Taaner Geplaatst: 27 februari 2020 Delen Geplaatst: 27 februari 2020 (aangepast) https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/colruyt-en-fluxys-gaan-waterstoffabriek-bouwen-in-zeebrugge/10210999.html Met stroom van de windparken op zee gaan ze er waterstof produceren voor de industrie, het transport en om als groene energie te injecteren in het Belgische gasnet. Tot 2 procent waterstof kan zonder problemen in het aardgasnet gemengd worden. Consumenten kunnen het groen gas dan tegen een meerprijs kopen om thuis CO2-neutraal te verwarmen of koken. Straks 2 prijzen bij DATS voor hetzelfde gas? 27 februari 2020 aangepast door Taaner Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 27 februari 2020 Delen Geplaatst: 27 februari 2020 2% waterstof erbij en het is plots "groen gas" en... je verwarmt (en kookt) dan ineens CO2-neutraal. Ik denk er alvast het mijne van... Waar wachten ze trouwens op om het zo möchlich wie schnell ein zu führen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 27 februari 2020 Delen Geplaatst: 27 februari 2020 1 uur geleden, Lange_666 zei: möchlich wie schnell ein zu führen Op skivakantie geweest in Tirol ? 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Taaner Geplaatst: 28 februari 2020 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2020 Ook de Nederlandse gaswinners willen zelfde installaties bouwen: https://tweakers.net/nieuws/163972/windparken-op-noordzee-moeten-waterstoffabriek-in-groningen-voeden.html 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 28 februari 2020 Delen Geplaatst: 28 februari 2020 Op 27/2/2020 om 16:45, Koen C zei: Op skivakantie geweest in Tirol ? Neen, is een Duitse werkgever ook goed? 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht G-007 Geplaatst: 24 februari 2021 Populair bericht Delen Geplaatst: 24 februari 2021 Drijfmest als bron van groene waterstof. Dat dierlijke mest niet alleen een probleem is maar ook een waardevolle grondstof, is in de agrarische sector algemeen bekend. Naast het gebruik als meststof voor het telen van gewassen en mestvergisting voor de productie van biogas, zijn er meer mogelijkheden. Uit drijfmest kan bijvoorbeeld waterstof gewonnen worden. Het Duitse bedrijf Graforce heeft een speciale plasmalyzer ontwikkeld voor het splitsen van drijfmest. Door de mest door een hoog frequent elektrisch spanningsveld te leiden (plasmalyse), wordt de mest gesplitst in individuele koolstof, stikstof, waterstof en zuurstof atomen. De vrijgekomen gassen worden afgevangen en opgeslagen. Waterstof is te gebruiken als brandstof en de koolstof, stikstof en zuurstof zijn een interessante grondstoffen voor industriële toepassingen. Het restproduct dat overblijft bij het proces, is volgens Graforce water. Grote potentie De oprichter van Graforce Jens Hanke denkt dat waterstof uit mest een grote potentie heeft. "Met plasmalyse van organische reststromen kunnen we enorme hoeveelheden groene waterstof maken. Door de gewonnen waterstof te gebruiken als brandstof creëren we een grote hoeveelheid fossiel vrije brandstof en leveren we een belangrijke bijdrage aan het reduceren van de CO2-uitstoot." Door de mest voor deze toepassing te gebruiken, is tevens een reductie in de stikstofuitstoot van de agrarische sector te realiseren. Voor de plasmalyse van mest is circa 50% minder energie nodig dan voor de elektrolyse van water om waterstof te produceren. Door de plasmalyzer te koppelen aan zonnepanelen en/of windmolen(s) wordt het mogelijk waterstof zonder CO2-uitstoot te produceren. Bijkomend voordeel is dat de opgewekte groene stroom dan als het ware wordt opgeslagen. De techniek kan daardoor een belangrijke rol spelen in de energietransitie. Praktische toepassing Voertuigen die op pure waterstof rijden zijn nog maar zeer beperkt beschikbaar. Om nu de zelf opgewekte waterstof te benutten, kan deze worden toegevoegd aan biogas of compressed natural gas (CNG). De ombouw van een bestaande verbrandingsmotor is praktisch beter inpasbaar en veel goedkoper dan overschakelen naar brandstofcellen. Met de toevoeging van circa 10% waterstof zijn al bestaande voertuigen die op gas rijden ook geschikt voor waterstof. Daarnaast zijn verwarmingsinstallaties die normaal op aardgas of propaan werken ook geschikt voor de bijmenging van waterstof. 2 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gie Geplaatst: 11 augustus 2021 Delen Geplaatst: 11 augustus 2021 Hoe komt het dat in een land met de grootste percentuele mestoverschotten en er amper biogascentrales zijn. In Duitsland bijna overal bio cng, is de kernenergie lobby dan echt zo bepalend? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 11 augustus 2021 Delen Geplaatst: 11 augustus 2021 @gie 'wetgeving', blijkbaar ontbreekt het aan een deftig regelgevend kader voor het injecteren van biogas in het aardgasnet... 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
G-007 Geplaatst: 18 augustus 2021 Delen Geplaatst: 18 augustus 2021 Op 11/8/2021 om 14:30, gie zei: Hoe komt het dat in een land met de grootste percentuele mestoverschotten en er amper biogascentrales zijn. In Duitsland bijna overal bio cng, is de kernenergie lobby dan echt zo bepalend? Het is enkel rundermest dat rendabel is voor biogasproductie. Kippenmest en varkensmest zijn niet geschikt voor biogas. In Duitsland, Zweden, Noorwegen alsook het laatste jaar in Wallonië en Frankrijk is er veel belangstelling voor WKK en biomethaaninstallaties uit rundermest. Laatst is er op het landbouwbedrijf Jonkeau uit Taverneux een bio-CNG-installatie bijgekomen. Hier gebruikt men rundermest om biogas te produceren. Met dit biogas wordt er via een WKK voorzien in eigen elektriciteitsbehoefte. Het overige biogas gebruikt men om op te zuiveren tot biomethaan. In Vlaanderen worden zulke installaties niet vergund omwille van de stikstofuitstoot. 72% van het methaan in de mest benut men voor de productie van biogas. Daarnaast kan er op een biogasinstallatie een stikstofstripping gemonteerd worden. Hier wordt de stikstof gestript en omgezet tot ammoniaksulfaat. Is een meststof die terug kan gebruikt worden op het veld. Deze installatie zorgt voor 67% daling van de stikstofuitstoot. Probleem is dat de Vlaamse overheid enkel stikstofreducerende maatregelen erkend IN de stal. Daar biogasinstallaties vanzelfsprekend naast de stal staan is dit niet erkend ( geen vergunning). Het is het meest reducerend systeem van allemaal maar is niet erkend. Daarnaast is er ook geen erkenning voor de ammoniaksulfaat meststof omdat die afkomstig is uit rundermest. In Nederland heeft men dit opgelost door uitzonderingen toe te staan. Vlaanderen heeft de mond vol van innovatie en circulaire landbouw maar de wetgeving laat dat niet toe. Net zoals grootschalige industriële projecten alsook kleinschalige projecten (landbouw) gaat er niets vooruit. Vlaanderen doet blijkbaar zijn uiterste best om de uitrol van biogas en bio-CNG tegen te werken. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stef Geplaatst: 19 augustus 2021 Delen Geplaatst: 19 augustus 2021 Op 11/8/2021 om 15:36, Aardgasrijder zei: wetgeving', blijkbaar ontbreekt het aan een deftig regelgevend kader voor het injecteren van biogas in het aardgasnet... Nochtans wordt er in Vlaanderen reeds bio gas in het net geïnjecteerd. Dus wettelijk mag het. Het wordt wel gewoon in het net geïnjecteerd en niet voorbehouden voor bio cng Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 19 augustus 2021 Delen Geplaatst: 19 augustus 2021 @Stef Oei, waar? Ik heb wel weet van een installatie van een boer in Wallonië, maar biogas injecteren in Vlaanderen in het aardgasnet wist ik niet. Wel omzetten van biogas naar elektriciteit, daar zijn wel de nodige projecten in Vlaanderen lopende. Update: ik zie inderdaad dat Aquafin een project lopende heeft sinds juni 2021 voor de beperkte injectie van biogas: https://www.aquafin.be/nl-be/nieuws/aquafin-bouwt-installatie-voor-productie-van-groen-gas mei 2020: https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/na-groene-stroom-nu-ook-groen-gas-te-koop/10225669.html Mijn kennis bleek inderdaad wat achter te lopen Het heeft alleszins lang geduurd vooraleer er in België werk van werd gemaakt. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stef Geplaatst: 21 augustus 2021 Delen Geplaatst: 21 augustus 2021 De eerste was in Beerse, waar bij IOK gft wordt omgezet tot bio methaan. Deels voor eigen gebruik, maar 500000 m3 wordt opgewaardeerd en in het aardgasnet geïnjecteerd. Rond Ieper is er een project lopende en dan bij Aquafin, die je zelf gevonden hebt. Het moet wel opgewerkt worden zodat de kalorische waarde hetzelfde is als bij aardgas in die streek. Die gebeurd volgens mij niet in NL. Als je daar groen gas tankt, kan je dikwijls niet ver rijden. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 12 december 2021 Delen Geplaatst: 12 december 2021 Misschien al gehoord / gezien op radio / TV : Aquafin maakt biomethaan uit afvalwater en zet het op het aardgasnet. Wat me opvalt en mij een gemengd gevoel geeft : Dit project verdient zich terug door de verkoop van de gasmolecule en door de verkoop van groengascertificaten. Vooral dit laatste is een nieuwe markt. “Voornamelijk bedrijven die het engagement aangaan om 100% hernieuwbare energie te gebruiken, zijn geïnteresseerd in het groen gas en de certificaten. Ook leveranciers van brandstof voor de transportsector hebben interesse omdat Europa hen groene quota oplegt en omdat het in hun bedrijfsvisie past. Onze eigen CNG-dienstwagens zullen voortaan trouwens op dit groen gas rijden”, stelt Christel Van Moer. Certificaten.... "Garantie van oorsprong"...... Ik heb daar mijn bedenkingen bij.... Zoals de (elektriciteit) "watervalenergie uit Noorwegen"... alsof die helemaal (en allemaal) naar België komt. Heel het artikel : https://www.made-in.be/antwerpen/aquafin-zorgt-voor-primeur-biomethaan-uit-afvalwater-maakt-aardgasnet-groener/?utm_medium=link&utm_source=gva&utm_campaign=home Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JEGO Geplaatst: 25 september 2023 Delen Geplaatst: 25 september 2023 Interresant stuk wat CNG met H2 vergelijkt; ¿ Hydrogen or Methane ? | Edenergy 1 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 6 februari Delen Geplaatst: 6 februari Demofabriek voor e-methanol in Antwerpse haven geschrapt. Door afgevangen CO2 te combineren met waterstof opgewekt uit hernieuwbare elektriciteit, zou de koolstofuitstoot aanzienlijk verminderen als deze e-methanol gebruikt wordt als brandstof. Heel het artikel : https://www.gva.be/cnt/dmf20240206_94750671 Dus "afvangen" van CO2 blijft nog altijd wishful thinking ? Waterstof geproduceerd door hernieuwbare elektriciteit ook ? Liever windmolens stilzetten ipv "kleine" waterstoffabrieken in de buurt ? Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Herbie Geplaatst: 7 februari Delen Geplaatst: 7 februari Op 6/2/2024 om 22:45, Koen C zei: Demofabriek voor e-methanol in Antwerpse haven geschrapt. Door afgevangen CO2 te combineren met waterstof opgewekt uit hernieuwbare elektriciteit, zou de koolstofuitstoot aanzienlijk verminderen als deze e-methanol gebruikt wordt als brandstof. Heel het artikel : https://www.gva.be/cnt/dmf20240206_94750671 Dus "afvangen" van CO2 blijft nog altijd wishful thinking ? Waterstof geproduceerd door hernieuwbare elektriciteit ook ? Liever windmolens stilzetten ipv "kleine" waterstoffabrieken in de buurt ? Alles gaat over geld, het kan die politiekers geen bal schelen. Die maken hun geen zorgen over het milieu. VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen