Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

Recommended Posts

Dit nieuwe onderwerp werd geopend naar aanleiding van een discussie over het frequenter wisselen van olie.

Dat die olie frequenter zou moeten gewisseld worden bij een CNG wagen is volgens mij larie en apekool. Gewoon bedriegerij is het. CNG is immers een veel zuiverder verbranding dan benzine. Vraag eens of je er bij mag staan als ze de olie af laten zodat je de kleur van de olie kan zien. Wedden dat het niet zal mogen. Als ze bij mij de olie van mijn LPG wagen na 15.000 km aflaten dan is die niet pokkezwart zoals bij gewone benzine- en dieselmotoren maar nog zeer proper. De garagist (mijn schoonbroer) zegt altijd dat ik gerust nog 15.000 km met die olie zou kunnen rijden. Van speciale (erg dure) CNG olie heb ik nog nooit gehoord.

Een klein onderhoud van 440 euro is gewoon diefstal. Bij mij kost een klein onderhoud 100 euro.

Edited by Aardgasrijder
Opening nieuwe topic door aardgasrijder

Bedankt voor je antwoord.

Dit is ook mijn gedacht. Vooral als je weet dat bij dezelfde garage, bij hetzelfde type wagen het eerste onderhoud slechte 250 euro was. 

Het was wel bijna twee jaar geleden.

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Volgens mij moet de olie frequenter gewisseld worden vooral omdat de verbrandingstemperatuur hoger is dan bij benzine of diesel auto's.

Volgens dit artikel van de NVGI (Amerikaanse versie van ngva.be) kan je niet voortgaan op de kleur van de olie:

http://www.ngvi.com/newsletter_august2012.html#Article4

(iets omhoog scrollen voor het begin van het artikel)

Ach kijk, ik spreek uit jarenlange eigen ervaring. CNG is relatief nieuw maar qua verbranding en verbrandingstemperatuur vergelijkbaar met LPG. Ik ben nu aan mijn 5de auto bezig op LPG. Ik heb nog nooit de olie frequenter laten vervangen dan voorgeschreven. En al mijn wagens hebben zonder problemen meer dan 200.000 km gebold voor ik ze heb verkocht. Ik weet van 1 auto (een BMW 520i) dat die gast die hem gekocht heeft nog 200.000 km erbij heeft gezet.

• Vind ik leuk 1

Wat olie betreft. Het is perfect mogelijk om olie te gebruiken die langer meekan.

Op mijn 12 jaar oude Golf was er een oliewissel om de 30.000 km.

Leasingwagens worden voorzien van olie die nog meer kan hebben omdat de mensen die ermee rijden te laks zijn om er onderhoud op te laten doen. 't Is tenslote in wezen hun wagen niet.

Daar gaat olie op voor minstens 50.000 km.

En je denk toch niet dat vrachtwagens om de 15.000 km in de garage staan zekers. Daar is het minstens 100.000km voor er olie gewisseld wordt.

En wij worden alle 15.000 km naar de garage geroepen voor een onderhoud...?

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Hoi,

misschien deze artikels even bekijken en daaruit besluiten dat een cng auto toch een aantal serieuze veranderingen met zich meebrengt qua chemie en slijtage van olie. Sommige artikels spreken van evenveel als benzine, maar de meer wetenschappelijk onderbouwde concluderen dat je dit echt moet overlaten aan de constructeur die de eindverantwoordelijkheid behoudt qua levensduur motor en de uitstoten ... .Zij hebben meer info over de precieze samenstellingen van de verschillende 'soorten' bijprodukten die aardgas en bio-gas kan bevatten met hun invloed op de olie in de motor ;)

http://www.machinerylubrication.com/Read/524/natural-gas-engine-oil-analysis

http://www.autoblog.com/2012/09/04/if-you-own-a-cng-vehicle-how-often-do-you-need-to-schedule-oil/

http://www.afdc.energy.gov/vehicles/natural_gas_maintenance_safety.html

gr,

Ive

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Uit link 3:

Clean-burning fuels have a direct impact on extending the useful life of the engine's lubricating oil. In conventionally fueled vehicles, engine oil degrades as a result of soot and other impurities from the combustion process that get absorbed into the oil.

A cleaner-burning fuel like natural gas produces less soot, so the oil in natural gas engines should last longer....9_9

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deze (interessante) uiteenzetting over CNG smeerolie begint stilaan een eigen leven te leiden hier.

Mischien moeten we er maar een speciaal topic over openen? Dit teneinde forumleden met een andere merken CNG voertuig hierin te laten delen.

@paulDS is nu in orde (terecht opmerking)

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Ik heb mijn auto van mei dit jaar, heb 10.000km op de teller en heb al olie moeten bijvullen... wij vonden dat heel raar... Want wij hebben bij onze andere auto's nooit olie moeten bijvullen...

Eén van mijn geburen heeft lang in de "LPG installaties" gewerkt voor zijn beroep en voor zijn hobby doet hij dit nu nog steeds 9_9 en met veel interesse voor alles op gas-gebied. Laatst heeft hij me wel gezegd dat hij bij LPG-aangedreven motoren de kleppen wat meer speling geeft of maw. de gesloten toestand wordt verlengd om de klep de tijd te geven wat meer af te koelen dan normaal, dit gaat ten koste van een paar pk's maar komt wel ten goede aan de levensduurte van de motor/klep.Door jaren ervaring weet hij welke motoren meer of minder geschikt zijn voor lpg. Ik zal hem deze site eens doorsturen en dan ga je een gepassioneerde installateur aan het woord krijgen op dit forum. Discussie gegarandeerd.

• Vind ik leuk 2

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Op 1-11-2016 om 16:59, ferrarigirl666 zei:

Ik heb mijn auto van mei dit jaar, heb 10.000km op de teller en heb al olie moeten bijvullen... wij vonden dat heel raar... Want wij hebben bij onze andere auto's nooit olie moeten bijvullen...

ik heb net hetzelfde voor gehad, en toen ik in de garage kwam meldde ik dit. Ze keken me verbaasd aan: JIJ OOK AL? en ik was de eerste CNG die terug kwam daar. Ze verdenken daar dus dat bij aflevering de olie op een minimum gevuld is voor besparingen...

• Vind ik leuk 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

De olie in mijn Leon zou gewone olie zijn en geen long life olie dan kan het toch niet meer gaan kosten dan long life olie...

Ondertussen heb ik 13200 km ben benieuwd of de boordcomputer een melding geeft dat ik op onderhoud moet.

Over ongeveer 300-700 km ga je die melding krijgen ^_^

Je kan het trouwens nakijken in je boordcomputer, daar staat serviceinterval.
Ofwel 1 jaar na laatste service, ofwel 15.000 km, what even comes first

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Inderdaad voor VAG voertuigen in het algemeen : oliewissel na 15.000 km of 1 jaar ( wat eerst wordt bereikt).

Er zijn diverse redenen hiervoor ( voor alle CNG voertuigen van toepassing)

- De kleur van de olie zegt niets over de restactiviteit van de noodzakelijke additieven in de olie. Als (een deel van) deze zijn uitgenut dalen de goede eigenschappen van de olie en wordt het gevaarlijk.

- het gebruik van Biogas (ecologisch zeer interessant) kan verzurend werken.

- verbrandingstemperatuur van aardgas ligt hoger dan benzine. De olie moet dus een hoge oxidatie weerstand hebben.

- de olie is dus best volsynthetische Low saps of Mid saps olie (laag sulfaatasgehalte) Dit komt overeen met een ACEA 'C' klasse olie (C1,C2,C3 of C4 al naargelang het voorschrift van de constructeur).

Kijk altijd na of de olie aan de vereiste constructeursnorm voldoet, voor mijn Touran is dit de VW502.00 (Niet-longlife). De duurdere 504.00 norm olie (longlife) mag ook gebruikt worden, maar de verversingstermijn blijft ook dan gehandhaafd op 15.000 km of 1 jaar.

Edited by paulDS