Jump to content

Recommended Posts

@musclesWat een top service is me dat hier :). Waarom rij jij langs de andere route? En waar tank je dan? Ik had op Google maps inderdaad ook 2 routes gezien, maar Google maps koos bij mij voor de route over GH Luxemburg... vandaar. En ik ben opgegroeid met de generatie die bijna zou omrijden via Luxemburg om goedkoper te tanken :D ... (op weg naar het Zuiden dan).

Ik zag nu precies op Google maps ook wel dat er wel redelijk wat wegenwerken aan de gang zijn op beide routes.

Die Gibgas site ziet er welhandig uit. Indien ik dezelfde route als een ervaringsdeskundige (jij dus) zou volgen, zou ik vanuit Opwijk vertrekken met een volle tank en dan ergens de kanten Keulen/Bonn tanken. Ik zou, in se ook in Mogendorf (is een Total CNG station) kunnen geraken, maar met dakkoffer en goed geladen, denk ik dat 320km wat nipt gaat zijn. Van daaruit tot Aral station Wurzberg en door tot Munchen (Aral) en eventueel nog eens in Niederndorf (AT, Thrainer)

Edited by Bert P
  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Shell-tankstation van de toekomst geopend langs Duitse A9 Gepubliceerd op 1 december 2017   Langs de snelweg A9 in het zuiden van Duitsland is hét tankstation van de toekomst verrezen.

Afgelopen vakantie gaan skiën in het Oostenrijkse lechtal met mijn Golf TGI. De eerste reis door Duitsland dus het was wat uitzoeken, daarom hier een kort verslagje van de tankbeurten.   Vo

Stawag-pompke, rustig, en toch redelijk dicht bij snelweg. Wel altijd vroeg getankt of laat. Al wel schoon tafereeltje gezien daar, ik sta daar meestal rond de shiftwissel. En dan zie je de gekle

Posted Images

3 uren geleden, Bert P zei:

@musclesWat een top service is me dat hier :). Waarom rij jij langs de andere route? En waar tank je dan?

Ik heb Google Maps de berekening laten maken via de zuidelijke route - over GH Luxemburg - en dan heb ik drie mogelijkheden:

• via de A6 (Mannheim - Nürnberg - noordroute Oostenrijk - Keszthely, Hongarije): 1128 km, 11 uren 41 minuten.
  • via A6 en A9 (idem als hierboven behalve in Oostenrijk via Wels en Graz, maar ik zou dan toch nooit via Slovenië rijden. Vanaf Graz rij ik bijna in een rechte lijn naar Keszthely). Op de route Wels - Graz moet ik in totaal €14 tunneltol betalen, op de terugroute opnieuw €14. Via Slovenië is het 1176 km.
  • via de A8 (Stuttgart - München - Wels - Graz). Via Slovenië is het 1158 km maar dan betaal je €15 extra voor autowegenbelasting Slovenië en €13 extra voor autowegenbelasting Hongarije.

De afstanden zijn telkens vanaf ARAL in Merl. Ik moet daar nog 195 km bijtellen vanaf thuis.

Ik heb verschillende bladzijden van CNG-tankstations volgeschreven al naargelang ik alleen de auto neem of de auto + aanhangwagen.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Op 31/7/2019 om 22:49, Bert P zei:

Volgende week naar Oostenrijk en dus hier eens komen snuffelen om CNG te rijden. Ik zag hier en daar wel al wat dingen rondvliegen. Ik zou starten met een volle tank H-gas hier bij ons in Opwijk en dan via GH Luxemburg (2e tank) richting München. Nu zag ik hier ook de voorstellen enz van @y-noT en @muscles, dus vroeg ik me af wat de bevindingen zijn? Ik heb volgende week woensdag 980 km (voet van de Grossglockner) te doen in one shot. Heb vroeger al veel verder gedieseld, maar nu 2 kinderen (5 en 7) en een hond van 11 maand. Dus ik wil het eigenlijk ook wat efficiënt houden (geen uur of meer rondrijden om per se CNG te rijden ?). Dus tips of ervaringen zijn meer dan welkom. Op GPS van mijn Variant kan je ook CNG-tankstations zoeken, maar vorig jaar in Champagne-Ardenne zo gelaten omdat het dichtste station dat hij gaf 80 km ver was en .... de andere richting uit. 

dit zijn de stations die ik geselcteerd heb voor onderweg:

VAN VIA NAAR Afstand Score Prijs OPMERKING
DUFFEL E411 - A6-A3-A13-A8(B10 ARAL, Route de Longwy 246, Merl 238 km 4,3 0,79 In Luxemburg, 
ARAL, Merl E411 - A6-A3-A13-A8(B10 Esso - Merziger strasse 1 - Merzig 62 km 4,2 1,079 voorbij Luxemburg, richting Saarbrücken - Landau
Esso Merzig A8 (B10) Total - Staendenhof 1 -  B-10 - Ruppertsweiler 100 km 4,2 1,109 Tussen Pirmasens & Landau
Total Ruppertsweiler A8 (B10) Garage - Pirmasenser Str. 64 - Hauenstein 12 km 4,8 1,029 Tussen Pirmasens & Landau
Garage - Hauenstein A8 (B10) - A65 Aral - RheinStrasse 128 - Kandel 42 km 3,9 1,139 Voorbij Landau
Aral - Kandel A8 Aral Merklingen - Nellingerstrasse 24 151 km 3,4 1,099 Tussen Stuttgart & Ulm - vuile wc? Verouderd?
Aral Merklingen A8 Shell Gunzburg - HauptStrasse 2a 46 km 4,1 1,219 Voorbij Ulm, ietsje verder vd weg
Shell Gunzburg A8 Aral - Dasing - Laimeringer Strasse 2  62 km 3,8 1,219 Voorbij Augsburg
Aral - Dasing  A8-A99-A8 OMV Irschenberg - Wendling 14 113 km 4,4 1,129 Voorbij München, voor Rosenheim met speeltuin
OMV Irschenberg   Jufa Hotel Salzburg - Josef Preis Allee 18 96 km     920 km - 9u45 uur rijden

Jufa Hotel   BP - Alpen Strasse 111 - Neu Aniff Salzburg 8 km 3,6    
BP Salzburg Neu Aniff A10 OMV Golling ad Salzach 22 km 4,2   andere kant snelweg, via Torren onder snelweg 
de meeste tankstations liggen vlak naast de snelweg, andere iets verder, maar allen op minder dan 5 minuten rijden            

Bedankt @y-noT

10 uren geleden, y-noT zei:

dit zijn de stations die ik geselcteerd heb voor onderweg:

VAN VIA NAAR Afstand Score Prijs OPMERKING
DUFFEL E411 - A6-A3-A13-A8(B10 ARAL, Route de Longwy 246, Merl 238 km 4,3 0,79 In Luxemburg, 
ARAL, Merl E411 - A6-A3-A13-A8(B10 Esso - Merziger strasse 1 - Merzig 62 km 4,2 1,079 voorbij Luxemburg, richting Saarbrücken - Landau
Esso Merzig A8 (B10) Total - Staendenhof 1 -  B-10 - Ruppertsweiler 100 km 4,2 1,109 Tussen Pirmasens & Landau
Total Ruppertsweiler A8 (B10) Garage - Pirmasenser Str. 64 - Hauenstein 12 km 4,8 1,029 Tussen Pirmasens & Landau
Garage - Hauenstein A8 (B10) - A65 Aral - RheinStrasse 128 - Kandel 42 km 3,9 1,139 Voorbij Landau
Aral - Kandel A8 Aral Merklingen - Nellingerstrasse 24 151 km 3,4 1,099 Tussen Stuttgart & Ulm - vuile wc? Verouderd?
Aral Merklingen A8 Shell Gunzburg - HauptStrasse 2a 46 km 4,1 1,219 Voorbij Ulm, ietsje verder vd weg
Shell Gunzburg A8 Aral - Dasing - Laimeringer Strasse 2  62 km 3,8 1,219 Voorbij Augsburg
Aral - Dasing  A8-A99-A8 OMV Irschenberg - Wendling 14 113 km 4,4 1,129 Voorbij München, voor Rosenheim met speeltuin
OMV Irschenberg   Jufa Hotel Salzburg - Josef Preis Allee 18 96 km     920 km - 9u45 uur rijden

Jufa Hotel   BP - Alpen Strasse 111 - Neu Aniff Salzburg 8 km 3,6    
BP Salzburg Neu Aniff A10 OMV Golling ad Salzach 22 km 4,2   andere kant snelweg, via Torren onder snelweg 
de meeste tankstations liggen vlak naast de snelweg, andere iets verder, maar allen op minder dan 5 minuten rijden            

Edited by Bert P
Verkeerde quote...
  • 1 year later...

In het zuiden van Duitsland heb je al even bio-CNG-tankstations. Een week geleden is er daar nog één bijgekomen, nl. de ARAL in Illertissen (illertissen), prijs € 1,039 per kg volgens GibGas. Je passeert er op weg naar Innsbruck, Oostenrijk: Luxemburg - A8 - Karlsruhe - Ulm - A7 - afrit 124 - Ulmer Straße 19. Wel opletten met de openingsuren: dagelijks van 06-22 uur. Wel hetzelfde tankpistool als Dats 24 maar je kan niet met twee tanken zoals bij Dats: "Aus technischen Gründen kann immer nur eine Seite tanken".

aral-in-illertissen-bio-cng-2020-09.jpg

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG