dirk Geplaatst: 17 juni 2022 Delen Geplaatst: 17 juni 2022 7 uren geleden, pluxy zei: Zonder, niet nodig op zo’n korte periode /km. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Olie verversen zonder olie filter is NOT DONE daarvoor zit ik al te lang in de auto vrachtwagen techniek er blijf dan meer dan een 1/2 liter oude olie in de motor op mijn werk laat ik de oliestalen analyseren je zou raar kijken als je stalen ziet van wagens die veel korte ritten doen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
EricG Geplaatst: 17 juni 2022 Delen Geplaatst: 17 juni 2022 45 minuten geleden, dirk zei: Olie verversen zonder olie filter is NOT DONE daarvoor zit ik al te lang in de auto vrachtwagen techniek er blijf dan meer dan een 1/2 liter oude olie in de motor op mijn werk Vroeger deed men niet anders. Oliefilter werd pas vervangen bij een groot onderhoud. Maar toen hadden ze nog echte motoren, geen koffiemolens met één of meerdere turbo's. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dirk Geplaatst: 17 juni 2022 Delen Geplaatst: 17 juni 2022 38 minuten geleden, EricG zei: Vroeger deed men niet anders. Oliefilter werd pas vervangen bij een groot onderhoud. Maar toen hadden ze nog echte motoren, geen koffiemolens met één of meerdere turbo's. En vanwaar haal u deze informatie ? Klopt niet wie olie ververst zonder filter is een PRUTSER Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dirk Geplaatst: 17 juni 2022 Delen Geplaatst: 17 juni 2022 38 minuten geleden, EricG zei: Vroeger deed men niet anders. Oliefilter werd pas vervangen bij een groot onderhoud. Maar toen hadden ze nog echte motoren, geen koffiemolens met één of meerdere turbo's. En vanwaar haal u deze informatie ? Klopt niet wie olie ververst zonder filter is een PRUTSER Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dirk Geplaatst: 17 juni 2022 Delen Geplaatst: 17 juni 2022 3 minuten geleden, dirk zei: En vanwaar haal u deze informatie ? Klopt niet wie olie ververst zonder filter is een PRUTSER Normaal reageer ik niet veel maar is echt lulkoek in iedere oliefilter zit een overdrukventiel die zich opent als de vervuiling te groot is dan stroomt er er ongefilterde olie rond in de motor en dat is goed hoor !! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
paulDS Geplaatst: 17 juni 2022 Delen Geplaatst: 17 juni 2022 27 minuten geleden, dirk zei: Normaal reageer ik niet veel maar is echt lulkoek in iedere oliefilter zit een overdrukventiel die zich opent als de vervuiling te groot is dan stroomt er er ongefilterde olie rond in de motor en dat is goed hoor !! Dezelfde oliefilter gaat in de longlife service 30.000 km mee. Geen haan die daar naar kraait. Indien je oliefilter na 15000 km al zo vol troep zou zitten dat de bypassklep opent, dan ga je niet ver meer rijden met die auto. De reden om voor CNG wagens op 15.000 km de olie te verversen heeft te maken met de veel hogere thermische belasting van de olie (dat is ook de reden dat er bij CNG wagens af fabriek er een grotere oliekoeler wordt ingebouwd) Door deze hogere thermische belasting verouderd de olie sneller, oxideert meer en gaat in kwaliteit achteruit. Daarom word de olie vroeger vervangen, maar in principe KAN het filter nog een tweede beurt mee. Bij de 1.4 TSI ecofuel motor kan je makkelijk de oliefilter even losdraaien en leeg laten lopen in het carter, waardoor er niet zoveel oude olie in achterblijft. Zelf vervang ik uit principe wel altijd de oliefilter bij een oliewissel. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dirk Geplaatst: 17 juni 2022 Delen Geplaatst: 17 juni 2022 1 uur terug, paulDS zei: Dezelfde oliefilter gaat in de longlife service 30.000 km mee. Geen haan die daar naar kraait. Indien je oliefilter na 15000 km al zo vol troep zou zitten dat de bypassklep opent, dan ga je niet ver meer rijden met die auto. De reden om voor CNG wagens op 15.000 km de olie te verversen heeft te maken met de veel hogere thermische belasting van de olie (dat is ook de reden dat er bij CNG wagens af fabriek er een grotere oliekoeler wordt ingebouwd) Door deze hogere thermische belasting verouderd de olie sneller, oxideert meer en gaat in kwaliteit achteruit. Daarom word de olie vroeger vervangen, maar in principe KAN het filter nog een tweede beurt mee. Bij de 1.4 TSI ecofuel motor kan je makkelijk de oliefilter even losdraaien en leeg laten lopen in het carter, waardoor er niet zoveel oude olie in achterblijft. Zelf vervang ik uit principe wel altijd de oliefilter bij een oliewissel. Daar gaan we weer Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dirk Geplaatst: 17 juni 2022 Delen Geplaatst: 17 juni 2022 1 uur terug, paulDS zei: Dezelfde oliefilter gaat in de longlife service 30.000 km mee. Geen haan die daar naar kraait. Indien je oliefilter na 15000 km al zo vol troep zou zitten dat de bypassklep opent, dan ga je niet ver meer rijden met die auto. De reden om voor CNG wagens op 15.000 km de olie te verversen heeft te maken met de veel hogere thermische belasting van de olie (dat is ook de reden dat er bij CNG wagens af fabriek er een grotere oliekoeler wordt ingebouwd) Door deze hogere thermische belasting verouderd de olie sneller, oxideert meer en gaat in kwaliteit achteruit. Daarom word de olie vroeger vervangen, maar in principe KAN het filter nog een tweede beurt mee. Bij de 1.4 TSI ecofuel motor kan je makkelijk de oliefilter even losdraaien en leeg laten lopen in het carter, waardoor er niet zoveel oude olie in achterblijft. Zelf vervang ik uit principe wel altijd de oliefilter bij een oliewissel. Schoenmaker blijf bij uw leest Heb de laatste tijd al veel gelezen en gehoord maar oliefilter eventjes losdraaien en dan maar terug vast amai ....... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
paulDS Geplaatst: 17 juni 2022 Delen Geplaatst: 17 juni 2022 7 minuten geleden, dirk zei: Daar gaan we weer Verklaar u nader... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
EricG Geplaatst: 18 juni 2022 Delen Geplaatst: 18 juni 2022 12 uren geleden, dirk zei: En vanwaar haal u deze informatie ? Klopt niet wie olie ververst zonder filter is een PRUTSER Uit eigen ervaring. Als je 40 jaar geleden op onderhoud ging, werd dat zo gedaan. En dat was overal zo. Maar onderhoudsbeurten waren toen wel om 5000 km, en niet om de 30000 zoals nu, en dat laatste kan zeker een bron van problemen zijn. Ik wijt het aan het onderhoud om de 20000km dat de turbo van mijn Citroën opgeblazen werd. En die oliefilter werd wel ieder keer vervangen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dirk Geplaatst: 18 juni 2022 Delen Geplaatst: 18 juni 2022 (aangepast) Elk zijn gedacht 18 juni 2022 aangepast door dirk Lastige discussie Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Crombel Geplaatst: 18 juni 2022 Delen Geplaatst: 18 juni 2022 Het is, inderdaad, zo dat 50 jaar geleden alle 5000 km de olie ververst werd en alle 10000 km de oliefilter. Ik kan het mij niet voorstellen dat ik, nu, bij een oliewissel de oliefilter zou laten zitten. VW Touran 1.4 TSI Ecofuel 110 kW DSG 2011 Verbruik: Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dirk Geplaatst: 18 juni 2022 Delen Geplaatst: 18 juni 2022 7 uren geleden, EricG zei: Uit eigen ervaring. Als je 40 jaar geleden op onderhoud ging, werd dat zo gedaan. En dat was overal zo. Maar onderhoudsbeurten waren toen wel om 5000 km, en niet om de 30000 zoals nu, en dat laatste kan zeker een bron van problemen zijn. Ik wijt het aan het onderhoud om de 20000km dat de turbo van mijn Citroën opgeblazen werd. En die oliefilter werd wel ieder keer vervangen. Als u citroen een 1,6 diesel was hadden zij een probleem met een oliezeefje in de oliel eiding van de turbo dat was meestal en/of een structureel probleem heeft niet echt te maken met het onderhoud neemt niet weg dat in bepaalde rijomstandigheden 20000 km gewoon te lang is zie ik genoeg aan de oliestalen van moderne dieselmotoren (vervuild / verdund door brandstof) korte afstanden Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
EricG Geplaatst: 18 juni 2022 Delen Geplaatst: 18 juni 2022 (aangepast) Was een C4 1.4 hdi, en een gekend probleem blijkbaar. Edit: was toch een 1.6, is ook al een tijdje geleden, was één van de eerste modellen. 18 juni 2022 aangepast door EricG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 19 juni 2022 Delen Geplaatst: 19 juni 2022 Binnenkort rijden we allemaal electrisch en is het gedaan met die omslachtige olieverversingen. Ik denk dat men over 50 jaar eens goed lacht wanneer je vertelt dat een wagen vroeger elke 15.000 km binnen moest om olie te verversen. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Herbie Geplaatst: 18 november 2022 Delen Geplaatst: 18 november 2022 Olie wissel 79.000 1 VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bremel Geplaatst: 18 november 2022 Delen Geplaatst: 18 november 2022 Zelfs iets meer dan een oliewissel, ze vermelden klein onderhoud (weet niet of ze dan ook echt de bijbehorende kleine inspectie gedaan hebben?) en de remvloeistof is vervangen. Voor een officiële dealer valt de prijs dan nog enigszins mee. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
paulDS Geplaatst: 20 november 2022 Delen Geplaatst: 20 november 2022 Op 18/11/2022 om 16:48, Bremel zei: Voor een officiële dealer valt de prijs dan nog enigszins mee. Tavernier is een voorbeeldige garage. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Herbie Geplaatst: 29 september 2023 Delen Geplaatst: 29 september 2023 Terug van de garage na olie wissel 95.000 km. Zoals altijd stelen ze 1.75€ had nochtans Stop afgeplakt. Ja zeiden ze dat is standaard procedure. Hallo dieven. Prijs ietsje omhoog. 1 VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Herbie Geplaatst: 29 september 2023 Delen Geplaatst: 29 september 2023 Mooi verzegelt, maar ja. En was nog eens bomvol ook. Hoe konden ze er nog iets in krijgen VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen