Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Ervaring reizen naar Kroatië


Aanbevolen berichten

Ik ben sinds 3 maanden in het bezit van een Skoda Octavia, de 1.5 G-TEC variant met 130pk en DSG7-bak.
Ik rij professioneel vrij veel kilometers (45 à 50.000km per jaar), hoofdzakelijk snelwegkilometers, met een gemiddeld verbruik tussen de 3,5 en 4 kg/100km (H-gas).

 

10 jaar geleden zijn we met de auto op reis geweest naar Kroatië: een week regio Zadar (Noord-Dalmatië) en een weekje in Nova Vas (Istrië).

Deze zomer staat - als de coronacrisis het toelaat - een reis van 2 weken naar Kroatië op ons programma, meerbepaald naar Nedescina (Istrië).

 

Nu zijn we enorm aan het twijfelen met welke auto we deze trip gaan ondernemen: de zo goed als nieuwe Octavia op cng, of de oudere Volvo V70 van mijn vrouw.
De grootste contra van de V70 is de leeftijd en kilometerstand: tegen dan 11 jaar oud, +/- 240.000km en er komen nu en dan wel wat mankementen aan (vergeet die Zweedse degelijkheid maar).
De Octavia daarentegen is recent, voorzien van alle nieuwe snufjes, bedrijfswagen, automaat en rijdt daardoor een stuk relaxter.
Het grote nadeel van de Octavia is de beperkte actieradius en verkrijgbaarheid van cng in Kroatië, waar diesel voor de V70 wél makkelijk verkrijgbaar is.

 

Ik heb hier wel al redelijk wat topics doorgenomen over rijden met cng in het buitenland, maar heb toch nog een aantal vragen:

 

  • Welk aardgasverbruik mogen we verwachten met een volbeladen Octavia? We hebben 3 kinderen, dus onze (ruime) dakkoffer komt er sowieso aan te pas.
    2 weken geleden hebben we een tripje gemaakt met de Octavia met 2 fietsen met kinderzitje op de trekhaak, en het verbruik viel tijdens deze trip zwaar tegen.
  • Hoeveel kilometers kan effectief gereden worden op de kleine benzinetank van 11,8 liter?
    Buiten de korte stukjes na een tankbeurt (of uitzonderlijk een kort stukje van een 10-tal kilometers tot aan het tankstation) heb ik nog niet puur op de benzinetank gereden,
  • Hieruit volgend: is dit doenbaar? Kroatië heeft veel mooie natuurparken, en we voorzien toch om wat uitstappen te doen.
    Het enige cng-station dat min of meer in de buurt van onze bestemming ligt is het cng-station van Rijeka op +/- 60km)
    Ik heb geen zin in een "stressvakantie" om 2 weken tijdens elke uitstap van het ene tankstation naar het andere te rijden :(

 

Kunnen jullie me, als ervaren CNG-rijders, deze relatief onervaren CNG-rijder hierin advies geven?

 

Thijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @ThijsV4533 heb je al een lange autostraderit gedaan met de Octavia, die wat zwaarder beladen is, hier in België?

Ik heb altijd ondervonden dat ik een zuinig verbruik had op de autosnelweg met mijn zwaar beladen Octavia.

Ik raad je aan om via het Groothertogdom Luxemburg te rijden -> München (A94 wordt op het einde de gewone autoweg 12 tot voorbij Pocking om dan op de A3 aan te sluiten richting Suben) -> Oostenrijk en via Wels en Graz naar Kroatië. Op de Autobahn in het zuiden van Duitsland is het altijd minder druk dan wanneer je via Köln -> Frankfurt -> Regensburg rijdt, en ook minder wegenwerken.

