Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Marco

Q8 Houthalen Helchteren

Recommended Posts

Dat klinkt inderdaad als H-gas. Zelfs voor L-gas is dit al een mooie prijs.

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

1 uur terug, muscles zei:

@JoBé Als ge van Tongeren komt dan kunt ge toch beter in Hasselt-Zuid (28) van de autostrade gaan, onderaan de afrit aan de lichten dan naar links, aan de volgende lichten weer naar links, de grote ring op. Je moet dan wel vier kruispunten met lichten passeren en pas bij het vijfde kruispunt kan je richting Zonhoven en Houthalen rijden. Uiteraard hangt het af van het tijdstip dat je daar passeert. Op een werkdag tussen 16 en 18 uur zou ik dat niet aanraden want dat is er tamelijk veel verkeer op die ring.

Maar 's avonds vanaf 20 uur, 's nachts en 's zondags dan kan je daar wel vlot doorrijden.

@muscles Dank voor de tip, maar ...
Ik ben eigenlijk een linkse jongen, doch als ik van Tongeren naar HH rij, dan neem ik gewoonlijk Hasselt Oost, onderaan rechtsaf naar grote ring, daar ook rechtsaf tot aan de Kempische poort. Wederom rechts en dan recht naar boven 9_9
Na meer dan 50 jaar Tongeren-Lommel (of omgekeerd) vrees ik dat ik die gewoonte niet makkelijk kan veranderen hoor B|
(Al is jouw route mss wel korter/sneller? ... nooit uitgeprobeerd :$)

Edited by JoBé
tikvaut

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

@JoBé Ik zou ook via Hasselt Oost rijden. Een afrit eerder en minder lang stuk op de grote ring.

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

@JJR Ja, dat klopt.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 261.500 km and counting...

En daar stond ik vanmorgen rond half elf opnieuw bij Q8 in Houthalen CNG te tanken. De auto nog vuil, de stickers van Aardgasrijder.be nog niet geplakt. Maar ik heb dus 385 km afgelegd. En er ging 16,23 kg aardgas in, aan nog steeds dezelfde lage prijs.

CNG-tanken-bij-q8-houthalen.jpg

• Vind ik leuk 2

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 261.500 km and counting...

1 uur geleden, muscles zei:

En daar stond ik vanmorgen rond half elf opnieuw bij Q8 in Houthalen CNG te tanken. De auto nog vuil, de stickers van Aardgasrijder.be nog niet geplakt.
Maar ik heb dus 385 km afgelegd. En er ging 16,23 kg aardgas in, aan nog steeds dezelfde lage prijs.

Idd vuil, amai ni ... Foei! B|
Da's dus een verbruik van ± 4,21 : kan ik alleen maar van dromen :$

• Vind ik leuk 1

De Audi A3 is toch een kleinere wagen dan de Octavia. Als je veel op de autostrade rij, heb je uiteraard een hoger verbruik. Hoeveel weegt die auto van jou in totaal?

• Vind ik leuk 1

@muscles: volgens de autogids 1280 kg. Normaal verbruik volgens constructeur met NL aardgas = 3,7 kg. Praktijk mag je dan 4 à 4,5 verwachten.
Waarom zit ik daar dan boven? Ik vermoed dat volgende er mee te maken heeft:

- rijd met ± 20L benzine rond, = 20 kg?
- vermoedelijk nog zoiets aan bagage allerhande in de koffer,

- ikzelf ben ook geen lichtgewicht :$

- het is een S-tronic + S-Line uitvoering (soms licht sportief rijgedrag B|)

- ik doe idd. voornamelijk autostrade (123 km/u cruise ofwel file, 50/50) + zeer kort stadsverkeer (9 km naar tram) 
Maar hoe-dan-ook: ik ben heel tevreden met mijn huidige 5,03 hoor, als ik dat vergelijk met de 9,60 L diesel van mijn XC90 ! 
En ik zou helemaal gelukkig zijn moest ik hem op 4,9 krijgen :x

• Vind ik leuk 1

Ik haal mijn laagste verbruik op de snelweg maar moet er op letten dan niet boven de 120 km/u te gaan. Op mijn vakantie bleek dat vooral de files echt funest waren oor het verbruik. Ik rijd handgeschakeld en zonder cruise-control. Als ik niet zelf zou schakelen zou mijn verbruik lager moeten zijn (volgens de garage).

De nieuwe maximale snelheid van 70 Km/u is vaak frustrerend, maar wel ideaal voor het verbruik, heb ik gemerkt. 

@muscles Bedankt voor de info. Hopen dat de prijs nog een tijdje blijft staan.

• Vind ik leuk 1

Over vuile wagens gesproken ;)

Ik heb de mijne 2 weken geleden gewassen en goed gewaxt, en die ziet er nu uit alsof ik al 5 ritten in Parijs-Dakar achter de rug heb.  Ik rij soms lans de werken van de nieuwe tramlijn aan de kaai in Antwerpen, en die paar honderd meter is al genoeg.:(  En dan nog de laag zout op de weg...

13 uren geleden, JoBé zei:

@muscles: volgens de autogids 1280 kg. Normaal verbruik volgens constructeur met NL aardgas = 3,7 kg. Praktijk mag je dan 4 à 4,5 verwachten.
Waarom zit ik daar dan boven? Ik vermoed dat volgende er mee te maken heeft:

- rijd met ± 20L benzine rond, = 20 kg?
- vermoedelijk nog zoiets aan bagage allerhande in de koffer,

- ikzelf ben ook geen lichtgewicht :$

- het is een S-tronic + S-Line uitvoering (soms licht sportief rijgedrag B|)

- ik doe idd. voornamelijk autostrade (123 km/u cruise ofwel file, 50/50) + zeer kort stadsverkeer (9 km naar tram) 
Maar hoe-dan-ook: ik ben heel tevreden met mijn huidige 5,03 hoor, als ik dat vergelijk met de 9,60 L diesel van mijn XC90 ! 
En ik zou helemaal gelukkig zijn moest ik hem op 4,9 krijgen :x

Ik rij nochtans sinds eind december ook met iets meer dan 20 liter benzine rond.

Zoals @JJR zegt, heb ik gelezen dat het verbruik van je wagen toeneemt boven de 120 km/u.

Ik heb ook geen cruise control. Ik wou dat ik dat had, maar ik vraag mij af of het als optie verkrijgbaar was of niet.

• Vind ik leuk 1

2 minuten geleden, muscles zei:

Ik heb ook geen cruise control. Ik wou dat ik dat had, maar ik vraag mij af of het als optie verkrijgbaar was of niet.

Was een van de opties die ik absoluut moest hebben. Had ik het toch wel over het hoofd gezien zeker bij aankoop! Pas gemerkt toen ik de wagen ging afhalen: je had het gezicht moeten zien van de mevrouw die me een beetje wegwijs maakte achter het stuur toen ik vertelde dat ik hem niet meer moest hebben :o
Gelukkig kon het nog bijgeplaatst worden (349€, op een dik uurtje gefikst) :D

Met onze Skoda heb ik ooit gemerkt dat 1 tikje lager van de CC (= 2 kilometer trager) het "momentaan" verbruik op de Mini-dot (of hoe heette dat ook alweer ? :D ) met bijna een liter verminderde  :o .

Uiteraard vlakke weg, ik was toen wel op weg met de caravan erachter. 

Maar toch : 101 of 99 km/uur : dat maakt echt niks uit in tijd.

Ja, ik weet dat het "momentaan" gebruik niet 100% correct is.  Maar toch een inidcatie.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Op Tuesday, January 17, 2017 om 03:52, JJR zei:

@muscles Ik lees dat Houthalen vorig jaar zou zijn over gegaan naar hoogcalorisch gas. Nochtans ben ik in de zomer bij Q8 gepasseerd en vond ik daar een erg goedkope prijs voor hoogcalorisch gas. Aangezien de Colruyt-groep (DATS24) de laagste prijs garandeert, heb ik hen de vraag gesteld of ze hun prijs konden aanpassen aan de prijs in Houthalen. DATS24 beweerde dat het in Houthalen om L-gas gaat (en dan hanteren ze een hoge prijs). Weet iemand waar ik een actueel overzicht kan krijgen van gemeentes met H- en L-gas.

op de volgende link een overzicht ivm welke sort aardgas  EANDIS  is aan het leveren in de rest van vlanderen want Limburg is uiteraard van INFRAX.

http://www.eandis.be/nl/klant/aansluitingen/meer-over-aardgas/welk-soort-aardgas-verdelen-we-in-jouw-gemeente

VW GOLF VARIANT 1.4 TGI  HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016

Interessante lijst, maar ... 
- al van oktober 2015 
- Houthalen(-Helchteren) ??? (waar het hier over gaat)

- Stabroek (Hoevenen) ??? (waar ik woon)

Edited by JoBé
on-topic-correctie ;-)

@JoBé Waarom twijfelt gij aan Tongeren? Dats24 in Tongeren zal sowieso hoogcalorisch aardgas zijn.

Enkel in het westelijk deel van Limburg is laagcalorisch aardgas uitgezonderd het noorden.

1 minuut geleden, muscles zei:

Waarom twijfelt gij aan Tongeren? 

Ik twijfel niet aan Tongeren (of aan de andere geciteerde plaatsen), 't zijn gewoon plaatsen waar ik een binding mee heb ( + HH, uiteraard) en eens wou zien of het dààr H dan wel L-gas zou zijn.
Maar ze staan gewoon niet eens in de lijst ... :(

Jobe,

Stabroek is L gas met net druk 25 bar voor huisaansluitingen , zeker weten. Het is gelijk met boechout, hoboken, de haven en een paar andere gemeenten van infrax in het antwerpse. Daarom staan ze niet op de lijst van eandis. 

VW GOLF VARIANT 1.4 TGI  HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016

om nog even terug te komen op HH :)

ik tank daar ondertussen toch al een paar maanden, en mijn verbruik is altijd hetzelfde geweest als bv bij DATS24 Bree, of Esso Winterslag.

Dus wel degelijk H-gas (bij L-gas zou ik tot voor kort) niet toekomen om mijn woon-werkverkeer 2x af te leggen, dus zou ik elke dag moeten stoppen, en dat wou ik niet. Nu stopte ik 2-dagelijks en dat vond ik doenbaar. En met deze prijs tank je met een glimlach.

Ik zit aan ongeveer 3€/100km nu. (prijs is licht variabel in HH, heeft lang op 0.63€/kg gestaan, nu 0.704€/kg

en voor zij die daar tanken en iemand anders met CNG tegenkomen, geen schrik hebben om een praatje te slaan :) altijd leuk

• Vind ik leuk 2

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png