Ga naar inhoud

Ervaring met onderhoud onafhankelijke garages CNG wagen

Recommended Posts

Beste, 

Heeft iemand ervaring voor het onderhoud bij een onafhankelijke garage met een CNG wagen (auto5, midas, Bosh,...) ? 
Ikzelf heb een Lancia Ypsilon Ecochic CNG (2014) en ging tot hiertoe altijd naar een Fiat garage. Echter, voor het onderhoud had ik telkens een factuur van boven de 400€. 

- Eerste grote onderhoud (na 2 jaar) : 539€. 
- Tweede jaarlijks onderhoud : 495€
- Derde jaarlijks onderhoud : 543€

Bij Auto5 zou het gaan maar ze moesten het eerst navragen. Echter, alles wat met CNG heeft te maken daar moeten ze afblijven. 
Maar hoe weet je dan wat / wanneer iets bij CNG vervangen moet worden (onderhoud / herstelling) ? 

Zojuist naar de autokeuring geweest en na 7 jaar en amper 45.000 km zijn mijn schokdempers al defect. Rode kaart en afgekeurd. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Svennie zei:

Beste, 

Heeft iemand ervaring voor het onderhoud bij een onafhankelijke garage met een CNG wagen (auto5, midas, Bosh,...) ? 
Ikzelf heb een Lancia Ypsilon Ecochic CNG (2014) en ging tot hiertoe altijd naar een Fiat garage. Echter, voor het onderhoud had ik telkens een factuur van boven de 400€. 

- Eerste grote onderhoud (na 2 jaar) : 539€. 
- Tweede jaarlijks onderhoud : 495€
- Derde jaarlijks onderhoud : 543€

Bij Auto5 zou het gaan maar ze moesten het eerst navragen. Echter, alles wat met CNG heeft te maken daar moeten ze afblijven. 
Maar hoe weet je dan wat / wanneer iets bij CNG vervangen moet worden (onderhoud / herstelling) ? 

Zojuist naar de autokeuring geweest en na 7 jaar en amper 45.000 km zijn mijn schokdempers al defect. Rode kaart en afgekeurd. 

Schokdempers met dank aan de HEEL goede staat van onze Belgische wegen

In principe is er weinig of geen onderhoud aan het aardgas gedeelte bij Opel werken ze met een aardgasfilter die wel eens moet vervangen worden de vag groep heeft dit niet

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik betaal ongeveer dezelfde prijs bij ook een Fiat garage.

https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/271-onderhoudskosten-lancia-ypsilon-cng-aardgas/?tab=comments#comment-32780

Tegenwoordig ga ik naar een kleine Fiat garage (baas, echtgenote en 1 werknemer).

Prijs is ongeveer gelijkaardig, maar nu is het goed gedaan en duidelijke antwoorden en raad.

Of ze eigenlijk veel naar die CNG installatie kijken, weet ik niet.

De grote Fiat garage : twijfelachtig.  Daar moest ik de 1e keer zeggen dat ze speciale olie voor CNG wagens moesten gebruiken...

Wat staat in het onderhoudsboekje (dat extra boekje dat er niet bijzat bij aflevering en dat ik speciaal heb moeten vragen...) :

- Inspecteer op het oog de conditie van : aardgasleidingen en verbindingen, bevestiging aardgastank, repareer indien nodig.

- Controleer de drukregelaar en vervang, indien nodig, het binnenfilter

- Controleer de werking en parameters van het brandstofsysteem m.b.v. diagnose aansluiting

- Controleer het aanhaalmoment van de bevestigingsstrips van de cilinder

- Controleer afdichting verwarmingsleidingen drukregelaar

- Controleer of de injectoren correct gemonteerd zijn (plaatsing borgklem)

Ik vraag mij af welke Fiat garage bovenstaande allemaal (nauwgezet) controleert (iedere 30.000 km of iedere 24 maanden).  Als ik hen al moest zeggen welke olie erin moest....

Schokdempers : het kan zijn dat er in je banden teveel druk zat. 

De garage doet altijd zo'n 1.8 bar in de banden en met die waarden ga ik naar de keuring.

Het onderhoudsboekje is niet duidelijk : de af-fabriek gemonteerde bandenmaat staat niet in de lijst....

Het keuringsstation kan ook een slecht toestel hebben.  Het kan zijn dat op een andere "lijn" je schokdempers wel goed zijn.

Of je nu met een gerust gemoed naar een Auto 5, Quick-fit of Midas kan gaan ?

Geen idee.  Zelf ben ik daar nog nooit geweest voor onderhoud.

Misschien eens een keer voor 1 set banden of een uitlaat met 1 van mijn vorige auto's ?

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...