Ga naar inhoud

Testrit

Recommended Posts

22 uren geleden, Filip K zei:

Dit is bizar @pluxy

In het bericht in mijn mailbox staat op gas vinnige is en als op bericht klik en naar site ga staat dat benzine vinniger is. 

Hoe kan dat en wat is correct? 

toch ni, ik had verkeerd getypt en dit direct erna gewijzigd. 

+ correct: vinniger op benzine.

• Vind ik leuk 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Wie reageerde het vaakst in dit onderwerp?

Wie reageerde het vaakst in dit onderwerp?

Polulairste reacties

Beste mensen allemaal,   Heel erg bedankt voor jullie bijdrages en hulp om het voor ons duidelijker te maken of rijden op CNG een optie is voor ons. We hebben gisteren de auto besteld e

Als dit binnen het netwerk van VAG is wel. Wij hebben bijna twee jaar geleden onze VW Golf TGI stockwagen laten overkomen van Brugge (Raes) naar Geel (Verellen). Dit hele proces duurde wel twee en een

2.0 Gtron a4  ik merk eigenlijk geen verschil. Was effe aanpassen als je van een zware diesel komt. Die zijn pas vinniger. Nog geen seconde spijt van aanschaf. Verschil in verbruik. Vrijstelling taxen

2.0 Gtron a4  ik merk eigenlijk geen verschil. Was effe aanpassen als je van een zware diesel komt. Die zijn pas vinniger. Nog geen seconde spijt van aanschaf. Verschil in verbruik. Vrijstelling taxen. Zelf zuid frankrijk was geen probleem

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Filip K

Als je er in slaagt om je (nieuwe of tweedehands) CNG auto dit jaar nog in te schrijven, betaal je geen éénmalige BIV en geen wegentaks dit jaar.

Volgens de minister van Financiën van de Vlaamse regering zal je dan ook in de toekomst geen wegentaks betalen (zolang je met die wagen blijft rijden).

Geen BIV en geen wegentaks zijn leuke extraatjes + de prijs aan de pomp.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Koen C dat is ook één van de redenen  waarom we voor CNG zouden gaan.

Het probleem is dat als je een auto moet bestellen, je die niet meer dit jaar zult kunnen inschrijven wellicht.

Er zijn weinig CNG's  Skoda Kamiq en Seat Arona stockwagens ter beschikking.

Als er nu een auto in Wallonië of Limburg staat kun je die laten overbrengen naar de garage van je keuze?

Groeten

Filip

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Filip K zei:

Als er nu een auto in Wallonië of Limburg staat kun je die laten overbrengen naar de garage van je keuze?

De dealers kunnen kijken welke voertuigen er in stock zijn bij d'Ieteren zelf.

Ook bij de dealers die in hetzelfde "netwerk" zitten.

Ik denk dat ze zo'n auto wel laten "overbrengen".

Als het een ander "netwerk" is, kunnen zij niet weten dat er 1 staat naar jouw wensen.

Ik weet niet of ze zo'n wagen laten overbrengen indien jij hen er attent op maakt.

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, Filip K zei:

@Koen C dat is ook één van de redenen  waarom we voor CNG zouden gaan.

Het probleem is dat als je een auto moet bestellen, je die niet meer dit jaar zult kunnen inschrijven wellicht.

Er zijn weinig CNG's  Skoda Kamiq en Seat Arona stockwagens ter beschikking.

Groeten

Filip

Manueel of automaat?

Ik heb er toch al een paar gevonden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, Filip K zei:

Als dit binnen het netwerk van VAG is wel. Wij hebben bijna twee jaar geleden onze VW Golf TGI stockwagen laten overkomen van Brugge (Raes) naar Geel (Verellen). Dit hele proces duurde wel twee en een halve week.

Dit ging via D'Ieteren en ik vermoed dat de auto eerst terug naar Brussel is gegaan en vandaar met een transport mee naar Geel is gekomen. Dit was kosteloos.

Wij hebben toen bij Verellen een proefrit gemaakt met een Golf op benzine en zonder de auto in Brugge te hebben gezien of proefgereden besteld.

Wat betreft het verschil tussen rijden op benzine en op aardgas, dit verschil is toch significant. Zelf vind ik dat de 1.4 TGI wanneer hij op aardgas loopt wel erg veel pit verliest. Vooral op de autosnelweg bij het hernemen van snelheid is dit erg goed voelbaar. Ik vind het steeds spijtig wanneer ik een tijdje op benzine heb gereden en na het tanken terug overschakel op CNG om het deeltje vermogen dat de auto plezant doet rijden terug te moeten afgeven. Ik weet niet of dit bij de nieuwere 1.5 TGI ook zo is maar vermoed van wel. Vanuit financieel oogpunt is het wel erg interessant om op aardgas te rijden. Je kunt nu eenmaal niet vlot én goedkoop rijden. Het is het ene of het andere.

Ondanks de nadelen (minder vlot, tanks laten keuren, meerprijs ten opzichte van benzine) zou ik deze keuze opnieuw maken omdat ze financieel zo interessant is, zeker wanneer je veel kilometers doet. Onze auto heeft nu iets minder dan 53 000 kilometer op de teller.

Wat betreft het vervangen van de olie, dit dient dubbel zo snel te gebeuren (15.000 kilometer tegenover 30.000 kilometer bij benzine). Dit kost bij de dealer toch al snel 150 euro. Ik las ooit dat dat zou komen door de hogere thermische belasting maar ook door de zuurtegraad van het aardgas. Voor mezelf vormt dit niet echt een probleem aangezien ik nooit 30.000 kilometer met dezelfde motorolie zou rijden. Al denk ik er wel over na om de motorolie sneller te vervangen dan de aangegeven 15.000 kilometer.

aangepast door Josy
typfout
  • Bedankt 1
  • Verward 1
Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uren geleden, Filip K zei:

10 uren geleden, Josy zei:

Als dit binnen het netwerk van VAG is wel.

Het is wel éénrichtingsverkeer van d'Ieteren naar de verdelers. Eens ze "geleverd" (lees verkocht) zijn aan een garage verdwijnen ze uit de stocklijst bij d'Ieteren maar blijven ze in de onderlinge stocklijst van de VAG garages zitten. Maw, d'Ieteren werkt met zijn eigen stocklijst. Vind je een wagen in de VAG stocklijst kan je die bij één van de d'Ieteren garages niet meer bestellen, noch laten overbrengen naar één van hun eigen garages. Di terzijde mocht je je wagen willen kopen bij d'Ieteren zelf.

• Vind ik leuk 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 31/10/2020 om 10:11, Koen C zei:

@Filip K

Als je er in slaagt om je (nieuwe of tweedehands) CNG auto dit jaar nog in te schrijven, betaal je geen éénmalige BIV en geen wegentaks dit jaar.

Volgens de minister van Financiën van de Vlaamse regering zal je dan ook in de toekomst geen wegentaks betalen (zolang je met die wagen blijft rijden).

Geen BIV en geen wegentaks zijn leuke extraatjes + de prijs aan de pomp.

Ook in de toekomst geen wegentaks, is dat effectief zo ?

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

51 minuten geleden, deverhelst zei:

Ook in de toekomst geen wegentaks, is dat effectief zo ?

Volgens @Matton :

Vandaag contact opgenomen met iemand die aan het hoofd staat van de dienst verkeersbelasting. Dus niet via via gehoord, maar rechtstreeks bij de bron. 

Bestaande cng-auto's blijven vrijgesteld van jaarlijkse verkeersbelasting en natuurlijk van b.i.v. wat niet retroactief kan teruggevorderd worden.

Alle cng-wagens die nog ingeschreven worden voor 31/12/2020 blijven dit regime genieten.

Vanaf 1 januari 2021 vervalt de vrijstelling voor nieuwe wagens of tweedehandswagens die ingeschreven worden op cng.

Volgens @DeNbEiRe_84 :

Inmiddels antwoord van het kabinet van minister Diependaele op mijn vragen:

-          Ik rij momenteel met een aardgaswagen: wat betaal ik vanaf 2021? BIV en/of verkeersbelasting of blijft de volledige vrijstelling? De volledige vrijstelling blijft behouden.

-          Ik verkoop mijn aardgaswagen tweedehands in 2021. Moet de nieuwe eigenaar BIV en/of verkeersbelasting betalen? Voor een voertuig dat in 2021 wordt ingeschreven, geldt de vrijstelling inderdaad niet meer: dit geldt zowel voor nieuwe als voor tweedehandse voertuigen: vanaf 2021 zullen zij derhalve BIV en verkeersbelasting verschuldigd zijn

-          Ik koop een gloednieuwe aardgaswagen in 2021. Betaal ik zowel BIV als verkeersbelasting? Jawel

Volledig topic (maar 3 bladzijden) https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/3908-berekening-verkeersbelasting/#comments

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 minuten geleden, Koen C zei:

Volgens @Matton :

Volgens @DeNbEiRe_84 :

Volledig topic (maar 3 bladzijden) https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/3908-berekening-verkeersbelasting/#comments

sorry, ik ben een tijdje niet op het forum geweest en lees pas vandaag de posts van oktober ! Twee dagen na mekaar goed nieuws voor mij, vrijstelling van verkeersbelasting tot herroeping en binnenkort mogelijkheid tot tanken in mijn omgeving in Spanje ! Toch een beetje compensatie voor wat er aan de andere kant van de oceaan aan het gebeuren is.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien komt hij eerder. Onze is ook eerder gekomen. De autofabrieken draaien naar het schijnt harder in het najaar dan elders in het jaar om de quota te halen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...