Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

[FAQ] Vaakgestelde vragen mbt CNG / wagens op aardgas

Aardgasrijder

Aanbevolen berichten

@stefanmiler lichte aanpassing gemaakt in de tekst (van toepassing op nagenoeg alle cng-wagens ;) , scherp gezien van jou).

Tegenwoordig starten ook de VAG-wagens direct op CNG, de brochure is van 2014. Kiezen tussen CNG of benzine kan echter wel niet, de wagen rijdt altijd op CNG, tenzij je geen CNG meer hebt.

Bij bv. Fiat starten de wagens nog steeds op benzine als ik me niet vergis.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de fiat 500 L start ie inderdaad altijd op benzine.

In de zomer schakelt ie vrij snel over op CNG ( na een 5 tal seconden ).

als de buitentemperatuur richting de 5 graden gaat, blijft ie soms wel een kilometer op benzine rijden voordat ie overschakelt.

Men kan ten alle tijden kiezen om op benzine te rijden, er is een knop hiervoor voorzien.

Indien je het gaspedaal volledig induwt, kan ie automatisch overschakelen van CNG naar benzine voor extra vermogen.

Fiat 500L => 755818_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 6 maanden later...

De Zafira heeft een mogelijkheid van "kick-down" waardoor er op een of andere wijze meer trekkracht vrijkomt, maar hij blijft wel op cng staan.

Voor de veiligheid hangt er een sticker op de achterruit maar buiten de eigenaars weet niemand de betekenis ervan , 99% zegt omdat er lpg in zit.9_9

De tanks bestaan uit verschillende materialen en er zullen er in de toekomst nog zeker bijkomen.

Rijden op benzine ruik je, op diesel zie je het ook :D

• Vind ik leuk 1

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...
Op 11/14/2016 om 12:33, Aardgasrijder zei:

@stefanmiler lichte aanpassing gemaakt in de tekst (van toepassing op nagenoeg alle cng-wagens ;) , scherp gezien van jou).

Tegenwoordig starten ook de VAG-wagens direct op CNG, de brochure is van 2014. Kiezen tussen CNG of benzine kan echter wel niet, de wagen rijdt altijd op CNG, tenzij je geen CNG meer hebt.

Bij bv. Fiat starten de wagens nog steeds op benzine als ik me niet vergis.

Inderdaad, onze Zafira Tourer start direct op CNG en onze Fiat Punto start eerst op benzine en na enkele seconden automatisch op CNG.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 jaar later...
1 uur geleden, Evy zei:

Heeft hier iemand ervaring met een Volkswagen caddy maxi op Cng? Kan je dan nog een trekhaak bevestigen? 

En kan je tanken in Frankrijk? volgens D'Ieteren in Kortenberg is op vakantie gaan in Frankrijk niet mogelijk? 

Naplaatsing kan je best bij de garage navragen. Er bestaan naplaatsingkits voor een 1.4 TGI.

Zie bijvoorbeeld hier: 

https://www.winparts.be/bagage-transport/vaste-trekhaak/volkswagen/caddy-iv-stationwagen-sab-saj-bouwjaar-2015-05-heden/c91-492-33841.html

Ik zie er bijvoorbeeld bijstaan dat het niet geschikt is voor een 7-zit met CNG, dit klopt, want dit is helaas niet toegestaan volgens de homologatie.

Na-plaatsing kan dus zeker !

Vakantie in Frankrijk niet mogelijk? Wat een zeveraars daar in Kortenberg ? Typisch mensen die hun producten niet kennen.
Wat zou je in de problemen geraken in Frankrijk? Ja, de tankstations zijn dungezaaid, maar je hebt altijd benzine in geval van nood.
Een goeie planning is gewoon nodig.
Hoe vaak ga je trouwens op vakantie in Frankrijk per jaar? 10 keer? 

Kris is trouwens op vakantie geweest met een caravan en een Caddy Maxi (meer cng aan boord)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn van plan om een nieuwe Caddy te bestellen, een maxi met 7 zit. 

Volgens D'Ieteren (again...) zou dat niet gaan. Volgens de verkoper zou het wel gaan... 

Mijn man wil hem niet kopen als er geen trekhaak onder kan... 

Maar als ze binnen Volkswagen elkaar al tegenspreken... ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7zit met CNG én trekhaak kan inderdaad niet ! (daar heeft D'Ieteren gelijk).

Dat is ook de reden waarom ik een 7-zit touran op CNG heb gekocht.

7-zit + trekhaak was daar wel mogelijk.

https://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkreissuche - Routenplaner heeft momenteel een update.

De app werkt wel (en is in het NL).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23/12/2018 om 20:57, kitobeer zei:

De routeplanner werkt niet momenteel . 

Vorige week woensdag werkte die ook al niet. Dat is dan bijna een week dat je die routeplanner niet kan gebruiken.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 11 maanden later...

Terug on topic ! Ik zou het volgende zelfs verplichte lectuur durven noemen voor elke CNG-rijder en elke toekomstige CNG-rijder:

https://www.cng-installatie.be/

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...

Ik vermoed dat dit wel past in het topic "vaak gestelde vragen":

Wat doe je eigenlijk bij een ongeval met een cng wagen? Laat je de tanks onmiddellijk controleren of hangt het er vanaf of er schade is? 

Er is namelijk vandaag iemand achter mij op me ingereden maar eigenlijk is er totaal niets te zien. Het was aan een lage snelheid. Iemand advies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gaat voor je bestek geef dan aan dat je een visuele controle van je tanks wil. 

2 jaar geleden is iemand tegen 60 per uur tegen mijn trekhaak gereden. Toen was er geen schade aan de tanks van de Octavia. Normaal gezien zitten die tanks heel stevig tussen voldoende beveiliging met ijzer. Ik zou me geen zorgen maken. 

• Vind ik leuk 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 maanden later...
Op 5/7/2020 om 14:15, Noorman zei:

Kan iedere CNG wagen ook CNG+ CNG Plus tanken? 

Mijn wagen is zeer recent, mocht het uitmaken. 

Ik vermoed dat je H+ gas zal bedoelen?

Ja, de kwaliteit van aardgas wordt aangeduid met een type-aanduiding.

L-gas ,   H-gas of H+gas.
Al deze gassen kan je door elkaar tanken. Je motormanagement regelt automatisch de inspuiting in je motor afhankelijk van de kwaliteit van het gas dat je tankt.

• Bedankt 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...