Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Bezwaar UniZo Maaseik op uitbreiding biogascentrale


Aardgasrijder

Aanbevolen berichten

Volgende mail kreeg ik vandaag via Unizo Maaseik binnen.
Blijkbaar wil Unizo niet dat er biogas verwerkt wordt 9_9

 

 

Bezwaar
Dossier Fertimass

Beste collega-ondernemer van Maaseik

Als UNIZO Maaseik en OJM (Ondernemersvereniging Jagersborg Maaseik) ondersteunen we ondernemerschap in de ruime zin van het woord. Maar er zijn grenzen. Want goed ondernemerschap draagt zorg voor omgeving en maatschappij.

Als lokale ondernemersorganisaties zijn we dan ook oprecht bezorgd over de vergunningsaanvraag van het bedrijf Fertimass, dat een uitbreiding vraagt op het industrieterrein Jagersborg: er loopt daarvoor een aanvraag tot aanpassing van de huidige omgevingsvergunning. Moesten de plannen doorgaan, dan zullen de gevolgen voor heel het grondgebied van Maaseik en omliggende gemeenten niet te overzien zijn.

Het bedrijf wil een biogasinstallatie plaatsen om energie te winnen uit vergisting van mest en dierlijk afval. Hoewel in het nieuwe PRUP staat dat mestverwerking er verboden is, kan Fertimass dit omzeilen aangezien het om de aanpassing van een bestaande bouw- en milieuvergunning gaat en die heeft voorrang op de voorschriften van het aangepaste PRUP.

We hebben begrepen dat het hier zou gaan om de grootste dergelijke installatie in de Benelux

Gezien de gekende hinder in het verleden en de omvang van de nieuwe installatie maken we ons als ondernemersvereniging grote zorgen om de impact die dit zal hebben. Naast de geuroverlast, verwachten we ook extra vrachtverkeer in en rond het centrum van Maaseik (om de 5 minuten een vrachtwagen!) tussen grensovergang en Jagersborg. Bovendien baart de opslag van explosief amoniumnitraat ons grote zorgen voor de veiligheid van héél Maaseik! (Denk aan Beiroet in augustus ...)

En dit zijn nog maar drie van de meest opvallende bezwaren ...

UNIZO Maaseik, OJM en de milieukoepel dienen bezwaarschriften in

We nodigen u uit om ook uw rechten als buur hierin uit te oefenen. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk belanghebbenden elk individueel hun stem laten horen.

De aanvraag ligt ter inzage bij de stad, dienst omgeving. Voor wie geen technische kennis heeft omtrent deze installaties is het dossier echter moeilijk te doorgronden. Daarom vindt u in bijlage het bezwaarschrift van UNIZO Maaseik dat samengesteld werd door specialisten ter zake, alsook een samenvatting van de bezwaren. U kunt deze vrij gebruiken om uw persoonlijk bezwaar op te maken in te dienen.

!! BELANGRIJK: de termijn van het openbaar onderzoek loopt al af 

op 22 december !! Onmiddellijke actie is dringend noodzakelijk.

Wie bezwaren of opmerkingen heeft, moet deze dus al volgende week indienen. Dit kan via  De link van de stad Maaseik (code ******** invullen) of per aangetekende brief aan het College van Burgemeester en Schepenen, Lekkerstraat 10, 3680 Maaseik. Het te vermelden dossiernummer is ***********.  

Hierbeneden vindt u ook een handleiding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u digitaal een bezwaar kunt indienen bij het omgevingsloket.

 

Met vriendelijke groet

 

Het bestuur van UNIZO Maaseik & OJM


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, enkele jaren geleden (2008) was er ook zo'n aanvraag in 2240 Zandhoven. 

Naam van de firma : Orgacom.

Ze ging vooral restproducten van en vervallen voedingsproducten vergisten.

Gelijkaardige argumenten werden toen ook bovengehaald : veel meer vrachtvervoer en geurhinder.

Van Beiroet was er nog geen sprake. :$

Uiteindelijk heeft de firma een vergunning gekregen ergens in de haven van Antwerpen, dacht ik.

 

Het bezwaar zag er o.a. zo uit :

- In de aanvraag wordt er geen rekening gehouden met de extra verkeersoverlast van, minstens, 50 vrachtwagens.

- De aanvrager wil de mogelijkheid hebben om 24 uur op 24 uur en 7 dagen op 7 transporten uit te voeren.  Dit veroorzaakt permanente geluidshinder en een grote hoeveelheid bijkomende (fijn)stofhinder.

- De aanvrager heeft ook de mogelijkheid om de hele week (dag en nacht), werkzaamheden uit te voeren aan zijn rollend materieel.   Dit veroorzaakt nog meer geluidsoverlast.

- Er wordt door de firma geen enkele garantie gegeven dat er geen stankoverlast / geurhinder zal zijn van de   (tijdelijk ?) gestalde containers met afval noch van de  lege (volledig ?) gezuiverde containers.

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Blijkbaar wil Unizo niet dat er biogas verwerkt wordt

Dat is dus de Vlaamse, en bij uitbreiding,  Belgische ziekte. Eender wat men wil bouwen, wordt jaren geblokkeerd door protesterende buren. Aarschot wil windmolens bouwen, Holsbeek en Begijnendijk dienen klacht in om maar een voorbeeld te geven. Tegen 2025 zouden verschillende gascentrales moeten gebouwd worden om de kerncentrales te kunnen sluiten. Ik ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Stef zei:

Dat is dus de Vlaamse, en bij uitbreiding,  Belgische ziekte. Eender wat men wil bouwen, wordt jaren geblokkeerd door protesterende buren. Aarschot wil windmolens bouwen, Holsbeek en Begijnendijk dienen klacht in om maar een voorbeeld te geven. Tegen 2025 zouden verschillende gascentrales moeten gebouwd worden om de kerncentrales te kunnen sluiten. Ik ben benieuwd!

Ik herinner mij nog de spandoeken van de inwoners van de straat Nachtegaal in Zepperen tegen de windmolens die daar ergens in de buurt zouden komen (inwoners die aan de oostelijke kant van de Expressweg wonen). Ik dacht dat dat in 2018 was. Nu zijn we einde 2020 en wat staan er aan de westelijke kant van de Expressweg op het grondgebied van Sint-Truiden? Twee windmolens ! Eigendom van Luminus. Ik geloof dat die van twee jaar geleden aangevraagd waren door Ecopower.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bron: HBVL.be

Negatief advies voor nieuwe biogascentrale in Maaseik

MAASEIK

Het college van burgemeester en schepen en de brandweer van de stad Maaseik hebben een negatief advies gegeven voor de plannen van de bouw van de nieuwe biogascentrale Fertimass. Het bedrijf wil de oude vestiging op het bedrijventerrein Jagersborg afbreken en er een nieuwe bouwen.

Mark Dreesen

Volgens burgemeester Johan Tollenaere (Open Vld) zijn er verschillende opmerkingen. Het besluit van de stad aan de provincie telt 28 pagina’s. “Vooral de mobiliteit, de geurhinder, het mogelijke gevaar en de plaatselijke voorschriften maken een groot deel uit van ons besluit”, zegt burgemeester Tollenaere. “Allerlei afval en mest zullen niet alleen uit België worden aangevoerd, maar ook vanuit Nederland en Duitsland. Dat is momenteel ook al zo. De impact van grote vrachtwagens op ons industrieterrein, dat nog niet goed ontsloten is, zal serieus zijn. Volgens ons is de geuroverlast van de nieuwe inrichting zeer moeilijk in te schatten, aangezien dat ook sterk afhankelijk gaat zijn van de afvalstoffen en grondstoffen die aangevoerd zullen worden.”

 

LEES OOK. Bewoners bezorgd over komst van biogascentrale op Jagersborg

 

Ontploffingsgevaar

“Voor deze aanvraag werd alleen een MER-screening opgesteld. We stellen ons als schepencollege de vraag of men met de aanvraag bewust de tonnage mestverwerking op 90.000 ton per jaar plaatst en dus op die manier onder de 100.000 ton blijft. Met een aanvraag beneden de 100.000 ton moet er geen grondig project-MER of gemotiveerd verzoek tot ontheffing opgemaakt worden. Het is algemeen bekend dat de grootste problemen bij bestaande biogasinstallaties de geurproblemen zijn. Binnen deze aanvraag kunnen er niet voldoende garanties gegeven worden dat deze inrichting geen bijkomende geuroverlast met zich meebrengt.”

“Binnen de inrichting is er ook een behoorlijke opslag voorzien van chemische stoffen”, gaat burgemeester Tollenaere verder. “In totaal gaat het om ongeveer 290 ton. Met in de omgeving woningen, het Ziekenhuis Maas en Kempen en andere bedrijven, zoals zelfs een opslag van vuurwerk, is het belangrijk om te weten hoe groot de kans is op een explosie of ontploffingsgevaar van de opgeslagen stoffen. In de aanvraag is enkel de safety datasheet van salpeterzuur toegevoegd.”

 

Bezwaarschriften

De Brandweerzone Oost-Limburg heeft alvast een ongunstig advies afgeleverd. Het stadsbestuur ontving een massa bezwaarschriften. Bewoners van het bedrijventerrein Jagersborg tussen de Diestersteenweg en Weerter­steenweg zijn ongerust over bijkomende geurhinder. “In de aanvraag staat dat er luchtzuiveringsinstallaties gebouwd zullen worden, maar dat geloof ik niet”, zegt een bewoner van de Diestersteenweg. “We zitten al vele jaren met het geurprobleem van mest. Dat is niet leuk. Daarbovenop rijden elke dag 27 vrachtwagens met mest voor onze deur door. Met zo’n bedrijf in de buurt is er duidelijk een verhoogd risico op ontploffingsgevaar. Tijdens de online infoavond waren heel wat bewoners ongerust. Ik ook.”

 

Niet bindend

“Vermits Fertimass alle bestaande constructies sloopt, kan men zich de vraag stellen of je nog kan spreken over een bestaande inrichting”, zegt burgemeester Tollenaere. “Uit de gegevens van het dossier blijkt duidelijk dat de voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning zich niet beperkt tot herbouw en bijgevolg dat de aanvrager zich niet kan beroepen op de voorschriften van het PRUP. Uit alle informatie blijkt dat de bestaande voorschriften wel degelijk een weigeringsgrond vormen. Het is ook jammer dat er geen bijkomende tewerkstelling komt.”

Bij het bedrijf Fertimass was woensdag niemand bereikbaar voor commentaar. Het negatieve advies van de stad is niet bindend. Het is de provincie Limburg die zich nu verder gaat buigen over dit dossier.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het voormalige Ford-terrein in Genk is nog plaats genoeg voor zo'n biogascentrale, kortbij het Albertkanaal, ver weg van bewoners en het ziekenhuis. Enkel transportbedrijf Essers is daar gelegen. Hebben die al vrachtwagens die op CNG rijden, of op LNG?


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Aardgasrijder zei:

5 LNG-trucks is wel gene vette in vergelijking met hun volledig vrachtwagenpark !

  • Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...