Ga naar inhoud
Aardgasrijder

Vreemd gedrag CNG-meter / omschakeling benzine Skoda Octavia G-tec

Recommended Posts

Vandaag iets meegemaakt dat ik nog niet eerder heb voorgehad.
Ik tank bij Dats omstreeks 17:00u, het is 3 graden, ik vertrek en rij 1 km verder naar een parking.
Na het tanken springt mijn CNG-lampje aan en schakelt mijn motor om van benzine op CNG (zoals het hoort), dit was na zo'n 300 meter rijden.
Ik vertrek na een uurtje en merk dat mijn wagen start op benzine, dit was vreemd, maar ik ging er even van uit dat mijn wagen misschien zou vergeten zijn dat  hij ondertussen al was omgeschakeld op CNG. :D

Iets later schakelt de motor om naar CNG, dit is dus goed.
Een kilometer later merk ik bij inhalen van een ander voertuig dat mijn wagen plots iets meer power krijgt, ik hoor een tikje (het signaal dat de wagen terug omschakelt en het lampje van CNG gaat terug uit).
Ditzelfde herhaalt zich op het traject van 10 km enkele keren. Ik zet de wagen aan de kant voor een uurtje, omdat ik ergens iets ga eten en ga terug mijn weg verder.
Wederom merk ik, wanneer ik tussen 2500-richting 3000 toeren ga dat de wagen omschakelt naar benzine, terwijl ik een volledige tank CNG heb.

Iemand dit al eens meegemaakt? Ik gedurende deze 23.000 voor de eerste keer.

Hieronder enkele filmpjes op verschillende tijdstippen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is wel een raar gedrag. De motor kan bij lage buitentemperaturen starten op benzine maar eens een bepaalde motor temp bereikt gaat die automatisch overschakelen op gas. Ik ken alleen die temperatuurwaarden niet. Maar tijdens het rijden zou die toch op gas moeten blijven werken. Misschien toch eens informeren bij uw dealer.

Voor zover ik met onze auto rijd (ik ga meestal per e-Bike naar het werk) heb ik dit nog niet voorgehad dat de auto op benzine start bij lage temperaturen. Mijn vrouw (de courante bestuurder) heeft er ook nog niets van gezegd dus ik veronderstel dat er nog niets van die aard voorgevallen is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Na het tanken springt mijn CNG-lampje aan en schakelt mijn motor om van benzine op CNG (zoals het hoort), dit was na zo'n 300 meter rijden.
Ik vertrek na een uurtje en merk dat mijn wagen start op benzine, dit was vreemd, maar ik ging er even van uit dat mijn wagen misschien zou vergeten zijn dat  hij ondertussen al was omgeschakeld op CNG. :D

Iets later schakelt de motor om naar CNG, dit is dus goed.

Het eerste geval zoals hierboven in de quote is iets dat ik bijna iedere keer voorheb na het tanken.

Ik rij na het tanken bijna altijd naar huis en vanaf dan is het een kleine 5km naar huis. De eerste omschakeling naar CNG is meestal pas na iets meer dan 2km (alhoewel 2 tankbeurten geleden het direct na het tanken was en ik net daarvoor een 50km op benzine had gereden wegens lege CNG tank). Na die 2km is het dus nog een kleine 3km naar huis. Dit is dan steeds op CNG.

Echter, als ik dan de dag nadien weer vertrek is het zo goed als altijd weer +/- 1km op benzine alvorens hij overschakeld naar CNG. Vanaf dan is het altijd CNG tot de tank leeg is op een enkele uitzondering na als ik direct na die 1 extra km moet stoppen, dan wil hij nog wel eens starten op benzine en direct overschakelen op CNG.

Ook heb ik de indruk dat er meer gestart wordt op benzine dan er wordt vermoed (en direct overschakelen naar CNG) en dat het systeem aangeeft maar de benzinemeter en het aantal nog af te leggen kms op benzine vertellen een ander verhaal.

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Een kilometer later merk ik bij inhalen van een ander voertuig dat mijn wagen plots iets meer power krijgt, ik hoor een tikje (het signaal dat de wagen terug omschakelt en het lampje van CNG gaat terug uit).

Ditzelfde herhaalt zich op het traject van 10 km enkele keren. Ik zet de wagen aan de kant voor een uurtje, omdat ik ergens iets ga eten en ga terug mijn weg verder.
Wederom merk ik, wanneer ik tussen 2500-richting 3000 toeren ga dat de wagen omschakelt naar benzine, terwijl ik een volledige tank CNG heb.

Drukregelaar die niet behoorlijk werkt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, Lange_666 zei:

[...]

Ook heb ik de indruk dat er meer gestart wordt op benzine dan er wordt vermoed (en direct overschakelen naar CNG) en dat het systeem aangeeft maar de benzinemeter en het aantal nog af te leggen kms op benzine vertellen een ander verhaal.

Ook ik heb deze indruk!!!

In het algemeen:

Na een tankbeurt rijdt de auto 2km op benzine, daarna brandt het lampje van de CNG tot aan de volgende tankbeurt. Ook bij deze lage temperaturen 's morgens brandt het lampje van de CNG onmiddellijk. Maar het wijzertje lijkt toch over tijd steeds iets te zakken...dus die indruk had ik ook dat hij iets vaker op benzine rijdt dan hij aangeeft met het lampje!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

't is volkswagen hé. Zouden ze hier ook sjoemelsoftware in hebben zitten????:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, CNGarni zei:

Ook ik heb deze indruk!!!

In het algemeen:

Na een tankbeurt rijdt de auto 2km op benzine, daarna brandt het lampje van de CNG tot aan de volgende tankbeurt. Ook bij deze lage temperaturen 's morgens brandt het lampje van de CNG onmiddellijk. Maar het wijzertje lijkt toch over tijd steeds iets te zakken...dus die indruk had ik ook dat hij iets vaker op benzine rijdt dan hij aangeeft met het lampje!

Is me nog niet opgevallen. Is je rijbereik dan van de benzinemeter op je boordcomputer lager na verloop van tijd?
Bij mij stijgt dit meestal of blijft gelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Is me nog niet opgevallen. Is je rijbereik dan van de benzinemeter op je boordcomputer lager na verloop van tijd?

Daar ging ik vanaf nu op letten. Vandaar de indruk. :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Aardgasrijder zei:

Lager in mijn geval maar het is niet zo dat er ineens 100km af gaat maar wat wel op valt is dat het bereik soms vrij veel zakt tussen twee tankbeurten, soms met 20km (het bereik gaat in stappen van 5km) en dit om zogezegd maar 2km te bollen tussen twee tankbeurten. Vb: 2 tankbeurten geleden, nog 75km rijbereik op benzine, vorige tankbeurt, nog 65km, deze morgen nog 55km die nadien steeg tot 60km om zonet na de laatste tankbeurt (en weer 2,1km op benzine alvorens over te schakelen) te zakken naar 50km. Auto gestopt thuis, 2,8km na overschakelen op CNG, moest echter direct weer weg en wagen starte weer op benzine om direct na 40m weer over te schakelen op CNG.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Aardgasrijder heb je de laatste tijd dezelfde kwaliteit gas getankt?

Ik heb het idee als ik verschillende kwaliteiten door elkaar tank dat de auto dan soms wat meer moet "denken".

Ik heb dan wel eens dat die een paar keer schakelt tussen benzine en CNG.

Tank ik altijd dezelfde kwaliteit (wat niet zo moeilijk is in NL :-)) dan gaat het eigenlijk altijd goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

hey @Groengas, neen heb de laatste keren telkens bij dezelfde pomp getankt H-gas.
Het is de eerste keer dat ik dit voorheb gehad.

Heb je dit omschakelen dan tijdens het rijden als je boven een zeker toerental rijdt?

In mijn video's kan je zien zodra ik tegen de 3000 rij dat mijn wagen op benzine omschakelde.

Deze ochtend zoals aangegeven had ik dit probleem niet meer. De wagen heeft binnen geslapen B|

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij mijn B is er geen relatie met het toerental te zien.

Wel of ik na het tanken een korte rit maak en dan de auto uit zet.

De volgende rit daarop gaat de auto een paar keer schakelen tussen benzine en CNG.

Als ik na een lange tijd L-gas H tank gaat de auto soms een paar keer schakelen. ook duurt het omslag van benzine naar CNG langer.

De auto lijkt sneller van Benzine naar CNG te schakelen als de motor warm is en ik meerdere keren dezelfde kwaliteit CNG tank.

Dit zijn gevoelens. Dit heb ik nog niet uitgebreid onderzocht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

1 maal opgemerkt dat de wagen 'ongeoorloofd' op benzine reed. Na een stilstand van bijna 48 uur (=zeldzaam) bij normale buitentemperaturen en een goed half volle tank, reed het ding ook +- 200m op benzine.

Is mij slechts 1x voorgevallen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ter info, ik had gisteren hetzelfde "probleem".
Ik heb geprobeerd eenzelfde simulatie te doen 9_9

Getankt, toen de wagen 50 m verder geparkeerd, de wagen gaf aan toen op CNG te rijden.
Na een half uurtje terug vertrokken en na 1.5 km sprong de motor van benzine naar CNG.

Na ongeveer 7 km rijden (continue snelheid van 70km/u)  heb ik terug de test gedaan en gas gegeven tot 2500 toeren in 6de versnelling, terug sprong de motor op benzine.
Dit heb ik 2 keer gesimuleerd.

De buitentemperatuur was -2 graden tijdens de test, net zoals vorige keer dus koud.

Op zich is het geen probleem, enkel een vreemde handeling van de motor.

Ik hou het verder in de gaten, anders wordt het de dealer of Dieteren contacteren voor meer info :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga contact opnemen met de garage, ik heb hetzelfde weer aan de hand gehad tijdens mijn reisje doorheen Duitsland, er zal wellicht een logische verklaring voor zijn.

Situatieschets:
10 km op benzine gereden, waarvan 5 km op autosnelweg, wagen was dus warm.
Vervolgens 19.31 kg CNG getankt en terug vertrokken, de snelweg op.
De wagen schakelt netjes over op gas zoals het hoort en ik rij aan een snelheid van 130 km/u op CC.

+/-20 km verder is er geen snelheidbeperking meer, dus druk ik het gaspedaal wat dieper in, tot 135 per uur geen probleem, bij het nog dieper indrukken van het pedaal omdat ik wil inhalen schakelt de motor weer om naar benzine (het lampje van CNG springt af - ik krijg geen melding op mijn dashboard). Ik laat het pedaal los en ik rij terug op gas, dit heb ik nog eens geprobeerd enkele minuten erna en weer van hetzelfde.

Als ik met eenzelfde snelheid reed bv. 140 km/u dan schakelde hij gewoon om naar gas, maar bij het dieper indrukken van het gaspedaal schakelde de motor telkens terug op benzine over. Ik heb het een tijd erna weer geprobeerd en toen had ik geen problemen, CNG bleef branden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag iets soortgelijks meegemaakt. Ik start de wagen en hij loopt direct op CNG. Na 5 km maak ik een tussenstop van een tiental minuten . Ik start de wagen terug en merk na 500 meter dat de wagen op benzine rijdt. Nog eens 500 meter verder zet ik de wagen even aan de kant , zet de motor uit en start terug. De wagen loopt direct terug op cng en blijft dat de rest van de trip doen. Na nog eens een tussenstop start hij terug direct  op cng. Het viel mij wel op dat de boordcomputer tijdens de korte afstand die ik op benzine reed een gemiddeld verbruik aangaf van slechts 0.3 liter/100 km. De verbruiksaanduiding leek wel bevroren want die 0.3 l/100 km bleef hij constant aangeven tot bij de herstart op cng. De temperatuur was 6 graden dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.

aangepast door Brembos

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb daarstraks contact gehad met de dealer, ze waren niet bekend met dit probleem en gingen D'Ieteren contacteren.

@Brembos had jij net ervoor getankt?
Bij mij valt het enkel voor als ik net heb getankt en dan mijn gaspedaal steviger indruk, zoals hierboven beschreven (ook zo bij bv. 70 km/u, dus niet enkel op de Duitse autobahn 9_9)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Bij mij valt het enkel voor als ik net heb getankt en dan mijn gaspedaal steviger indruk, zoals hierboven beschreven (ook zo bij bv. 70 km/u, dus niet enkel op de Duitse autobahn 9_9)

Zou het kunnen dat dit voorvalt zolang de kwaliteit van het gas nog niet (helemaal) bepaald is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen