Lage Emissie Zone Geplaatst: 2 januari 2017 Delen Geplaatst: 2 januari 2017 Naast de CNG als primaire brandstof is er als secundaire (reserve) brandstof de benzine. Benzine 98 tanken zal geen problemen geven, hoe zit het echter met de nieuwe benzine 95 E10? Kan de motor hier tegen? Ik vond dit niet terug op het forum dus vermoed ik dat deze vraag voor het eerst gesteld wordt. Over E10: Waarom verdwijnt Super 95? Met de nieuwe E10 brandstof wil België de CO2-uitstoot van benzinewagens terugdringen. Op die manier kan België de doelstellingen voor hernieuwbare energie in de vervoerssector halen tegen 2020. E10 bevat maximaal 10 procent bio-ethanol, dat is een verdubbeling van het percentage in Super 95 Bron:http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2894853/2016/10/03/Binnenkort-kan-je-geen-Super-95-meer-tanken-dit-verandert-voor-jouw-auto.dhtml VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JoBé Geplaatst: 3 januari 2017 Delen Geplaatst: 3 januari 2017 Ik ga er van uit dat als de motor zonder CNG-gebruik de omschakeling naar E10 aankan, hij dit ook kan mèt CNG? 2008 SAAB 9³ TURBO X 2019 NIU NGT (E-scooter) 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic (Vrouwtje) 2003 Opel Meriva 1.6 Cosmo (Rijlesvoertuig) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
paulDS Geplaatst: 3 januari 2017 Delen Geplaatst: 3 januari 2017 Ik ben er niet zeker van, het hangt ervan af. (Dit heeft niets met E10 te maken, noch met CNG op zich). E10 is op zich voor moderne motoren geen probleem. Maar zeker met een grote benzinetank zou ik deze niet voltanken met E10 en dan de volgende 6 maand uitsluitend op CNG rijden. Het is best te voorkomen dat de brandstof te oud wordt. Ik heb weliswaar geen idee hoelang de termijn mag zijn. Met 'verse' E10 is er geen enkel probleem. Persoonlijk heb ik me voorgenomen om géén E10 te tanken, maar nogmaals dat is iets wat ieder voor zichzelf moet uitmaken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 3 januari 2017 Delen Geplaatst: 3 januari 2017 Ik heb recent nog 10l 95 getankt. Vanaf nu gaat er enkel 98 in denk ik. De E10 "zou" sneller "slecht" worden tov gewone benzine 95. Ik reageer via mijn telefoon wegens een bezoek aan de Duitse vrienden deze week ivm de toekomst van CNG in Duitsland. Ik zoek info over de houdbaarheid van E10. Er hangt me ergens iets in het hoofd met de houdbaarheid van dat biomengsel Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JoBé Geplaatst: 3 januari 2017 Delen Geplaatst: 3 januari 2017 Als dat van die "houdbaarheid" klopt is het mss toch beter 98 te tanken dan? Voor mij zullen het toch maar kleine hoeveelheden zijn die ik nodig heb: CNG-mogelijkheden genoeg ? BTW: de blauwe zuil van DATS Tongeren was er gisteren al, volgende maandag ga ik kijken of ie operationeel & L of H is ... 1 2008 SAAB 9³ TURBO X 2019 NIU NGT (E-scooter) 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic (Vrouwtje) 2003 Opel Meriva 1.6 Cosmo (Rijlesvoertuig) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
stefanmiler Geplaatst: 3 januari 2017 Delen Geplaatst: 3 januari 2017 6 uren geleden, Aardgasrijder zei: Ik heb recent nog 10l 95 getankt. Vanaf nu gaat er enkel 98 in denk ik. De E10 "zou" sneller "slecht" worden tov gewone benzine 95. Ik reageer via mijn telefoon wegens een bezoek aan de Duitse vrienden deze week ivm de toekomst van CNG in Duitsland. Ik zoek info over de houdbaarheid van E10. Er hangt me ergens iets in het hoofd met de houdbaarheid van dat biomengsel Ik dacht dat hier al eens gelezen te hebben inderdaad, ik was ook van plan 98 te tanken - wanneer de nood het hoogst is - ipv E10. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kristiaan Geplaatst: 7 januari 2017 Delen Geplaatst: 7 januari 2017 Mijn beiden wagens (doblo van 2012 tot 2015 en doblo van 2015 tot nu)durfden als eens te sputteren bij het starten, bij de garage zeiden ze dat dit te maken had met het verlies aan kwaliteit van de benzine en dat ik vaker op naft moest rijden(zeker maandelijks inhoud van de tank vernieuwen). Zodat de benzine niet kon "verouderen" in de tank. Ik nam altijd 98 van Dats te Merksem. Nu rij (lees start!)ik al sinds eind oktober met 98 getankt bij aral in Luxemburg en géén gesputter.... Ook met de CNG van dat zelfde station kwam ik al ooit het verste (325 km! ipv 230 à 275). 2 Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 10 januari 2017 Delen Geplaatst: 10 januari 2017 Vandaag de vraag eens gesteld bij DATS ivm de houdbaarheid van E10 benzine. Mijnheer XXXX, Bedankt voor je interesse in het milieu in het algemeen en aardgas voor voertuigen (CNG) in het bijzonder. Het doet plezier dat onze klanten onze initiatieven weten te waarderen en ons ook bijtreden in onze overtuiging.U kan de benzine een jaar houden. Met vriendelijke groeten, Gilbert Claes Customer Advisor 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Koen C Geplaatst: 12 januari 2017 Populair bericht Delen Geplaatst: 12 januari 2017 (aangepast) Ik tank met mijn gewone Y van 2001 vanaf eind december enkel nog 98. Wel duurder.... Maar of die 95 beter is voor het milieu, zoals ze ons willen doen geloven ? Ik vind van niet (en nog vele anderen, o.a. in Duitsland is er veel weerstand tegen de 95 E10 ). Om die "bio-brandstoffen" (what's in a name ?!? BIO ?!?! der is niks BIO aan !!!) gaat er wel landbouwgebied voor voedsel verloren. In de VS en Brazilië (ethanol) is het niet zo "koosjer" met het verbouwen van mais en suikerriet voor het maken van ethanol. O.a. : stijging maisprijzen in VS en Mexico (mais = basisvoedsel n Mexico) -> stijging voedselprijzen. Brazilië : oerwoud dat wordt gekapt voor het aanleggen van plantages voor "biobrandstoffen". Ja, ik weet dat er ook oerwoud wordt gekapt voor soja (voeder voor vee, die dan weer als biefstuk op ons bord belandt). En ja, ik weet dat de mais voor "biobrandstoffen" niet eetbaar is. Maar de grond is wel in gebruik voor "biobrandstof", niet voor voedsel. Om nog te zwijgen over GGO, pesticiden, biodiversiteit. Nu mijn vrouw nog overhalen om in de Ypsilon CNG ook nog maar enkel 98 te tanken... 12 januari 2017 aangepast door Koen C Ik kan niet tegen spelfouten :-) en zeker niet als mijn toetsenbord trager is dan mijn vingers... :-) 4 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 12 januari 2017 Delen Geplaatst: 12 januari 2017 @Koen C je hebt volledig gelijk, ik kan je alleen maar gelijk geven 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 1 februari 2017 Delen Geplaatst: 1 februari 2017 Op 12/1/2017 om 14:31, Koen C zei: Ik tank met mijn gewone Y van 2001 vanaf eind december enkel nog 98. Wel duurder.... Maar of die 95 beter is voor het milieu, zoals ze ons willen doen geloven ? Ik vind van niet (en nog vele anderen, o.a. in Duitsland is er veel weerstand tegen de 95 E10 ). Om die "bio-brandstoffen" (what's in a name ?!? BIO ?!?! der is niks BIO aan !!!) gaat er wel landbouwgebied voor voedsel verloren. In de VS en Brazilië (ethanol) is het niet zo "koosjer" met