Als de cng 1€ duurder staat dan de Benz95 rij ik op Benz. Das natuurlijk voor iedereen anders, volgens je verbruik. Zo komt het ongeveer uit voor mij. Anders tank ik wel 98, das om de paar maanden. Verbruik maakt niet uit, dat schaalt met je rijstijl hetzelfde op benzine en CNG. Benzine moet 60% van de prijs van CNG zijn, en dan kost het evenveel per 100KM. Dus als je CNG tankt bij dats moet je benzine minder dan 1.1 euro (1.84*0.6) per liter kosten om goedkoper te rijden dan aardgas. Oftewel CNG moet 66.7% (prijs benzine x 1.667) duurder zijn dan benzine, voor dat je op benzine moet rijden. Dus voor een benzine prijs van 1.5 euro per liter, moet je pas over gaan op benzine als de CNG duurder is dan 2.5 euro per kilogram. 1 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 10 september Delen Geplaatst: 10 september (aangepast) @JEGO : Wow, dat is pas rekenen. Ik heb geen zin om aan het tankstation in procenten te beginnen rekenen.... Dat bedoel ik met "rekenen". @Herbie zijn berekeningswijze klinkt veel gemakkelijker en zou ik kunnen uitrekenen met het (gekende / bijgehouden) verbruik bij mijn Ypsilon (en rijstijl). En met 98 E5 ! 10 september aangepast door Koen C 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bremel Geplaatst: 10 september Delen Geplaatst: 10 september 2 uren geleden, JEGO zei: Dus voor een benzine prijs van 1.5 euro per liter, moet je pas over gaan op benzine als de CNG duurder is dan 2.5 euro per kilogram. Dat is inderdaad de simpele basisregel (vereist dus niet allerlei berekeningen) en gaat dan ook nog uit van een momenteel vrij lage prijs van 1,50 euro voor benzine. Als je de afgelopen jaren bekijkt is een stijging naar pakweg 1,70 verre van uitgesloten en dan kom je afhankelijk van de auto al bij 2,70-2,80 euro uit voor CNG echt duurder is per km. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JEGO Geplaatst: 12 september Delen Geplaatst: 12 september (aangepast) Op 10/9/2024 om 11:01, Bremel zei: Dat is inderdaad de simpele basisregel (vereist dus niet allerlei berekeningen) en gaat dan ook nog uit van een momenteel vrij lage prijs van 1,50 euro voor benzine. Als je de afgelopen jaren bekijkt is een stijging naar pakweg 1,70 verre van uitgesloten en dan kom je afhankelijk van de auto al bij 2,70-2,80 euro uit voor CNG echt duurder is per km. Inderdaad als je een aantal basis nummers in je hoofd houd hoef je echt niet heel de tijd te rekenen. Benzine 1 (ha wanneer zou dat nog gebeuren) - CNG 1.667 Benzine 1.5 - CNG 2.5 Benzine 1.75 - CNG 2.95 Benzine 2 - CNG 3.33 Ik snap dat er vroeger droom prijzen waren van CNG (heb ze zelf niet meegemaakt helaas) maar zelfs ten tijden dat DATS 5 euro vroeg, heb ik goedkoper gereden dan mensen op benzine konden doen. (heb dan wel niet bij DATS getankt, maar dat is gezond verstand gebruiken). AANVULLING: GELDT ENKEL VOOR H+ GAS 13 september aangepast door JEGO verduidelijking 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JEGO Geplaatst: 12 september Delen Geplaatst: 12 september Prijs aan de pomp bij Rolande in NL is ondertussen 1.959 per KG (H-gas uit LNG). Datzelfde durven ze bijna (1.899 euro) te vragen voor (BIO) L-gas in NL. Ze hebben hier ondertussen wel een accijns op CNG.... vandaar het grotere verschil tussen BE en NL. 1 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JoBé Geplaatst: 12 september Delen Geplaatst: 12 september (aangepast) Op 10/9/2024 om 08:18, JEGO zei: Benzine moet 60% van de prijs van CNG zijn Da's dan voor jouw rijstijl/verbruik-combinatie. Is voor iedereen/elke wagen anders. Voor mijn A3 is dat 70% (afgerond). 12 september aangepast door JoBé 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen) 2019 NIU NGT ( E-scooter ) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JEGO Geplaatst: 12 september Delen Geplaatst: 12 september 1 uur geleden, JoBé zei: Da's dan voor jouw rijstijl/verbruik-combinatie. Is voor iedereen/elke wagen anders. Voor mijn A3 is dat 70% (afgerond). Ik heb puur naar de energie densiteit van de brandstoffen gekeken per liter en per kg respectievelijk. Het kan dus niet afhangen van het type voertuig. Het kan WEL nog afhangen van de kwaliteit CNG die je tankt, L-gas, H-gas, H+ Gas. 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 12 september Delen Geplaatst: 12 september 13 minuten geleden, JEGO zei: Het kan WEL nog afhangen van de kwaliteit CNG die je tankt, L-gas, H-gas, H+ Gas. Ondertussen zou het in België overal H-gas zijn. Uitgezonderd bio-gas daar ergens in Wallonië. H+ maar hier en daar (snelweg Heverlee ? snelweg Ranst ? Kallo ?) Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JoBé Geplaatst: 12 september Delen Geplaatst: 12 september (aangepast) 53 minuten geleden, JEGO zei: Ik heb puur naar de energie densiteit van de brandstoffen gekeken per liter en per kg respectievelijk. Het kan dus niet afhangen van het type voertuig. Het kan WEL nog afhangen van de kwaliteit CNG die je tankt, L-gas, H-gas, H+ Gas. Densiteit? Ik zou nog niet eens weten hoe dat ik dat woord moet uitleggen... Maar hoe moeilijk kan je het maken? Om je eigen cijfers te gebruiken: 4,9 kg en 7,9 liter. 490 : 7,9 geeft 62,03. Voor mij is dat 5,2 kg en 7,5 liter, 520 : 7,5 = 69,3. En om het helemaal simpel te maken (ik hèb dat hier al eens gedaan): 5,2 x 1,83 = 9.5 € (gas) en 7,5 x 1,5 = 11,25 €. (benzine) Of ook nog: 11,25 / 5.2 = 2,16 €, m.a.w. voor mij mag de gas nog stijgen tot 2,16 om break even te spelen. En dus geen 2.5 €... 12 september aangepast door JoBé 1 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen) 2019 NIU NGT ( E-scooter ) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 12 september Delen Geplaatst: 12 september (aangepast) Pfff, allemaal rekenen en rekenen en formules en en en .... Daar heb ik geen goesting in Als ze het nu eens gemakkelijk maken : 1 kg CNG goedkoper dan 1 liter benzine. Telkens in Euro uitgedrukt, niet in densiteit of calorische waarde of wat dan ook. Zoals : 1.45 € / kg CNG <-> 1.78 € / L 98 E5 Dat is pas gemakkelijk 12 september aangepast door Koen C 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JEGO Geplaatst: 13 september Delen Geplaatst: 13 september 18 uren geleden, JoBé zei: Maar hoe moeilijk kan je het maken? Om je eigen cijfers te gebruiken: 4,9 kg en 7,9 liter. 490 : 7,9 geeft 62,03. Niet representatief. Dat CNG gemiddelde van is L-gas, H-gas, en H+ gas samen. De waardes van benzine zijn vertekend omdat ik er zelden op rijd. Dus veel verbruik na het tanken, of bij kou. Op fatsoenlijke stukken verbruik ik 7 liter op 100 met benzine. 1 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JEGO Geplaatst: 13 september Delen Geplaatst: 13 september ALGEMEEN: CNG-L: moet meer dan 25% duurder zijn dan Benzine alvorens je op benzine zou moeten rijden CNG-H: moet meer dan 50% duurder zijn dan Benzine alvorens je op benzine zou moeten rijden Met kwartjes en halfjes rekenen moet wel lukken toch? De rest laat ik maar buiten beschouwing wegens te moeilijk rekenen, die 66.7% was voor mijn CNG-H+, sorry dat was niet zo duidelijk. 1 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JEGO Geplaatst: 13 september Delen Geplaatst: 13 september 20 uren geleden, JoBé zei: Densiteit? Ik zou nog niet eens weten hoe dat ik dat woord moet uitleggen... Ik begrijp dat alle nummertjes misschien te veel zijn. Ik probeer het even uit te schrijven zodat het misschien toch makkelijker te begrijpen is. Een liter benzine heeft een bepaalde hoeveelheid energie en een kilogram CNG heeft een bepaalde hoeveelheid energie: Energie densiteit = hoeveel energie per liter of kilogram Benzine: 8.8 kWh/L CNG L: 11.3 kWh/kg -> 27% meer energie in 1 kg CNG-L dan in 1 liter benzine GNG H: 13.3 kWh/kg -> 49.4 % meer energie in 1 kg CNG-H dan in 1 liter benzine CNG H+: 13.7 kWh/kg -> 53.9% meer energie in 1 kg CNG-H+ dan in 1 liter benzine CNG uit puur methaan: 15.4 -> 73 % meer energie in 1 kg CNG-H++ dan in 1 liter benzine CREG studie hierover https://www.creg.be/nl/publicaties/studie-f1919 Voor de LNG stations is er meer variatie mogenlijk afhankelijk van de kwaliteit maar het zal altijd tussen 13.7 en 15.4 kWh/kg liggen. 2 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht JoBé Geplaatst: 13 september Populair bericht Delen Geplaatst: 13 september (aangepast) @JEGO daar zat ik nu op te wachten sè... Not! *zucht* I give up... Parels? Zwijnen? En nu back on topic: prijzen! 13 september aangepast door JoBé 1 2 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen) 2019 NIU NGT ( E-scooter ) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen