Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Berekening verkeersbelasting

GiovanniB

Aanbevolen berichten

Op ‎9‎/‎10‎/‎2020 om 18:45, MrFingers zei:

Voor bestaande CNG wagens is het enkel de BIV die vanaf 1/1/2021 verschuldigd is, ze gaan niet retroactief je BIV opeisen.

Het zal eerder verkeersbelasting zijn die verschuldigd is vanaf 1/1/2021 voor bestaande CNG wagens, BIV enkel voor nieuwe wagens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het deel van de "tweedehandse" CNG-wagens ben ik nog niet 100% mee...

Mijn Golf Variant TGI moet in 2021 van eigenaar veranderen (contract 3 jaar).

Kan ik deze naar de nieuwe eigenaar toe dan nog altijd aanprijzen als "vrijgesteld van BIV en VB"?

Want zoals ik het in sommige artikels lees blijft het behouden bij wie het reeds genoot, én tweedehandswagens.

Dienen dan enkel "nieuwe" in te schrijven CNG-wagens dit opnieuw te betalen?

Ik zal de brave man of zijn kabinet eens moeten aanschrijven...

Nog iemand vragen? --> kabinet.diependaele@vlaanderen.be

aangepast door DeNbEiRe_84

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Bij het deel van de "tweedehandse" CNG-wagens ben ik nog niet 100% mee...

Mijn Golf Variant TGI moet in 2021 van eigenaar veranderen (contract 3 jaar).

Kan ik deze naar de nieuwe eigenaar toe dan nog altijd aanprijzen als "vrijgesteld van BIV en VB"?

Want zoals ik het in sommige artikels lees blijft het behouden bij wie het reeds genoot, én tweedehandswagens.

Dienen dan enkel "nieuwe" in te schrijven CNG-wagens dit opnieuw te betalen?

Ik zal de brave man of zijn kabinet eens moeten aanschrijven...

Nog iemand vragen? --> kabinet.diependaele@vlaanderen.be

als ik de uitzending kanaal Z bekijk, hoor ik vrijstelling blijft behouden, nu als een bestaande eigenaar Cng wagen, lees ik dan geen rijtaks, of is het belasten volgens oude regeling.. Onduidelijkheid blijft bestaan, dus mocht de goede man antwoorden, graag duidelijkheid, rijtaks betalen voor bestand CNG voertuig na 1/1/2021?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Inmiddels antwoord van het kabinet van minister Diependaele op mijn vragen:

-          Ik rij momenteel met een aardgaswagen: wat betaal ik vanaf 2021? BIV en/of verkeersbelasting of blijft de volledige vrijstelling? De volledige vrijstelling blijft behouden.

-          Ik verkoop mijn aardgaswagen tweedehands in 2021. Moet de nieuwe eigenaar BIV en/of verkeersbelasting betalen? Voor een voertuig dat in 2021 wordt ingeschreven, geldt de vrijstelling inderdaad niet meer: dit geldt zowel voor nieuwe als voor tweedehandse voertuigen: vanaf 2021 zullen zij derhalve BIV en verkeersbelasting verschuldigd zijn

-          Ik koop een gloednieuwe aardgaswagen in 2021. Betaal ik zowel BIV als verkeersbelasting? Jawel

Dan enkel nog de vraag, gaat dit elk jaar opnieuw bekeken worden voor die vrijstelling, of?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Inmiddels antwoord van het kabinet van minister Diependaele op mijn vragen:

-          Ik rij momenteel met een aardgaswagen: wat betaal ik vanaf 2021? BIV en/of verkeersbelasting of blijft de volledige vrijstelling? De volledige vrijstelling blijft behouden.

-          Ik verkoop mijn aardgaswagen tweedehands in 2021. Moet de nieuwe eigenaar BIV en/of verkeersbelasting betalen? Voor een voertuig dat in 2021 wordt ingeschreven, geldt de vrijstelling inderdaad niet meer: dit geldt zowel voor nieuwe als voor tweedehandse voertuigen: vanaf 2021 zullen zij derhalve BIV en verkeersbelasting verschuldigd zijn

-          Ik koop een gloednieuwe aardgaswagen in 2021. Betaal ik zowel BIV als verkeersbelasting? Jawel

Logisch, dit was te verwachten dat elk CNG voertuig dat ingeschreven wordt vanaf 2021 de BIV en de wegentaks moet betalen.

Hoe zouden ze het anders al die jaren, die nog komen, moeten bijhouden ?

Aan de hand van de 1e inschrijving ? 

Je hebt ook nog de maatregel gehad dat de verkeerstaks en/of BIV niet geldig was voor auto's vanaf zoveel kW en dit vanaf een bepaald jaar. 

Nog een uitzondering op een uitzondering : nee, de informatica van de Vlaamse overheid zou crashen.... 

• Hahaha 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Shortlease zei:

Dan enkel nog de vraag, gaat dit elk jaar opnieuw bekeken worden voor die vrijstelling, of?

Droom verder dat dit ooit nog eens wordt teruggedraaid.... ^_^

• Verward 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus: ik verkoop mijn TGI nog in 2020 door. Dan blijft het ook interessant voor de nieuwe eigenaar. En voor mij, want vanaf 2021 geraak ik er misschien wat moeilijker vanaf...

vw.JPG.99935966a9adfdabcab25ba3ac73b8e2.JPG

Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue

Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, DeNbEiRe_84 zei:

Dus: ik verkoop mijn TGI nog in 2020 door. Dan blijft het ook interessant voor de nieuwe eigenaar. En voor mij, want vanaf 2021 geraak ik er misschien wat moeilijker vanaf...

Volgens mijn bronnen, moet de nieuwe eigenaar in 2020 sowieso geen verkeersbelasting betalen maar wel BIV.  Normaal zal de vernieuwde en aangepaste app vd verkeersbelasting weldra online staan. Dan weet je het met volledige zekerheid.

Mvg Pieter

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Shortlease zei:

Mijn vorig antwoord was een beetje naast de kwestie (als ik de vraag nog eens goed lees).

""Droom verder dat dit ooit nog eens wordt teruggedraaid.... ""

Eigenlijk is dat een antwoord op de 2 andere vragen/antwoorden ivm 2021.

Namelijk of de Vlaamse regering ooit nog een vrijstelling zal geven voor CNG wagens.

Nee volgens mij : gezien ze ook op elektrisch inzetten en iets dat ooit "afgenomen" is, zelden of nooit teruggedraaid wordt.

Vergelijk met (Federaal) de pensioenleeftijd tot 67.... : SPa en Groen die nu mee in de regering zitten, zwijgen als vermoord daarover om dit terug te draaien naar 65.

Dus nu een beter antwoord op de 1e vraag/antwoord.

Deze (Vlaamse) regering zal zeer waarschijnlijk de vrijstelling voor de huidige CNG rijders behouden in de volgende jaren.

Tot 2024 : dan komt er nieuwe regering en een een andere minister.

Dan vrees ik dat de vrijstelling als een "anomalie" zal beschouwd worden. 

En dus gestopt wordt.

• Vind ik leuk 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Dat zal denk ik afhangen van wat er op uw inschrijvingsbewijs staat. Bij het inschrijven van mijn Caddy heb ik de vraag gesteld aan de garage waarom er enkel CNG aangeduid was en niet CNG+benzine. Hun antwoord was dat de hoofdbrandstof CNG is en dat het voertuig dus als CNG werd ingeschreven. 

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...