Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

CNG caddy met trekhaak

Prevent250

Aanbevolen berichten

Hoi,

Vandaag mijn nieuwe wagen gaan halen.  Deze werd 1,5 maanden vroeger geleverd dan verwacht.  Besteld in juli, normale leveringstermijn was 1ste week van januari.
Fier natuurlijk.  Ben trouwens al een tijdje jullie forum aan het volgen. Veel opgestoken moet ik zeggen.  Lijkt mij weinig zinvol om nog foto's te plaatsen.

Doch was inderdaad ook mijn ontgoocheling bij VW te moeten vast stellen hoe weinig ze eigenlijk afweten van de regelgeving rond CNG.

Toen ik vroeg waar de CNG-sticker was en waarom deze niet was gekleefd, kreeg ik als antwoord : De sticker krijg je als je naar de keuring gaat ... 
Nu week ik waarom er zo weinig rond rijden met een CNG sticker ... als ze dat hier zo vertellen!  Maar ... ik had er al een besteld bij jullie en heb er dan voor zijn neus maar op gekleefd!

Toen ik vroeg moet ik dan nu naar de keuring ... wij doen dat wel bij de indiensttreding van een nieuwe wagen als we die opdracht krijgen. Zo hebben we dat gedaan voor iedere wagen van de stad!

Maar je bent particulier, dan moet je zelf naar de keuring!  Binnen vier jaar dan, als de flessen herkeurd moeten worden?  Neen, neen - nu!

Ik heb een trekhaak laten plaatsen! Deze info klopte dan toch, dan moet je naar de keuring voor je de eerste aanhangwagen trekt.
Doch keuren ze dan enkel de trekhaak of ook de installatie ?  Niet zeker, doch beiden!

Ik ben pas klant bij deze garage, vroeger niet met een VW gereden, doch vertrouwen is niet zo groot meer op de CNG info daar!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Prevent

Bedankt voor je bericht, een foto is altijd welkom hoor:D

Bij welke garage heb je je wagen gekocht?

Ben je al naar de keuring gegaan?

Vermoedelijk bedoelde de garage met de sticker, onderstaande vignet:

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!!

Ik heb ook een Caddy op CNG met trekhaak... Het heeft me veel kopzorgen bezorgd...

Ik kreeg mijn auto veel te laat (zo'n 2 maanden) waardoor het heel nipt was met mijn vakantie in het buitenland...

Ik had dus anderhalve week tijd om te keuren (wat ik dacht dat al in orde zou zijn) en alle rotzooi in orde te krijgen... Onbekend met CNG (en dit forum) reed ik zonder mijn lelijke sticker naar de keuring... En ja hoor, ik werd afgekeurd... Gelukkig heeft aardgasrijder mij nog heeeeeel erg snel een sticker kunnen bezorgen dat ik na het weekend, 1 dag voor mijn vertrek, nog naar de keuring kon voor mijn groene papier...   (ik ben aardgasrijder hier nog altijd heel dankbaar voor, want het was de vakantie van mijn leven)

Verder wordt de hele auto gekeurd, maar van die gastanks kennen ze toch niks... Eigenlijk kennen ze bitter weinig van CNG... Als ik hun moet gaan zeggen waar mijn uitlaat ligt??? Als ge op de grond gaat liggen ziet ge het wel :P

Verder was het dan nog lastig omdat ze hun computersysteem niet kenden, een cng konden ze wel ingeven, maar ooooh! het is een cng met ook nog benzine, da weten we nie!!! Daarna hebben ze dan ook nog veel moeten zoeken naar stickertjes en dergelijke (ook die van de cng-tanks)

Dus ik hoop dat jij meer geluk hebt!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de leuke woorden.
Jouw sticker werd inderdaad persoonlijk afgeleverd omdat je de dag erna naar de keuring moest gaan.

Altijd leuk zoiets te lezen :D

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn auto gekocht bij LAC in Lier. Ik wist dat er een sticker op moest zitten en dat was inderdaad ook het geval toen wij onze wagen gingen afhalen.

Beter nog die was zelf volledig volgetankt omdat ze de gasdichtheid van de installatie nog moesten controlleren. De verkoper was echt wel goed op de hoogte aangaande het CNG verhaal dus dat gaf best wel een goed vertrouwen in de garage.

Wat ik eigenlijk nog straffer vind is dat je door de garage een trekhaak laat plaatsen en dan zelf nog naar de keuring moet.

Op deze Golf heb ik bewust geen trekhaak laten plaatsen omdat ik nog een andere auto heb met trekhaak (het beunbakje dus :D) Ik heb tot hiertoe op al mijn wagens een trekhaak laten plaatsen en die zijn altijd door de garage ter keuring aangeboden. (en daar heb ik nooit voor moeten bij betalen.)

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste Fiat Doblo CNG en trekhaak moest naar de keuring, ondertussen meer dan 5 jaar geleden.

Een "kleine keuring " voor alles onder de ...was het nu 700 of 900 kg, dat weet ik niet meer..

Een "grote keuring" voor alles; daar boven.

Ik koos toen voor de kleine keuring (op eigen kosten!) en we hebben meer over de voor en na- delen van CNG gesproken met de man van de keuring dan dat er naar die trekhaak is gekeken....

Ben blij te horen dat er meer wagens op CNG nu met een trekhaak mogen uitgerust worden, toen was er enkel de Doblo van Fiat.

Ik weet wat mijn volgende wagen NIET  zal worden! ;-)

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaan naar de controle geweest in Rotselaar.
Was een nieuwe wagen, de controleur moest het nog volledig inschrijven in systeem. Was al een probleem ... welke code is nu CNG in systeem!
Na raadpleging van enkele collega's werd de trekhaak (kleine keuring) gecontroleerd.  In orde mocht gaan betalen!

Bij de betaling ... had de controleur dan toch niet de verkeerde code gebruikt zeker!  Dat moest dan recht gezet worden door hem.
Verdere afwerking, vroeg men waar de keuring was van de gasflessen? Excuseer ... dat moet toch pas na 4 jaar.  Werd bevestigd door een andere collega.

Allee ... we hebben de groene kaart en zijn gerust voor de komende 4 jaar!

CNG ... nog niet ingeburgerd blijkbaar bij de keuring blijkbaar!

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Knappe kar, en goed zichtbaar op de weg in deze vurige kleur :)
En btw: ook mijn A3 werd geleverd zonder sticker (is nochtans naar de keuring geweest wegens jonge tweedehands). 
'k Ga er sebiet hier dus eentje bestellen zonder witte hoeken :D

• Vind ik leuk 1

2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen)

2019 NIU NGT ( E-scooter )

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...
2 uren geleden, Darmgasrijder zei:

Vandaag ook de vraag gesteld aan de verkoper of ik met de wagen (als ik hem daar bestel) naar de keuring moest voor de gasflessen of trekhaak. Nope was z'n antwoord en heeft ook niks gezegd van na 4 jaar. 

Het is nochtans duidelijk ... wie een nieuwe trekhaak plaats of laat plaatsen moet hiermee onmiddellijk naar de keuring.
Men kan dan de wagen laten keuren voor -750 kg trekken of +750 kg trekken.  Verschil zit hem in de wijze van keuring
-750 kg wordt enkel de trekhaak gekeurd en noemen ze dus een kleine keuring, +750 kg wordt gans de wagen gekeurd alsof hij dus jaarlijks naar de keuring gaat.

En ... wee als er geen sticker CNG op je achterkant kleeft, want dan kan je nog eens terug komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17/02/2017 om 23:14, Prevent250 zei:

Verschil zit hem in de wijze van keuring
-750 kg wordt enkel de trekhaak gekeurd en noemen ze dus een kleine keuring, +750 kg wordt gans de wagen gekeurd alsof hij dus jaarlijks naar de keuring gaat.

Aanvulling :

Indien gekeurd voor +750 kg = elk jaar naar de keuring.

Indien gekeurd voor -750 kg = pas na 4 jaar terug naar de keuring.

Indien in het 4e jaar de auto minder dan 100.000 km op de teller heeft én geen opmerkingen bij de keuring -> pas terug als auto 6 jaar oud is.

Op jaar 6 is het mooie liedje gedaan en moet je elk jaar opnieuw.  Dat is dan het moment om de trekhaak te laten keuren voor het maximum dat de auto mag trekken.

Indien je echter nu al iets wil trekken dat meer dan 750 kg weegt, is het wel nodig / wettelijk verplicht dat je auto / trekhaak gekeurd is voor +750 kg.

En hang je vast aan een jaarlijkse keuring >:( .

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...