Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Trekhaak voor Golf VII variant. Suggesties?

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand recente (en goeie) ervaringen met aankoop en (laten) plaatsen van een trekhaak onder een recente Golf Variant?
Ik had hier in een andere topic al gelezen van iemand die naar Trekhaakpunt in Lommel was geweest voor z'n Caddy en wel tevreden leek.  Hun prijzen zijn op het eerste zicht niet slecht, maar het is er momenteel aanschuiven want er is een rij wachtenden tot 22 juli.

Wat met het type?  Vast of afneembaar? 

Indien vast, moet dan de boordcomputer ge(her)programeerd worden opdat de sensoren de 'bol' niet zouden zien?  (Er zit Parkpilot op de wagen.)  Dan staat er "Programmatie software voertuig om comfortfuncties te activeren." op de offerte met een prijskaartje van +/- €50
Afneembaar is "esthetischer" om aanzien, maar tast dieper in de portemonnee.  Tegelijk is de buffer ook weg wanneer deze er niet op staat.  Niet zo tof wanneer je ergens in een drukke binnenstad geparkeerd staat en na je boodschappen terugkomt bij een "geaaide" bumper.
Ik wil mezelf ook niet  keer op keer blauwe schenen lopen, telkens ik in de koffer moet zijn, vandaar de vraag naar mensen die er eentje op hun Golf staan hebben: steekt deze ver uit?  Loont afneembaar of net niet?

En wat met die polen?  7 of 13?  In onze Caddy kan ik 7 Polen kwijt, maar...      xD
Soit, een 7-polige stekker zal wel voldoende zijn zeker?  Het scheelt ook alweer wat in euro's.

Advies in een goeie verkoper/installateur is welkom.  Mag eender waar in het land zijn; CNG staat (nog) laag geprijsd momenteel :-)

VW Golf VII Variant TGI

VW Caddy IV Maxi TGI

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, CtrlAltDelicious zei:

En wat met die polen?  7 of 13? 

Ik verkies een 7-polige : minder kleine vijsjes waar al de kabels aan vastgemaakt moeten worden (in het geval je eens een  storing hebt en zelf wil herstellen).

Het "draaien" met een 13-polige is bij mij ongeveer 1 op de 2 keer niet gelukt.  Ik had een adapter nodig van 13 (auto) naar 7 (aanhangwagen, etc) : miserie, miserie.

De 13-polige heb ik laten vervangen door een 7-polige.

Het is wel zo dat de 13-polige meer functies kan hebben : vaste stroomdraad (voor de ijskast in de caravan) en achteruitrijlicht.

Advies in een goeie verkoper/installateur is welkom.

Ik ben al verschillende keren bij Carloma in 2160 Wommelgem geweest  https://www.carloma.be/

Zeer tevreden over.

Vast of afneembaar? 

Ik verkies altijd vast.

Geen gedoe met die er aan te plaatsen.  Soms is het "verplicht" om een afneembare er af te halen als je die niet gebruikt (ik dacht in Frankrijk ?).

Bij een vaste moet je de bol ingevet laten, anders heb je er gemakkelijk (vlieg)roest op.

Als je dan een caravan trekt met "antislingerkoppeling" , moet je die altijd eerst ontvetten (anders werkt de frictie niet).

Een afneembare hoeft dus niet echt ingevet te worden tegen de roest.

Anderzijds : als je een aanhanger hebt zonder "antislingerkoppeling", moet je de bol wèl invetten.  Dat is beter voor de wrijving van metaal op metaal. 

Heb je dan een afneembare, lijkt het me een vies gedoe om die vettige bol telkens af te nemen en weg te bergen.

Indien je dus een vaste trekhaak kiest - en die goed invet - heb je dus ook een vetkap nodig.  Dat vermijdt dat je broekspijpen vieze smeer krijgt.... 

Zo'n vetkap heb je in het zwart (bij Carloma), in het rood (Alko), in het geel (doorgsneden tennisbal), in een variatie aan kleuren (de kop van een poppenkastpop - duivel, Klaas, de prinses, etc https://www.bol.com/nl/p/poppenkastpoppen-6-stuks/9200000050266150/

• Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Aardgasrijder zei:

Ik heb beide al gehad.

Mijn ervaring is in feite dat ik de afneembare uit luiheid gewoon erop laat hangen :D

Ik dacht het.  Jij zegt het.  xD

(Zo ben ik ook diegene die enkele maanden te laat winterbanden opzet en enkele maanden te laat ze d'r weer afhaalt.  Let wel: op jaarbasis rij ik niet langer met winterbanden dan algemeen aangeraden :D )

• Hahaha 1

VW Golf VII Variant TGI

VW Caddy IV Maxi TGI

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Koen C
Dankjewel voor de hulp!

Mijn vrouw heeft een Peugeot Partner met daarop een 13-polige stekker.  Wanneer ik er de aanhangwagen met 7-polige stekker er wil aanhangen is het zoals jij zegt een fifty-fifty kans op succes.  Al ontelbare keren heb ik de stekker gewoon opengedraaid bij het plaatsen.  Dan bedoel ik niet moedwillig of met een schroevendraaier, nee gewoon bij het aanhangen zo draaien dat de "ingewanden" van de stekker eruit komen.  Een miserie als je nog even snel voor sluitingstijd naar het containerpark wil :(

Dus het enige voordeel dat de 13-polige in mijn geval biedt (ordinaire remorque, geen caravan in huis) is een achteruitrijlicht?  Dan zal ik me moeten voorzien van een bijrijder met zaklamp voor m'n nachtelijke 7polige-aanhangwagen-achteruitrij-uitstappen :D

Van de redenen om de trekhaakbol al-dan-niet in te vetten die je aanhaalt had ik nog niet gehoord.  Straf dat dat zo'n invloed heeft?!
Wél dat je je wagen kan upgraden naar een "Sport" (te lezen zoals Ben Crabbé dat doet) edition door een opengesneden tennisbal op de trekhaak te zetten xD

Poppenkastkopjes óók al eens gedaan, maar deze worden steeds weer gestolen :(  Misschien moet ik bij de nieuwe toch maar eens voor een bowlingbal opteren.  Big Lebowski style!  B|

Je raadt Carloma aan en van hun heb ik ondertussen een offerte binnen:  € 531,19 voor een vaste en € 716,31 voor een afneembare trekhaak.  Dat is niet min, want wanneer ik online kijk bij trekhaakpunt.be dan zeggen ze daar € 369,94 voor een vaste en € 475,94 voor een afneembare.    Beide plaatsen hanteren een wachttijd van ongeveer 3 weken.

Misschien nog andere forumgebruikers ervaring bij andere trekhaakplaatsers?

VW Golf VII Variant TGI

VW Caddy IV Maxi TGI

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, CtrlAltDelicious zei:

Van de redenen om de trekhaakbol al-dan-niet in te vetten die je aanhaalt had ik nog niet gehoord.  Straf dat dat zo'n invloed heeft?!

Voor een caravan met anti-slingerkoppeling wel.

Indien ingevet helpt die niet.

Sommigen doen er een nylon kous over tegen het piepen -> fout, dat is (bijna) hetzelfde als invetten.

En vaseline is ook uit den boze- 't is niet omdat het doorzichtig is, dat het er niet is...

Invetten bij een aanhanger met gewone koppeling is niet echt nodig.  Maar ijzer op ijzer is toch ook niet alles ?

Maar die dingen worden uitvoerig besproken op het caravanforum  https://www.caravan-forum.nl/index.php

€ 531,19 voor een vaste  ...............  € 369,94 voor een vaste

Dat is een verschil van 161 €  :o 

Voor hetzelfde werk ?  (geplaatst, BTW, 7--polig, aanpassen in de can-bus (of de computer tegenwoordig ?), bedrading, etc)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon bij het aanhangen zo draaien dat de "ingewanden" van de stekker eruit komen. 

Herkenbaar :D

Een miserie als je nog even snel voor sluitingstijd naar het containerpark wil

Vroeger vertrekken ? xD

Dan zal ik me moeten voorzien van een bijrijder met zaklamp voor m'n nachtelijke 7polige-aanhangwagen-achteruitrij-uitstappen

Nachtvissen ?  :ph34r:

Of sluikstorten ? >:(

• Hahaha 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EricG
Net even gebeld met Alfa Autoshop.  Voor een vaste is het € 375 en voor een afneembare € 465.  Prijzen zijn voor 7-polige stekker, all-in (btw, plaatsing incl.).  Volgens hen moet er in de boordcomputer niets geprogrammeerd worden want de sensoren "kijken langs de kogel".
Als dat zo is, dan zijn er een boel installateurs die daar een aardige cent aan bijverdienen: de zogeheten "Programmatie software voertuig om comfortfuncties te activeren".  :o

Ook offerte van Autex net binnen:  "Alle prijzen zijn inclusief btw en plaatsing. Vaste trekhaak 435,00 euro Afneembaar 635,00 euro.  Met 7 polige  stekker en codering inbegrepen."

• Vind ik leuk 2

VW Golf VII Variant TGI

VW Caddy IV Maxi TGI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owkeej...  Tot nu toe heb ik van 4 installateurs offertes binnen en er zijn nogal wat prijsverschillen!

Het gaat hier telkens over een 7-polige stekker. 13-polig is, uiteraard, nog (aanzienlijk) duurder. 

Carloma
€ 531,19 voor een vaste trekhaak
€ 716,31 voor een afneembaar trekhaak

Autex

€ 435,00 voor een vaste trekhaak
€ 635,00 voor een afneembaar trekhaak

Alfa Autoshop

€ 375,00 voor een vaste trekhaak
€ 465,00 voor een afneembaar trekhaak

Trekhaakpunt

€ 369,94 voor een vaste trekhaak
€ 475,94 voor een afneembaar trekhaak

Auto5 (prijzen geplukt van hun website)

€ 431,95 voor een vaste trekhaak
€ 546,95 voor een afneembaar trekhaak

Montage trekhaak + montage universele kabelset (producten niet inbegrepen)  299,00€

7-polige kabelbundel (basisset huismerk): €12,95

Trekhaak vast: prijzen tussen € 120 en € 210

Trekhaak afneembaar: prijzen tussen € 235 en € 465

Carloma blijkt in dit vergelijk toch wel een uitschieter qua prijs te zijn. O.o

Ik heb er ook aan gedacht om over de grens een trekhaak te laten plaatsen, maar heb hierover in andere topics al verhalen gelezen dat dit 'vies' kan uitdraaien.  Met name papierwerk dat niet in orde is (conflict in regels en formulieren tussen Belgische, Europese en land van installatie) waardoor er al mensen verplicht waren om, na technische controle, de haak vanonder hun auto te (laten) vijzen.  Bovendien zijn de prijsverschillen met de beste koop uit bovenstaand lijstje te klein om de moeite te doen.

Nog maar eens bewezen: het loont van te vergelijken!!!  ^_^

• Vind ik leuk 2

VW Golf VII Variant TGI

VW Caddy IV Maxi TGI

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Ik heb die van mij ,een vaste laten, plaatsen bij Carloma was iets van 500€ met 13plige stekker Programmatie in computer.

zeer tevreden van. Het kan op een ander goedkoper zijn maar o nu naar den andere knt van het land te rijden omdat het daar goedkoper is vond ik er wel wat over.

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bij zei:

Het kan op een ander goedkoper zijn maar o nu naar den andere knt van het land te rijden omdat het daar goedkoper is vond ik er wel wat over.

In mijn geval zit er een 8-tal Km verschil in afstand tussen Carloma en Trekhaakpunt (respectievelijk 68Km en 60Km van mijn deur). 
Maar!  Voor een verschil van € 161,25 kan ik echter al gauw > 3000 Km doen.  Da's een pak meer dan "de andere kant van het land".  Daarmee doe ik makkelijk een retourtje naar Berlijn plus een retourtje Parijs én heb ik nog gas over. xD

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

VW Golf VII Variant TGI

VW Caddy IV Maxi TGI

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Oei...  'k Was vergeten om nog feedback te geven  :/
Het is Trekhaakpunt in Lommel geworden: € 369,94 voor een vaste trekhaak.  Die prijs (promo) is nog steeds geldig, zag ik op hun website.

Die website zit trouwens goed in elkaar:  je kiest vlot uit drop-down menu's merk, model, versie en bouwjaar en uiteindelijk of je een vaste of afneembare trekhaak wil.  Hierop kan je uit een kalender een datum voor afspraak prikken.  Allemaal héél intuïtief en helder!

Ze hebben het druk dus zat er een wachttijd op van 3 à 4 weken.  In het 'commentaar' vakje had ik genoteerd dat als er een vroegere datum beschikbaar kwam, ze me hiervoor altijd mochten contacteren.  Dat hebben ze ook gedaan maar de voorgestelde datum was ik zelf niet vrij.  Goeie opvolging dus!

De dag van montage zelf was ik er een kwartiertje op voorhand.  Ze zitten goed vindbaar (met Waze) op een industrieterrein. 
Parkeren doe je er op goed geluk tussen andere wagens, op een niet al te groot terrein voor hun gebouw.  Binnen door de zijdeur waar je je dan aan een corona-proof toog aanmeld.  Hier wordt alles nog eens overlopen en bevestig je je keuze (vast of afneembaar) van trekhaak.  Autosleutel achterlaten en je wordt dan verzocht om buiten te wachten in een ruime lounge-set.  Het was een warme voormiddag en de zetels zaten comfy en goed, dus ben ik er in slaap gevallen. B|   Allez, meer zitten soezen want ze hebben enkele honden waarvan er eentje op zowat alles en iedereen die hij ziet of hoort, luid en lang gaat blaffen.

Een kleine 45 min. na mijn geplande uur van afspraak werd ik er door een andere klant (we zaten er met z'n tweeën te wachten) op gewezen dat mijn auto klaar was. 

Ze komen niks zeggen, je moet het zelf maar in de gaten houden dus xD   (De technieker verliest geen tijd met babbeltjes = tijdswinst.)

Dan naar binnen om af te rekenen waarbij er toch wel een obligatoir verkooppraatje bijzit: of je geen bijkomende garantie wil.  Uiteraard betalend.  Hiervoor heb ik vriendelijk bedankt.

Er staat op de toog een gigantische pot met trekhaakdoppen maar ook deze zijn betalend.  Jammer want er staat nochtans hun logo op en ik ga geen reclame voor een ander maken en daar ook zélf nog eens voor betalen :ph34r:.  Ik denk dat de trekhaken al zo scherp geprijsd staan, dat dit extraatje er niet meer af kan  ^_^

Elektronisch betaald en klaar!

Op letterlijk een uurtje was ik er binnen en buiten.  Perfect zoals geadverteerd en nog beter dan ik had verwacht.  Mijn Golf is tevreden (en ik ook)  :D

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

VW Golf VII Variant TGI

VW Caddy IV Maxi TGI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja.  Laat je dus niet in't zak zetten door extra te betalen voor "programmatie in de boordcomputer". 
99% van alle wagens hebben 4 parkeersensoren achteraan (1 op elke hoek en 2 verdeeld telkens op 1/3 van de breedte).  De trekhaak staat pal in't midden van de wagen, héél dicht en dus onzichtbaar voor de sensoren.  Er dienen dus geen sensoren permanent uitgeschakeld te worden in de boordcomputer (zou maar erg zijn) en een "blinde vlek" "programmeren" is al helemaal science fiction.

Ik heb voor een 7-polige gekozen en misschien dat er bij een 13-polige enkele opties dienen geactiveerd te worden in de boordcomputer, maar ook dat lijkt me sterk.  Misschien dat iemand anders hier met kennis ter zake daar meer uitsluitsel over kan geven?

VW Golf VII Variant TGI

VW Caddy IV Maxi TGI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie het over het plaatsen van een trekhaak bij een cng auto?

Want ik wilde dit jaar ook graag een trekhaak op mijn cng caddy laten zetten.

Echter kan dit niet vanwege de keuring waar je nooit door geraakt vanwege het missen van een extra draagbalk. 

Ik baal enorm aangezien ik in eerste instantie een caddy met trekhaak vanuit de fabriek een offerte had getekend.

Echter was de offerte 2X verkocht en heb ik uiteindleijk een 2 de hands caddy met 6000 km gekocht van een half j oud. Zonder trekhaak met het idee om er alsnog een trekhaak onder te laten plaatsen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, CtrlAltDelicious zei:

Je kan wel degelijk een trekhaak laten zetten onder je CNG Caddy hoor! Daarmee niet door de keuring geraken is larie.

@kitobeer

Ik dacht hier op het forum al eens gelezen te hebben dat een trekhaak enkel kan bij de 5-zit en de bestelversie.

Zowel de korte als lange.

Maar dus niet bij de (lange) 7-zit.

@Ivivke en nog anderen hebben dat al eens uitgezocht.

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...