Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

groen alternatief voor aardgas


 Delen

Aanbevolen berichten

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/colruyt-en-fluxys-gaan-waterstoffabriek-bouwen-in-zeebrugge/10210999.html

 

Met stroom van de windparken op zee gaan ze er waterstof produceren voor de industrie, het transport en om als groene energie te injecteren in het Belgische gasnet.

 

Tot 2 procent waterstof kan zonder problemen in het aardgasnet gemengd worden. Consumenten kunnen het groen gas dan tegen een meerprijs kopen om thuis CO2-neutraal te verwarmen of koken.

 

Straks 2 prijzen bij DATS voor hetzelfde gas? 

aangepast door Taaner
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lange_666 zei:

möchlich wie schnell ein zu führen

 

Op skivakantie geweest in Tirol ?

  • Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...
  • 5 maanden later...
Op 11/8/2021 om 14:30, gie zei:

Hoe komt het dat in een land met de grootste percentuele mestoverschotten en er amper biogascentrales zijn.

In Duitsland bijna overal bio cng, is de kernenergie lobby dan echt zo bepalend?

 

Het is enkel rundermest dat rendabel is voor biogasproductie. Kippenmest en varkensmest zijn niet geschikt voor biogas. In Duitsland, Zweden, Noorwegen alsook het laatste jaar in Wallonië en Frankrijk is er veel belangstelling voor WKK en biomethaaninstallaties uit rundermest. Laatst is er op het landbouwbedrijf Jonkeau uit Taverneux een bio-CNG-installatie bijgekomen. Hier gebruikt men  rundermest om biogas te produceren. Met dit biogas wordt er via een WKK voorzien in eigen elektriciteitsbehoefte. Het overige biogas gebruikt men om op te zuiveren tot biomethaan. In Vlaanderen worden zulke installaties niet vergund omwille van de stikstofuitstoot.

72% van het methaan in de mest benut men voor de productie van biogas. Daarnaast kan er op een biogasinstallatie een stikstofstripping gemonteerd worden. Hier wordt de stikstof gestript en omgezet tot ammoniaksulfaat. Is een meststof die terug kan gebruikt worden op het veld. Deze installatie zorgt voor 67% daling van de stikstofuitstoot.

Probleem is dat de Vlaamse overheid enkel stikstofreducerende maatregelen erkend IN de stal. Daar biogasinstallaties vanzelfsprekend naast de stal staan is dit niet erkend ( geen vergunning). Het is het meest reducerend systeem van allemaal maar is niet erkend.

Daarnaast is er ook geen erkenning voor de ammoniaksulfaat meststof omdat die afkomstig is uit rundermest. In Nederland heeft men dit opgelost door uitzonderingen toe te staan.

Vlaanderen heeft de mond vol van innovatie en circulaire landbouw maar de wetgeving laat dat niet toe. Net zoals grootschalige industriële projecten alsook kleinschalige projecten (landbouw) gaat er niets vooruit. Vlaanderen doet blijkbaar zijn uiterste best om de uitrol van biogas en bio-CNG tegen te werken.

  • Bedankt 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/8/2021 om 15:36, Aardgasrijder zei:

wetgeving', blijkbaar ontbreekt het aan een deftig regelgevend kader voor het injecteren van biogas in het aardgasnet...

Nochtans wordt er in Vlaanderen reeds bio gas in het net geïnjecteerd.  Dus wettelijk mag het. Het wordt wel gewoon in het net geïnjecteerd en niet voorbehouden voor bio cng

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stef Oei, waar? Ik heb wel weet van een installatie van een boer in Wallonië, maar biogas injecteren in Vlaanderen in het aardgasnet wist ik niet.

Wel omzetten van biogas naar elektriciteit, daar zijn wel de nodige projecten in Vlaanderen lopende.

 

Update: ik zie inderdaad dat Aquafin een project lopende heeft sinds juni 2021 voor de beperkte injectie van biogas:

https://www.aquafin.be/nl-be/nieuws/aquafin-bouwt-installatie-voor-productie-van-groen-gas

 

mei 2020: https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/na-groene-stroom-nu-ook-groen-gas-te-koop/10225669.html

 

Mijn kennis bleek inderdaad wat achter te lopen :D
Het heeft alleszins lang geduurd vooraleer er in België werk van werd gemaakt.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste was in Beerse, waar bij IOK gft wordt omgezet tot bio methaan. Deels voor eigen gebruik,  maar 500000 m3 wordt opgewaardeerd en in het aardgasnet geïnjecteerd.  Rond Ieper is er een project lopende en dan bij Aquafin, die je zelf gevonden hebt.

Het moet wel opgewerkt worden zodat de kalorische waarde hetzelfde is als bij aardgas in die streek. Die gebeurd volgens mij niet in NL. Als je daar groen gas tankt, kan je dikwijls niet ver rijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Misschien al gehoord / gezien op radio / TV : Aquafin maakt biomethaan uit afvalwater en zet het op het aardgasnet.

 

Wat me opvalt en mij een gemengd gevoel geeft :

Dit project verdient zich terug door de verkoop van de gasmolecule en door de verkoop van groengascertificaten.

Vooral dit laatste is een nieuwe markt.

“Voornamelijk bedrijven die het engagement aangaan om 100% hernieuwbare energie te gebruiken, zijn geïnteresseerd in het groen gas en de certificaten.

Ook leveranciers van brandstof voor de transportsector hebben interesse omdat Europa hen groene quota oplegt en omdat het in hun bedrijfsvisie past.

Onze eigen CNG-dienstwagens zullen voortaan trouwens op dit groen gas rijden”, stelt Christel Van Moer.

 

Certificaten....  "Garantie van oorsprong"...... Ik heb daar mijn bedenkingen bij....

Zoals de (elektriciteit) "watervalenergie uit Noorwegen"... alsof die helemaal (en allemaal) naar België komt.

 

Heel het artikel :

https://www.made-in.be/antwerpen/aquafin-zorgt-voor-primeur-biomethaan-uit-afvalwater-maakt-aardgasnet-groener/?utm_medium=link&utm_source=gva&utm_campaign=home

 


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...