Ga naar inhoud

koelvloeistof lek ?

Delen

Aanbevolen berichten

Heb dus een caddy max CNG bj. 2018 met 85.000 kms tweedehands gekocht een ex leasing wagen die oorspronkelijk door de VW garage Claesens uit Antwerpen geleverd is  .

Kort na de levering kreeg ik het alarm koelvloeistof, en konden we ongeveer 1/2L bijvullen.

Nu na 1000km's kwam het alarm opnieuw op en konden we weerom +-1/2L bijvullen, nergens een lekkage of zo te zien, misschien een of andere warmtewisselaar of zo ?

Nu was mijn  vraag, heeft iemand daar ervaring mee, of mss zelf al voorgehad, want dit lijkt mij wel een probleem

Alvast bedankt voor de reacties

Bart

aangepast door lodola235
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk is het "maar" de waterpomp die aan het verslijten is.

Je kan het volgende eens uittesten :

- vul de koelvloeistof bij tot het voorziene maximum (bij koude motor)

- rij wat rond totdat de motor goed op temperatuur is (en dus ook de koelvloeistof)

- parkeer de auto horizontaal en leg een groot karton onder de motor

- kijk na een tijd of je misschien toch enkele vlekken ziet

- koelvloeistof ? Dan is er ergens een lek in het circuit.  Vermoedelijk de waterpomp, maar het kan ook dat een darm een scheurtje heeft of slecht aangekoppeld.

- niets te zien ?  Geen vlekken ?  Dan kan je de vuldop van de motorolie er eens afhalen.  Indien er een vieze smurrie aanhangt (vieze "mayonaise"), dan is het de cilinderkoppakking.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook een lekje bij de radiator zijn.

Koppakking kan ook maar is eerder uitzonderlijk op die kilometerstand. Ik heb de pech met mijn C4 Grand Picasso gehad op 110.000km. Miniscuul scheurtje in koppakking waarbij uitlaatgassen in de koelvloeistof kwamen. Gevolg overdruk in het systeem en rondspuitende koelvloeistof. De garagist had die bij dit type motor nooit meegemaakt, dus was echt pech hebben 😒

@lodola235Als je de wagen recent kocht heb je garantie. Even langsgaan zodat ze dit kunnen uitzoeken.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de waterpomp het begeeft op 85Tkm is niet uitzonderlijk.

Er zit ook een intercooler in het inlaattraject en die kan ook lekken.

Ik denk dat ze dat kunnen meten aan de uitlaatgassen.

Zeker het peil van de koelvloeistof in het oog houden en na zien of er geen lekken zijn.

VW Touran 1.4 TSI Ecofuel 110 kW DSG 2011 

Verbruik: spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met KoenC,

ik zou eest eens de vuldop van de motorolie eraf halen. Mayonaise aan de dop = koppakking.

anders ergens een lekje.

als je een vermoeden hebt waar dan kan je die omgeving poederen met talk. dan zie je vanzelf vanwaar de koelvloeistof komt.

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 maanden later...

Onze Caddy maxi, verbruikt ongeveer 2 a 3cm koelvloeistof per 15000km, is al zo van toe hij nieuw was 0km, nu 120000km, al laten op druk zetten in garage, maar geen verlies.
Kan natuurlijk ook ergens anders zitten, of normaal zijn, jammer dat we geen watertemperatuur kunnen aflezen. Olie temperatuur durft in de zomer wel eens tot aan 119graden te schieten, in de bergen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...