Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen
Sign in to follow this  
Izegemnaarke

Caddy Maxi 7 zit TGI

Recommended Posts

Hallo,

Sinds 3 weken ben ik in het bezit van een Caddy Maxi TGI 7 zits Family editie met nog wat extra opties. Mijn vorige wagen was een Dacia logan MCV 1.5 dci 85pk. (235.000km in 11jaar 0€ onvoorziene kosten)

Ik was op zoek naar een grote zuinige wagen waarmee ik zowel korte als lange afstanden kan rijden. Het aanbod grote elektrische wagens is bedroevend, de Kangoo ZE en de elektrische Berlingo zijn totaal niet up to date. (te traag en te kleine batterij)

Bij de hybrides is er ook niet veel aanbod, geen vans, maar 1 break: de Toyota corolla Touring sports is duur en heeft te weinig hoofdruimte achteraan voor mij.

Een diesel wou ik niet meer en zo ben ik bij de Caddy terecht gekomen.

Tijdens een testrit met een korte Caddy CNG viel de 1.4 TGI motor goed mee. Wat me wel erg opviel was dat de neus van de Caddy erg duikt bij het remmen, dit had mijn Dacia totaal niet terwijl die ook hoog staat en zacht geveerd is. Verder was de wendbaarheid top en is dit een ruime compacte wagen. De Caddy Maxi die ik nu heb heeft het duiken duidelijk minder en ik heb geen klachten ivm de vering. Ik ben de motor nog rustig aan het inrijden maar ik merk wel dat de motor maar net gepast is voor het gewicht van de Caddy maxi terwijl ik met de Dacia nog veel reserve had. Ik was wat bezorgd om de wendbaarheid door de afmetingen van de wagen en heb rondom sensoren en een achteruitrijcamera. In de praktijk heb ik echter nog geen probleem gehad met de afmetingen maar ik merk wel duidelijk het verschil met de gewone caddy. Door de grote ramen en mijn hoge zitpositie (ik ben groot en de zetel staat bijna op de hoogste stand) is het zicht bij het achteruit rijden beter dan met al mijn vorige wagens.

Mijn verbruik ligt momenteel rond de 5kg/100km H-gas (op de boordcomputer), enkel traag verkeer over korte afstanden (8 km). Bij langere afstanden zakt het verbruik, ik zie dat de motorolie pas op temperatuur is na 8km rustig rijden. Ik heb de optie all-season banden wat voor een iets hoger verbruik zorgt.

• Vind ik leuk 1

18 minuten geleden, Izegemnaarke zei:

ik zie dat de motorolie pas op temperatuur is na 8km rustig rijden.

Motorolie? Da's wel heel snel, vooral in de winter. Verwar je motorolie niet met koelmiddel? Koelmiddel kan wel op temp zijn (90°) na 8km. Motorolie duurt bij mij toch wel wat langer.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Posted (edited)
33 minuten geleden, Lange_666 zei:

Verwar je motorolie niet met koelmiddel?

Dat is inderdaad een wijdverbreid misverstand : als het koelwater op temperatuur is, is de olie helemaal nog niet op de ideale werkingstemperatuur.

Olietemperatuurmeter vind je niet meer in (normale) moderne auto's.

Vroeger ook niet veel, enkel de wat meer "sportieve" versies.

Rustig rijden is nog noodzakelijk voor enkele kilometers verder.

Hoeveel ? Ik schat toch zo'n 20 à 30 km minstens voordat de motorolie echt goed op bedrijfstemperatuur is.

Maar ik denk dat @Izegemnaarke dat sowieso doet : kijk maar naar zijn 235.000 storingsvrije kilometers met een Renault diesel.

Edited by Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Dank u! Ik hoop om probleemloos tot 230.000 km te rijden.

Op het dashboard wordt de tekst "olietemperatuur" getoond, geen idee waar de sensor zit, 's avonds is de olietemperatuur 88°C-90°C, 's morgens zal het misschien wel eerder 86°C zijn. Ik laat de motor eerst een goeie 30s draaien bij stilstand. Ik probeer om niet te laag in toeren te rijden zodat de motor niet teveel koppel moet leveren en ook iets sneller opwarmt, tussen 2200 en 2500 rpm. Meestal rijd ik minstens 1 versnelling hoger dan wat de boordcomputer vraagt. In die 8km heb ik 3 keer verkeerslichten, zone 50, 70, zone 30, en enkele keren voorrang van rechts, dus ik moet een heel aantal keer vertragen/stoppen en versnellen wat de motor opwarmt. Als je een afstandje 70 km/u rijdt aan maximum 2000 toeren duurt het opwarmen veel langer denk ik, mede door de rijwind.

Ik vind wel dat het blauwe lampje dat aangeeft dat de motor koud is veel te snel uitgaat.

@Koen C : Mechanisch ben ik zeer zuinig op mijn wagens gedurende de eerste 3 jaren, daarna is het nieuwe eraf en let ik er minder op, na 200.000 km rijdt ik gewoon zonder de wagen te sparen. De Dacia heb ik weggedaan omdat de distributieriem, remschijven, zomer en winterbanden aan vernieuwing waren. Deze kost wilde ik niet meer doen omdat ik vreesde voor problemen in het brandstofsysteem (injectors, pomp...) of een kapotte turbo voor 250.000 km.

• Vind ik leuk 1

2 uren geleden, Koen C zei:

Olietemperatuurmeter vind je niet meer in (normale) moderne auto's.

Vroeger ook niet veel, enkel de wat meer "sportieve" versies.

In de mijne zit toch nog ene in, en ook in onze Beetle.

Ik heb dus en koelvloeistof temp en motorolie temp.

Maar mijn motorolie is zeker met de huidige temperaturen zeker niet op temperatuur na 8km.

Als de temp rond het vriespunt zit (wat de laatste dagen om 05:00 het geval is) moet ik al 6-7km bollen voor die maar een aanduiding van de temperatuur geeft en die begint dan op 50°C.

Vandaar gaat het dan langzaam omhoog. De koelmiddeltemp staat dan al wel op 90°C en gaat daar eigenlijk nooit boven.

• Bedankt 1

Je hebt de blauwe melding op dashbord en je hebt olietemperatuur op de bc onder mfa.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

18 uren geleden, Lange_666 zei:

In de mijne zit toch nog ene in, en ook in onze Beetle.

Ik heb dus en koelvloeistof temp en motorolie temp.

Oh, dat wist ik niet.

Kan je die "altijd" zien ?  Of zit die ergens verstopt in een menu ?

Ik ga er van uit dat het geen aparte analoge klok is .... 9_9

Onze Roomster uit 2007 had maar de "eenvoudige" BC, zonder veel mogelijkheden.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

In de BC, scrollen tussen alle data (selecteerbaar welke data op het media scherm bij instellingen, motorolie temperatuur was bij mij uitgevinkt af fabriek,aangevinkt en hop...)

• Bedankt 1