Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
sven.schoukens

Is een benzinewagen met euro 6 milieuvriendelijker dan een CNG met Euro 5?

Recommended Posts

Ik overweeg de aankoop van een 2de hands VW caddy

1. CNG met Euro 5 van 2014, 27000 km, €14950 

of

2. een benzine, euro 6 van 2016, 68000 km, €14000

Is een benzine met Euro 6 dan milieuvriendelijker?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Voor een personenwagen is er geen verschil.

Bij de Euro 6 wordt het fijn stof niet enkel gemeten in gram per kilometer, maar ook het aantal deeltjes per kilometer.

 

Of dat die motor nu milieuvriendelijker is "omdat het gemeten" wordt ?

De waarden CO, fijn stof (bij directe injectie), NOx (stikstofoxiden) en HC (koolwaterstoffen) zijn voor benzinemotoren Euro 5 hetzelfde als voor benzinemotoren Euro 6.

 

Meer lezen :  o.a . https://ecoscore.be/nl/legislation/european

 

Edit :

Stond ook nog een kleine voetnoot bij :

De datum geldt voor nieuwe homologaties, standaard is er een jaar uitstel voor alle nieuwe voertuigen. Enkel bij Euro 5 (a en b) is er een uitstel van 1 jaar en 4 maand.  

Andere uitzondering is PN voor Euro 6 benzine, die pas van kracht is vanaf 1/09/2017 voor nieuwe homologaties en vanaf 1/09/2018 voor alle nieuwe voertuigen; in tussentijd wordt die laatste norm (Euro 6 benzines) versoepeld tot 6x1012 deeltjes/km.

 

Dus die Euro 6 kan eigenlijk ook een Euro 5 zijn...  :)

 

 

 

Edited by Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 uren geleden, Koen C zei:

Voor een personenwagen is er geen verschil.

Bij de Euro 6 wordt het fijn stof niet enkel gemeten in gram per kilometer, maar ook het aantal deeltjes per kilometer.

 

Of dat die motor nu milieuvriendelijker is "omdat het gemeten" wordt ?

De waarden CO, fijn stof (bij directe injectie), NOx (stikstofoxiden) en HC (koolwaterstoffen) zijn voor benzinemotoren Euro 5 hetzelfde als voor benzinemotoren Euro 6.

 

Meer lezen :  o.a . https://ecoscore.be/nl/legislation/european

 

Edit :

Stond ook nog een kleine voetnoot bij :

De datum geldt voor nieuwe homologaties, standaard is er een jaar uitstel voor alle nieuwe voertuigen. Enkel bij Euro 5 (a en b) is er een uitstel van 1 jaar en 4 maand.  

Andere uitzondering is PN voor Euro 6 benzine, die pas van kracht is vanaf 1/09/2017 voor nieuwe homologaties en vanaf 1/09/2018 voor alle nieuwe voertuigen; in tussentijd wordt die laatste norm (Euro 6 benzines) versoepeld tot 6x1012 deeltjes/km.

 

Dus die Euro 6 kan eigenlijk ook een Euro 5 zijn...  :)

 

 

 

De 'Euro' scores hebben het steeds over diesel en benzine. Geen cijfers over CNG. Maar ik kan er dus van uit gaan dat een CNG met Euro 5 aen 6 gelijkwaardig zijn qua uitstootcijfers en sowieso lager liggen dan een Euro 5 of 6 op benzine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2.0 is er een zonder turbo 

1.4 zowel benzine of cng met turbo is veel vinniger 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 uren geleden, sven.schoukens zei:

De 'Euro' scores hebben het steeds over diesel en benzine. Geen cijfers over CNG.

 

De CNG wordt gerekend als benzine voertuig.

Die moet dus aan die normen voldoen.

Maar telkens je op CNG rijdt, heb je toch nog iets minder aan "vervuilende" stoffen die uitgestoten worden t.o.v. enkel op benzine.

 

Ook de CO2 uitstoot is minder t.o.v. een gelijkaardige benzinemotor.

CO2 heeft niks te maken met de Euronorm, maar is bijna 1 op 1 te herleiden aan het brandstofverbruik.

Als je op gas rijdt, verbruik je minder in vergelijking met het rijden op benzine.

En dus minder CO2 uitstoot.

 

Je probeert wel een 1.4 benzine te vergelijken met een 2.0 benzine / CNG.

Wat betreft de Euronorm is er dus geen verschil qua vervuiling, maar waarschijnlijk is er wel een verschil in verbruik.

Dus : een verschil in CO2 uitstoot.

 

Dan vergelijk je best de "officiële" verbruikscijfers om toch een "idee" te hebben.

De verbruikscijfers in 2014 en 2016 worden berekend aan de hand van de NEDC cyclus.

Hoe hoger het verbruik, hoe hoger de CO2 uitstoot.

 

Die verbruikswaarden haal je bijlange niet en nooit of te nooit.  Staar je daar niet op blind, maar het is een indicatie.

De NEDC waarden worden ook gebruikt voor de berekening van de wegentaks te bepalen in Vlaanderen (Brussel en Wallonië hebben een iets andere berekening).

 

https://belastingen.vlaanderen.be/FAQ_VKB_wat-is-de-co2-uitstoot-van-uw-voertuig

 

Sinds vorig jaar wordt het verbruik gemeten volgens de WLTP cyclus.  Die zou een realistischer beeld moeten geven van het verbruik.

Het resultaat is dat het verbruik van vele auto's op papier is "gestegen" t.o.v. de jaren ervoor.

 

 

 

Edited by Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...