skalle Geplaatst: 27 december 2016 Delen Geplaatst: 27 december 2016 Goeiedag , Ik ben hier nieuw op het forum en had toch een enkele vraag .Ik wil een nieuwe wagen aankopen en twijfel "nog" steeds tussen een lpg of cng .De wagen dient ook om enkele keren per jaar op vakantie te gaan , vooral in Frankrijk en Duitsland en bij cng heb ik schrik dat dit een probleem vormt daar ik vooral s nachts rij en er geen cng stations open zijn ? Wie kan me raad geven betreft de aankoop al dan niet ....voor -en nadelen . Bedankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 27 december 2016 Delen Geplaatst: 27 december 2016 Hey @skalle Het is moeilijk om dadelijk een antwoord te geven op deze vraag en de keuze zal ook zeer persoonlijk zijn. Ik heb zelf bewust voor CNG gekozen omwille van de mogelijkheid dat de installatie af-fabriek aanwezig was, dit is bij LPG is dit nagenoeg nergens aanwezig. Wil je een wagen die affabriek is uitgerust met een LPG- of CNG-installatie, of mag het achteraf geplaatst worden? Indien een af-fabriek installatie, dan is er bij LPG weinig keuze (helaas). Je hebt een paar modellen bij Opel en Citroën heeft dit in Nederland als ik me niet vergis. Voor de Belgische markt is dit dan weer niet voorzien. Bij CNG is er iets ruimere keuze (gelukkig maar), je kan alle merken en modellen vinden op deze pagina: https://www.aardgasrijder.be/aanbieders-cng-wagens/ Wat betreft tanken in het buitenland voor CNG. In Duitsland zijn er geen problemen, er is af en toe een pomp die niet 24/24u open is, maar dit geldt ook voor LPG. In België hebben we de luxe dat we steeds met bankkaart kunnen betalen aan een onbemande pompt, dit is niet zo in het buitenland. Iets waar ik me nog steeds over verbaas. Duitsland telt zowat 1000 tankstations voor CNG, waarvan 90% 24/24 open is. De kleinere stations daar is geen "nachtwacht" die zijn dan gesloten. Er is echter in Duitsland keuze genoeg om te tanken. Vaak liggen CNG-tankstations wel niet naast de autosnelweg, veelal vind je ze op minder dan 1-2 km van de autosnelweg, het is dus gewoon oprit af 500m rijden en terug de oprit nemen. Zo heb ik mijn reis richting Slovenië en Kroatië ook gemaakt. Aangezien ik toch iedere 2-3 uur even stopte en +/- 400 km met mijn tank geraakt kwam dit mooi uit op het ritme van tussenstops Voor Frankrijk is het moeilijker en afhankelijk van de regio waar je heen gaat. Wil je kris kras door Frankrijk rijden en niet omkijken naar je gastank, dan ga je effectief vaak zonder CNG vallen, met of zonder planning van je route langs de CNG-tankstations. Momenteel loopt Frankrijk nog achter met de bouw van CNG-pompen. CNG is in Frankrijk relatief onbekend, daar komt echter wel verandering in. (zie hiervoor het onderstaande onderwerp ) De huidige cng-pompen kan je hier terug vinden: https://www.aardgasrijder.be/cng-tankstation/cng-tankstations-frankrijk/ Een keuze voor CNG of LPG is een keuze voor het milieu en voor je portemonnee. Beide keuzes zijn goed, ik ben altijd blij als iemand dit overweegt ipv diesel Iedereen heeft zijn keuze om voor de ene of de andere brandstof te kiezen. Momenteel heb je voor CNG een vrijstelling tem 2020 wat betreft verkeersbelasting, afhankelijk van je model van wagen kan dit een leuke besparing zijn. Ik heb onlangs gelezen dat de wetgeving op LPG-pompen in de toekomst ook verstrengd zou worden, echter vind ik hiervan geen details. Het aantal LPG-pompen is dalend in Europa, ook al is dit niet direct zichtbaar. In mijn omgeving weet ik dat 2 LPG-pompen gesloten zijn het afgelopen jaar, de reden erachter weet ik niet. Ik laat anderen ook antwoorden, dit is een kort antwoord van mij als beheerder van aardgasrijder.be Ohja, ik baal zelf een beetje als ik even op benzine rij, ik denk aan mijn portemonnee en wil uiteraard net als iedereen goedkoop rijden, dus probeer ik ALTIJD op aardgas te rijden Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
skalle Geplaatst: 27 december 2016 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2016 Bedankt voor de snelle respons , we zijn nu enkele uurtjes verder en al wat wijzer geworden dankzij dit interessante forum . Indd mijn vervuilende diesel van 8 jaar gaat plaats maken voor een lpg of cng wagen , goed voor milieu en hopelijk ook de portemonnee. Cng kan ik vlakbij mijn werk (Kallo) tanken dus eigenlijk is het geen probleem , op vakanties (Frankrijk) komt er blijkbaar wat puzzelwerk aan te pas als we met de cng wagen rijden...... De beslissing wordt deze week nog genomen, Grtjes Pascal Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 27 december 2016 Delen Geplaatst: 27 december 2016 Welke wagens genieten je voorkeur? Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
skalle Geplaatst: 27 december 2016 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2016 Morgen ga ik langs de opel garage voor een stockwagen( heb onmiddellijk één nodig) , uiteraard is er in lpg en cng zo goed als geen keuze in de stockwagens maar ze gaan informeren, ik heb wel enkele zeldzame jonge (6 maand) tweedehandse gezien . Mijn vorige auto was een Grand scenic en wil in die richting zoeken, voor een cng zou het de zafira worden , voor de keuze lpg de Mokka . Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
