Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Danny268

" eco " rijden met de 500L ?!?

Recommended Posts

naar aanleiding van een ander topic over verbruik ..

hoe rijden jullie met de 500 L ??

het is nogal een speciaal motortje met maar 0,9 l ..

wanneer schakelen jullie op ?

bij het versnellen , gaspedaal dieper en snel overschakelen of meer toeren maken en gaspedaal minder diep .. ?

ik heb volgens mij een vrij fors verbruik tov de andere 500L , en toch let ik op qua rijden , opschakelen enzo ..

als ecodrive opstaat ,  krijg ik alles in het lichtgroen of groen , behalve  'optrekken '

welke manier ik doe , die gaat altijd direkt naar rood en pendelt dan tussen rood en oranje

bij al mijn vorige auto's en camionetten en campers leek dit minder moeilijk om zuinig te rijden .. :-)

Fiat 500L => 755818_5.png

Algemene principes kan je bv. hier lezen: 
http://www.stepp.be/media/files/Ecodriving.pdf

Een leidraad voor het schakelen en rijden aan een constante snelheid (op een vlak terein, niet bergop):

» 1ste versnelling: Enkel om te starten (een voertuiglengte)

» 2de versnelling: 20km/u

» 3de versnelling: 30km/u

» 4de versnelling: 40km/u

» 5de versnelling: 50km/u

» 6de versnelling: 60+ km/u Plankgas geven moet zo vaak mogelijk vermeden worden.

Gebruik bij het bergop rijden, indien mogelijk, een versnelling waarbij je niet meer dan drie vierde van de gaspedaal moet indrukken. Als je veel moet versnellen, kan je soms brandstof uitsparen door versnellingen over te slaan bijv. van 3de naar 5de of van 4de naar 6de. Als je met een auto rijdt die uitgerust is met een automatische versnellingen, activeer dan zo weinig mogelijk de functie om de versnelling te verlagen tenzij je dat moet doen uit veiligheidsoverwegingen.

Zelf sla ik al eens een versnelling over. Van 2 naar 4 en van 4 naar 6, Soms van 3 naar 6 :$ Afhankelijk van het verkeer op de baan.
Ik zie dat je vooral op L-gas rijdt en je rijdt met een blokkerige (hogere :)) wagen dan een gewone berline of station, dit draagt ook niet bij tot een gunstig verbruik.

Wellicht dat andere Fiat 500L-rijders hun tips kunnen delen

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Op 2-10-2016 om 10:46, Aardgasrijder zei:

Zelf sla ik al eens een versnelling over. Van 2 naar 4 en van 4 naar 6, Soms van 3 naar 6 :$ Afhankelijk van het verkeer op de baan.

ook dit heb ik geleerd tijdens mijn sessie ecodriving (met vw tourand 1.6 diesel met 250Nm aan 1500tr/min)

alleen met warme motor uiteraard. optrekken tot 3500tr/min is geen ramp voor een benzinemotor.

en inderdaad: verbruik naar beneden, dynamica omhoog

een versnelling overschakelen is niet aan te raden met dit motortje ..

dat was ook geen probleem met mn vorige diesel van 170 PK en 400nm koppel

Op 1-10-2016 om 22:36, Danny268 zei:

naar aanleiding van een ander topic over verbruik ..

hoe rijden jullie met de 500 L ?? Wij denken normaal tot soms vlotjes :)

het is nogal een speciaal motortje met maar 0,9 l ..

wanneer schakelen jullie op ? Als de ecofunctie het soms aangeeft .. we proberen dat toch :)

bij het versnellen , gaspedaal dieper en snel overschakelen of meer toeren maken en gaspedaal minder diep .. ?

ik heb volgens mij een vrij fors verbruik tov de andere 500L , en toch let ik op qua rijden , opschakelen enzo ..

als ecodrive opstaat ,  krijg ik alles in het lichtgroen of groen , behalve  'optrekken '

welke manier ik doe , die gaat altijd direkt naar rood en pendelt dan tussen rood en oranje

bij al mijn vorige auto's en camionetten en campers leek dit minder moeilijk om zuinig te rijden .. :-)

verder gebriuken we heel vaak de cruise controle en dat levert je laatste groene symbooltje op :) je kan dan ook gas bijgeven en afremmen via de hendel .. zo krijgen wij soms het verbruik echt naar omlaag. natuurlijk kan ik me inbeelden dat in volle ochtenspits dit nooit lukken zal. Daar kan het ook aan liggen. Wij trachten steeds buiten de spits te rijden en vlotte wegen te nemen. niet teveel afremmen, eerder uitbollen ed.  ...

succes toch nog he :)

m'n auto word niet gebruikt voor woon-werk verkeer , daarvoor heb ik een camionet , dus de meeste spits vermijd ik al met de 500 ^^

nu rij ik ook wel vrij veel op de cruise control  en heb reeds ondervonden dat de 0,9 motor vrij goed kan uitbollen zonder veel vertraging , dankzij zijn kleine cc inhoud

Op de autostrade rij ik ook gemiddeld 110 op de teller , dus daar rij ik ook niet overdreven snel ;-)

ik vind het wel spijtig dat onze wagen geen huidig verbruik kan zien op de boordcomputer ..

Edited by Danny268

Hallo Danny 268,

De 500 L is mijn 2de cng wagen onlangs aangeschaft, je moet eens het volgende proberen, op een rustige weekend dag een traject uitkiezen dat je veel rijd (wel autostrade) voor mij is dat Kortrijk-Gent-Zaventem) Geen cruise control, tanken bij vertrek en tanken bij aankomst) Bij ongeveer 95 km/u verbruik ongv 3.3 kg/100, bij 100 tot 110 km/u 3.7 3.9 kg/100 bij 115 tot 125 km/u meer dan 4 kg/100. Dat ietsje sneller rijden heeft dus voor mijn gevoel een niet evenredig meer verbruik tot gevolg.

Ik ben geen technieker maar wel een veel rijder met zeer verschillende modellen.

Harry

Hallo Ivike,

Ik heb nu na 10 maanden 24.000 km op de teller en heb mijn tankbonnetjes nagekeken en ben uitgekomen op een verbruik van ongeveer 3.7 kg/100 en daarbij ongeveer 3/4de benzine tank voor het starten; meestal regionale wegen en autostrade. Mijn enkele maanden geleden gemeld tankprobleem is in zoverre opgelost door het volledig leeg rijden van de tank om de 4 tot 5 keer tanken. Het tankprobleem doet zich echter meer voor bij koud dan warm weer. Op het ogenblik kan ik altijd van de eerste keer voltanken maar het is nu toch zeker warm genoeg.

In een andere post over de aankoop van de 500L had ik gemeld dat ik geen handleiding had gekregen voor specifiek de 500L CNG en dat na veel gezaag bij de fiat-garage en geschrijf. Mij was gezegd dat niemand iets over dergelijke handleiding wist. Eén van de forumleden had mij dan laten weten met een link naar fiat waar de desbetreffende bijkomende handleiding te vinden is.

Maar na zoveel maanden kwam er bij mijn echte gerage, waar ik normaal een groot deel van mijn  vorige wagens gekocht heb en ongeveer 20 jaar klant geweest ben, een nieuw personeelslid in dienst die bij toeval bij fiat had gewerkt. Daar de service in deze garage bijna perfect te noemen is kwam weer de ontbrekende niet bestaande handleiding ter sprake. Na een telefoontje van deze persoon ontving ik een mooie gedrukte nederlandstalige handleiding, bijlage voor de 500L CNG.Dezelfde die online te vinden is, maar dan gedrukt. Dit bewijst dus nogmaals de zeer slechte service van Fiat in België.

m.vr.gr

Harry

• Bedankt 2

@haerts Een gemiddeld verbruik van 3,7 kg is zeer goed. Dat is dan met hoogcalorisch CNG, veronderstel ik?

Als ik de aardgastanks van de verschillende Fiat-modellen bekijk dan zie ik dat die specifiek voor elk model gemaakt zijn: 14,2 kg gaat er in de 500L en de 500L Living, 12 kg in de Panda, 13 kg in de Punto, 16.15 kg in de Doblo, enz.

Hieronder nog een foto met de specificaties van de 500L.

Fiat_500L_CNG.png

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG