Ga naar inhoud
Koen C

Tanken in Nederland

Recommended Posts

Ik ben vandaag (11 feb, rond 18:30) langs Sevenum gereden om te tanken (TruckEasy Venlo, Erik de Rodeweg 3, 5975 WD Sevenum). Mijn gangbare betaalkaarten (maestro debit, mastercard credit) werden allemaal geweigerd. Zelfs nog geprobeerd met mijn tankpas van Rolande, maar dat werkte ook niet.

Er was wel een Tinq-tankstation op hetzelfde terrein en daar werden die kaarten wel herkend, maar daar kan je alleen super en diesel tanken.

Ik zal ze eens mailen.

aangepast door CH4
  • Triest 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, CH4 zei:

Ik ben vandaag (11 feb, rond 18:30) langs Sevenum gereden om te tanken (TruckEasy Venlo, Erik de Rodeweg 3, 5975 WD Sevenum). Mijn gangbare betaalkaarten (maestro debit, mastercard credit) werden allemaal geweigerd. Zelfs nog geprobeerd met mijn tankpas van Rolande, maar dat werkte ook niet.

Er was wel een Tinq-tankstation op hetzelfde terrein en daar werden die kaarten wel herkend, maar daar kan je alleen super en diesel tanken.

Ik zal ze eens mailen.

Op de webpagina van dit station van DC Berkel staat alleen maar de DCB EnergyCard.

En op de Gibgas-pagina staat dat deze betaalkaarten aanvaard worden: EC-Karte, Kreditkarte (Master, Visa), Tankkarte (dcb, MultiCard, Travelcard).

Misschien is de software van hun betaalterminal niet geüpdatet. Hoeveel kost de CNG daar trouwens?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 uren geleden, CH4 zei:

Ik zal ze eens mailen.

Ik had eergisteren hetzelfde voor bij het station in Veghel. Ik was door de hele cng reserve door en had ook maar 20 km rijbereik meer op benzine ... Alleen ... Je kan daar alleen diesel, cng en lng tanken ...

Even verder was er wél een Total waar ik de benzine tank weer kon vullen, om dan 50 km verder weer cng te vinden bij een Shell. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 uren geleden, CH4 zei:

Ik zal ze eens mailen.

De CNG pomp van dit LCNG tankstation in Venlo/Sevenum is nog niet in gebruik. Er moeten nog enkele werkzaamheden plaatsvinden. De verwachting is dat binnen 1 of 2 weken de CNG pomp operationeel is. Het LNG zoals nu in de tank zit heeft een energie-inhoud van circa 49 MJ/kg. Het CNG dat hier zal worden aangeboden heeft dus ook deze energie-inhoud. Ter vergelijk: het Nederlandse aardgas uit het net heeft een energie-inhoud van circa 38 MJ/kg. Het CNG+ heeft hier dus bijna 30% meer energie dan het laagcalorische CNG. 

• Bedankt 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Joost zei:

De CNG pomp van dit LCNG tankstation in Venlo/Sevenum is nog niet in gebruik. Er moeten nog enkele werkzaamheden plaatsvinden. De verwachting is dat binnen 1 of 2 weken de CNG pomp operationeel is. Het LNG zoals nu in de tank zit heeft een energie-inhoud van circa 49 MJ/kg. Het CNG dat hier zal worden aangeboden heeft dus ook deze energie-inhoud. Ter vergelijk: het Nederlandse aardgas uit het net heeft een energie-inhoud van circa 38 MJ/kg. Het CNG+ heeft hier dus bijna 30% meer energie dan het laagcalorische CNG. 

Kan dan dat CNG niet beschouwd worden als hoogcalorisch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 uren geleden, Joost zei:

Ha, bedankt, ons forum weet het weer eens beter dan de officiële bronnen (in dit geval sales support DCB, die vandaag reageerde):

Bedankt voor uw bericht.

De Mastercard wordt inderdaad niet geaccepteerd, hoewel de pin zou moeten werken.

Het gaat in dit geval dus om een storing.  

Wij hebben de melding doorgezet naar de juiste afdeling.

Ik kijk er naar uit om binnenkort nog eens in Sevenum te passeren. En @Aardgasrijder - ik geloof dat Maastricht in deze tijd van het jaar ook als toverland gerekend kan worden ;)

• Bedankt 1
  • Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
44 minuten geleden, CH4 zei:

Ha, bedankt, ons forum weet het weer eens beter dan de officiële bronnen (in dit geval sales support DCB, die vandaag reageerde):

Ik kijk er naar uit om binnenkort nog eens in Sevenum te passeren. En @Aardgasrijder - ik geloof dat Maastricht in deze tijd van het jaar ook als toverland gerekend kan worden ;)

Eén persoon is niet het hele forum! Langs de andere kant is het inderdaad beter en aangewezen om zichzelf eerst te informeren bij de officiële bronnen voordat men hier zulke info publiceert.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Net update gekregen van DCB:

Bedankt voor uw reactie. Zojuist hebben wij bericht binnen gekregen dat de pinautomaat het weer doet.

Echter geldt dit alleen voor het product CNG+ en niet voor andere producten.

Als iemand toevallig daar gaat tanken, laat gerust even weten of het effectief werkt nu. Ik ga er niet speciaal voor naar Venlo :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoogcalorisch CNG beschikbaar aan de pomp bij DCB Energy

Gepubliceerd op 16-02-2018 om 09:26

Op twee tanklocaties van DCB Energy is het voortaan mogelijk om hoogcalorisch CNG te tanken. De tankstations liggen langs de A4 bij Den Hoorn en de A67 bij Sevenum/Venlo. Volgens het bedrijf uit Spijkenisse is deze plus-variant zuiniger dan de normale CNG en valt de uitstoot daardoor lager uit.

CNG is aardgas dat onder druk is gebracht. Hoogcalorisch gas heeft een hogere energiewaarde dan laagcalorisch gas en in vergelijking met de l-variant neemt de actieradius toe met zo’n 10 tot 20 procent. De auto is daardoor zuiniger en de uitstootcijfers vallen lager uit. CNG-auto’s kunnen overigens zonder problemen uit de voeten met zowel l-gas als h-gas, dit in tegenstelling tot cv-ketels en gasfornuizen in Nederland. Die zijn bij ons alleen ingericht op laagcalorisch gas.

Beschikbaarheid LNG

Sinds januari kan bij deze tankstations ook LNG getankt worden. Vorig jaar zomer tekenden DCB Energy en PitPoint een contract voor het bouwen van drie LNG-tanklocaties. Naast de tankstations in Den Hoorn en Sevenum/Venlo, die inmiddels in gebruik zijn, komt er nog een derde locatie in Roosendaal.

LNG, ook wel bekend als vloeibaar aardgas, wordt gebruikt als brandstof voor onder meer vrachtwagens. Het is daarmee een alternatief voor diesel. Steeds meer vrachtwagenfabrikanten bieden modellen aan die met LNG uit de voeten kunnen. In vergelijking met diesel valt de uitstoot van CO2 en NOx aanzienlijk lager uit.

Beide tankstations zijn onbemand en dag en nacht geopend. De meest gangbare betaalkaarten worden op deze locaties geaccepteerd. Freddy Berkel, directeur en eigenaar van DCB Energy is blij met de uitbreiding van het aanbod brandstoffen. “DCB is verheugd dat haar relaties, naast traditionele brandstoffen, nu ook LNG en hoogcalorisch CNG kunnen tanken op beide locaties.”

https://www.tankpro.nl/brandstof/2018/02/16/hoogcalorisch-cng-beschikbaar-aan-de-pomp-bij-dcb-energy/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Rolande neemt Engie LNG Solutions over en breidt netwerk verder uit

Gepubliceerd op 14-02-2018 om 08:38

LNG-leverancier Rolande heeft het aantal tankstations uitgebreid met vier locaties. Het gaat om stations in Alkmaar, Duiven, Heerenveen en Leeuwarden. De uitbreiding is het resultaat van de overname van Engie LNG Solutions door Rolande.

Het aantal tankstations dat Rolande LNG in Nederland exploiteert, komt daarmee uit op twaalf. Het gaat om acht LNG-stations en vier plekken waar zowel LNG als CNG getankt kan worden. Bij twee tankstations (Oss en Zaandam) is overigens geen sprake van een openbare tanklocatie. De onderneming uit Almkerk hoopt in de toekomst een landelijk en zelfs Europees dekkend netwerk van LNG-vulpunten te realiseren. Voor 2018 staan nog een aantal nieuwe locaties in de planning, laat het bedrijf weten.

Zwaar wegtransport

Liquefied Natural Gas, ook wel bekend als vloeibaar gemaakt aardgas, wordt gebruikt als brandstof voor zwaar wegtransport en is daarmee een alternatief voor diesel. De NOx- en CO2-uitstoot van deze fossiele brandstof valt lager uit dan bij gebruik van diesel. Wanneer aardgas gecomprimeerd wordt naar 200 bar, dan ontstaat Compressed Natural Gas (CNG). Een groot aantal autofabrikanten biedt auto’s aan die vooruit kunnen op CNG. Steeds meer partijen in de branche springen in op de vraag naar beide brandstoffen als alternatief voor diesel en benzine.

https://www.tankpro.nl/brandstof/2018/02/14/rolande-neemt-engie-lng-solutions-over-en-breidt-netwerk-verder-uit/

RolandeLNG.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt, dit had ik 2 reacties hierboven gepost, het was een artikel van Twitter, maar ik was vergeten te melden dat het inderdaad officieel geopend was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 2/20/2018 om 20:29, Groengas zei:

Heb vernomen dat het CNG-station in Venlo bij het LNG-tankstation van DCB Energy het nu doet.

Ik moet je teleurstellen. Mijn vriendin heeft er vandaag een poging gedaan om te tanken, maar het werkte niet.

• Triest 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
21 uren geleden, CH4 zei:

Ik moet je teleurstellen. Mijn vriendin heeft er vandaag een poging gedaan om te tanken, maar het werkte niet.

Onmiddellijk contact opnemen met DCB Energy op het telefoonnummer (0031)0181-692111 of per email: info@dcbenergy.nl

Er is ook een online contactformulier: https://www.dcbenergy.nl/dcb-energy/contact

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ze vandaag gemaild. Maar in alle eerlijkheid vind ik al het gedoe (2 keer serieus omgereden, 2 keer noppes kunnen tanken) geen goede reclame.

• Triest 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
56 minuten geleden, CH4 zei:

Ik heb ze vandaag gemaild. Maar in alle eerlijkheid vind ik al het gedoe (2 keer serieus omgereden, 2 keer noppes kunnen tanken) geen goede reclame.

Een mens zou op den duur nog gaan denken dat ze (DCB Energy) het met opzet doen: omdat mensen toch maar geen CNG-wagen zouden kopen.

Dat klopt: het is in elk geval geen goede reclame.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Van Kessel kiest voor groen en bouwt vier nieuwe Greenpoint-locaties

Gepubliceerd op 20-02-2018 om 14:12

Alternatieve brandstoffen komen er nu echt aan. Dat zegt directeur Joan van Kessel van het Brabantse Van Kessel Olie. Daarom opende het bedrijf recentelijk drie onbemande tankstations met groene brandstoffen. Binnenkort komen daar nog eens vier nieuwe locaties bij. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het neerzetten van een station in Oude-Tonge, op Goeree-Overflakkee. Daarna volgen tankstations in Cuijk, Zeewolde en Nieuwkuijk.

De tankstationwereld is heel traditioneel, zegt Van Kessel. “Fossiele brandstoffen verkopen nog steeds goed. Dat is ook mede te danken aan de economie die weer in de lift zit. Er is meer vervoer, dus er wordt ook meer getankt.” Volgens Van Kessel is de sector op dit moment behoorlijk afwachtend. “Er wordt veel naar elkaar gekeken. Waar gaat het naartoe? Wat is wijsheid? En waarin moet je investeren?” Dat is niet zo vreemd, vindt hij. “Auto’s die nu worden gekocht, gaan nog tien tot vijftien jaar mee. Kortom, voorlopig blijft fossiel nog wel verkopen.”

Achteroverleunen komt in het vocabulaire van Van Kessel niet voor. Samen met de agrarische ondernemer Tonnie van Peperstraten bouwt het bedrijf uit Milheeze onder de naam Greenpoint aan een strategisch netwerk van duurzame tankstations. Drie onbemande locaties, twee in Veghel en één in Uden, zijn inmiddels open. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het neerzetten van een station in Oude-Tonge, op Goeree-Overflakkee. Komende tijd volgen nieuwe locaties in Cuijk, Zeewolde en Nieuwkuijk.

Biodiesel, CNG en LNG

Bij elk tankstation zijn naast de bekende fossiele brandstoffen ook alternatieven verkrijgbaar. Bij het nieuwe station in Oude Tonge, dat rond de zomer open gaat, kunnen klanten niet alleen terecht voor benzine en diesel, maar ook voor biodiesel, CNG en LNG. Op termijn moeten ook bio-LNG, groen gas en waterstof beschikbaar worden.

Er zijn anno 2018 wel een paar plekken in Nederland waar waterstof getankt kan worden, maar die zijn op één hand te tellen en bovendien vaak niet voor iedereen toegankelijk. Een goed voorbeeld is de nieuwe installatie op het Chemie Park Delfzijl, of de Automotive Campus in Helmond. “Bij ons zal waterstof aangeboden worden naast de andere brandstoffen. Je hoeft er geen speciale betaalpas voor te hebben en de installatie bevindt zich niet achter een slagboom”, vertelt Van Kessel.

Bron: TankPro

Greenpoint-Veghel_1-1024x683.jpg

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen