Ga naar inhoud

Recommended Posts

Waterstof tankstations zijn er nog niet veel (slechts 1 in Zaventem), maar er zijn wel al waterstofauto's te bestellen in 2021.


Overzicht van alle waterstofauto’s die momenteel (2021) te bestellen en leverbaar zijn in België.
 

FOTO AUTO PRIJS [KM]
H-N.jpg Hyundai Nexo 74.999€ 665
T-M.jpg Toyota Mirai II 79.900€ 500

 

 

Wat is een waterstofauto?

Een waterstofauto gebruikt waterstof (H2) als brandstof. Waterstof is overigens niet hetzelfde als water. 

Er bestaan twee soorten waterstofwagens. Enerzijds heb je het type met een verbrandingsmotor, de zogenaamde waterstofmotor. Die werkt volgens hetzelfde principe als een benzine- of een dieselmotor. Dit wil zeggen dat de waterstof verbrandt wordt in cilinders die op hun beurt kinetische energie genereren.

Anderzijds heb je de wagens met een waterstof-brandstofcel. In het jargon noemen we deze auto’s FCEV’s (Fuel Cell Electric Vehicles) of FCV’s (Fuel Cell Vehicles). Dit zijn elektrische wagens waarbij de (grote) batterij vervangen is door een brandstofcel en waterstoftanks. In de brandstofcel wordt de waterstof samen met zuurstof (O2) via een chemisch proces omgezet in water. Bij dit proces komt elektrische energie vrij die gebruikt wordt om de elektromotor van stroom te voorzien. Deze’s auto’s hebben ook nog een (kleiner) batterijpakket dat als buffer dient voor de opslag van elektriciteit.

Alle waterstofwagens die je momenteel op de markt vindt, zijn van het brandstofcel-type. Dit komt vooral omdat een brandstofcel efficiënter is dan een verbrandingsmotor. Verder is de brandstofcel ook veiliger.

 

Tanken en verbruik

In België is er momenteel één publiek toegankelijke waterstofstation, namelijk het Air Liquide station in Zaventem. Waterstof kost er ongeveer 10€ per kilogram.

en gemiddelde waterstofauto verbruikt één kilogram waterstof per 100 kilometer, dus de brandstofkost per 100 kilometer komt uit op ongeveer 10€. 

 

Is rijden op waterstof milieuvriendelijk?

Heel wat autoconcerns (Toyota, Honda, Hyundai, …) beweren dat waterstofgas de enige lange-termijn oplossing is voor zero-emissie personenwagens. Waterstof wordt door grote automerken al sinds de jaren 60 naar voor geschoven als milieuvriendelijk alternatief voor benzine en diesel. In 1966 presenteerde General Motors de Electrovan, een rijdend prototype van een waterstofauto. In de daaropvolgende decennia kwam de ene na de andere constructeur aanzetten met prototypes voor een waterstoftoekomst. Vijftig jaar later hebben we twee waterstofauto’s op de markt, terwijl de infrastructuur voor productie en distributie van het gas nog altijd in de kinderschoenen staat.

aar lokale uitstoot toe is rijden op waterstofgas milieuvriendelijk. Het enige dat de uitlaat verlaat is namelijk water.

Naar efficiëntie toe is het verhaal minder gunstig. De meest aangewezen manier om waterstof te produceren is elektrolyse, een proces waar veel elektriciteit voor nodig is. Daarna wordt het waterstof opgeslagen, getransporteerd, opnieuw opgeslagen en getankt. Bij al deze stappen gaat energie verloren. Als we heel dit proces in rekening brengen, dan verbruikt een waterstofauto drie keer meer elektriciteit dan een batterij-elektrische auto. Twee derde elektriciteit gaat dus verloren, terwijl dit zou kunnen gebruikt worden om twee extra batterij-elektrische wagens van stroom te voorzien.

Uiteraard zijn er nog andere productiemethodes voor waterstof, maar die zijn niet milieuvriendelijker noch efficiënter, of niet toepasbaar op grote schaal. Lees hier meer over waterstofproductie.

Voordelen van waterstof

Het grote voordeel van een waterstofvoertuig is dat het sneller kan vol getankt worden dan dat een batterij kan volgeladen worden. Verder kunnen constructeurs het voertuig gemakkelijk een groter rijbereik bezorgen, door het van extra (relatief goedkope, in vergelijking met batterijen) waterstoftanks te voorzien.

Vanuit dit oogpunt heeft waterstofgas potentieel in het vrachtvervoer voor lange afstanden. Vrachtwagens met waterstoftechnologie kunnen immers een aanzienlijke actieradius voorleggen.

De prioriteit van de internationale beleidmakers ligt momenteel echter op het beperken van de uitstoot in steden en dichtbevolkte gebieden. Het tot nul herleiden van de uitstoot van vrachtwagens die lange trajecten doen, zal pas later volgen. Er is overigens al een zero-emissie oplossing voor lange-afstand-logistiek; het spoortransport. Om deze redenen zullen vrachtwagens de komende 30 jaar allicht nog niet en masse omschakelen naar waterstof.

Vrachtwagens en bussen die in stedelijke gebieden functioneren, en dus veel korte afstanden doen, kunnen probleemloos van batterij-elektrische aandrijflijnen voorzien worden.

 

Bron: https://www.egear.be/waterstofauto/

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is wel eigenaardig dat de auteur van dit artikel op eGear niks vertelt over vrachtwagens die rijden op LNG. Het is zo precies of hij dat niet kent. Want LNG is uitermate geschikt voor vrachtvervoer op lange afstanden.

Vlaams minister-president Jan Jambon had het vandaag op het VRT-nieuws "over het inzetten op waterstofenergie om de privé te stimuleren om daarin mee te gaan." Vanaf 2:41 wordt de vraag aan hem gesteld in de video van Vlaanderen krijgt 2,25 miljard van EU-geld (Coronacrisis - Economisch herstel).


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Waterstof tankstations zijn er nog niet veel (slechts 1 in Zaventem), maar er zijn wel al waterstofauto's te bestellen in 2021.


Overzicht van alle waterstofauto’s die momenteel (2021) te bestellen en leverbaar zijn in België.
 

FOTO AUTO PRIJS [KM]
H-N.jpg Hyundai Nexo 74.999€ 665
T-M.jpg Toyota Mirai II 79.900€ 500

 

 

Wat is een waterstofauto?

Een waterstofauto gebruikt waterstof (H2) als brandstof. Waterstof is overigens niet hetzelfde als water. 

Er bestaan twee soorten waterstofwagens. Enerzijds heb je het type met een verbrandingsmotor, de zogenaamde waterstofmotor. Die werkt volgens hetzelfde principe als een benzine- of een dieselmotor. Dit wil zeggen dat de waterstof verbrandt wordt in cilinders die op hun beurt kinetische energie genereren.

Anderzijds heb je de wagens met een waterstof-brandstofcel. In het jargon noemen we deze auto’s FCEV’s (Fuel Cell Electric Vehicles) of FCV’s (Fuel Cell Vehicles). Dit zijn elektrische wagens waarbij de (grote) batterij vervangen is door een brandstofcel en waterstoftanks. In de brandstofcel wordt de waterstof samen met zuurstof (O2) via een chemisch proces omgezet in water. Bij dit proces komt elektrische energie vrij die gebruikt wordt om de elektromotor van stroom te voorzien. Deze’s auto’s hebben ook nog een (kleiner) batterijpakket dat als buffer dient voor de opslag van elektriciteit.

Alle waterstofwagens die je momenteel op de markt vindt, zijn van het brandstofcel-type. Dit komt vooral omdat een brandstofcel efficiënter is dan een verbrandingsmotor. Verder is de brandstofcel ook veiliger.

 

Tanken en verbruik

In België is er momenteel één publiek toegankelijke waterstofstation, namelijk het Air Liquide station in Zaventem. Waterstof kost er ongeveer 10€ per kilogram.

en gemiddelde waterstofauto verbruikt één kilogram waterstof per 100 kilometer, dus de brandstofkost per 100 kilometer komt uit op ongeveer 10€. 

 

Is rijden op waterstof milieuvriendelijk?

Heel wat autoconcerns (Toyota, Honda, Hyundai, …) beweren dat waterstofgas de enige lange-termijn oplossing is voor zero-emissie personenwagens. Waterstof wordt door grote automerken al sinds de jaren 60 naar voor geschoven als milieuvriendelijk alternatief voor benzine en diesel. In 1966 presenteerde General Motors de Electrovan, een rijdend prototype van een waterstofauto. In de daaropvolgende decennia kwam de ene na de andere constructeur aanzetten met prototypes voor een waterstoftoekomst. Vijftig jaar later hebben we twee waterstofauto’s op de markt, terwijl de infrastructuur voor productie en distributie van het gas nog altijd in de kinderschoenen staat.

aar lokale uitstoot toe is rijden op waterstofgas milieuvriendelijk. Het enige dat de uitlaat verlaat is namelijk water.

Naar efficiëntie toe is het verhaal minder gunstig. De meest aangewezen manier om waterstof te produceren is elektrolyse, een proces waar veel elektriciteit voor nodig is. Daarna wordt het waterstof opgeslagen, getransporteerd, opnieuw opgeslagen en getankt. Bij al deze stappen gaat energie verloren. Als we heel dit proces in rekening brengen, dan verbruikt een waterstofauto drie keer meer elektriciteit dan een batterij-elektrische auto. Twee derde elektriciteit gaat dus verloren, terwijl dit zou kunnen gebruikt worden om twee extra batterij-elektrische wagens van stroom te voorzien.

Uiteraard zijn er nog andere productiemethodes voor waterstof, maar die zijn niet milieuvriendelijker noch efficiënter, of niet toepasbaar op grote schaal. Lees hier meer over waterstofproductie.

Voordelen van waterstof

Het grote voordeel van een waterstofvoertuig is dat het sneller kan vol getankt worden dan dat een batterij kan volgeladen worden. Verder kunnen constructeurs het voertuig gemakkelijk een groter rijbereik bezorgen, door het van extra (relatief goedkope, in vergelijking met batterijen) waterstoftanks te voorzien.

Vanuit dit oogpunt heeft waterstofgas potentieel in het vrachtvervoer voor lange afstanden. Vrachtwagens met waterstoftechnologie kunnen immers een aanzienlijke actieradius voorleggen.

De prioriteit van de internationale beleidmakers ligt momenteel echter op het beperken van de uitstoot in steden en dichtbevolkte gebieden. Het tot nul herleiden van de uitstoot van vrachtwagens die lange trajecten doen, zal pas later volgen. Er is overigens al een zero-emissie oplossing voor lange-afstand-logistiek; het spoortransport. Om deze redenen zullen vrachtwagens de komende 30 jaar allicht nog niet en masse omschakelen naar waterstof.

Vrachtwagens en bussen die in stedelijke gebieden functioneren, en dus veel korte afstanden doen, kunnen probleemloos van batterij-elektrische aandrijflijnen voorzien worden.

 

Bron: https://www.egear.be/waterstofauto/

 

Auto veel te duur voor wat het is. Verbruik zeker veel te duur, meer dan nu het dubbele dat ik betaal, en jullie ook.


VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Herbie zei:

Auto veel te duur voor wat het is. Verbruik zeker veel te duur, meer dan nu het dubbele dat ik betaal, en jullie ook.

Ik denk dat zelfs de aankomende elektrische Volkswagen ID.4 niet zo duur zal verkocht worden.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, muscles zei:

Vlaams minister-president Jan Jambon had het vandaag op het VRT-nieuws "over het inzetten op waterstofenergie om de privé te stimuleren om daarin mee te gaan."

 

Dat is ook geen groot licht, die je daar vernoemt.

Europa, België heeft gekozen voor elektrisch.

 

Waterstof zal ingezet worden voor :

- waarschijnlijk voor boten (testfase hier en daar)

- misschien treinen (idem)

- heel misschien voor vliegtuigen (enkel zogenaamde "bio"brandstoffen al in testfase).

- auto's maken in Europa weinig kans.

- vrachtwagens maken kans als elektrisch niks wordt en LNG in het verdomhoekje komt

 

Waterstof is pas "groen" als het met de overschot aan hernieuwbare elektriciteit kan gemaakt worden.

Al de rest (elektriciteit van kern- / aardgas- / steenkool- / bruinkoolcentrales of direct door middel van aardgas) zou dan de zoveelste leugen zijn.

 

Wanneer zal er overschot zijn ?


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Renault gaat bestelauto's op waterstof ontwikkelen

Renault gaat samenwerken met het Amerikaanse Plug Power voor de ontwikkeling en bouw van lichte bestelwagens op waterstof. Beide bedrijven hebben een 50/50 joint venture opgericht die 30 procent van die specifieke markt in Europa hoopt te veroveren.

 

Vanmiddag gezien op Kanaal Z, artikel is van Automobielmanagement.nl

(Foto: Pexels)

pexels-photo-1838469.jpg

  • Bedankt 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 minuten geleden, muscles zei:

Renault gaat samenwerken met het Amerikaanse Plug Power voor de ontwikkeling en bouw van lichte bestelwagens op waterstof.

 

Maar Renault vertikt het om modellen op CNG te maken ?

Ik begrijp het niet....


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, Koen C zei:

Maar Renault vertikt het om modellen op CNG te maken ?

Ik begrijp het niet....

Bij Renault zitten er blijkbaar mensen met een rare hersenkronkel.

Je weet toch dat Dacia voor 100% eigendom is van Renault? En wat voor reclame maakt Dacia nu op TV: Dacia LPG aan dezelfde prijs als hetzelfde Dacia-model op andere brandstoffen.

  • Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt.  LPG bij Dacia, maar Renault doet daaraan niet mee (toch niet in België).

Consequent modellen aanbieden op CNG of LPG : weinig constructeurs doen dat.

Elektrisch is dè toekomst, volgens hen....  (bijna verplicht / gedwongen door Europa)

 

Iets meer dan 20.000 € voor een elektrische Up of een Twingo....

Ikzelf of mijn vrouw hebben nog nooit meer dan 16.000 € betaald voor een nieuwe auto.

(Peugeot 206 CC 1.6 benzine, Skoda Roomster 1.6 benzine, Lancia Y CNG)

Mogelijk dat Dacia met iets afkomt voor 15.000 € : eerst zien, dan geloven.

 


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar bericht
Delen op andere sites
45 minuten geleden, Koen C zei:

Iets meer dan 20.000 € voor een elektrische Up of een Twingo....

Ikzelf of mijn vrouw hebben nog nooit meer dan 16.000 € betaald voor een nieuwe auto.

(Peugeot 206 CC 1.6 benzine, Skoda Roomster 1.6 benzine, Lancia Y CNG)

Mogelijk dat Dacia met iets afkomt voor 15.000 € : eerst zien, dan geloven.

Weet je wat die van Groen daar dan op antwoorden: dan moet je maar het openbaar vervoer nemen of de fiets !

Allee, kijk vandaag eens naar buiten! Sneeuw, en ga maar eens winkelen met het openbaar vervoer: op de bus met je aankopen. En dan nog, stopt de bus of de belbus bij jou thuis voor de deur, of kortbij je woonplaats?

Of deelauto's? Op het platteland zijn geen deelauto's beschikbaar. Je kan er je deelauto niet achterlaten.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, muscles zei:

kijk vandaag eens naar buiten! Sneeuw

 

Hier niet  :P


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Koen C zei:

Hier niet  :P

Enkel het gras was bedekt met een fijn laagje sneeuw deze morgen rond 9 uur. Tegen het middaguur was het allemaal verdwenen en ben ik de hele namiddag nog gaan StreetComplete doen.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, dirk zei:

en waarom niet ?

Omdat een Kangoo mooier is ?  9_9

Voor de vliegtuigopbergkastjes achter de 1e zitrij ?  O.o

 

Of liever de Megane RS op CNG ?  :o

Of de Clio Williams op CNG ?  :ph34r:

Da's meer dan 110 perdjes...  :P

  • Hahaha 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uren geleden, Koen C zei:

Omdat een Kangoo mooier is ?  9_9

Voor de vliegtuigopbergkastjes achter de 1e zitrij ?  O.o

 

Of liever de Megane RS op CNG ?  :o

Of de Clio Williams op CNG ?  :ph34r:

Da's meer dan 110 perdjes...  :P

met 110 pkaatjes heb je meer dan genoeg en bij de way roest en narigheid achtervolgen u lange tijd (renault)

  • Hahaha 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 14/1/2021 om 23:29, Koen C zei:

Omdat een Kangoo mooier is ?  9_9    JA, heb er 2 gehad, toffe auto's, weinig kosten.

Voor de vliegtuigopbergkastjes achter de 1e zitrij ?  O.o Neen,die had ik niet.

Tov de caddy : meer comfort, speelser en ja goedkoper. 

Bij Caddy kon je meer kiezen, Renault is veel kleiner in opties.

 

 

  • Vind ik leuk 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15/1/2021 om 20:31, dirk zei:

met 110 pkaatjes heb je meer dan genoeg en bij de way roest en narigheid achtervolgen u lange tijd (renault)

 

Bij geen enkele Renault last van gehad.


Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, pluxy zei:

 

Bij geen enkele Renault last van gehad.

dan bent u waarschijnlijk veel jonger dan ik  R18 ROESTBAK R16 ROESTBAK R12 ROESTBAK om er maar enkele te noemen technisch goede en comfortabel moet toegeven de laatste 30 jaar zijn alle Franse wagens veel gebeterd i.v.m. roestvorming 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...