Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

georgesgoossens

Aanbevolen berichten

Dag, ik ben een beginneling in deze materie ... :-)

Wat mij aanzet tot het bekijken van aardgasrijder: ik ben reeds lang (20jaar?) klant van DATS.

DATS maakt reklame omtrent hun netwerk van CNG stations.

Daardoor eens gaan kijken waar er getankt kan worden...

Ik ben meestal in leuven, dan in dehaan en nogal eens in dendermonde.

Mijn oppervlakkige indruk is dat er niet echt veel keuze is in tankstations, of zie ik dat nu verkeerd?

Daarom vraag ik mij af of ik niet zelf CNG kan maken, want als ik het juist heb is dat samengeperst 'aardgas'

het soort gas dat >overal< uit de gaskraan komt. Dus als ik thuis een CNG compressor zet, bespaar ik mij de omweg (detour) naar een tankstation.

Of zie ik dat ook weeral verkeerd... 

Het is natuurlijk een extra kost, maar die spaar ik uit omdat CNG goedkoper is, enfin dat is toch de slogan.

Dus nu de vraag :Waar vind ik zo een compressor tekoop?

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Als je geen CNG tank station in de buurt hebt (of op weg naar of van je werk) is voor mij het sop de kool niet waard. Omrijden betekend brandstof verspillen om nadien minder te verbruiken, echter je moet regelmatig naar de pomp want kleine tankinhoud en dus verbras je veel tijd om te gaan tanken (maar iedereen moet hier voor zich zijn rekening maken). Ik kan tanken waar ik voordien ging tanken, zowel in de buurt als dicht bij het werk dus voor mij was CNG ideaal bij de overstap van diesel. Reken voor een tankbeurt van 15kg gas even veel tijd als voor 50L diesel/benzine.

- Thuisvulling is duur, 5000 euro voor een unit als ik het goed heb en bij mijn weten dient die installatie ook jaarlijks gekeurd te worden. Tevens duurt thuis tanken lang (10 tot 14 uur) en staat er gans de nacht een compressor te draaien (electrisch nachtverbruik is tegenwoordig bijna even duur als dagverbruik).

- Er stond hier onlangs een link naar een 2de hands toestel voor thuisvulling voor 1500 euro dacht ik .. even surfen dus. 

aangepast door Lange_666
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon, goed om weten, bedankt 

Ben inderdaad eens gaan surfen. Had dat een hele tijd (>1jaar) geleden ook al eens gedaan.

Maar de zaak met CNG wordt rijper, dus uptodate blijven is de boodschap :-)

Aan het verbruik van de elektriciteit had ik zelfs nog niet gedacht. Wel heel dom. Moet ik dus eerst nog zonnecellen kopen ;-)

Het is dus inderdaad een hele berekening. Er is eigenlijk maar 1 belangrijk criterium.

Is er een tankstation vlakbij of niet. Dat bepaalt de keuze helemaal, de rest is blabla.

Bon hier een mooi resultaat van enkele minuten surfen http://www.jikovcng.com/press-releases/fiers/

En "wweir doeng voesj" zegge ze in oilsjt ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me eerlijk gezegd een weinig rendabele investering.

In Leuven kan je momenteel nog geen CNG tanken, maar er staan er wel 2 gepland voor dit jaar; eentje aan de vaart, niet ver van het centrum (asoil), en eentje in Kessel-lo (Pitpoint).

En voorts kan je tanken in Kampenhout, Zaventem, Sint-Joris Winge, Wezemaal,...

Dus in elke richting is wel iets te vinden in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@georgesgoossens het is wel al leuk dat je nadenkt over een CNG-wagen.
Ieder moet voor zich de rekening maken, maar een compressor aanschaffen kost(te) 5000 euro.
het onderwerp waar Lange naar verwijst is het volgende:

https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/38-thuisinstallatie/#comment-232

Je dient inderdaad een pomp in de buurt te hebben of een weg waar je frequent passeert.
De Vlaamse regering wil tegen 2020 in iedere gemeente 1 pomp hebben, concreet zou dit betekenen, 300 pompen in België.

https://www.aardgasrijder.be/blog/aardgastankstation-in-iedere-gemeente/

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, georgesgoossens zei:

Juist een pomp in iedere gemeente

Als 'we' nu al eens zouden beginnen met een pomp in ieder tankstation langs de autostrade ?

Het probleem hierbij is dat er langs de autostrade geen gasleidingen liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, georgesgoossens zei:

Juist een pomp in iedere gemeente

Als 'we' nu al eens zouden beginnen met een pomp in ieder tankstation langs de autostrade ?

Hmmm, ik tank nooit op autostrade: véél te duur O.o

• Vind ik leuk 1

2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen)

2019 NIU NGT ( E-scooter )

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, georgesgoossens zei:

hmm zou kunnen... er liggen ook geen aardolie leidingen

is CNG dan niet via een vrachtwagen te transporteren? 

zoals dat met LPG en benzine en diesel toch kan ...

In Hoboken doen ze dat blijkbaar, maar lijkt me niet goedkoop èn je hebt ook opslagruimte nodig ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

over tanken op de autostrade

eigenlijk tank ik ook zelden op de autostrade (nooit is een woord dat ik niet graag zie : zeg nooit nooit;-) )

maar ik was mij niet bewust dat het (veel?) duurder is 

het heeft meer te maken met het gemak van een tankstation op 200m

maar mijn nieuwsgierigheid vraagt naar een 'bron' bij die bewering dat het langs de autostrade duurder is 

en de oorzaak van dat prijsverschil ligt misschien juist in de volgende opmerking die ge maakte 

nl dat CNG transporteren duur is 

wellicht is het insgelijks duur om LPG, benzine en diesel te transporteren naar de autostrade 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Brembos zei:

Volgens mij zijn die gratis thuisinstallatie toestellen bij Opel al lang de deur uit.

Echt? :D:D:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, JoBé zei:

Echt? :D:D:D

@JoBé een artikel uit 2007 ! Geen oude koeien uit de gracht halen hé.
Maar inderdaad, Opel had destijds een leuke actie, het is dan ook 10 jaar geleden !
Toen kon je haast nergens tanken in België.

Ik zou er wel graag eentje willen hebben, gewoon om te testen en de bevindingen online te zetten. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel hangt ook af van de tankinhoud van ja wagen. De meeste auto's hebben inderdaad een tank van ong. 15 Kg. Ik heb echter een VW Caddy Maxi met een tankinhoud van 37 KG. Hier kan ik (vrij) vlot 650 Km mee doen. Op die tijd kom je al eens een tankstation met CNG tegen. (Ik kan dan wel minder (buffer)benzine tanken, maar locaties hiervoor vind je op iedere straathoek.

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had in mijne golf ook liever wat meer gas en wat minder benzine capaciteit gehad.

Aangezien je een CNG auto koopt is het toch de bedoeling dat je op gas rijd en je daar dan toch de grootste actieradius van zou verwachten. Toen ik enkele maanden na de aanschaf een telefoontje kreeg van VAG met de vraag of ik tevreden was van mijn aankoop heb ik hun toen dit punt ook duidelijk gemaakt....  en daar is het dan bij gebleven:)

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben meestal in leuven, dan in dehaan en nogal eens in Dendermonde. (schreef georgesgoossens)

@georgesgoossens : dan moet je toch wel keuze genoeg hebben in CNG stations ?  Niet allemaal van Dats, maar ook van andere aanbieders. 

Niet in Dendermonde en Leuven, maar wel op weg er naar toe.  Even van de snelweg af rijden, tanken en terug snelweg op.  Een (kleine) omweg vind ik nog te doen - geen 10 km of meer.

Ken je dit plannetje al ?  https://www.aardgasrijder.be/cng-tankstation/cng-tankstations-belgie/

Ik zou er wel graag eentje willen hebben, gewoon om te testen en de bevindingen online te zetten.  (een thuisinstallatie voor CNG) (schreef aardgasrijder)

@Aardgasrijder  Crowdfunding ?  :D  Plakkers opslagen met 1 € ? :o

@JoBé  Grrrr...  Iemand blij maken met een dode mus...  Grrrr....  ;)  

Spijtig dat zo'n promostunt niet meer herhaald wordt (door andere fabrikanten mag ook).

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bij Het heeft bijna zeker met de plaatsing en ruimte van de tanks te maken in het onderstel. Ik vermoed dat er geen plek is om die in te bouwen zoals bij de Zafira of A4 G-tron.
je kan ze enkel bij/in de koffer monteren, waardoor je beperkte ruimte hebt of kofferruimte moet inboeten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...