Filip K Geplaatst: 28 oktober 2020 Delen Geplaatst: 28 oktober 2020 Hallo Wij overwegen een auto op CNG aan te schaffen maar willen graag er vooraf eens mee rijden. Waar kan dat? De verdelers die ik gecontacteerd heb kunnen dat niet regelen, enkel benzine en diesel kan Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 28 oktober 2020 Delen Geplaatst: 28 oktober 2020 @Filip K vreemd dat dit niet kan. Met welke merken zou je willen gaan testrijden? Voor de volledige VAG-groep (VW, Skoda, Audi en Seat) kan je via de dealer een afspraak maken in Kortenberg om 1-2 u te testrijden met een CNG-wagen uit hun gamma. Zelf heb ik het ook gedaan destijds. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Herbie Geplaatst: 28 oktober 2020 Delen Geplaatst: 28 oktober 2020 In Zedelgem kan je dat ook VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 28 oktober 2020 Delen Geplaatst: 28 oktober 2020 Een CNG wagen rijdt praktisch hetzelfde als een benzineversie met een vergelijkbaar vermogen. Je kan dus net zo goed een proefritje met een 1.5 TSI van 130 pk maken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Filip K Geplaatst: 28 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2020 50 minuten geleden, Brembos zei: Een CNG wagen rijdt praktisch hetzelfde als een benzineversie met een vergelijkbaar vermogen. Je kan dus net zo goed een proefritje met een 1.5 TSI van 130 pk maken. Dat hadden die garagisten me ook verteld maar kon dit moeilijk aannemen. Over welke auto spreekt u '1.5 TSI van 130pk' is dat voor Kamiq of Arona? Filip Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pluxy Geplaatst: 28 oktober 2020 Delen Geplaatst: 28 oktober 2020 (aangepast) Wel, ik vind dat niet. op benzine is de caddy 1.4 veel vinniger. (zelfs wat teveel vinnig)(maar dat is persoonlijk) Indien er niets veranderd is tov 2j geleden, is de testrit 30min. Maar vele testriten gebeuren bij de lokale dealer. zoek er ééntje die er meerdere verkoopt en de kansop testrit is een stuk groter. Welke regio? 28 oktober 2020 aangepast door pluxy Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano : Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Filip K Geplaatst: 28 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2020 Regio Gent. Ik heb al contact gehad met Skoda/Seat Gent en Oostkamp. Destelbergen heb ik gemaild maar die antwoorden zelfs niet! Filip Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Filip K Geplaatst: 28 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2020 Dit is bizar @pluxy In het bericht in mijn mailbox staat op gas vinnige is en als op bericht klik en naar site ga staat dat benzine vinniger is. Hoe kan dat en wat is correct? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 28 oktober 2020 Delen Geplaatst: 28 oktober 2020 Mijn algemene ervaring is dat benzine inderdaad 'iets' vinniger is. Ik heb voorheen altijd een Skoda Octavia 1.4 TSI G-tec gehad en je merkt het iets, maar het is niet storend. In de lagere toeren merkte ik iets meer punch op benzine, maar laat dit je niet afschrikken, het is zeker niet dat je wagen opeens een slak is op CNG en een ferrari op benzine, je merkt het ietsje. Ik heb meer dan 95% van mijn kilometers op CNG gereden, omdat ik benzine gewoonweg te duur vond Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Filip K Geplaatst: 28 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2020 Hartelijk dank voor uw feedback! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 29 oktober 2020 Delen Geplaatst: 29 oktober 2020 Hier idem, een klein beetje vinniger op benzine. Als je aan het rijden bent tegen constante snelheid voel je van de overgang niks, niet van CNG naar benzine en ook niet van benzine naar CNG. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stef Geplaatst: 29 oktober 2020 Delen Geplaatst: 29 oktober 2020 1 uur terug, Lange_666 zei: voel je van de overgang niks Enkel als je net aan het optrekken bent, voel je deze omschakelen naar benzine 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 29 oktober 2020 Delen Geplaatst: 29 oktober 2020 1 uur terug, Stef zei: Enkel als je net aan het optrekken bent, voel je deze omschakelen naar benzine Dat is toch uitzonderlijk als je regelmatig CNG gaat tanken (voordat die op is) ? De CNG die nèt dan op is als je optrekt - serieus optrekken (stoplichtsprintje ?) - heb ik nog niet voorgehad (denk ik). Wat wel al regelmatig gebeurd is : overschakelen op benzine tijdens een avondspits snelwegrit. Dan is het zo druk op de weg, dat ik het helemaal niet merk - en dus te laat ben om te noteren op welke kilometerstand de CNG op is (voor mijn Excel blad) (nee, ik doe niet mee aan Spritmonitor ). 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 29 oktober 2020 Delen Geplaatst: 29 oktober 2020 13 uren geleden, Filip K zei: Regio Gent. Ik heb al contact gehad met Skoda/Seat Gent en Oostkamp. Destelbergen heb ik gemaild maar die antwoorden zelfs niet! Filip Testrit doen met een benzine versie van de garage zodat je kan ervaren of de auto je goesting is. Daarna een testrit met een CNG'er via de manier die aardgasrijder schreef : Quote Voor de volledige VAG-groep (VW, Skoda, Audi en Seat) kan je via de dealer een afspraak maken in Kortenberg om 1-2 u te testrijden met een CNG-wagen uit hun gamma. Eigenaardig dat ze niet willen verkopen ? Een CNG'er haalt hun CO2 gemiddelde naar beneden. Of willen ze alleen nog maar een ID3 verkopen ?!? Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Filip K Geplaatst: 29 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 29 oktober 2020 Bedankt @Lange_666 @Stef @Koen C voor het delen van jullie ervaringen Mag ik vragen hoeveel km jullie nu al hebben gereden op CNG en hoe hoog jullie tevredenheid over CNG is. En wat met de onderhoudskosten vergeleken met benzine of diesel? Filip Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 29 oktober 2020 Delen Geplaatst: 29 oktober 2020 (aangepast) 34 minuten geleden, Filip K zei: Mag ik vragen hoeveel km jullie nu al hebben gereden op CNG en hoe hoog jullie tevredenheid over CNG is. 130.000km in totaal, maar iedere iedere 10.000 km rij ik 1 volle benzinetank (+/- 35 liter) leeg op enkel benzine. Baat het niet, schaadt het niet. Starten doet de auto op benzine om, afhankelijk van de buitentemperatuur, snel tot zeer snel over te schakelen op CNG. Na een nacht met vriestemperaturen duurt het ongeveer 1 à 2 kilometer + stationair 2 minuten (ruiten krabben etc) : dan schakelt die over op CNG. Andere dagen : na het starten en misschien 200 meter rijden, rijdt de auto al op CNG. Tevredenheid : zeer hoog , zeker aan de pomp . Quote de onderhoudskosten vergeleken met benzine of diesel? Gewone onderhoudskosten bij de garage tov benzine : dat is hetzelfde. Sommige dealers volgen nauwgezet het onderhoudsboekje en rekenen tegenwoordig ook "de visuele inspectie" van de CNG installatie aan op de factuur. Weeral 1 uurtje extra à 60 € ? Echte herstellingen aan de CNG installatie mag enkel gebeuren door de officiële erkende installateurs. De meeste dealers hebben die erkenning niet. Als ze het wel hebben : boer (CNG rijder), let op uw ganzen (uw factuur).... https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/ws_fod_cng_20201006hk.pdf Extra kosten zijn er na iedere 4 jaar : dan moet de installatie gekeurd / gecontroleerd worden door zo'n erkende installateur (binnen de maand vòòr de Technische Keuring). Reken op zo'n 60 € per tank en een attest. Ook bij de Technische Keuring (TC) betaal je een paar extra's. In juni 2018 heb ik het volgende op de TC betaald : - Keuring personenauto : 31,70 - CNG vignet : 5,10 (om op de voorruit te plakken) - Digitalisering COC : 2,30 - Toeslag 1e keuring <= 3,5 t : 4,00 - Periodieke keuring NGV : 17,30 - Milieukeuring : 4,00 Ik weet niet of de TC dit jaar iets extra gerekend hebben (na 6 jaar dus) (auto en zijn papieren zijn nu met de zoon mee.... ) Zelf heb ik nog geen kosten gehad aan de CNG installatie : die is goed bij mijn Fiat-derivaat. Met de twin-air module daarentegen.... maar dat heeft niks met de CNG te maken. Ook twin-air modules van puur benzine Fiat's gaan soms kapot. O ja : nog 2 kosten : 2 plakkers met CNG op. Twee ? Ja : 1 mooie ruitvormige voor op de auto en 1 lelijke officiële voor in het dashboard kastje bij de papieren. Die laatste gebruik je enkel op de TC. Na de Keuring leg je die terug bij de papieren voor de volgende keuring..... (Te koop voor weinig geld bij @aardgasrijder (websitebeheerder) 29 oktober 2020 aangepast door Koen C 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stef Geplaatst: 29 oktober 2020 Delen Geplaatst: 29 oktober 2020 70000 km. Ik heb, op Frankrijk na, alleen maar positieve ervaringen. Het onderhoud is dezelfde grootorde van benzine. Enkel een extra keuring na 4 jaar van de tanks. Negatieve ervaring in Frankrijk, daar vind je amper stations om te tanken. Persoonlijk wil ik niet meer terug naar diesel. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 29 oktober 2020 Delen Geplaatst: 29 oktober 2020 Muscles heeft 260.000 of 270.000 km probleemloos gereden met zijn Skoda Octavia. Ik heb een 2dehands Touran met 180.000 km op de teller (uit 2010) deze had verroeste tanks, deze zijn gratis gewisseld geweest door VW ivm een terugroepactie voor slechte lak. Mijn Skoda Octavia had ik na 4 jaar en 60.000 km verkocht. In het buitenland zijn er wagens die probleemloos 300.000-400.000 km op aardgas hebben gereden. 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Filip K Geplaatst: 29 oktober 2020 Auteur Delen Geplaatst: 29 oktober 2020 @Aardgasrijder mag ik vragen waarom je de Octavia na 4j en 60000km verkocht hebt voor een Touran met 180000 in de plaats te kopen? Verroeste tanks uit 2010? Bestaat CNg al zo lang of waren het LPG tanks? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 29 oktober 2020 Delen Geplaatst: 29 oktober 2020 Ja dat mag je zeker. Wij hadden eerst 2 kinderen en toen voldeed de Octavia prima. We merkten met 3 kinderzitjes op de achterbank dat deze zitjes tegen elkaar gepropt waren en er nagenoeg geen ruimte was om steeds die gordels vast te maken zonder dat we de stoeltjes telkens moesten verschuiven. Ook bij een eventueel ongeval vond ik het niet meer zo veilig als je snel iemand zou moeten losklikken. Als we op reis gingen was de Octavia groot genoeg met dakkoffer, maar ik miste de ruimte op de achterbank om snel de kinderen vast te kunnen klikken. Dat is het nadeel van iedere station.... die achterste rij met 3 kinderzitjes. Ik heb toen deze wagen verkocht en een C4 Grand Picasso op diesel gekocht voor ongeveer dezelfde prijs als ik mijn Octavia heb verkocht 14.000 euro. De C4 was 2000 euro goedkoper, dus deed ik er wat 'winst' mee. De Touran op CNG hadden we al in ons bezit (een jaar ervoor had ik onze klein C3 verkocht omdat de gezinsuitbreiding er aan kwam), maar ik vond het zinloos om deze auto te verkopen en dan 9000 euro te moeten bijbetalen om de C4 GP te kopen... Het is wat overkill om 2 monovolumes te hebben, maar dit verklaart dus mijn keuze. Ik vind het jammer dat ik mijn Octavia heb verkocht, maar het was ridicuul geweest om 9000 euro te moeten bijbetalen. De verkoop is dus louter gebaseerd geweest op de wijziging in gezinssamenstelling. Toen ik 4 jaar eerder de Octavia kocht had ik niet gedacht dat er een 3de spruit bij zou komen. Een monovolume is dan net iets prettiger op de achterbank, daar heb je doorgaans 3 losse stoelen die breed genoeg zijn. CNG bestaat al veel langer dan 2010 hoor. Die verroeste tanks betrof een productie- en ontwerpfout van de tanks met coating. Dit werd netjes door VW afgehandeld. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen