Ga naar inhoud

Zonnepanelen - digitale meter - terugdraaiende meter

Recommended Posts

Gisteren verscheen in de media dat de regeling van de terugdraaiende teller die door de Vlaamse overheid voor 15 jaar werd bevestigd voor zonnepanelen ongrondwettelijk zou zijn.

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/vlaanderen/half-miljoen-vlaamse-gezinnen-met-zonnepanelen-de-dupe/10277423.html

Ik heb de krantenartikels gelezen en zie door deze rechtsonzekerheid een aantal nieuwe bijkomende discriminaties ontstaan.

1) Zette je in 2020 nog een installatie, dan zou je recht hebben op de terugdraaiende teller (of toch het principe van de terugdraaiende teller, verbruiken - productie = totale verbruik om te betalen).
Ik was me bewust van de hangende procedure.

2) Zet je in 2021 nog een installatie, dan krijg je tot 1500 euro premie

3) Heb je ondertussen nog steeds een oude (terugdraaiende) teller, dan hou je dit voordeel nog steeds, totdat je een digitale teller krijgt (die ga je dus best maanden/jaren uitstellen :))
Zelf heb ik sinds kort een digitale meter die ik kan uitlezen met een app/website en krijg zo gedetailleerd verbruiksinfo. Handig om sluipverbruik te monitoren. Het was mijn bedoeling om deze data 2-3 jaar te monitoren en ons verbruik effecienter te verdelen om op deze basis een goedkope energieleverancier te kiezen. Ik wordt hier gepakt in snelheid, want ik heb pas metingen vanaf 01/09/2020 :-(

4) Heb je reeds een digitale teller, dan ben je vanaf gisteren gejost, alle voordelen van terugdraaien ben je kwijt. Het spreekt voor zich dat dit een discriminatie is ten opzichte van mensen die nog de oude teller hebben hangen.man vrouw koppel electrabel

5) Heb je een digitale meter, dan ben je in de nabije toekomst dubbel gejost, want dan ga je EXTRA belast worden op je piekverbruik ! Heb je de klassieke teller nog, dan kunnen ze dit niet meten en betaal je per maand het tarief van 2.5 kW. Ter info, wanneer we thuis frieten bakken, de dampkap opzetten, het gebraad in de oven hebben staan, de groenten op het fornuis, de lampen aan de eettafel en keuken laten branden en bv. de TV opzetten en de dochter aan de PC schoolwerk doet, onze zoon met de playmobile op de zolder zit te spelen.... dan zitten we soms op een piek van 5 tot 7kW. Wederom extra kosten, als je als gezin leeft wanneer je na het werk thuis komt. Wasmachines opzetten, een droogkast en strijken is moeilijk als je fulltime werkt en dus wanneer de zon schijnt niet thuis bent.

6) Er is discriminatie tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel...  In Wallonië kan je kiezen voor de werkelijke prosumententarieven of een forfait.

https://www.hln.be/consument/prosumententarief-verhit-de-gemoederen-in-vlaanderen-en-wallonie-dit-moet-u-weten~af4d0526/

Ik ga er van uit dat de huidige netvergoeding/prosumententaks/turteltaks die overigens door de raad van state onwettig werd verklaard maar toch zonder problemen ieder jaar werd geïnd dan ook verdwijnt EN dat er een correcte vergoeding zal worden gegeven voor de stroom die je nu GRATIS op het net zet, waardoor de elektriciteitsleverancier aan andere klanten wel de volle pot aanrekent. Om voor het gebruik van het net te betalen ben ik akkoord voor alle duidelijkheid.

De tarieven die ik nu lees over injectietarieven zijn om te huilen, je zou 2,5 tot 4 CENT krijgen per Kwh, terwijl de stroom veel duurder wordt verkocht door elektriciteitsleveranciers.

Hieronder trouwens een overzicht van hoe ik de uitlezing zie van onze installatie. De zonnepanelenteller moet nog gekoppeld worden, nu meet ik enkel verbruik en wat ik effectief terug laat vloeien naar het net. Binnenkort moet ik de groene stroomteller koppelen aan de unit en dan krijg ik extra info rechtstreeks in de app.

image.thumb.png.95e5d224a0c6b138fc2f0eb5634d407e.png

image.thumb.png.ed816eebd36742d60350606f582fb502.png

Voor alle duidelijkheid, ik heb het systeem nooit eerlijk gevonden, ook al heb ik al enige tijd zonnepanelen. Het gebruik van het net betalen heb ik altijd als NORMAAL beschouwd ! 

Bericht Grondwettelijk Hof: https://www.const-court.be/public/n/2021/2021-005n-info.pdf

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ohja, nog vergeten te vertellen.

Ik ben al enige tijd aan het kijken voor een elektrische 2dehands Nissan Leaf (mee gereden op mijn werk, leuk wagentje) of PHEV aan een faire prijs, dit heb ik nu onhold gezet.

De afgenomen energie gaat nu aan de volledige pot moeten afgerekend worden, ik kan doorgaans enkel 's avonds opladen.
Dan kan ik echt beter met mijn Euro 5 dieselstoof blijven rijden en mijn Euro 5 Touranneke blijven rijden.

• Bedankt 1
  • Hahaha 1

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooie grafieken !

Geeft inderdaad een heel mooi inzicht in verbruik van / injectie op het net.

Maar niet iedereen is zo technisch : nog een discriminatie ?

En ja, al de argumenten / opmerkingen heb ik ook al gedacht / gehoord.

Het is een warboel aan het worden, maar aan "de burger" wordt wel gevraagd om zijn steentje bij te dragen aan de "transitie" naar hernieuwbare energie ?

Bedankt Tommelein voor je digitale meter... verstop je nu maar in Oostende.

(de man die beweerde dat de mechanische teller niet meer werd gemaakt.  Leugenaar !  Als je jaarlijks 200.000 exemplaren (= +/- 7% van het totaal in Vlaanderen) afneemt, zal er echt wel een firma zijn die de meters produceert.  Het is en was toch altijd de bedoeling van de netbeheerder dat elke meter wordt vervangen na 10 à 15 jaar)

Die digitale meter wordt spijtig genoeg verdedigd door o.a. Ecopower, bij monde van Jim Williame, en ook door anderen omdat die noodzakelijk zou zijn om de elektriciteit beter te kunnen monitoren door de regulator.

Kan wel zijn, maar de "gewone" gebruiker, met of zonder zonnepanelen, is de klos.

En binnenkort dus het "capaciteitstarief"....

Maar wat me opvalt : op 25 december zat er 's avonds dus geen kalkoen in de elektrische oven ?  :P

afbeelding.png.cf623f6df4a5e8353b593236ae6ec3f0.png

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Koen C Neen toen vierde ik Kerst met mijn gezin in de Ardennen in een vakantiehuisje nabij het drielanden Punt.
Hierdoor heb ik een witte Kerst gehad bij de Baraque Michel.

Dit is een grafiek zoals het nu is, wanneer er even niemand thuis is.
Dus op een bewolkte dag zoals vandaag, verbruik ik bij momenten energie en zet ik bij momenten energie terug.
De energie die ik dus opneem, hoe weinig ook, betaal ik vol inclusief alle taksen, de energie die ik terugzet zou dan 2-4 cent bedragen.

image.thumb.png.8454213d3e556c1f30f96c96c0a293c0.png

De tool die ik gebruik hiervoor is Youless energiemeter (70 €) + de website van Enelogic.
Ik heb een abonnement genomen van 20 € per jaar zodat ik mijn historische cijfers kan zien. Bij het gratis abonnement kan je maar 1 maand terugkijken.

Cijfers van laatste kwartaal:
01/10 tem 31/12

Afname 1014 kWh
Teruglevering 339 kWh vrij naar het net gegaan.

image.thumb.png.c847fb3caf9b6cd4c51556c4c2115426.png

• Vind ik leuk 1

Link naar bericht
Delen op andere sites

De gasmeter wordt trouwens ook uitgelezen, dat is ook wel handig.

De oranje lijn geeft de buitentemperatuur weer en de blauwe balken is het verbruik.

Zo zie je dat we onze gasketel voor vloerverwarming pas op 20/11 hebben opgezet.

De periode ervoor was dit enkel warmwaterproductie van 0.5-0.9 kuub gas per dag voor de boiler van 200 liter.

Uit die grafieken kan je ook pendelgedrag van je verwarmingsketel halen.
Mijn verwarming pendelt niet B|

image.thumb.png.84ff3fd01b2c66a3779c3d9e87581cd3.png

image.thumb.png.95d7971e028b974125eb42a5ae041b68.png

image.thumb.png.ae0b6ee7f0306ec3d6468dfaacd59811.png

image.thumb.png.675395a00aea7eb22984174839b4d504.png

• Vind ik leuk 1

Link naar bericht
Delen op andere sites

Batterieke plaatsen. al een jaar aan het zoeken, maar duur man.

Zou de Colruyt geen verkopen(aandelen in VoltStorage) in de collishop?

aangepast door pluxy
  • Bedankt 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat ik echter niet meer wil is duizenden euro's investeren! Mijn zonnepanelen hebben al tamelijk wat geld gekost en dan zou ik weer moeten dokken om die kosten te minimaliseren.

Ik heb 4250 Wp liggen op mijn dak en jaarlijks wek ik tussen 4300-4800 kWh op.

Gezien onze gezinsgrootte dekte deze opgewekte stroom ons verbruik. We hadden doorgaans een overschot van 300-500 kWh, echter het afgelopen jaar met thuiswerk en de lockdown hadden we een verbruik.
Aan prosumententarief betaalden we de laatste jaren 380 euro per jaar.

Mijn berekening in de nieuwe situatie zou een kost zijn tussen 660 en 790 euro. Dus 300 tot 400 euro meer, afhankelijk van hoeveel energie we wanneer verbruiken.
Wat wel een voordeel is, hoe meer kosten ik heb, hoe meer ik ze kan indienen in mijn boekhouding van mijn zaak.

Onze grootste verbruikers zijn wasmachine, droogkast en strijkijzer :D Met 3 jonge kinderen is de was en strijk niet bij te houden :S En een desktop die overuren draait in de avonduren, deze zou eventueel kunnen  vervangen worden door een laptop.

Gezien we met 2 voltijds werken kan je wel een wasmachine programmeren en een droogkast, maar wij zetten soms 3 wasmachines op een dag op :D Tot zo ver het spreiden van het verbruik.

Ik ben benieuwd hoe ze het kluwen gaan oplossen, want het is een soep.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lap, Demir heeft alweer een nieuwe discriminatie ingevoerd !

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/15/vlaamse-regering-compensatie-zonnepanelen/

"Ook de bijna 470.000 gezinnen die nu nog over een analoge, terugdraaiende teller beschikken, krijgen tussen nu en 2029 de kans om te kiezen voor een eenmalige compensatie, laat Demir nog weten. Dat zal gebeuren vanaf het moment dat de digitale teller bij hen zal zijn geïnstalleerd. Opvallend detail daar: de regering stapt af van de versnelde uitrol van de digitale meter voor zonnepaneleneigenaars. Dat betekent dat wie zonnepanelen heeft niet meer per se vóór eind 2022 een digitale meter zal krijgen, zoals eerst afgesproken was. Lees: sommige zonnepaneleneigenaars zullen nog jaren kunnen profiteren van de terugdraaiende, analoge teller."

KAN NIET = DISCRIMINATIE

Ofwel iedereen, ofwel niemand. Dit zou dus in mijn denkwijze volgens het grondwettelijk hof ook niet toegestaan zijn.

• Bedankt 1

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, pluxy zei:

Nee, nog niet.

Je kan wel je interesse laten blijken bij de "Duitsers" https://voltstorage.com/en

En dan formulier invullen bij Contact (Contact&Support).

Dan krijg je een mail terug, met o.a. dit in :

Outlook for Belgium

While the VoltStorage SMART is currently only available in Germany, Austria, and Switzerland, we look forward to expanding to other markets. Starting in mid-2021 we plan to begin establishing sales and installation partnerships in selected other countries, to provide more homeowners like you with an ecological alternative to lithium-ion batteries. Thanks to the outpouring of requests we've received after announcing our partnership with Korys and the Colruyt family, the Belgian market is of great interest to us!

PS : de Collishop bestaat niet meer :), een deel van hun artikelen kan je nog wel bestellen via Dreamland, Dreambaby en MyComfort24 (beddegoed etc).

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites
36 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Onze grootste verbruikers zijn wasmachine, droogkast en strijkijzer

Ik wou schrijven : was ophangen aan de wasdraad buiten kan bijna 2/3 van het jaar (schat ik).

Tot ik dit las

wij zetten soms 3 wasmachines op een dag op

:oO.o:S:/:(

Dan heb je heel veel wasdraad nodig.... en ook nog eens alleen in het week-end....

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites
38 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Opvallend detail daar: de regering stapt af van de versnelde uitrol van de digitale meter voor zonnepaneleneigenaars.

Yeah !  Yippie !

Nog enkele jaren en mijn 15 jaar zit erop, maar als die mechanische meter nog langer blijft hangen : :):):)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, pluxy zei:

Batterieke plaatsen. al een jaar aan het zoeken, maar duur man.

een batterij is zever. In de zomer heb je veel zon, wordt de batterij opgeladen, maar heb je weinig stroom nodig relatief gezien.  In de winter geven de zonnepanelen niks, en zal de batterij leegstaan. Zeker geen 5000 euro waard.

Zeker met een warmtepomp is een batterij nutteloos. in de winter heb je de stroom nodig voor de warmtepomp maar zit er niks in de batterij.

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Koen C zei:

Yeah !  Yippie !

Nog enkele jaren en mijn 15 jaar zit erop, maar als die mechanische meter nog langer blijft hangen : :):):)

Ja en daar zit dus de ongelijkheid. Ik heb sinds 05/2020 een digitale meter.
Ik heb deze aanvaard omdat de folder van Fluvius melding maakte van 15 jaar het 'oude' systeem van terugdraaien.

Er was dus geen enkel risico in mijn ogen, aangezien ik nog 6 jaar zou kunnen genieten van de oude regeling. Tegen dat ik op het nieuwe systeem zou stappen, dan zou de uitrol van de digitale meter overal al enkele jaren in voege zijn en zou er ook geen probleem zijn, want iedereen zou gelijk worden belast op zijn verbruik, afname en teruggave. ZEER BELANGRIJK, omwille van het gelijkheidsbeginsel, we willen niet discrimineren zegt ook het grondwettelijk hof en de VREG.

Nu lees ik dat wie nog een analoge teller heeft, deze zou mogen gebruiken tot en met 2029 !!! Awel, dan creeërt men hier een zeer grote ongelijkheid voor afname en teruggave van dezelfde energie.

Ik als nieuwe digitale meter eigenaar wordt serieus meer belast omdat ik een nieuw toestel heb hangen. Ik krijg weliswaar een vergoeding van enkele centen per kWh, maar daarvoor moet ik eerst een extra contract afsluiten bij mijn energieleverancier. Iemand met de oude teller, kan dus nog doodleuk genieten van 9 jaar het voordeel van de terugdraaiende teller, terwijl hier dus de grote ongelijkheid is. Blijkbaar ZIET men dit niet als een probleem, ik vind dit dus een ongrondwettelijke ongelijkheid die uit de weg geruimd dien te worden. Er worden dus verschillende tariferingen gehanteerd, terwijl de plaatsing van de digitale meter volgens mijn folder van de DNB Fluvius, de website van Vlaanderen.be, de VREG,... allemaal melding maken van GEGARANDEERD 15 jaar het oude systeem van terugdraaiende teller ! 

Mijn samenvatting, ongrondwettelijk, illegaal en dus afschaffen, iedereen dezelfde tariefregeling TOTDAT eenieder met zonnepanelen de digitale meter heeft en er dus geen ongelijkheid meer kan zijn.
Ook is de invoering van het capaciteittarief NIET WETTELIJK, aangezien je ook hier ongelijkheid in de hand werkt. Mensen met en zonder digitale meter worden hier weer ongelijk behandeld. Ik heb het voorbeeld gegeven van ons huishouden. Wij zouden dus zwaarder belast worden met taksen, terwijl mensen die de analoge meter hebben hangen, zullen worden belast op 2500 watt piekvermogen, dit is onrealistisch en creeërt weer een ongelijkheid. Je kan dit tarief dus pas invoeren als IEDEREEN dezelfde meters heeft.

Jammer voor de BoBo's bij de VREG, maar eerlijk is eerlijk. Dit is ook ongelijkheid en zou ook moeten worden aangevochten  bij het grondwetttelijk hof, de raad van state en eventueel andere machten :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is er iemand die weet hoe het prosumententarief berekend wordt? Er zijn zeer grote verschillen tussen de verschillende netbeheerders. Netbeheerder Fluvius Limburg verlaagt zijn tarief 2021 tegenover 2020 met 9,3% en is daarmee de goedkoopste. Aan de andere kant van het land in West Vlaanderen heb je de duurste in 2020 en verhoogt voor 2021 nog maar eens met 6,1%. Voor 2021 is het verschil tussen de duurste en de goedkoopste een kleine 56%. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minuten geleden, EricG zei:

Dat tarief is afhankelijk van uw netbeheerder, die u niet kan kiezen, en kan dus verschillend zijn van andere regio's.

Dit is net mijn vraag? Hoe komt men tot dit tarief? Waarom zitten daar zo grote verschillen op? Is dat tarief gewoon een platte belastingsvorm dat men in de toekomst fors zal verhogen om iedereen onder (zachte) dwang te laten overschakelen naar de slimme meters.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...