Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Fiat Doblo CNG koude start probleem

balduckwillemijns

Aanbevolen berichten

@balduckwillemijns wat is je probleem exact? Je Fiatwagen start normaal gesproken altijd eerst op benzine.  Indien je dit even kan omschrijven kunnen we je beter helpen. 

Welkom op het forum B|

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor vlotte reactie,

Het probleem is denken we dat we te weinig eens de benzine tank leeg rijden,

de vorige keer maakte hij ook slechte koude starten en nu terug maar als we goed nadenken begint het steeds als de benzine tank half leeg is wat nu het geval is en het is vier maanden geleden dat hij vol was met 98 maar de vorige tank beurt was 95.

de ene dag start hij direct koud de andere niet en hoe kouder het is hoe frequenter het voor valt. Eens gestart is hij de hele dag prima. Anders zeer tevreden over de Doblo altijd met fiat gereden maar nu de eerste op cng, In de garage melden ze ook dat er condens in de tank kan komen na lange tijd niet tanken en het  beter is eens vlugger de benzine uit te gebruiken. ze kennen anders weinig problemen met Doblo cng Garage is Gentmotors grote Fiat verdeler. Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recent hebben we ook problemen met de Ypsilon (= Fiat motor, 2 cilinder, Twin Air) bij het starten.

(de Doblo is een T-Jet 1.4, 4 cilinder)

Met het groot onderhoud vertelde de garage dat het een slechte bougie was.

Niet dus.  Want het probleem bij koud weer (nu dus :) ) is er weer.

En ook : eens gestart, motor afzetten, terug starten -> alles OK voor de rest van de dag.

Alhoewel dat die het deze avond het ook niet goed deed.

Wij rijden altijd iedere 10.000 km een hele benzine tank leeg.

Laatste benzine tankbeurten : 30 oktober (21 liter E95 Aral Lux) - 29 november (28 liter E95 Dats) - 29 december (27 liter E98 Total).

Als ik het nu zo schrijf : benzine lijkt me OK. 

Ttz géén E10 en de laatste Total E98.

Ik verdenk : weer bougie - bougiekabels (lijkt me sterk na 60.000 km !) - bobine (??) - brandstofpomp

Verdict : pas 2e week februari heeft de garage een plaats vrij >:(>:( voor een auto die 2,5 jaar oud is >:(

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat de Doblo een tank heeft van zo'n 22 liter benzine, dat is ongeveer de hoeveelheid die ikzelf ook altijd in mijn tank heb zitten.

Ik heb meestal rond de 15 liter in mijn Skoda en tot op heden dit probleem nog niet gekend.
Benzine kan inderdaad bij lange stilstand vocht opnemen, dit is eigen aan ethanol, met de E10 die ze nu in hebben ipv Super 95 heeft dit gevolgen voor bv. grasmachines, die zijn hier heel gevoelig aan, net zoals een moto.

Wat betreft wagens, op zich zijn die motoren sterker en hebben hier minder last van. Het probleem dat je kort omschrijft zou inderdaad hiermee te maken kunnen hebben, echter vind ik het vreemd dat anderen met een andere wagen (ander merk) dit probleem nog niet hebben gemeld.

Je zou kunnen opteren om minder benzine te tanken ipv je volle tank, dus gewoon bij regelmaat een paar liters extra tanken, dit zou je probleem kunnen neutraliseren.
Zelf rij ik dus altijd met een minimale hoeveelheid rond in geval ik geen CNG-pomp zou tegenkomen.

Mijn huidige benzine zit er in van november, ervoor was het van juni geleden dat ik nog benzine had getankt (dit was tijdens mijn vakantie in Slovenië).

Staat je wagen 's nachts binnen of buiten geparkeerd? o.O

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede avond,

De wagen staat iedere avond  in de garage (wel niet vorst bestendig) rijdt soms twee dagen niet ook. Wagen niet nodig dus.

De wagen laat geen foutmeldingen zien (bouwjaar auto 2015) de Batterij functioneert goed

Contact gehad met de garage Advies  kan eens een auto zijn die minder goed koud start??? of benzine en condens, Vlugger Benzine eens opgebruiken.

eigenaardig dat hij na de volle tank terug een tijdje probleem loos startte,  en nu da tank terug bijna meer dan half leeg is begint hij het frequenter te doen slecht koud starten .Je zou het moeten geloven dat het aan die Benzine beurten mankeert, Ik moet er wel bij vermelden dat we met die wagen rijden sedert 7-7 -2015 Nieuw op 0km er was toen E 95 in de tank van in de garage. En als die half leeg was hebben wij er E98 Dats Waregem bij gedaan 12.07 liter. Nu nog steeds die benzine, Het zou nu eigenlijk nog maar de derde keer zijn dat wij zelf tanken op 15800 Km (benzine) met die wagen. WE overwegen ook Total E 98 te tanken ( aanrader vrienden zou betere benzine zijn wordt gezegd?). Moest het erger worden maak ik afspraak garage natuurlijk. Dat is ons verhaal. trouwens aardgasrijder bedankt voor de mooie CNG sticker die we via jullie konden aanschaffen, We volgen de aardgasrijder ook via Facebook.

Pas nu met de tweede periode koude start problemen; begeef ik mij op dit forum.( dus nieuw voor mij)

Bedankt voor jullie reacties;  Ik zal updaten hoe het verder verloopt   Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benzine 98 is inderdaad beter houdbaar (merk maakt niet uit hoor), echter heb ik onlangs gevraagd aan Dats wat de houdbaardheid van de E10 was.

Zij gaven aan dat deze 1 jaar houdbaar is en kon gebruikt worden zonder enig probleem.

Wanneer heb je laatst getankt? Weet je dat nog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, balduckwillemijns zei:

WE overwegen ook Total E 98 te tanken ( aanrader vrienden zou betere benzine zijn wordt gezegd?).

Brandstofmerken die zelf niet produceren (oa DATS, Gabriels, Maes enz) zijn opkopers, maw zij kopen de overschotten op die door de producenten geproduceerd worden.

Deze brandstoffen voldoen allemaal aan de standaard specificaties voor dat type brandstof en de toegestane afwijking op die specificaties is heel klein.

Total (en bv ook Shell) voegen hier bovenop nog additieven toe om hun brandstof te "upgraden" (Total Excellium en Shell V-Power).

Daardoor kosten die ook wat meer aan de pomp.

Maar of die % meerprijs zich ook vertaald in dezelfde % extra power/properdere uitstoot/meer kms voor dezelfde hoeveelheid brandstof is nog maar de vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het proberen eens waard, vroeger tankte ik altijd diesel bij Total omdat we eens bij een Fiat Doblo eerste generatie een dieselpompdefect hebben voorgehad, in de garage raden ze toen ook aan een merkbrandstof te tanken in het vervolg, nooit meer problemen gekend.

Met die benzine en CNG had ik er nog niet zo bij stilgestaan, nu door dat regelmatig slecht koudstarten eens overwegen.

De benzine wordt ook zo snel niet opgebruikt daar er maar enkel gestart wordt op benzine, hij rijdt verder op cng.

Deze morgen trouwens geen koudestartprobleem:) Dank voor de info. Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@balduckwillemijns @Lange_666

Toen ik enkele jaren geleden ging informeren i.v.m. een tankkaart van DATS24 heb ik ook contact genomen met Test-Aankoop omdat ik het ook niet zo vertrouwde om brandstof te kopen van een 'merkloze' verdeler. Volgens wat zij terug vonden klopt het verhaal van @Lange_666 en kopen zij bij verschillende (grote) brandstofleveranciers, waar zij op dat moment de beste voorwaarden krijgen. Men had bij Test-Aankoop ook nog geen klachten binnen gekregen over de brandstofkwaliteit van DATS24.

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 7 maanden later...

Hallo,

Ik rijd met een fiat doblo cng van 2015 zelfde probleem met koudstart.

Op 06-09-2017 voor onderhoud geweest 121468 km nieuwe bougies geplaatst.

Nog steeds 2 maal starten na lange stilstand of koudstart.

De motor slaat niet aan bij de eerste maal.

Heb al brandstof 98 van Total getankt.

Probleem blijft hetzelfde.

Graag info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, geert de marie zei:

Hallo,

Ik rijd met een fiat doblo cng van 2015 zelfde probleem met koudstart.

Op 06-09-2017 voor onderhoud geweest 121468 km nieuwe bougies geplaatst.

Nog steeds 2 maal starten na lange stilstand of koudstart.

De motor slaat niet aan bij de eerste maal.

Heb al brandstof 98 van Total getankt.

Probleem blijft hetzelfde.

Graag info.

De batterij van je auto is toch nog altijd in goede staat? Niet te oud? Want het probleem dat je hier beschrijft zou op een batterijprobleem kunnen wijzen.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, geert de marie zei:

Hallo,

Batterij is nog ok, denk ik. Motor slaat gewoon niet aan bij de eerste start.

Denk dat het iets te maken zou hebben met de temperatuursensor, deze schakelt over van benzine naar gas .

graag info 

Ik ben geen expert op het gebied van Fiat-auto's en al zeker niet op het gebied van Fiat-auto's met een aardgasmotor. Ik raad jou dan ook aan om het probleem door je Fiat-dealer te laten oplossen, of indien je dat niet wil, dan kan je contact opnemen met een erkende CNG-installateur. Hier is de lijst met officieel erkende CNG-installateurs (PDF-bestand): http://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/cng_5.pdf

Ik weet wel dat jouw Fiat altijd op benzine start, en dat koude of hitte daarin geen rol zouden mogen spelen.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd 5 jaar met een Multipla die inmiddels ook 130000 km heeft gelopen.
Het probleem met koudstart is mij ook bekend.
Meestal moet ik dan ook twee maal starten.

Volgens mij heeft het iets te maken met de injecteurs.
Ik heb twee sets die ik regelmatig wissel wanneer het starten wat moeilijk gaat.
Voor ik ze wissel reinig ik ze ultrasoon en daarna start hij een hele tijd merkelijk beter.

Volgens mij heeft het niet met het soort benzine te maken maar eerder met het lekken van de injecteurs.
Zodat er zich gas in plaats van lucht in het inlaatkanaal bevindt. Dan is het een te rijk mengsel dat niet kan ontbranden zodat de bougies nat slaan van de benzine.

Een technische uitleg waarvan ik ook niet 100% zeker van ben, maar het lijkt mij het meest waarschijnlijk.

VW Touran 1.4 TSI Ecofuel 110 kW DSG 2011 

Verbruik: spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 6 maanden later...
Op 11-9-2017 om 15:39, geert de marie zei:

Hallo,

Batterij is nog ok, denk ik. Motor slaat gewoon niet aan bij de eerste start.

Denk dat het iets te maken zou hebben met de temperatuursensor, deze schakelt over van benzine naar gas .

graag info 

@geert de marie Heb je nog steeds dit probleem? Of is het ondertussen opgelost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...