Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Skoda Octavia combi III 1,5 TSI CNG


Patrick Govaert

Aanbevolen berichten

Binnenkort aflevering van mijn allereerste CNG auto (Skoda Octavia combi 1.5 TSI  DSG7 Automat). 

Graag wat tips,rijervaringen,tank ervaringen,verschil rijervaring tussen de 1.4 en 1.5 TSI motor, grotere CNG tanks,kleinere inhoud benzine tank in 1.5 motor,etc...,

inrijtips motor eerste gebruik (tov traditionele benzine motor), etc...

Alvast dank voor jullie info/reply.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Patrick Govaert Zo'n Octavia rijdt gewoon heel snel en al zeker met DSG. Oppassen dat je het gaspedaal niet te vaak diep indrukt want dan krijg je een kickdown en schiet de wagen zeer snel naar een hoge snelheid. Dit diep indrukken zou ik zeker zo weinig mogelijk doen want anders verslijt de motor en de motoronderdelen te rap.

Als je dat wil kan je heel zuinig rijden met deze Octavia. Je moet dat zelf wat ondervinden maar de DSG zal sowieso het beste schakelmoment kiezen: uiteraard is dit afhankelijk van de keuze die je gemaakt hebt. Ik denk immers dat je ook de E hebt om economisch te rijden, de D van Drive om gewoon te rijden die misschien niet zo veel zal schelen als de E, en dan de S van sportief: dat hoef ik niet uit te leggen, denk ik.

Ten opzichte van een traditionele benzinemotor is er geen enkel verschil met inrijden. In de handleiding van je Octavia staat hier meer uitleg over, als je ze tenminste erbij krijgt. Anders kan je ze online opzoeken.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij met hetzelfde model (de 1.5) en mijn ervaring is dat, buiten het tanken, er niet echt een verschil is met een andere Octavia. Die DSG bak is in het begin wel wennen, maar rijdt heel aangenaam. Normaal rij je in de D(rive) stand en dan schakelt de bak heel snel naar een hogere versnelling zodat het toerental laag gehouden kan worden. In de S(port) stand blijf je langer in lagere versnelling hangen en zou je pedaal wat gevoeliger moeten zijn (volgens de dealer, ik merk geen verschil). Er is geen E stand meer op de 1.5. Duw je het pedaal fors in dan schakelt je bak een versnelling lager (dat is die kickdown en die heb je in zowel D als S). Je kan ook nog manueel schakelen en dat gebruik ik soms in een parking waar ik niet constant van versnelling wil veranderen. Sowieso vind ik dat er voldoende vermogen beschikbaar is om vlot te rijden (zeker als je alleen of met 2 in de auto zit).

 

Wat verbruik betreft zit ik aan gemiddeld 4,8 kg/100 km op L-gas en 4,2 kg/100km op H-gas. Ik rij vooral kortere afstanden met nogal wat optrekken en remmen. Op de autostrade verbruik je merkelijk minder (kan wel een kg per 100km schelen). Met de benzinetank, die je trouwens elke 6 maanden leeg moet rijden, raak ik nog een 100 a 120 km ver tot het lichtje gaat branden, maar dat zal ook weer afhangen van waar en hoe je rijdt. In het begin was het wel wennen aan CNG tanken. Het is belangrijk dat je het pistool in het verlengde van de nippel zet en dat is wel anders dan bij benzine of diesel, waar je meer speling hebt. De eerste paar tankbeurten was er in mijn wagen ook een zeurderig geluid te horen tijdens het tanken, maar dat is vanzelf verdwenen.

 

Over inrijden heb ik geen specifieke informatie (buiten wat in je boekje zal staan, de dealer zei er niets over). Sowieso laat je DSG bak je nooit echt overdreven hoog in toeren gaan (tenzij je de kickdown gebruikt). Ik heb in het begin, de eerste 1500 km, gewoon rustig gereden, geen volledig beladen wagen en niets aan de trekhaak. Vergeet zeker niet dat de olie van je CNG wagen elk jaar vervangen moet worden. Sommige dealers hebben weinig ervaring met CNG en melden dat je pas na 2 jaar, het onderhoudsinterval van een Octavia op benzine, op onderhoud moet. Normaal geeft je boordcomputer je de juiste informatie.

 

Een minder punt vind ik wel dat Skoda de lijst van CNG stations in hun navigatiesysteem niet up to date houdt. Normaal kan je navigeren naar een CNG tankstation, maar die lijst loopt hopeloos achter. Je auto zal, bij een (bijna) lege CNG tank vragen of je wilt navigeren naar een CNG station, maar dat werkt dus niet goed wanneer hun database niet up to date is. Niet dat een app op je smartphone dat niet kan opvangen, maar het is jammer dat een functie van je wagen niet echt goed werkt...

 

Algemeen ben ik heel tevreden over de wagen. Eigenlijk ga je rijden met een normale Octavia die je als auto gewoon zal moeten worden. Dat die op CNG rijdt merk je eigenlijk enkel wanneer je tankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...