Bij Geplaatst: 30 september 2016 Delen Geplaatst: 30 september 2016 Maandag moet ik naar de garage voor een oliewissel 30000 km. Gisterenavond stap ik in mijn wagen km stand 30009km en ik krijg een melding oliepeil kontrolleren. Met het vorige onderhoud was dit ook het geval maar dan ongeveer 1500 km voor het onderhoud. Men heeft toen in de garage een halve liter olie bijgevuld die er dan 3 weken later weer netjes mee uitgekomen is bij de oliewissel. en nadien ook weer netjes op de factuur stond (goede service moet ook betaald worden blijkbaar) Ik ga straks het peil eens nakijken om te zien hoe ver ik onder het minimum zit. Gisteren kon ik dat niet omdat ik de melding kreeg nadat de motor gestart was en in den donkere is dat ook niet zo gemakkelijk. Vorige keer heeft men mij in de garage "gerust" gesteld dat ik me pas moet beginnen zorgen maken bij een olie verbruik van 1L op 2000 Km Nog iemand ervaring met olieverbruik op de 1.4 TGI motoren?? BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 30 september 2016 Delen Geplaatst: 30 september 2016 Geen olieverbruik na 15000 bij mij, alleszins geen melding gekregen. (Skoda Octavia Combi 1.4) Onderhoud bij een TGI is iedere 15000 km normaal gesproken. Ik ga dit ook eens opvolgen, ik heb dit in feite nooit gedaan, ook niet bij mijn vorige wagens Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bij Geplaatst: 30 september 2016 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2016 Net effe het oliepeil gechecked en het staat nog een beetje boven het minimum dus vermoedelijk krijg ik het alarm omdat ik over de 30000 km zit. We kunnen dus gerust verder tot maandag. Niet tegenstaande dat ga ik dit toch maar blijven opvolgen (oude gewoontes leer je niet zo snel af hé) BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Franciskine Geplaatst: 7 oktober 2016 Delen Geplaatst: 7 oktober 2016 11.800 KM ...... onderweg oranje waarschuwingslichtje springt aan.....direct gestopt, oliepeil staat echt wel onder minimum, garage gebeld...... geen probleem, kom maar langs, ik had nog 30 km te doen. Blijkbaar halve liter olie toegevoegd en betaald die er dus op 15000 km weer uit moet. Schijnt normaal verbruik te zijn. Maar al een alarm om 11800 km??? Toch wel erg snel. Voor alle zekerheid litertje olie gekocht om in de koffer te leggen.... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
ferrarigirl666 Geplaatst: 1 november 2016 Delen Geplaatst: 1 november 2016 ik had het rond 10.000 km... Ik heb mezelf een fles olie besteld en zelf wat bijgevuld. Binnen 5000 km moet die toch naar de garage... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 1 november 2016 Delen Geplaatst: 1 november 2016 Eveneens op 10.000 km een halve liter moeten bijvullen. Naderhand (momenteel 35.000 km) niet meer moet bijvullen tussen de onderhoudsbeurten. Heb sindsdien een liter busje Auto5 olie die voldoet aan de VW 50200 norm in de koffer liggen. Olie bij de dealer kopen is me iets te duur..... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Danny Geplaatst: 18 november 2016 Delen Geplaatst: 18 november 2016 Na 13300 km geen olieverbruik met mijn Seat Leon 1.4 TGI 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rik cng Geplaatst: 11 december 2016 Delen Geplaatst: 11 december 2016 Op 11.500 km, na 7 maanden, krijg ik het waarschuwingslampje "oliepeil te laag". Bij controle staat dit inderdaad op het minimum. In de VW-garage doet men er één liter bij (tot maximumstreepje op peilstok) en ik neem nog een extra literbus mee als reserve (5w30) voor een totaalprijs van 46 eur.... Voor de garage lijkt dit normaal: eerste onderhoudsbeurt is op 30.000 km of 2j. En dus logisch (?) dat er olie moet bijgevoegd worden. Overigens: er werd meteen olie bij gegoten, de wagen werd niet op de brug gezet voor controle op olielek. Men is blijkbaar bekend met dit euvel. Ik ben serieus verrast dat deze 1,4 motor een 'normaal' olievebruik zou hebben van bijna 1l op 10.000 km. Dit stemt me helemaal niet vrolijk. En dat aan de gangbare prijzen van smeerolie. Ik ga alvast elders op zoek naar olie met de juiste VW-specificaties (504.00 of 507.00, de 502.00 is niet (meer) correct volgens de garage). Ik kan overigens niet terugvinden wat de inhoud van de oliecarter zou zijn. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 11 december 2016 Delen Geplaatst: 11 december 2016 Hou er wel rekening mee dat de vloeistoffen tegenwoordig op een minimum worden afgevuld ivm besparingen. Ik zou nog niet panikeren, even afwachten en af en toe eens oliepeil controleren, zo heb je een zicht als je wagen effectief olie verbruikt of niet. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 11 december 2016 Delen Geplaatst: 11 december 2016 Het juiste type motorolie/carterinhoud vind je terug in de gebruiksaanwijzing van je auto. Bij Auto5 en dergelijke betaal je een pak minder dan bij de VW stealer voor olie met de juiste specificaties. Online in Duitsland kopen is uiteraard nog voordeliger. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Franciskine Geplaatst: 12 december 2016 Delen Geplaatst: 12 december 2016 Ik heb contact opgenomen met de hoofdzetel in Vorst, dit was hun antwoord : ik neem aan dat ze wel 0,5 l op 10.000 km bedoelen ipv op 1000 km....Geachte heer Willems,Hartelijk dank voor uw vraag betreffende de onderhoudsintervallen van wagens met gasaandrijving zoals uw Golf Variant.Onze moderne modellen hebben meestal een variabel onderhoudsinterval, wat wil zeggen dat de wagen zal registreren wanneer het aangewezen is om een onderhoud uit te voeren. In de praktijk is dit tussen de 15.000 en de 30.000 km met een maximum van 30.000 of 2 jaar (wat zich het eerste voordoet).Hierop zijn enkele uitzonderingen, waaronder de wagens op gasaandrijving. Zij hebben een vast onderhoudsinterval van 15.000 km of jaarlijks (wat zich het eerste voordoet). Door de hogere motortemperaturen die bereikt worden door deze motoren, zullen de smeringscapaciteiten (en dus de kwaliteit) van de motorolie sneller afnemen dan in een traditionele verbrandingsmotor.Voor wat betreft het olieverbruik zijn er geen verschillen met de traditionele verbrandingsmotoren. In het algemeen wordt 0,5 L / 1.000 km als drempel beschouwd in de hele automobielsector voor elk type motor. Indien u een abnormaal olieverbruik vermoedt, kan uw concessiehouder een olieweging uitvoeren om dit vast te stellen.Ik hoop u hiermee voldoende op uw vraag beantwoord te hebben.Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 13 december 2016 Delen Geplaatst: 13 december 2016 @Franciskine neen, het is effectief 0.5 liter op 1000 km als drempel. Dit staat ook in de handleiding online. Je kan je echt wel de vraag stellen als dergelijk olieverbruik de norm kan zijn. Dit zou willen zeggen 5 liter op 10.000 km, of tewel meer dan een nieuwe lading olie dan je op het onderhoud van 15.000 km in je wagen krijgt gekapt (dit is 4l) Dergelijke reactie las ik ook op het skodaforum.nl ivm het hoge olieverbruik van de 1.8 TFSI motoren bij Skoda Superb en andere wagens van VAG-groep. Op zich is het vervelend als je "iets" olieverbruik hebt, zo lang het maar binnen de perken blijft stoor ik me er niet echt aan. Mijn vorige 1.9 SDI-wagen verbruikte ook iets olie, maar nooit heb ik problemen gehad met mijn motor (280.000 km feilloos gereden). Hij verbruikte 0.25 liter op 12-13.000 km, wat in feite nihil is. Wanneer je echter een olieverbruik hebt dat (zeer) hoog is, gaat dit wel serieus op de kosten wegen in je verbruik van je wagen én heeft dit een zeer negatieve impact op het milieu. Door 0.5 liter / 1000 km op te nemen als zijnde 'normaal olieverbruik' dekken de constructeurs zich echter serieus in, ook al weet het kleinste kind dat dit niet normaal is. Het heeft niets met de nieuwe service-intervallen te maken, ze dienen gewoon een product / motor te ontwikkelen die geen of nagenoeg geen olie verbruikt. Het is niet normaal te beschouwen dat een motor veel olieverbruikt. Vreemd dat andere constructeurs daar geen of veel minder last van hebben Zelf heb ik geen olieverbruik gehad met mijn Skoda Octavia (alleszins geen waarschuwing), ik heb wel een rustige rijstijl, wellicht dat dit ook meespeelt als een wagen meer of minder olie verbruikt. Punt blijft wel dat ik het niet normaal vind dat een motor 0.5 l op 1000 km zou mogen verbruiken. Dit is absurd ! 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 15 januari 2017 Delen Geplaatst: 15 januari 2017 (aangepast) Quote Hou er wel rekening mee dat de vloeistoffen tegenwoordig op een minimum worden afgevuld ivm besparingen. (schreef Aardgasrijder) @Aardgasrijder : bedoel je dat het oliepeil op minimum staat bij aflevering van een nieuwe wagen ? En dat dit als "normaal" te beschouwen is ? 15 januari 2017 aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 15 januari 2017 Delen Geplaatst: 15 januari 2017 @Koen C neen niet geheel. Tegenwoordig krijgt je wagen bv. 3 liter benzine (is een voorbeeld, dus daarom niet geheel correct), vroeger was dit meer Olie wordt niet tot het minimum gevuld, maar zeker meer, echter vroeger werd er mee gevuld dan momenteel. Reken maar uit, 1 liter benzine maal 100.000den auto's + 1 liter olie maal 100.000den auto's + .... Als autoconstructeur kan je daar al snel een snelle besparing realiseren, ze doen het allemaal hoor, niet alleen VW. Toegegeven, de CNG-tank was wel volledig gevuld bij aankoop (Skoda) (heeft te maken met testings) Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 15 januari 2017 Delen Geplaatst: 15 januari 2017 Iets meer dan het minimum aan motorolie was ook mijn constatatie bij aflevering van de Ypsilon (juli 2014). Ik dacht dat de Polen (daar wordt die gemaakt) de afstelling voor het vullen van het aantal motorolie zo hadden gedaan om hun fabriek lekker "winstgevend" te maken. Concurrentie onder fabrieken van hetzelfde merk bestaat uiteraard ook (Ford Genk tegenover Zaragoza, als voorbeeld). De berekening van 100.000 motoren x 1 liter olie, had ik ook al gedaan . Ik heb toen de helpdesk van FCA België (FiatChryslerAutomobiles) aangeschreven en ze gingen het onderzoeken. Nog regelmatig mails en vragen van gekregen. Wat ze uiteindelijk gedaan hebben naar Polen toe ? Geen idee. Bij de garage wel 1 liter olie kunnen ... kopen . Uiteraard. En dat vind ik dan weer flauw / niet vakkundig dat zij die 1 liter olie (het was iets minder) er zelf niet bij doen vóór aflevering. Als uitsmijter : ik was de eerste die achter de speciale "Gas" olie kwam vragen.... Eerst wilden ze een "gewone" meegeven verkopen . Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 13 juni 2017 Delen Geplaatst: 13 juni 2017 Op 2016-9-30 om 10:52, Bij zei: Nog iemand ervaring met olieverbruik op de 1.4 TGI motoren?? In tegenstelling tot mijn vorige bericht heb ik vandaag een melding gekregen dat mijn oliepeil te laag staat. Melding na 14.700 km van het vorige onderhoud, ik heb overmorgen mijn 30.000 km onderhoud ingepland staan. Dit wil dus zeggen dat mijn 1.4 TSI wat olie verbruikt. Helaas heb ik nooit gepeild dus heb dit ook niet opgevolgd. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bij Geplaatst: 13 juni 2017 Auteur Delen Geplaatst: 13 juni 2017 Binnnen 2 weken is het onderhoud van 45000 km gepland. Ik ga dan toch eens het oliepeil controleren om te weten tot hoever hij gevuld is. Einde mei heb ik nog eens het oliepeil nagekeken en toen stond het net boven het minimum. BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 13 juni 2017 Delen Geplaatst: 13 juni 2017 4 uren geleden, Bij zei: Binnnen 2 weken is het onderhoud van 45000 km gepland. Ik ga dan toch eens het oliepeil controleren om te weten tot hoever hij gevuld is. Einde mei heb ik nog eens het oliepeil nagekeken en toen stond het net boven het minimum. Ik heb het oliepeil bij de Caddy ook eens proberen te bekijken maar die peilstok is rond, ik kan er niets op zien, heeft iemand een idee hoe dit moet? Bij mijn Mercedes is het een vlakke pijlstok en de olie ziet zwart dus daar kan je het heel goed controleren. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
paulDS Geplaatst: 13 juni 2017 Delen Geplaatst: 13 juni 2017 Keep us informed Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 15 juni 2017 Delen Geplaatst: 15 juni 2017 Op 13/06/2017 om 14:29, Lage Emissie Zone zei: Bij mijn Mercedes is het een vlakke pijlstok en de olie ziet zwart dus daar kan je het heel goed controleren. Hoe ouder de olie, hoe zwarter. Maar dat wil niet zeggen dat ze "versleten" is ! Kijk maar eens naar je oliepeil na een "verse" oliewissel : lekker goudgele olie. Nog eens kijken na zo'n 5000 km : bruin-zwart Op 13/06/2017 om 14:29, Lage Emissie Zone zei: Ik heb het oliepeil bij de Caddy ook eens proberen te bekijken maar die peilstok is rond, ik kan er niets op zien, Bij mijn Ypsilon is het ook een rare peilstok (uit plastic...), maar er is toch iets van verdikking en ribbels te zien helemaal onderaan (laatste 2 cm). Iemand misschien een foto posten met aanduiding ? Of is er geen uitleg + foto in de handleiding ? Peilstokken : ze maken ze niet meer zoals "vroeger" . 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen