Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
codeslave69

Tanken in Duitsland

Recommended Posts

Hallo iedereen, 

Ik ga binnenkort een aardgaswagen aanschaffen, maar ik was me aan beraden voor de aardgasstations in Duitsland en wat met opvalt is dat diverse stations heel goedkope CNG hebben maar blijkbaar enkel voor bepaalde VW modellen onder bouwjaar 2010 ?
Weet iemand wat daar de rede van is ?
Is dit een ander soort gas ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hey Codeslave

Ik zag dat je dezelfde vraag op de blog had gesteld, maar ik heb nog geen tijd gehad hierop te reageren.
Ik weet niet juist waarover het gaat, kan je iets specifieker zijn?

Er zijn 2-3 soorten aardgas, L-gas, H-gas en H+gas.
De kwaliteit en het bijhorende rijbereik hangen nauw samen.
Het minst ver geraak je op L-gas, H-gas geraak je verder, en met H+gas nog verder.
Gemakellijkheidshalve reken ik zo (geen exacte wetenschap: H-gas = 100% rijbereik in mijn geval, met L-gas geraak ik ongeveer 85% ver, met H+gas zou het 110% zijn.
Een artikelje hier op de blog: https://www.aardgasrijder.be/blog/cng-h-gas-of-cng-l-gas/

Op het forum een discussie: 

Of bedoel je specifiek het audiproject mbt gas:

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heeft de vraag van codeslave69 niet te maken met die ontplofte cng tanks bij bepaalde vw modellen ?

Bepaalde vw modellen mogen geen cng meer tanken in Duitsland zolang hun tanks niet gecontroleerd/vervangen zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dag Bartd, 

Ja ik denk dat je gelijk hebt ... ik heb dat toevallig juist ook gelezen ... 

nu zie bijgaande foto's ... ik heb het hierover ;)

15060351_10154337799703183_766915331_o.jpg

15044741_10154337799643183_1924891998_o.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ok ik begrijp het beter ^_^

De prijs is dezelfde als anders, enkel is er een stop op het leveren aan bepaalde VW-modellen naar aanleiding van een gescheurde CNG-tank aan een Duits tankstation.

Meer info: @codeslave69

Roestvorming CNG-tanks 

Terugroepactie VW Touran

Terugroepactie VW Caddy en VW Passat

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Aardgasrijder

Ik snap je indeling maar eigenlijk klopt deze niet.

Voor L-gas en H-gas zijn er bandbreedtes die weer per land kunnen verschillen. L-gas is vaak Gronings gas. H-gas kan van alles zijn. Wat je hier aanduidt met H+ gas wordt ook wel LCNG genoemd. CNG uit LNG. Dat die in Hoboken zo "hoog" is komt omdat het LNG uit Zeebrugge komt. LNG vanuit Zeebrugge komt oa uit Qatar en die heeft een hoog en stabiel methaangehalte. Stel dat ze een keer ergens anders LNG vandaag halen dan kan het methaangehalte anders zijn. Als ik het mij goed herinner zit het methaangehalte (mol%) in Zeebrugge rond de 93%. Het overige is grotendeels ethaan.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Groengas, volledig gelijk, ik probeer het altijd via deze vergelijking voor iedereen duidelijk te maken, echter jouw redenering is volledig correct.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Iemand nog recentelijk in Duitsland geweest?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

30 oktober en 5 november :

Gunther Energie, Lahr / Schwarzwald, Einsteinallee 2,Open Hours: Work Days 5-30-23; Holidays 7.30-23; Credit Card 00-24; Payment With Credit Cards Only During Opening Hours  (???) 

Vlakbij de Autobahn 5 (Karlsruhe - Freiburg - Bazel)

1.119 € per kg, geen documenten moeten laten zien.

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 27/12/2016 om 09:18, Aardgasrijder zei:

Iemand nog recentelijk in Duitsland geweest?

Ja, op 24 december en ook op 31 december jl. heb ik zonder problemen bij het Shell-station in Regensburg, Junkersstraße 3, CNG kunnen tanken. Op de aardgaspomp hing echter wel een papier uit dat je eerst binnen moest gaan in de shop vooraleer te kunnen tanken (dat is dat papier waar op staat van VW Passat,...). Ik heb mijn serviceboekje van Skoda mee naar binnen genomen om te laten zien dat ik een Skoda heb, en dat was voldoende. Daarop schakelde de tankbediende de CNG-pomp aan.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze week  5 dagen in Duitsland geweest, geen problemen gehad.

Bij Aral Porta Westfalica hing ook de brief op, ben naar binnengestapt en de knappe dame aan het loket zag dat ik met een Skoda reed, geen probleem, gewoon kunnen tanken.

In Hamburg ook gewoon kunnen tanken, geen brief gezien.

Vervolgens in Soltau Hoyer geen melding gezien, gewoon kunnen tanken !

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

gisteren onderweg terug van Dusseldorf volgetankt bij Esso in Meerbusch http://www.essofuelfinder.de/426104-esso-station-meerbusch

Mijn tank was leeg en ik heb 16,5kgr L-gas kunnen tanken voor de prijs 0,98/kgr. Een ok prijs voor duitsland en deze station ligt geen 5min van de autosnelweg.

Ik had even moeite met het pistool, ander sort als wij gewoon zijn in Belgie, maar de super vriendelijke dame achter de loket is komen helpen en ging het snel en prima.

VW GOLF VARIANT 1.4 TGI  HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 minuten geleden, Kris81 zei:

De vriendelijke man vertelde me nog dat men er sind vorige week niet meer voor het tanken naar binnen moet om een certificaat te laten zien ??

Dat is goed nieuws.

• Vind ik leuk 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Kris81 zei:

Gisterenavond was ik in aachen zonder CNG gevallen. Bij de plaatselijke Aral gaan tanken aan 1,129/kg. Tot mijn verbazing kreeg ik maar 27,20 kg in mijn caddy maxi. Ik had 640 km afgelegd. Wel mooi verbruik als ik dat uitreken. Maar had ik bij dats in hasselt getankt was er waarschijnlijk meer in gegaan. Langs mij stond een Duitser ook CNG te tanken. Hij zei : Ah schun zie faren auch auf erdgas. Habben zie auch erdgas in Belgien ? Waarop ik zei : natuurlich und er ist zelbs betser koop dan in deutsland. ?? Tot zover dus dan ook mijn beheersing van de Duitse taal. De vriendelijke man vertelde me nog dat men er sinds vorige week niet meer voor het tanken naar binnen moet om een certificaat te laten zien ??

Ik vind slechts één CNG-tankstation in Aachen: http://www.gibgas.de/Tankstellen/Detail D_52070_Aachen_Lombardenstraße_12 - 22

Als dat daar daadwerkelijk hoogcalorisch aardgas is dat je getankt hebt, dan heb je eigenlijk veel te veel betaald: €30,71 ! Had je daarentegen bij dats24 in Maasmechelen 27,20 kg CNG getankt, dan had je slechts €26,93 moeten betalen, €3,78 minder.

Als je het nog niet wist, er staat ook een stopknop op iedere CNG-tankinstallatie. Als je de volgende keer bij dats gaat tanken en je ziet dat er teveel in gaat, dan kan je dat stopzetten (als je wil).

• Vind ik leuk 2

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, muscles zei:

Ik vind slechts één CNG-tankstation in Aachen: http://www.gibgas.de/Tankstellen/Detail D_52070_Aachen_Lombardenstraße_12 - 22

Als dat daar daadwerkelijk hoogcalorisch aardgas is dat je getankt hebt, dan heb je eigenlijk veel te veel betaald: €30,71 ! Had je daarentegen bij dats24 in Maasmechelen 27,20 kg CNG getankt, dan had je slechts €26,93 moeten betalen, €3,78 minder.

Als je het nog niet wist, er staat ook een stopknop op iedere CNG-tankinstallatie. Als je de volgende keer bij dats gaat tanken en je ziet dat er teveel in gaat, dan kan je dat stopzetten (als je wil).

Ik had inderdaad ook zoiets uitgeteld dat het me daar tussen de 3 en de 4 euro duurder zou uitkomen. Maar ik stond daar net en had geen zin om in maasmechelen nog eens af te rijden. En bij deze dan ook een keer de ervaring opgedaan van in DE te tanken.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Kris81 zei:

Ik had inderdaad ook zoiets uitgeteld dat het me daar tussen de 3 en de 4 euro duurder zou uitkomen. Maar ik stond daar net en had geen zin om in maasmechelen nog eens af te rijden. En bij deze dan ook een keer de ervaring opgedaan van in DE te tanken.

100 % gelijk en ik zou hetzelfde doen voor het gemak.

aangepast door Koen C

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Iedereen is vrij om CNG te gaan tanken waar hij of zij wil. Gelukkig :D

Ik herinner mij echter een recente forumpost over een forumlid die vertelde dat je met de Caddy Maxi gemakkelijk Duitsland kan doorkruisen zonder daar te hoeven gaan tanken omdat de CNG-prijs in Duitsland hoger is dan bijvoorbeeld Oostenrijk, en omdat het rijbereik van de Caddy Maxi voldoende groot is om dat te doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Omwille van het feit dat een aantal reacties hier verdwenen zijn door een hackaanval van vanmiddag, probeer ik hier samen te vatten wat Koen C en ik hier vertelden:

Het komt er op neer dat CNG tanken goedkoper is in Oostenrijk dan in Duitsland. Koen C maakte dan de opmerking dat het in Zwitserland dan weer veel duurder is om aardgas te tanken dan in Duitsland, uitgerekend € 1,51 / kg. Je kan gebruik maken van de app van Gibgas (of van de website van Gibgas) om je route te plannen en alzo de goedkopere CNG-stations eruit te pikken.

Als je bijvoorbeeld naar Italië moet dan kan je best tanken net voor de Zwitserse grens in Duitsland zodat je in Zwitserland zelf niet hoeft te tanken.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@muscles Goed samengevat !

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...