Op de route van Wels naar Kroatië heb je wel verscheidene tunnels waar je dan maar 80 km/u mag rijden en je dus iets meer zal verbruiken. Dus moet je zeker eerst bij BP in Wels, Eferdingerstraße 81 CNG tanken. Dat is rechtdoor naar Wenen maar de eerste afrit nemen na de verkeerswisselaar richting Graz (en Slovenië). Na het tanken kan je gemakkelijk terug de Autobahn op en de oprit richting Graz nemen. De volgende CNG-tankbeurt zou dan in Villach moeten gebeuren na 325 km afgelegd te hebben. In Villach kan je kiezen uit 2 CNG-tankstations: OMV, Maria-Gailer-Straße 53 maar OMV heeft zo'n raar CNG-pistool. Daar moet namelijk eerst de druk van wegvallen voordat je 'm kan loskoppelen van de unit. Het 2de tankstation is van Agip/Eni, Ossiacherzeile 74. Bij Agip gaat CNG tanken altijd veel gemakkelijker. En dan is het slechts 190 km tot in Rijeka.

Je kan zelf je route uitstippelen op Gibgas Umkreissuche - Routenplaner. Je vult onder 'Korridor' in hoe ver je van de autostrade wilt rijden om te gaan tanken, onder 'Reichweite voller Tank' de reikwijdte van je CNG-tanks (300 of 350 km), onder 'Reichweite Tank bei Start' de reikwijdte van je auto wanneer je bij je thuis vertrekt.

Wat betreft je verplaatsingen op je vakantiebestemming zou ik zo veel mogelijk op benzine rijden om een "stressvakantie" te vermijden. Ik heb dat altijd zo gedaan, en afgelopen zomer zelfs ook met mijn LPG-voertuig (ik ga niet de Belgisch/Duitse koppeling er af draaien en vervangen door de Hongaarse koppeling. Dat is veel te moeilijk).


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/3/2021 om 16:55, ThijsV4533 zei:
  • Welk aardgasverbruik mogen we verwachten met een volbeladen Octavia? We hebben 3 kinderen, dus onze (ruime) dakkoffer komt er sowieso aan te pas.
    2 weken geleden hebben we een tripje gemaakt met de Octavia met 2 fietsen met kinderzitje op de trekhaak, en het verbruik viel tijdens deze trip zwaar tegen.
  • Hoeveel kilometers kan effectief gereden worden op de kleine benzinetank van 11,8 liter?
    Buiten de korte stukjes na een tankbeurt (of uitzonderlijk een kort stukje van een 10-tal kilometers tot aan het tankstation) heb ik nog niet puur op de benzinetank gereden,
  • Hieruit volgend: is dit doenbaar? Kroatië heeft veel mooie natuurparken, en we voorzien toch om wat uitstappen te doen.
    Het enige cng-station dat min of meer in de buurt van onze bestemming ligt is het cng-station van Rijeka op +/- 60km)
    Ik heb geen zin in een "stressvakantie" om 2 weken tijdens elke uitstap van het ene tankstation naar het andere te rijden :(

Volbeladen Octavia met dakkoffer en op H-gas zal zitten rond de 4.5 kg / 100 km, op basis van ervaringen met mijn Octavia 1.4 Combi. ( Ooit een klein verslagje geschreven toen ik naar Slovenië en Kroatië ben gegaan https://www.aardgasrijder.be/15-000-km-update-trip-naar-slovenie-en-kroatie/ ) 

Een fietsendrager vangt meer wind dan een dakkoffer, ik spreek uit ervaring ^_^

 

Het rijbereik voor benzine zou ik afklokken op 150 km, maar in werkelijkheid gaat het meer zijn.
Reken op 6.5-7 liter verbruik met volgepakte wagen en dakkoffer, in normale omstandigheden kan je op autosnelwegen makkelijk 5.5 l/100 km halen op benzine.

 

Qua rijbereik op CNG zou ik me niet zo veel zorgen maken richting Kroatië en terug, je komt veel tankstations tegen en dit mag geen probleem vormen.
Zorg altijd dat je benzinetank vol is en leg de trips in Kroatië af op benzine. Passeer je toevallig een tankstation met CNG, leuk, maar laat er je vakantie niet door vergallen.
Ik had nog het geluk dat ik 50 liter benzine had in mijn Octavia. Je kan uiteraard ook overwegen een jerrycan mee te nemen (als je de plaats nog hebt in je wagen) en deze te vullen mocht je dit nodig achten.

 

De keuzen tussen de Volvo V70 of de Octavia ga je persoonlijk zelf moeten maken, wij kennen de staat niet van deze wagen. De V70 heeft meer ruimte denk ik en geeft ook veel rijgenot.
Uiteraard is een vakantie op diesel eenvoudiger dan regelmatig te stoppen om op CNG te rijden.

Zoals Muscles aangeeft, plan je rit eens via de routeplanner van Gibgas en kijk waar er tankstations zijn. 
Een tip die ik je zeker wil meegeven voor reizen door Duitsland bv. check altijd de openingsuren. Niet ieder tankstation is 24/24 geopend heb ik gemerkt.
Wij reden altijd 's nachts omwille van de kinderen en hierdoor waren een paar van mijn geplande tankstations niet geopend.
 


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meeste is al geschreven.

Ik wil er wel aan toevoegen, indien je een jerrycan overweegt, om er 1 van 10 of 2 (of 1) van 5 liter te nemen.

Die zijn veel handiger dan een grote.

De "leger"jerrycans zijn onhandiger en lekken gemakkelijker aan de schenktuit.

Kies voor een plastic (uiteraard met schenktuit). Zo'n model bijvoorbeeld :

afbeelding.png.26ac96f8858000b878ca96b892abeb5c.png

 

 

In sommige landen is het verboden om een jerrycan mee te nemen in de auto.

Zie lijst (wel uit 2012...) : https://www.vangent.nl/blogs/opletten-met-jerrycans-brandstof

Toegelaten in B, D, Oostenrijk, Slovenië.  Verboden in G.H. Luxemburg, Italië, Kroatië....

 

Volgens deze lijst mag het dan weer wel ? (maar deze website wordt niet meer onderhouden, is nog enkel archief)

https://reizen-en-recreatie.infonu.nl/europa/55645-vakantie-regels-personenauto-in-europa.html

 

Iemand recentere en correcte informatie ?

  • Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie tips allemaal.

 

Ik heb al veel lange ritten gedaan met de Octavia, maar nog nooit zwaar beladen. Vandaar ook dit topic, na de rit met de fietsendrager had ik wel wat schrik voor het verbruik in beladen toestand.
Ik had de app van Gibgas ook alvast op mijn smartphone gezet en de mogelijke routes eens bekeken. Ik maak me ook geen zorgen om de rit naar de bestemming, ik vraag me eerder af of de 11,8 liter benzinetank voldoende is om ter plekke wat comfortabel rond te kunnen rijden. Ik wil natuurlijk ook wat marge overhouden (je komt daar niet op elke hoek van de straat een tankstation tegen), dus de "bruikbare" inhoud van de tank is denk ik vrij klein.

Hoewel het niet toegestaan is in Kroatië, heb ik ook al aan het gebruik van jerrycans gedacht, maar de benzinegeur in de auto schrikt me dan weer af, lijkt me niet gezond en hoogst onaangenaam.

 

Het is niet zo dat de V70 in slechte staat is, hij wordt (hoewel niet bij een officiële dealer) steeds netjes en tijdig onderhouden.
Er zijn de laatste tijd al wel wat herstellingen nodig geweest (motorsteunen, aircocompressor, cardan rechtsvoor, probleem met laadcircuit).
Vorige zomer hebben zijn we er mee naar Frankrijk getrokken, en ik had toen de indruk dat hij toch "vermoeid" begint te geraken :/

 

Qua ruimte scheelt het allemaal niet zoveel dat er een voorkeur is voor één van de 2 wagens.
Liefst zou ik met de Octavia vertrekken, maar we gaan het nog eens rustig bekijken B|

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...