Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Twijfel om CNG auto te kopen

Den Dist
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw in de groep. Ik ben aan het kijken om een auto op cng te kopen ter vervanging van diesel euro4.

Omdat wij minder dan 10.000 km en zeer korte afstanden afleggen zou ik graag de diesel weg doen.

Maar je hoort of ziet niet echt veel over de CNG-wagens... Ook als je naar de garage gaat geven ze er zelf niet veel uitleg over.

Zijn er hier mensen die al veel kilometers op de teller staan hebben? Zijn er problemen mee? En wat kost een onderhoud hieraan?

Ik ben gaan zien voor een skoda octavia combi. Ze doen daar nu stockdeals op het oude model, gaat 13.000 euro af.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Den Dist Tof dat je het forum gevonden en hebt en je vraag stelt.

De grootste ervaringsdeskundige qua Skoda Octavia Combi en vele kilometers is @muscles

Hij heeft tot voor kort 270.000 km gereden zonder problemen.

De Octavia is een heel leuke wagen, ik heb hem zelf ook gehad met 80.000 km op de teller, maar vervangen na gezinsuitbreiding naar 3 kinderen.

De onderhoudskosten van een CNG ten opzichte van benzine zijn vergelijkbaar. Het enige dat duurder is, zijn de bougies (speciale soort) en het nazicht van de CNG-installatie.

De 4-jaarlijkse verplichte keuring kost +/- 200 euro.

Met zo weinig kilometers is misschien een benzine een betere keuze? Dat weet ik niet qua kostprijs.
De Octavia zat qua benzineverbruik in mijn geval op 6l, terwijl op CNG ik rond de 4.2 kg rondreed per 100 km + af en toe reed ik wat benzine om de kleppen te smeren of omdat ik te lui was om te tanken 9_9.

Benzine: 6 X 1.25 € / liter = 7,5 € / 100 km
CNG: 4.2 X 0.89 € / kg + 0,5 l / 100 km = 3,74 € / 100 km + 0.5 x 1.25 € / liter = 0,63 € = 4,37 €

Gemakkelijkheidshalve zou ik zeggen, is rijden op CNG 3 € goedkoper per 100 km dan rijden op benzine (op basis van mijn eigen cijfers genomen op 80.000 km).

Dit zou een theoretische besparing zijn van 300 euro per jaar ten opzichte van benzine, op basis van de huidige benzine- en CNG-prijzen.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opel Zafira 2017

72000 km

Problemen: al drie keren is de aanvoer van brandstof verstoord geweest vlak na het starten: schokken, nauwelijks reactie op gaspedaal, schalelt vanzelf op benzine, maar dit gaf geen verbetering => gestopt en 2x Touring gebeld: computeraflezing bevestigt probleem, maar na starten alles vanzelf terug in orde.Derde keer gewoon 5 minuten gewacht en verder gereden.

Verbruik: kleine 5 kg/100 km ( meestal L- gas)

aangepast door grijpgraag
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Lange_666 zei:

Problemen: Verdamper airco en rechter scrollwieltje op stuur.

Bij dat rechter scrollwieltje op het stuur was bij mijn Octavia (ook) een stukje afgebroken. Je mag dat blijkbaar niet te vaak gebruiken. Daarna heb ik het dan ook niet meer gebruikt en het zo gedraaid dat je het niet meer zag.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...
6 uren geleden, Janbillet zei:

onlangs wel brandstofpomp benzine stuk... 

Als het dat maar is... LOL. Langs de andere kant denk ik dat zoiets normaal zou kunnen zijn na 400.000 km.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, muscles zei:

Als het dat maar is... LOL. Langs de andere kant denk ik dat zoiets normaal zou kunnen zijn na 400.000 km.

Inderdaad zeer tevreden over  elke Volvo die ik had en zeker met de laatste 4 op aardgas, goedkoop en supercomfortabel rijden, en fiscaal zeer interessant voor wie wat paardekracht onderin wil... 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...