Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Tunnels onder Operaplein, Antwerpen


Shortlease

Aanbevolen berichten

Hieronder een foto van de opening van de twee nieuwe tunnels, onder het Operaplein te Antwerpen.

 

Op het verkeersbord is de afslag naar een parking aangeduid, voorzien van verbodsbord op CNG. LPG is hier nergens te bespeuren..

Iemand een idee van de gedachtegang, zeker gelet de stadsdiensten nu zoveel voertuigen op CNG hebben rondrijden?

Schermafbeelding 2020-05-27 om 18.34.01.png

 

https://www.antwerpen.be/nl/info/5ec3a746f606ef52e4780b92/tunnels-operaplein-zijn-open

 

Hieronder nog het artikel van de foto.

 

 

aangepast door Shortlease
  • Triest 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Misschien een heel later reactie maar ik kwam dit topic toevallig tegen en antwoord toch even snel ;-)
Ik ben het tunnel en parkeer complex gaan bezoeken ivm veiligheid voor men werk en kreeg er de uitleg waarom dit is.
De parkings zijn voorzien van een afzuiging op de grond die automatisch in werking treed bij het detecteren van LPG. Daarom is het veilig om LPG wagens te parkeren.
LPG is namelijk zwaarder dan lucht en gaat steeds naar het laagste punt gaan waar het dan afgezogen wordt.

In het geval van CNG, dat lichter is, en dus stijgt hebben ze een onoplosbaar probleem in de parking.

De hele tunnel en parking "hangt" namelijk aan dikke betonnen balken (ik denk wel 1,5m hoog), deze balken rusten op funderingsleuven die eerst gegraven zijn aan beide kanten van de Leie, deze balken liggen ongeveer om de meter. Dit geeft dat er aan het plafond van de parkings dus tussen de balken telkens een grote holle ruimte is van ongeveer 1,5m hoog en 1m breed, en dit zo over heel het plafond. Het was onmogelijk om voor elke holle ruimte apart een afzuiging of ventilatie te voorzien zodat een eventueel CNG lek kan opgevangen/opgelost worden. Het CNG zou dus gewoon opstapelen tussen de balken wat explosie gevaar geeft onder de juiste mengverhouding.

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Quote

Het CNG zou dus gewoon opstapelen tussen de balken wat explosie gevaar geeft onder de juiste mengverhouding.

Dit lijkt mij sterk, heel sterk...

CNG is direct weg wanneer het in contact komt met lucht.

CNG is als een koeien scheet: methaan.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Dit lijkt mij sterk, heel sterk...

CNG is direct weg wanneer het in contact komt met lucht.

CNG is als een koeien scheet: methaan.

Koeien staan niet in een ondergrondse parking. En ze hebben ook geen kilograms aan CNG aan boord. 

 

Als je in bad zit en een bakje (gevuld met water) omgekeerd onderwater houd en dan scheten laat dan zullen ze zich ook opstapelen in dat bakje "tussen de balken". 

 

Gassen behoren net zo zeer tot de vloeistof dynamica en kan je idem dito vergelijking (in dit geval). Denk ook aan de cocktails met die mooie laagjes, is gewoon het verschil in massadichtheid.

 

 


1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/11/2023 om 16:11, JEGO zei:

Koeien staan niet in een ondergrondse parking. En ze hebben ook geen kilograms aan CNG aan boord. 

 

Als je in bad zit en een bakje (gevuld met water) omgekeerd onderwater houd en dan scheten laat dan zullen ze zich ook opstapelen in dat bakje "tussen de balken". 

 

Gassen behoren net zo zeer tot de vloeistof dynamica en kan je idem dito vergelijking (in dit geval). Denk ook aan de cocktails met die mooie laagjes, is gewoon het verschil in massadichtheid.

 

 

Waar is de meetapparatuur? De politiek geeft geen enkel wetenschappelijk bewijs en dat kunnen ze ook niet. Ik geloof  NIET in de politiek. Zonder wetenschappelijk bewijs kan die hele wetgeving naar de prullenbak.

 

  • Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Waar is de meetapparatuur? De politiek geeft geen enkel wetenschappelijk bewijs en dat kunnen ze ook niet. Ik geloof  NIET in de politiek. Zonder wetenschappelijk bewijs kan die hele wetgeving naar de prullenbak.

 

Wie heeft het over politiek???? 

 

Ik heb het zelf over de wetenschap... Hiervoor is geen bewijs nodig, dit zijn basisbeginselen van de gaswet en vloeistofdynamica...

 

Het mag wel gewoon gezellig blijven als forumleden iets proberen uit te leggen aan andere forumleden.

  • Hahaha 1

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, JEGO zei:

Wie heeft het over politiek???? 

 

Ik heb het zelf over de wetenschap... Hiervoor is geen bewijs nodig, dit zijn basisbeginselen van de gaswet en vloeistofdynamica...

 

Het mag wel gewoon gezellig blijven als forumleden iets proberen uit te leggen aan andere forumleden.

Het is de politiek die overal zijn zeggenschap over heeft, wij als brave burgers mogen alleen maar ja knikken.

Wetenschap zonder bewijs is pseudo wetenschap. Ik ben er zeker van dat er geen gevaar is als een cng wagen ondergronds zou lekken aangezien er voldoende toegang wordt verleend als het om cng gaat en niet om lpg.

Tenzij er een bewijs wordt geplaatst waarin ik ongelijk zou krijgen mag ik stellen dat de politiek steeds zich moeit terwijl ze de technische know how niet bezitten.

 

Dat het gezellig moet blijven onder forumleden daar ben ik volledig mee akkoord.

Wetenschap waar geen bewijs voor nodig is: religie.

  • Verward 2
  • Triest 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, JEGO zei:

Ik raad u aan om de basisbeginselen van de gaswet en vloeistofdynamica door te nemen aangezien dat dat al het bewijs levert wat nodig is.

Bron: Ik heb een profesionele bachelor electronica-ICT gedaan, een academische bachelor fysica, en mijn master industrieel ingenieur met bijbehorende titel behaald, een experiment aan boord van het internationaal ruimtestation gehad, 2 jaar bij het Europees ruimtevaartagentschap gewerkt, en nu bij ASML. Ik hoop dat dat voldoende voor u is?

De gaswet is een verzameling van principes die het gedrag van gassen beschrijven. Het belangrijkste concept in de gaswet is de ideale gaswet, die de relatie beschrijft tussen druk (P), volume (V), temperatuur (T) en het aantal deeltjes (n) van een gas. De ideale gaswet wordt weergegeven als:

PV = nRT

Hierbij staat R voor de gasconstante. Deze vergelijking stelt dat bij een constante temperatuur en hoeveelheid gas, het product van de druk en het volume constant blijft.

Er zijn ook andere belangrijke wetten die verband houden met de gaswet, zoals de wet van Boyle, de wet van Charles en de wet van Gay-Lussac. De wet van Boyle stelt dat bij een constante temperatuur het product van de druk en het volume van een gas constant is. De wet van Charles stelt dat bij een constante druk het volume van een gas recht evenredig is met de temperatuur. De wet van Gay-Lussac stelt dat bij een constante volume de druk van een gas recht evenredig is met de temperatuur.


Vloeistofdynamica is de tak van de natuurkunde die zich bezighoudt met de studie van vloeistoffen in beweging. Het omvat onder andere de stroming van vloeistoffen en de krachten die daarbij betrokken zijn. Belangrijke concepten in vloeistofdynamica zijn onder andere:

  1. Stroomlijnen: Dit zijn denkbeeldige lijnen die de richting en snelheid van de stroming van een vloeistof op elk punt weergeven.

  2. Continuïteitsvergelijking: Deze vergelijking stelt dat de massa van een vloeistof behouden blijft in een stroming. Dit betekent dat de hoeveelheid vloeistof die een bepaalde dwarsdoorsnede passeert constant blijft.

  3. Bernoulli's principe: Bernoulli's principe stelt dat in een stroming van een vloeistof, waar geen externe krachten werken, de som van de drukenergie, kinetische energie en potentiele energie per eenheid van volume constant blijft.

  4. Viskeuze krachten: Vloeistoffen vertonen viscositeit, wat betekent dat ze weerstand bieden tegen vervorming en stroming. Deze weerstand wordt veroorzaakt door viskeuze krachten. Ze spelen een belangrijke rol in de stroming van vloeistoffen en kunnen onder andere turbulentie veroorzaken.

Dit zijn slechts enkele basisbeginselen van de gaswet en vloeistofdynamica. Beide gebieden zijn uitgebreid en complex. Een vloeistof heeft een bepaald gewicht, door de zwaartekracht van de aarde valt deze vloeistof neer, dus deze kan zich dan niet bovenaan opstapelen, tenzij je in de ruimte bent. En als gasvorm gaat het zich niet zomaar gaan comprimeren, daar heb je een drukvat voor nodig.  Ik bewonder jou met al je diploma's maar dit is echter geen garantie dat je in deze gelijk hebt.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lage Emissie Zone zei:

De gaswet is een verzameling van principes die het gedrag van gassen beschrijven. Het belangrijkste concept in de gaswet is de ideale gaswet, die de relatie beschrijft tussen druk (P), volume (V), temperatuur (T) en het aantal deeltjes (n) van een gas. De ideale gaswet wordt weergegeven als:

PV = nRT

Hierbij staat R voor de gasconstante. Deze vergelijking stelt dat bij een constante temperatuur en hoeveelheid gas, het product van de druk en het volume constant blijft.

Er zijn ook andere belangrijke wetten die verband houden met de gaswet, zoals de wet van Boyle, de wet van Charles en de wet van Gay-Lussac. De wet van Boyle stelt dat bij een constante temperatuur het product van de druk en het volume van een gas constant is. De wet van Charles stelt dat bij een constante druk het volume van een gas recht evenredig is met de temperatuur. De wet van Gay-Lussac stelt dat bij een constante volume de druk van een gas recht evenredig is met de temperatuur.


Vloeistofdynamica is de tak van de natuurkunde die zich bezighoudt met de studie van vloeistoffen in beweging. Het omvat onder andere de stroming van vloeistoffen en de krachten die daarbij betrokken zijn. Belangrijke concepten in vloeistofdynamica zijn onder andere:

  1. Stroomlijnen: Dit zijn denkbeeldige lijnen die de richting en snelheid van de stroming van een vloeistof op elk punt weergeven.

  2. Continuïteitsvergelijking: Deze vergelijking stelt dat de massa van een vloeistof behouden blijft in een stroming. Dit betekent dat de hoeveelheid vloeistof die een bepaalde dwarsdoorsnede passeert constant blijft.

  3. Bernoulli's principe: Bernoulli's principe stelt dat in een stroming van een vloeistof, waar geen externe krachten werken, de som van de drukenergie, kinetische energie en potentiele energie per eenheid van volume constant blijft.

  4. Viskeuze krachten: Vloeistoffen vertonen viscositeit, wat betekent dat ze weerstand bieden tegen vervorming en stroming. Deze weerstand wordt veroorzaakt door viskeuze krachten. Ze spelen een belangrijke rol in de stroming van vloeistoffen en kunnen onder andere turbulentie veroorzaken.

Dit zijn slechts enkele basisbeginselen van de gaswet en vloeistofdynamica. Beide gebieden zijn uitgebreid en complex. Een vloeistof heeft een bepaald gewicht, door de zwaartekracht van de aarde valt deze vloeistof neer, dus deze kan zich dan niet bovenaan opstapelen, tenzij je in de ruimte bent. En als gasvorm gaat het zich niet zomaar gaan comprimeren, daar heb je een drukvat voor nodig.  Ik bewonder jou met al je diploma's maar dit is echter geen garantie dat je in deze gelijk hebt.

Ik wordt hier nu wel een beetje moe van...

 

De basisprincipes van waarom methaan zich tussen die balken ophoopt heb je nu zelf gepost.

 

Dus ja, ik heb gelijk. Bedankt om dat zelf te berichten. 

  • Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...