Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
stefanmiler

Terugroep Opel Zafira Tourer ( 16-C-089 )

Recommended Posts

Ik heb net een brief gekregen dat de wagen wordt teruggeroepen.  Er is kans "dat tijdens het tanken, of wanneer het pistool wordt verwijderd er een CNG lek kan ontstaan".

Vermits de stukken nog niet binnen zijn, zal ik moeten wachten, maar er wordt aangeraden vanaf nu op benzine te rijden. 9_9>:(

Oh... heeft de terugroepactie ook een nummer? 16-C-089 ?
Dan kijk ik eens verder waar het exact om gaat.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

53 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Oh... heeft de terugroepactie ook een nummer? 16-C-089 ?
Dan kijk ik eens verder waar het exact om gaat.

Dat is inderdaad de nummer, ik had er daarnet niet opgelet om dat er bij te zetten.

In Italië is het ook, zal overal zijn neem ik aan.  Op dat duits forum lees ik iets van een schadeloosstelling van 7€ per 100km om op benzine te rijden.  En 3 maanden wachten (sinds 11/11 ongeveer)

pff

48 minuten geleden, stefanmiler zei:

Klopt, dacht wel dat het deze terugroepactie betrof.

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Hier ook een 16-c-089 deze morgen in de bus.

Ik vraag me hierbij wel af of het zo kritisch is , die van mijn gaat al meer dan vier jaar meer en heeft nog nooit geniest, hij zal het wel nog een paar maand vol houden zeker.

Volgens de beschrijving is het de O-ring binnen in de vulopening die in de fout gaat.

Als het zich voordoet,zo vlug mogelijk het pompen stilzetten én het pistool verwijderen zodat de inwendige klep dichtgaat en afsluit.ik denk zelfs dat die klep automatisch sluit als er geen gas meer komt,ook al zit het pistool nog op zijn plaats.

Ik heb wel een vraagje , moet de reparatie gebeuren in een opel garage of mag dit ook in een gecertificeerde garage waar ik na 4jr mijn controle heb laten doen.

Het zal hem anders meer dan 100km schelen.

Edited by Bob

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Beste,

Bij ons is de nieuwe O-ring reeds geplaatst en is er eveneens en zit eveneens een bijkomend beschermkapje op de vulconnectie.

Het is dan ook bij ons dat het incident bij het tanken op 15 april 2016 plaatsgevonden heeft (incident waar heel wat brandweerwagens en politiewagens aan te pas gekomen zijn). Onze auto is voor onderzoek terug naar Duitsland gegaan. 

Op 20 mei 2016 werd ons gemeld dat de oorzaak gevonden werd. 

Op 10 juni werd ons na aandringen schriftelijk meegedeeld wat de oorzaak exact was (losgekomen O-ring dus).

Het was een duidelijke eis van ons dat het nodige actie zou ondernomen worden naar de andere Opel klanten toe. Bijkomend hebben we eveneens de Economische Inspectie over het incident ingelicht. 

We hebben van de terugroepactie vernomen via kennissen.

De vraag kan gesteld worden, waarom moest het tot november (Duitsland) en december (België) duren om een terugroepactie te organiseren?

De Opel klanten hebben dus een half jaar onnodig risico gelopen.

Had dit niet sneller gekund?

• Vind ik leuk 2

Bij mij is de vulklep reeds vervangen op 29/08/2014 oproep:14_c_029 , ook de inwendige kleppen werden toen nagekeken.

Bij de technische controle,verleden jaar,werd dit over het hoofd gezien waaruit nogmaals blijkt dat onze Belgische TC niets voortsteld en weggesmeten geld is.

Nogthans werd er toen een CNG-controle aangerekend.

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Wij hebben hetzelfde probleem en auto. Brief gekregen en wachten tot minstens april2017.  Men mag rijden maar enkel op benzine, 15liter. Eigenlijk belachelijk voor woorden.  Ik veronderstel dat dit voor veel opel cng rijders bijna onmogelijk is. Zijn er mensen die al contact gehad hebben met opel voor een oplossing zoals een vervangwagen. Mijn voertuig is nog geen jaar oud. En nu al minsten 5 mnd  niet rijden. Sorry, hier ga ik zeer duidelijk niet mee akkoord!

Edited by Carlvdk

Bij mij is de vulklep reeds vervangen op 29/08/2014 oproep:14_c_029 , ook de inwendige kleppen werden toen nagekeken.

Bij de technische controle,verleden jaar,werd dit over het hoofd gezien waaruit nogmaals blijkt dat onze Belgische TC niets voortsteld en weggesmeten geld is.

Nogthans werd er toen een CNG-controle aangerekend.

Ik heb de huidge O-ringen bekeken en dit zien er me gewone huis- tuin- en keuken-O-ringen uit zoals die gebruikt worden voor sanitair.Voor gewone toepassingen zoals water- en lucht- dichtingen kan dit gebruikt worden ,voor agressieve gassen bestaan er andere o-ringen met hun eigen specifieke kleur , zo is groen beter bestand tegen agressiviteit zoals zuurstof en blauw voor butaan/propaan,petroleum/lpg zal ook wel zijn specifieke kleur hebben .Als er nu een gebruik is gemaakt van "gewone" O-ringen zonder rekening te houden met de eigenschappen van een CNG wagen heb ik wel mijn bedenkingen van de professionaliteit van de mensen die deze montage doen .Idem voor de contrlole-organismen die dit (zouden) moeten controleren en waar wij veel geld voor betalen .

• Vind ik leuk 1

@Bob kan je eens een foto nemen?
Dan bekijk ik dit bij mijn Skoda ook even, ik weet echt niet hoe dit er uit ziet.
Als ik me niet vergis zit daar geen ring op :D

Als je in het koppelstuk kijkt zie de afsluiter met daarrond een zwart O-ringetje,Het zou kunnen dat dit slechts de stofdichting is en dat er achter dit ringetje binnenin nog een echt gas-O-ringetje zit en dit zou volgens mij een groene kleur of een blauwe kleur moeten hebben maar dat kan ik niet controleren.Groen is voor zuivere zuurtstof(90%) of blauw voor butaan/propaan,Alle drie agressieve gassen.Voor mensen die denken dat dat af en toe wat moet gesmeerd worden :NIET doen want sommige gassen ontploffen in aanraking met vet

IMG_20161221_161503.jpg

In deze terugroepactie spreekt men van "verkeerd gemonteerde "kolbenringe" " bij, volgens Opel, een 14-tal Zafira's in België en Italië.

Ook wordt er geschreven over een defekte O-Ring aan het ventiel van een CNG-tank (Zafira van bouwjaar 2011 - 2016).

(artikel van 24 november 2016)

http://www.kfz-betrieb.vogel.de/rueckruf-gasaustritt-am-erdgas-zafira-moeglich-a-562096/

Edited by Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Een terugroepactie voor Zafira's die geproduceerd zijn tussen 7 en 20 april 2016.

Iets ivm een verbinding aan de stuurstang.  Niet CNG gerelateerd.  Artikel van 12 juli 2016.

http://www.kfz-betrieb.vogel.de/zahlreiche-rueckruf-und-serviceaktionen-bei-opel-a-541883/

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Deze mail heb ik ontvangen :

Zoals telefonisch afgesproken, bevestigen wij bij deze de afspraak om uw Opel Zafira (VIN: W0***************) met prioriteit te behandelen.

De afspraak voor de modificatie staat gepland op *** januari. U kunt uw Opel Zafira om 14:00  aanbieden bij:

Drive Systems

Leeuwerikweg 8

3300 Tienen

Tel. +32 16 81 56 23

info@drivesystems.be

De modificatie zal maximum 2 uur in beslag nemen en wordt kosteloos voor u uitgevoerd. U zult dan tevens een attest ontvangen ter bevestiging van de uitgevoerde werken. Het is namelijk mogelijk dat CNG tankstations in het buitenland hierom kunnen vragen.

Als er nog vragen zijn, schroom niet ons te contacteren. Ondertussen wensen wij u onze welgemeende excuses aan te bieden voor het geleden ongemak en u te bedanken voor uw medewerking.

Van een vergoeding voor het ongemak en transportkosten spreken ze niet!!!

Edited by Aardgasrijder
Gegevens anoniem gemaakt ivm privacy

Voor een bevestiging van een stuurstang moet je toch zo ver niet gaan , dat kan toch tijdens een onderhoud van je wagen in je buurtgarage?

Het zal dan ook heel waarschijnlijk om een andere vervanging gaan dan een stuurstang.

voor specifieke cng-werken kun je ook bij garage scania terecht,denk ik,in ieder geval plaatsen die alle cng-systemen op de vrachtwagen van ilva,ook de lijn is er klant dacht ik .

@Bob Ik denk dat pacman voor de O-ring opgeroepen wordt (Drive Systems is 1 van die werkplaatsen waar ze aan CNG mogen sleutelen).

Die verbinding aan de stuurstang is maar bij enkele voertuigen geconstateerd.  Indien er daarvan een Opel op de Belgische markt van verkocht is, zal een Opel garage dat uitvoeren.

@pacman : vergoeding van 7€ per 100 km benzine zal waarschijnlijk enkel in Duitsland gelden ? 

Stefanmiller had dat gelezen op het Duits aardgasforum (zie post 4 en 5 hierboven).

Misschien dat je bij je Opel garage zelf "iets" zal moeten vragen. 

Volgende keer gratis onderhoud ofzo ?  

Maar ik vrees dat ze zullen : :D

Edited by Koen C

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Ik heb ter compensatie een gratis kaartupdate voor de gps gevraagd daar ik veel problemen met de navi 950 ervaren heb. Maar ze willen wachten tot het cng-probleem opgelost is alvorens overt een vergoeding te spreken.

• Vind ik leuk 1