Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Nieuw lid; Seat Leon 1.4 TGI 2018


RTID

Aanbevolen berichten

Dag allemaal!

 

Sinds half december ben ik trotse eigenaar van een Seat Leon 1.4 TGI van bouwjaar 2018. Tot nu toe ben ik uiterst tevreden van mijn eerste wagen, het verbruik ligt rond de 3.8 a 4kg/100km (voornamelijk H+ gas getankt in Bilzen). 

 

Gisteren heb ik mijn aanslagbiljet voor verkeersbelasting binnen gekregen, daar was ik toch verbaasd van aangezien de wagen half december 2020 (16/12/2020) is ingeschreven. Mijn vraag voor de (meer) deskundigen: kan ik hiervoor in beroep gaan aangezien ik gelezen heb dat auto's ingeschreven in 2020 geen verkeersbelasting dienen te betalen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, RTID zei:

aangezien ik gelezen heb dat auto's ingeschreven in 2020 geen verkeersbelasting dienen te betalen.

Heb je dan (pro-rata) verkeersbelasting betaald in 2020? (vrijstelling was tot en met 2020).

Ik neem aan dat je geen BIV hebt betaald voor de wagen?

Intussen zijn we wel al in 2021, en vadertje staat weet dat blijkbaar ook...

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, paulDS zei:

Heb je dan (pro-rata) verkeersbelasting betaald in 2020? (vrijstelling was tot en met 2020).

Ik neem aan dat je geen BIV hebt betaald voor de wagen?

Intussen zijn we wel al in 2021, en vadertje staat weet dat blijkbaar ook...

 

In 2020 heb ik geen verkeersbelasting betaald, dit is mijn eerste wagen. Op mijn aanslagbiljet staat de belastbare periode: 01/12/2020 tot 30/11/2021. Dit zou al niet mogen kloppen (dec. 2020) aangezien 2020 vrijgesteld is van verkeersbelasting voor CNG wagens. Omdat mijn wagen is ingeschreven op 16/12 ga ik ervan uit dat ik geniet van het fiscale gunstregime, waarbij de vrijstelling blijft behouden voor bestaande CNG-rijders (voor 31/12/2020).

 

De BIV heb ik inderdaad niet moeten betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de verkeersbelasting die je betaald hebt betrekking heeft op 2021, en dan heeft in beroep gaan totaal geen zin.

Kijk eerst eens het jaarbedrag na op de site van de vlaamse verkeersbelasting en vergelijk met hoeveel je effectief betaald hebt. Indien dit klopt in een verhouding 12/11 dan is de aanslag die je kreeg helemaal correct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reactie van Koen hierboven is correct.
Wagen zou vrijgesteld moeten zijn van verkeersbelastingen. Het is me een raadsel waarom je een aanslagbiljet hebt gekregen, de regeling is duidelijk.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, paulDS zei:

Ik denk dat de verkeersbelasting die je betaald hebt betrekking heeft op 2021, en dan heeft in beroep gaan totaal geen zin.

 

Volgens wat ik op de site van de Vlaamse Belastingdienst heb gevonden, moet @RTID geen verkeersbelasting betalen.  Niet in 2020, niet in 2021 en zolang hij / zij de auto in bezit heeft.

Ik ben benieuwd of mijn vrouw ook een belasting moet betalen op haar CNG auto (in bezit sinds juni 2014) ?

Als dat bij iedereen zou zijn, die al een CNG'er in 2020 (of eerder) had, dan zullen er een hoop bezwaarschriften opgestuurd worden.

 

Nogmaals van hun eigen site :

Uiterlijk op 31 december ingeschreven voertuigen blijven vrijgesteld van jaarlijkse verkeersbelasting zolang ze op dezelfde eigenaar ingeschreven blijven.

Het maakt daarbij niet uit of het om nieuwe of tweedehandsvoertuigen gaat.

 

 

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste 2 regels die er te lezen zijn op die site, waar het over CNG gaat, is het volgende :

 

De tijdelijke vrijstelling van jaarlijkse verkeersbelasting voor bepaalde aardgas- en plug-in hybride voertuigen loopt af op 31 december 2020 en wordt niet verlengd.

 

Volgens mij dat zéér duidelijke taal, nietwaar?

 

De daarna volgende alinea ;

"Uiterlijk op 31 december ingeschreven voertuigen blijven vrijgesteld van jaarlijkse verkeersbelasting zolang ze op dezelfde eigenaar ingeschreven blijven".

Dit heeft m.i. alléén betrekking op de verkeersbelasting van het jaar 2020.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

25 minuten geleden, paulDS zei:

De eerste 2 regels die er te lezen zijn op die site, waar het over CNG gaat, is het volgende :

 

De tijdelijke vrijstelling van jaarlijkse verkeersbelasting voor bepaalde aardgas- en plug-in hybride voertuigen loopt af op 31 december 2020 en wordt niet verlengd.

 

Volgens mij dat zéér duidelijke taal, nietwaar?

 

De daarna volgende alinea ;

"Uiterlijk op 31 december ingeschreven voertuigen blijven vrijgesteld van jaarlijkse verkeersbelasting zolang ze op dezelfde eigenaar ingeschreven blijven".

Dit heeft m.i. alléén betrekking op de verkeersbelasting van het jaar 2020.

 

 

 

 

 

 

 

Ben even gaan terug kijken op het forum en ben deze post tegen gekomen van @DeNbEiRe_84

 

image.png.6481af730721a6a6b8612e594fa56874.png

 

 

 

Ik heb bezwaar ingediend dus nu afwachten, ik hou jullie op de hoogte.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, paulDS zei:

De eerste 2 regels die er te lezen zijn op die site, waar het over CNG gaat, is het volgende :

 

De tijdelijke vrijstelling van jaarlijkse verkeersbelasting voor bepaalde aardgas- en plug-in hybride voertuigen loopt af op 31 december 2020 en wordt niet verlengd.

 

Volgens mij dat zéér duidelijke taal, nietwaar? 

 

De daarna volgende alinea ;

"Uiterlijk op 31 december ingeschreven voertuigen blijven vrijgesteld van jaarlijkse verkeersbelasting zolang ze op dezelfde eigenaar ingeschreven blijven".

Dit heeft m.i. alléén betrekking op de verkeersbelasting van het jaar 2020.

 

 

 

 

 

 

En hoelang zouden ze dan in 2020 vrijgesteld zijn van belasting ?

De schrikkelseconde die men soms invoert voor de rotatie van de aarde te compenseren ?

 

Ah ja : Ingeschreven in 2020 (bijvoorbeeld de 31e december), vrijgesteld in 2020 (die 31e) en "blijven vrijgesteld van jaarlijkse verkeersbelasting zolang ze op dezelfde eigenaar ingeschreven blijven" -> die laatste zin heeft alleen betrekking op 2020, volgens jou -> mijn schrikkelseconde komt in de buurt...

 

 @Brembos heeft nog geen factuur in de bus gehad : zijn wagen is ingeschreven in februari 2020.  Hun vraag tot betaling (voor 2021) zou toch al in de brievenbus zijn gevallen ?

  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook de simulatie gedaan door mijn chassisnummer in te geven en ik kwam ook uit op 0 euro verkeersbelasting. Indien ik hem dit jaar zou inschrijven dan zou ik 386.82 euro betalen en 116.88 euro BIV. Toch direct een verschil van een paar duizend euro over de levensduur van de auto die de extra kosten van de vierjaarlijkse CNG keuring ruimschoots compenseren. Voor hetzelfde geld valt deze regering binnenkort en verandert een nieuwe regering de regels weer. Zeker in deze Corona tijden waarin ze weer extra geld nodig hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Brembos zei:

Voor hetzelfde geld valt deze regering

Ik heb zeer goed nieuws voor jou! De verkeersbelasting valt onder de Vlaamse regering en die kan niet "vallen", dat is een zogenaamde legislatuurregering. :D Enkel de federale regering kan vallen. We zitten dus nog voor enkele jaren goed wat die vrijstelling betreft...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is heel die lap tekst (op de site van Vlaanderen.be over CNG voertuigen en al dan niet BIV en wegentaks betalen) een samenraapsel van een bestaande tekst en rap-rap bijgevoegde tekst (omdat de minister het had beloofd).

De regel "Uiterlijk op 31 december ingeschreven etc etc" : die staat daar als een tang op een varken : geen nieuwe lijn, niet in het vet (bijvoorbeeld).

(ik heb de hele lap tekst zelf een aantal keren moeten lezen, voordat ik die volledig doorhad.... Als je snel / diagonaal leest, ben je de pineut)

Dan is er nadien nog wat bijgevoegd, namelijk het stuk over voertuigen die besteld worden voor 12 oktober 2020, maar pas ingeschreven nà 31 december 2020.  Dat is wel in het vet én een nieuwe regel ?

 

Zou die regel er gekomen zijn op vraag van de importeurs ?

 

Copy van de site en oordeel zelf :

 

Geen nieuwe vrijstellingen jaarlijkse verkeersbelasting en belasting op de inverkeerstelling meer voor aardgasvoertuigen met maximum 11 fiscale PK of voor plug-in hybride voertuigen
 

De tijdelijke vrijstelling van jaarlijkse verkeersbelasting voor bepaalde aardgas- en plug-in hybride voertuigen loopt af op 31 december 2020 en wordt niet verlengd.

 

Voertuigen op aardgas met maximaal 11 fiscale PK of plug-in hybride-voertuigen met een maximale uitstoot van 50 g CO2 die vanaf 1 januari 2021 ingeschreven worden, worden niet meer vrijgesteld van jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling. Uiterlijk op 31 december ingeschreven voertuigen blijven vrijgesteld van jaarlijkse verkeersbelasting zolang ze op dezelfde eigenaar ingeschreven blijven.

 

Het maakt daarbij niet uit of het om nieuwe of tweedehandsvoertuigen gaat.

 

Uitzondering: nieuwe voertuigen besteld voor 12 oktober 2020

 

Voor voertuigen die worden besteld vóór 12 oktober 2020, maar pas worden ingeschreven na 31 december 2020, kan de eigenaar nog een vrijstelling aanvragen. Stuur daarvoor voor 15 januari 2021 het aanvraagformulier dat u hieronder terugvindt op aan de Vlaamse Belastingdienst, samen met een kopie van de bestelbon die bewijst dat de bestelling gebeurde voor 12 oktober 2020.


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de simulatie ook uitgevoerd.... en kom uit op 146,68 € .... :S

Bij de simulatie heb ik de ene keer "aardgas + benzine" aangeklikt, de andere keer "aardgas".

Beide geven als resultaat die 146,68 €.

 

Zou het komen omdat de Ypsilon nog een grote benzinetank heeft ?

Daarover staat toch niks vermeld op hun site ?

 

Ik denk dat ik eens naar die dienst ga bellen voordat ze ergens in mei hun overschrijvingsformulier opsturen.

  • Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de simulatie is idd zeer verwarrend.

Wat moet er ingevuld worden in het veld "inschrijvingsdatum" ?

Als ik de datum van eerste ingebruikname invul (jul 2012 in Zweden) dan zou ik de volle pot verkeersbelasting moeten betalen. (245€).

Als ik de datum van inverkeerstelling invul (jan 2016) dan moet ik 0€ verkeersbelasting betalen.

  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...