Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

cng

marc p
 Delen

Aanbevolen berichten

38 minuten geleden, marc p zei:

Ik overweeg de aankoop van een wagen op cng. Het relatief korte rijbereik en het beperkt aantal laadstations doet me twijfelen. Wie heeft hier ervaring mee ?

Welkom op het forum.

In welke gemeente woon je?

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/3/2021 om 20:57, marc p zei:

Ik overweeg de aankoop van een wagen op cng. Het relatief korte rijbereik en het beperkt aantal laadstations doet me twijfelen. Wie heeft hier ervaring mee ?

Welkom op het forum.
Van welke regio ben je en welke wagen heb je op het oog?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie heeft hier ervaring mee ?

Bedoel je ervaring om met CNG te rijden ?

Iedereen op dit forum, denk ik ¬¬

Het relatief korte rijbereik en het beperkt aantal laadstations doet me twijfelen.

Welk model heb je op het oog ?

Mijn Lancia Y of een Ssangyong Tivoli hebben inderdaad (relatief !) weinig rijbereik op CNG. 

Reken op zo'n 250 km op CNG.

Maar zij hebben wel nog een volwaardige benzinetank van meer dan 40 liter.

De huidige VW / Audi / Seat modellen hebben een rijbereik van meer dan 350 km op CNG en een benzinetank van +/- 10 liter.

Indien je een CNG wagen hebt, pas je jouw "tank"gewoonte aan.

In plaats van elke zondagavond de auto te gaan tanken bij het station op 5 km van je deur (om de hele week door te komen), ga je nu de tankstations opzoeken waar je dagelijks voorbij komt.

Niet om er elke dag te gaan CNG tanken !  (tenzij je elke dag heel veel kilometers doet)

Maar om "uit te rekenen" waar en wanneer je CNG gaat tanken, afhankelijk van de kilometers die je dagelijks doet.

Een voorbeeld :

Ik woon in het midden van de provincie Antwerpen en mijn werk is in het noorden van Brussel (Diegem / Evere).

Mijn route 's morgens is binnendoor over Lier en Mechelen en daar de snelweg op naar Brussel.  's Avonds via de hele snelweg terug via de ring rond Antwerpen en dan richting Turnhout.  Afstand totaal op 1 dag : 120 kilometer.

CNG station dat er was in 2014 : in de buurt van Lier.

Resultaat : elke 2 dagen zo'n 2 km (twee kilometer) van mijn route afwijken om CNG te tanken.  Ik reed amper op benzine : soms zo'n 5 kilometer. 

Heel soms ging ik tanken bij Engie in Antwerpen / Berchem.  Dat was wel een gedoe qua files en druk verkeer.

Vandaag is de situatie heel anders : ik kan CNG tanken in Diegem, Lier en vlak naast de afrit in Zoersel.  Dus zonder veel van mijn route af te wijken (500 meter, 1 km of 2 km).

Keuze te over waar en wanneer ik tank op een gewone werkdag.  Nu rij ik zo goed als nooit met een lege CNG tank.

Indien je niet een vaste route hebt (gevarieerd woon-werk of niet meer werkend), kan je best een app op je smartphone zetten met alle CNG stations in België.

Of je telkens voorbereiden als je ergens naar toe rijdt, door op te zoeken op een website.

Enkele sites met CNG stations :

Website :

https://www.ngva.eu/stations-map/

https://www.gibgas.de/Tankstellen (Umkreissuche of Routenplanner)

App :

https://www.gas.be/nl/rijden-op-cng/station-zoeker

https://cngapp.gibgas.de/de_DE/

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

ik rij met een Seat Leon en haal vlot de 400km en zelfs de 500km met mijn 17kg aan CNG, met die 400 tot 500 km ga ik vlot een week werken, boodschappen doen en 1 maal per week richting antwerpen op en af. In het terugkomen van Antwerpen ga ik elke keer tanken in Londerzeel industrie. Is een kleine omtoer maar dankzij de lage prijs van 0.8€ de kilo bespaar ik per tankbeurt ong 3.4€ tov de Dats ...

Ja het loont echt wel van met Gas te rijden ... ik rij nu aan ong 2.98€/100km prijs om te gaan werken is de prijs van een blikje cola daar waar ik vroeger met mijn diesel aan de prijs zat van een 1.5l fles cola ... 

• Vind ik leuk 1

1167335.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...