stefanmiler Geplaatst: 28 december 2016 Delen Geplaatst: 28 december 2016 Even ter info, hier kan je een route berekenen om op CNG te rijden, met wat variabelen die je kan invullen. http://www.gas-tankstellen.de/menu.php?jump=gis Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 28 december 2016 Delen Geplaatst: 28 december 2016 9 uren geleden, skalle zei: Morgen ga ik langs de opel garage voor een stockwagen( heb onmiddellijk één nodig) , uiteraard is er in lpg en cng zo goed als geen keuze in de stockwagens maar ze gaan informeren, ik heb wel enkele zeldzame jonge (6 maand) tweedehandse gezien . Mijn vorige auto was een Grand scenic en wil in die richting zoeken, voor een cng zou het de zafira worden , voor de keuze lpg de Mokka . Dadelijk nodig? Dan heb je geluk: Opel Zafira 24750 € met veel opties op CNG ! (3000 km 2 jaar garantie)http://www.opelcertifiedusedcars.be/tweedehands-wagen-beschrijving?carID=2464&branchID=493 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Danny268 Geplaatst: 28 december 2016 Delen Geplaatst: 28 december 2016 in turnhout is er een fiat 500L stockwagen direkt beschikbaar om de keuze maar te vergroten .. Fiat 500L => Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
skalle Geplaatst: 28 december 2016 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2016 (aangepast) Ik moet volgende week naar Angers (FR) en rij via Rouen.Het vertrek is vanaf sint Gillis waas (9170) , welke routeplanner gebruiken jullie voor de cng stations , voorlopig ben ik er nog niet uit en in het vulstation in rouen zou je niet kunnen betalen met een BC of kredietkaart ?Is er in de omgeving van Anger een vulstation ? Ps Voorlopig hebben we één cng met 8000km-2016 (opel zafira) die op onze lijst staat en onmiddellijk beschikbaar is , anders is min 2 maand wachten 28 december 2016 aangepast door skalle Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
skalle Geplaatst: 28 december 2016 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2016 (aangepast) Stefan , ik had je link nog niet gezien , we proberen nog eens ,bedankt Blijkbaar is het een probleem om op cng tot in Angers te geraken , spijtig .Toch maar voor een lpg dan ? 28 december 2016 aangepast door skalle Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 29 december 2016 Delen Geplaatst: 29 december 2016 Moet je eenmalig naar Angers? Hoe vaak rij je naar Frankrijk? De keuze om voor een bepaalde brandstof te kiezen zou je niet moeten laten afhangen van een eenmalige route die je gaat rijden. De uitbreidingen in Frankrijk komen er op termijn, ik vind het niet zo'n ramp om een eindje op benzine te moeten rijden, echter de regio naar Angers is wel bedroevend op dit moment Ik heb het afgelopen jaar bv. meer dan 92% op CNG gereden. Enkel naar Kroatië heb ik best veel op benzine gereden wegens het gebrek aan pompen in de buurt. Ik vermoed 500 km op een reis van 3 weken. Voor mij valt dit te verwaarlozen. Uiteraard is de keuze van LPG ook begrijpbaar, maar je zou het niet moeten laten afhangen van een trip die je misschien maar 1 keer per jaar maakt. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
skalle Geplaatst: 29 december 2016 Auteur Delen Geplaatst: 29 december 2016 1 uur terug, Aardgasrijder zei: Moet je eenmalig naar Angers? Hoe vaak rij je naar Frankrijk? De keuze om voor een bepaalde brandstof te kiezen zou je niet moeten laten afhangen van een eenmalige route die je gaat rijden. De uitbreidingen in Frankrijk komen er op termijn, ik vind het niet zo'n ramp om een eindje op benzine te moeten rijden, echter de regio naar Angers is wel bedroevend op dit moment Ik heb het afgelopen jaar bv. meer dan 92% op CNG gereden. Enkel naar Kroatië heb ik best veel op benzine gereden wegens het gebrek aan pompen in de buurt. Ik vermoed 500 km op een reis van 3 weken. Voor mij valt dit te verwaarlozen. Uiteraard is de keuze van LPG ook begrijpbaar, maar je zou het niet moeten laten afhangen van een trip die je misschien maar 1 keer per jaar maakt. We beslissing is gevallen , het wordt dus de Mokka LPG van 7 maand oud die direct beschikbaar is , ik zie het als een overstap , liever had ik een Zafira maar omdat we meerdere keren per jaar met de auto op vakantie (oa Frankrijk) gaan vindt ik het nog te vroeg om de overstap naar CNG . Mochten er in de toekomst meerdere CNG stations in het buitenland bijgebouwd worden dan wordt een CNG aanschaf zeker terug overwogen . Alvast bedankt voor de info omtrent CNG , nog een prettig eindejaar en gezond en veilig 2017 gewenst. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
GiGi Geplaatst: 29 december 2016 Delen Geplaatst: 29 december 2016 Beslist een topkeuze! Laat ons snel weten hoe je ervaring is en wat je denkt van het verbruik... 1 AUDI A3 Sportback g-tron Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 29 december 2016 Delen Geplaatst: 29 december 2016 Ok, begrijpelijke keuze. Voor de uitbreiding in Frankrijk is het schat ik nog 1-2 jaar wachten voordat het zichtbaar wordt. 2020 is de bedoeling om CNG prominenter aanwezig te krijgen in Frankrijk. Succes met je LPG-wagen 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen