Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Log in om dit te volgen  
deklerk.bart

Lng tanken in een cng tank

Recommended Posts

Ik ben met mijn vriendin aan het overwegen een cng wagen te kopen en hebben een testrit gedaan met de caddy maxi op cng .

Nu na de testrit vertelde de persoon van het vw contact center dat je met je cng wagen L gas. H gas. EN lng mag tanken.

Ik heb nog geen ervaring met de koppelstukken om lng of cng te tanken en of dit überhaupt wel mogelijk is.

Maar volgens hem,is er in kallo mogelijkheid om lng te tanken , is dit goedkoper , kan dit meer km doen , kan je ook nog eens gewoon met je cng tank dit opslaan en mag je het eventueel mengen met cng

Op het internet kan ik er niets over Vinden en zelf vind ik dit nogal vreemd.

Is er iemand die hier meer over weet?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi @deklerk.bart

Welkom op het aardgasforum.

Bijna juist van het contactcenter :D

Je kan inderdaad L-gas of H-gas tanken, dit is gewoon aardgas dat in het aardgasnetwerk zit.
De prijs van L-gas is lager dan H-gas en je kan er minder kilometers mee rijden.
Er is al een aantal keren een discussie op het forum geweest en op de blog, zie hiervoor:

Blog: https://www.aardgasrijder.be/blog/cng-h-gas-of-cng-l-gas/

Forum: 

Wat betreft LNG, de persoon in het contactcenter bedoelde hierbij dat je kan tanken in Kallo, daar wordt uit LNG aardgas gewonnen.
Dit gas is H+gas en nog energierijker, waardoor je er meer kilometers mee kan rijden. De prijs is momenteel dezelfde als H-gas in België.
Als je dus van die regio bent heb je gelukt en kan je nog voordeliger rijden.

Ben je gaan testen in Kortenberg?
Hoe beviel de Caddy Maxi jou?

Er zijn enkele leden die met deze wagen rondrijden B|

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja de testrit was in Kortenberg Hij beviel ons zeer goed hij rijd net als een wagen op benzine en de installatie is mooi ingewerkt. Bedankt voor de info morgen gaan we hem bestellen . ;)

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wow dat gaat snel :D

Super dan hebben we binnenkort weer een nieuwe Caddy-rijder erbij.
Hoe lang is de levertijd tegenwoordig voor de Caddy TGI?

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hij zal ten laatste eind maart klaar staan maar ze verwachten hem eigenlijk al midden februari . Ik kijk er naar uit en dan voor de fun berekenen hoeveel ik eigenlijk bespaar ;) w e wonen vlak bij kallo dus ben benieuwd hoe het zit met die h+

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog even geduld maar je wachten zal maximaal beloond worden. Veel meer klanten van nieuwe wagens zouden het voorbeeld moeten volgen. Laten we hopen dat dergelijke berichten op dit forum een impuls zullen geven tijdens het autosalon bij de keuze van een CNG versie.

• Vind ik leuk 1

AUDI A3 Sportback g-tron  807461_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 28-12-2016 om 20:30, deklerk.bart zei:

Ik kijk er naar uit en dan voor de fun berekenen hoeveel ik eigenlijk bespaar ;) 
We wonen vlak bij Kallo, dus ben benieuwd hoe het zit met die H+

Besparing: die kan je nu ook al berekenen op deze pagina.
En wat de H+ betreft: ik heb nu 2 keer in Hoboken (Total) getankt. Aantal meer-kilometers is bij mij beperkt, maar er is wel prijsvoordeeltje (0,97 €/kg, Dats24 = meestal 0,99). 

Update: gisteren nog paar honderd kilometers gemaald en 3de tank H+ leeggereden. Deze keer wel substantieel verschil (+10%) in km : bij 362 ging teller op nul, bij 371 ging CNG-lampje uit. 
De vorige tankbeurten draaide het telkens rond 325 km/volle tank, zowel voor H als H+ ... 

aangepast door JoBé
Update

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beetje vreemd topic om een nieuwe wagen aan te kondigen, maar omdat mijn verhaal zo gelijk loopt met dat van deklerk.bart pik ik hier ook even op in.

Anderhalve week terug ook een testrit gaan maken met de Caddy Maxi CNG DSG in kortenberg (een beige exemplaar), en verleden week vrijdag (30/12) ook volgende besteld:

Caddy Maxi CNG DSG Highline, Fortana Rood en wat opties er bij 

Voorziene levering : midden februari - midden maart 

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@deklerk.bart

even ter aanvulling op @aardgasrijder": LNG kan absoluut niet in je CNG tank. (Wel het CNG wat uit LNG gemaakt wordt, ook wel LCNG genoemd).

LNG is de vloeibare vorm van aardgas en CNG de gasversie onder druk. Om aardgas vloeibaar te maken moet het sterk gekoeld worden (naar -163 graden, ook wel cryogeen genoemd).

Dat kan je niet in een normale tank stoppen aangezien die materialen daar niet geschikt voor zijn, ze worden bros. De koppelingen zijn ook heel anders dus tanken gaat ook niet lukken.

LNG wordt gebruikt voor vrachtwagens en schepen. Dit wordt gebruikt omdat LNG een 3 maal hogere dichtheid heeft dan CNG en een vrachtwagen meer brandstof in dezelfde tank kan meenemen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...