Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Ben jij tevreden over het verbruik van je CNG-wagen?

Aardgasrijder

Ben jij tevreden over het verbruik van je CNG-wagen?  

29 leden hebben gestemd

1. 1. Ben jij tevreden over het verbruik van je CNG-wagen?

• Ja
      26
    • Neen
      3

Aanbevolen berichten

s5_logo.png

Ben jij tevreden over het verbruik van je CNG-wagen? Een vraag die nog niet werd gesteld op het forum.

We weten allemaal dat de verbruiksgegevens op papier van wagens niet 100% betrouwbaar zijn, er wordt aan de hand van een wagen zonder weerstand aan een gelijkmatige snelheid gereden... De praktijk is anders en zal dus altijd een hoger verbruik weergeven dan een test in een labo. In een recente studie blijkt dat verschil bij sommigen merken en modellen soms zeer groot te zijn. Er gaan in Europa dan ook veel meer stemmen op om tests te ontwikkelen die wel de realiteit weerspiegelen.

Een website hierover: http://www.caremissionstestingfacts.eu/

PDF: http://www.caremissionstestingfacts.eu/wp-content/uploads/2016/09/Car-Emissions-Testing-Facts.pdf

Ik heb een poll aangemaakt zodat iedereen kan stemmen als hij tevreden is over het verbruik (of de verbruikskost) van zijn CNG-wagen.

Mijn Skoda Octavia G-tec geeft als normverbruik 3.5 kg/100 km aan op H-gas. Zowel voor de berline als de combi, iets dat in theorie in feite al niet kan kloppen. De Combi is zwaarder dus zou ook een iets hoger verbruik moeten hebben  in de praktijk.
In de praktijk kan ik stellen dat mijn wagen met gemixte trajecten een gemiddeld verbruik heeft van 4.08 kg/100km, het verbruik ligt dus 16.5 % hoger. Dit is gemeten op 12 maanden en gedurende 18500 km. Wetende dat ik af en toe met de aanhangwagen rijdt en met een dakkoffer gedurende 3000 km op weg ben geweest vind ik dit zelf zeer aanvaardbaar!

Mijn rijstijl is rustig tot vlot en voornamelijk stadsverkeer en wegen waar je 70-90 mag rijden.

Zijn jullie tevreden over het verbruik? Graag jullie ervaringen :D

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op gas is dit wel niet zo makkelijk te vergelijken. Ik heb een verbruik van gemiddeld 4,5kg/100km (over 11.000 km) maar dan op L-gas.

Met effectieve kostprijs per km kan je veel beter je verbruik vergelijken. Bij mij zit dit op 3,54 euro/100km wat ik wel best goed vind (enkel verbruik op gas).

Wat mij meer stoort is het verschil op de boordcomputer. De gemiddelde afwijking is 12% met uitersten van 3% tot 28% tov de boordcomputer vind ik best wel veel.

Het verschil op de boordcomputer bij benzine zit rond de 10%.

En dan nog zit je met die boordcomputer meting nog boven hetgeen de fabrikant op geeft.

Met de huidige technologie zou het toch op zijn minst mogelijk moeten zijn om het werkelijke verbruik op uw boordcomputer te krijgen, zonder afwijking.

En dat de fabrikanten daar dan in hun software nog een paramater voor voorzien zodat dit nog kan aangepast worden zegt meer dan genoeg.

Met dit in acht genomen ben ik wel tevreden met mijn verbruik en de kost daarvan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VW Caddy Maxi ; voorlopig na 7000km : 5kg/100km ( voornamelijk H-gas aan 0.94euro/kg ) . We waren eerst van plan om een benzine aan te schaffen...maar zijn  blij dat de verkoper net voor het verlaten van de garage ( na de eerste prijsofferte ) voorstelde om eens na te denken over aandrijving op aardgas .( Kost maar 2500 euro meer en je krijgt een premie en  4 jaar geen belasting ). Daarvoor reden we met een zelfde Caddy dieselversie lichte vracht , en verbruik zat toen op 6.2 l/100km; dus aardgas is merkbaar goedkoper  . Toen we vorige week terugkwamen van Frankrijk en de laatse 100km op benzine reden ;  de meter constant op een verbruik van 7l bleef  staan , waren we heel blij dat we voor de aardgasversie hebben  gekozen ...

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Danny268, recentelijk had ik het geluk om een halve dag in het VOC in Brugge te vertoeven (www.voc-brugge.be) Naast de slip- en grip training was er ook een sessie ecodriving...

awel ik stond ook echt versteld hoe je door het aanpassen van uw rijgedrag uw gemiddelde snelheid omhoog krijgt en uw verbruik naar omlaag op eenzelfde parcours.

ik kan dit alles eigenlijk maar aan iedere chauffeur aanbevelen (zeker de beginnende)

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben nu bijna 10.000km met de Caddy Maxi achter de rug. Het verbruik volgens de auto is 5.5kg/100km. Mijn app zegt 5.9kg/100km, maar daar vloekt het een beetje met het benzinegebruik, omdat dat mee geteld wordt. Dus ik gok dat die 5.5kg een redelijk verbruik is.

We zitten nu aan een gemiddelde prijs van 0.054€/km, maar dat is niet reëel, omdat we vaak in het buitenland hebben getankt aan een veel hogere prijs dan in België. Moesten we altijd aan de prijs van 0.79€/kg getankt hebben, die hier in de buurt overal is, zaten we aan 0.044€/km. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend eens een pak kilometers gedaan op de autosnelweg (ik heb normaal vooral stadsverkeer).

Resultaat: 445km met 23,26 kg H gas.  5,23kg/100km is dat, en dat met de zafira tourer, met 4 volwassenen en de koffer volgestouwd met bagage.  Landschap was golvend: Ardennen en Duitsland.  Vind dat best meevallen eigenlijk.  Dat komt uit op 4,91€/100km.

Snelheid was 120-130km/h trouwens.  Er reed iemand met een 1100 achter mij, ik moest bergop een paar keer wachten ;)

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

ik rij aan ongeveer 3.7-3.8 kg/100km, ik betaal momenteel 0.61€/kg voor de 100% variant en kon dus niet meer tevreden zijn. Daarstraks even geteld en zit rond de 2.5€/100km, zelfs de meeste LPG's geraken hier niet aan en die betalen nog tax en inschrijving :)

Het enige wat misschien beter kon was meer dan 15kg in de wagen meenemen. Nu rijd ik 370-380km per tankbeurt, niet slecht, maar ik rij 160km/dag voor het werk dus sta ik om de 2 dagen aan de pomp. Wel met een glimlach, zeker nu de prijs naar 0.61€/kg is gezakt.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dr Nick dat is een super verbruik met je octavia (berline) ik heb de combi en rij aan 4-4.1kg / 100 km rond met uitsluitend H-gas.
Ik doe wel veel korte(re) afstanden, stadsverkeer en platte land, gemiddeld 16km per enkele rit woon-werkverkeer

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Aardgasrijder zei:

@Dr Nick dat is een super verbruik met je octavia (berline) ik heb de combi en rij aan 4-4.1kg / 100 km rond met uitsluitend H-gas.
Ik doe wel veel korte(re) afstanden, stadsverkeer en platte land, gemiddeld 16km per enkele rit woon-werkverkeer

ik doe idd veel lange trajecten, maar zelfs als ik kortere trajecten doe, ik blijf onder de 4kg/100km. Ik heb wel een Berline, dus daar zal het verschil zitten, en ik heb niet meer zo'n sportieve rijstijl als toen ik pas mijn rijbewijs had natuurlijk. Kindjes achterin enzo...

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Brembos zei:

Waar tank jij H gas aan 0.61 euro/kg ? Luxemburg ?

Limburgistan euh... Limburg - Houthalen Q8, vlak bij de autosnelweg.

• Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-11-2016 om 06:57, Lange_666 zei:

Zelf gemeten of boordcomputer?

Op mijn Octavia zit een verschil van 12% tussen beide (de boordcomputer geeft te weinig aan).

is idd op boordcomputer. Nog niet zelf uitgeteld eigenlijk...

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Brembos zei:

Verkopen ze daar H gas?

ik doe toch evenveel km's als ergens anders, boordcomputer geeft 100% aan, dus ik veronderstel van wel.

Als ik 350-400km met gas van 0.61€/kg of 0.99€/kg rij, ik weet wel waar ik ga tanken :)

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...