het verbouwen van mais en suikerriet voor het maken van ethanol. O.a. : stijging maisprijzen in VS en Mexico (mais = basisvoedsel n Mexico) -> stijging voedselprijzen. Brazilië : oerwoud dat wordt gekapt voor het aanleggen van plantages voor "biobrandstoffen". Ja, ik weet dat er ook oerwoud wordt gekapt voor soja (voeder voor vee, die dan weer als biefstuk op ons bord belandt). En ja, ik weet dat de mais voor "biobrandstoffen" niet eetbaar is. Maar de grond is wel in gebruik voor "biobrandstof", niet voor voedsel. Om nog te zwijgen over GGO, pesticiden, biodiversiteit. Nu mijn vrouw nog overhalen om in de Ypsilon CNG ook nog maar enkel 98 te tanken... Elke woensdag, dus vandaag ook, kan je bij Q8 Easy in Tongeren Super+ (super 98) tanken aan een prijs die 18 eurocent per liter goedkoper is dan de officiële prijs. Dat is nu dus aan 1,347 per liter. Ik zie dat dit bij Q8 Easy in Middelkerke ook het geval is vandaag. Misschien zijn er nog Q8 Easy stations waar diezelfde korting vandaag geldt. PMO in Ingooigem geeft 16 eurocent korting. De prijzen op Goedkoopste brandstofprijzen per regio zijn niet 100% correct. Je moet ze meer als een indicatie beschouwen. Als je geduld hebt dan kan je ook altijd wachten tot Dats24 een nieuw tankstation opent, of wanneer ze een nieuwe cng-installatie geplaatst hebben en bij de officiële opening geven ze dan altijd gedurende 1 week 20 cent korting op alle brandstoffen met uitzondering van CNG ! 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 11 februari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 11 februari 2017 (aangepast) Over E10 heb ik nog wat info gevonden:Zo bestaat bijvoorbeeld E10 uit 90% benzine en 10% ethanol. E85 bevat 15% benzine en 85% ethanol. 98 is veiliger heb ik via onderstaande tekst en reacties van gebruikers op dit forum begrepen. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanolbrandstof Bij de overige voertuigen kan de ethanol, vooral bij hoge druk en hoge temperaturen, een corrosie veroorzaken van aluminiumonderdelen, vooral van het brandstofsysteem, zoals de brandstofpompen en het aanzuigtraject tussen inspuitpunt en inlaatklep. Bovendien kan de ethanol bepaalde kunststoffen aantasten, zoals in slangen en afdichtingen. Dat geldt ook voor de brandstofleidingen, die vaak van kunststof zijn. Ook bijzonder kwetsbaar zijn de eenlaags-brandstoftanks, die in verschillende voertuigen worden gebruikt. De ethanoltoevoeging veroorzaakt bij dergelijke tanks sluipende lekkages. Deze zullen op de lange duur te merken zijn aan een toenemende benzinelucht, uiteraard vooral bij in garages geparkeerde auto’s.[4][8] 11 februari 2017 aangepast door Lage Emissie Zone VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 11 februari 2017 Delen Geplaatst: 11 februari 2017 (aangepast) Quote Bij de overige voertuigen kan de ethanol, ..... etc etc Ja maar, daar wordt mee bedoeld de al wat oudere voertuigen die nog geen aangepaste slangen en darmen hebben. Dat is merk en model afhankelijk. De huidige modellen die op 95 E10 mogen rijden, zijn aangepast van bij de ontwikkeling / fabricage en zouden die problemen niet mogen voorkrijgen... Volvo heeft sommige modellen die op E85 mogen rijden. Maar ze kunnen ook op 95 E10 rijden en op Super 98. De E85 brandstof moet je dan weer niet doen in een auto die op 95 E10 mag rijden... Maar opvallend ook : zowel in je link als recent in een folder gelezen van Total : Ethanol bevat iets minder energie dan benzine. Bij E10 komt het verschil neer op ongeveer 2% vergeleken met conventionele benzine. Daardoor zal het verbruik iets toenemen. Het rijgedrag en bijvoorbeeld een geopend raam hebben echter een veel grotere invloed op het brandstofverbruik dan de overstap op E10. De Duitse ADAC gaat uit van een meerverbruik van circa 1,5%. (in het cursief = copy-paste uit link / artikel Wikipedia. in het vet cursief : zoiets stond ook in de folder van Total) Dus aan de rekenaars onder jullie of de meerprijs van Super 98 niet wordt uitgevlakt door het hogere verbruik met 95 E10 ? In Euro's dus. Aan de specialisten rekenaars : waar en hoeveel is nu de milieuwinst op vlak van CO2 als er 1,5 % meerverbruik is ? In kg CO2 dus. 11 februari 2017 aangepast door Koen C 2 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kristiaan Geplaatst: 1 maart 2017 Delen Geplaatst: 1 maart 2017 Op 7/1/2017 om 18:58, kristiaan zei: Mijn beide wagens (doblo van 2012 tot 2015 en doblo van 2015 tot nu) durfden al eens te sputteren bij het starten, bij de garage zeiden ze dat dit te maken had met het verlies aan kwaliteit van de benzine en dat ik vaker op naft moest rijden (zeker maandelijks inhoud van de tank vernieuwen). Zodat de benzine niet kon "verouderen" in de tank. Ik nam altijd 98 van Dats te Merksem. Nu rij (lees start!) ik al sinds eind oktober met 98 getankt bij aral in Luxemburg en géén gesputter.... Ook met de CNG van dat zelfde station kwam ik al ooit het verste (325 km! ipv 230 à 275). Aanvullend op dit bericht; lees ik net in test-aankoop over een probleem met een auto die bij Dats Aalst "slechte" benzine had getankt! Wagen was geïmmobiliseerd. Dats gaf de fout toe, maar;pas na 10 werkdagen een expert aangesteld. Schade werd op hun kosten hersteld (spoelen van de leidingen), plus een schadevergoeding van 50 euro , na wat aandringen via test-aankoop, deed Dats er 65 euro bij... 2 Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 1 maart 2017 Delen Geplaatst: 1 maart 2017 Ik ga wel bij Q8 Super98 tanken. Dan weet ik tenminste dat ik merkbenzine getankt heb. Bij dats24 weet je dat immers niet. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Danny268 Geplaatst: 1 maart 2017 Delen Geplaatst: 1 maart 2017 Ik heb voor mezelf de beslissing genomen om in het vervolg euro 98 te tanken met de auto en motor bij beide voertuigen blijft de benzine soms lang in de tank zitten .. en wil geen risico nemen op de mogelijke problemen Fiat 500L => Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 1 maart 2017 Delen Geplaatst: 1 maart 2017 @Danny268 Bij Opel staat er dat je toch om de 6 maand uw reservetank moet leegrijden. Ik tankte altijd een minimum van 5 l. of zo, en na een aantal maanden reed ik deze dan leeg, om opnieuw te vullen (back-up). Voor die paar liter zou ik ook 98 tanken. Dat zal het verschil niet maken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Danny268 Geplaatst: 1 maart 2017 Delen Geplaatst: 1 maart 2017 De fiat start sowieso op benzine , dus er is altijd wel een beetje benzine verbruik indien ik benzine tank is het ook nooit meer dan 10 liter , de tank is meestal voor 1/3 vol Fiat 500L => Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 1 maart 2017 Delen Geplaatst: 1 maart 2017 bij opel start hij altijd op cng Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 1 maart 2017 Delen Geplaatst: 1 maart 2017 19 minuten geleden, satsurfer zei: bij opel start hij altijd op cng Ja, Fiat is altijd al een geval apart ! 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen