Ga naar inhoud

Recommended Posts

Mijn lampje van motorstoring brandt ook regelmatig als ik een tijdje op benzine heb gereden. Nadat ik de foutcode wis dan is de fout ook weg. De foutmelding is van een foutcode mengsel te arm in mijn geval.

Jouw probleem is anders. Als je uitleest dan krijg je altijd een foutcode. Welke krijg je?

Ik gok op een probleem met de katalysator.

Welke wagen heb je? Km en bouwjaar?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 2/4/2021 om 17:06, Aardgasrijder zei:

Mijn lampje van motorstoring brandt ook regelmatig als ik een tijdje op benzine heb gereden. Nadat ik de foutcode wis dan is de fout ook weg. De foutmelding is van een foutcode mengsel te arm in mijn geval.

Jouw probleem is anders. Als je uitleest dan krijg je altijd een foutcode. Welke krijg je?

Welke wagen heb je? Km en bouwjaar?

Ik gok op een probleem met de katalysator.

De wagen is een vw caddy maxi 96000 km, werd al 5 maal uitgelezen en gaf geen enkele keer een code aan. Het is zoeken naar een naald in een hooiberg. De wagen rijdt normaal alsof dat er niets aan de hand is,  intussen al 25000 km mee gereden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tip : "busje" (of de voorziene hoeveelheid volgens gebruiksaanwijzing) benzineadditief / injectorreiniger / of iets dergelijks in een volle benzinetank gieten. Te koop in de Auto 5 en andere autozaken.

De benzinetank zo goed als leeg rijden. 

Tijdens het rijden (als de motor warm is) goed hoog in de toeren rijden. 

Bijvoorbeeld een snelwegrit in 4e rijden tegen 120 km/hr.  Je oren horen het misschien niet graag, maar de motor kan daar echt wel tegen.

Eventueel nog een 2e keer hetzelfde doen

Als het een kleine benzinetank is (+/- 10 liter) : meerdere keren herhalen.

Naar de keuring gaan als het tijdstip van de dag boven de 20 graden is.  Met uiteraard een motor die warm is.

Als het bovenstaande echt niet meer lukt, vrees ik dat het (mogelijk) een nieuwe katalysator wordt of een lambda sonde die niet meer in orde is.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...