Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

Recommended Posts

Hoofddorp - De brandweer is dinsdagmiddag geruime tijd bezig geweest met een lekkende gastank in een personenwagen. De wagen lekte CNG gas (aardgas) en stond op het parkeerterrein van Den Ruychenhoek langs de A4. De wagen lekte al vanaf twee uur en rond 4 uur werd de hulp van de brandweer ingeroepen.Ook lukte het de brandweer niet om in eerste instantie het gas af te sluiten.Een telefoontje met de garage bood uitkomst. Het gas werd afgesloten, het gevaar was geweken en de eigenaar van de wagen kon zelfs zijn weg vervolgen, op benzine welliswaar. De parkeerplaats was geruime tijd afgesloten voor het verkeer, rond 5 uur werd het weer vrijgegeven.

Mediaterplaatse_lek_gastand_auto_hoofddo

Bron: http://www.mediaterplaatse.nl/nl/106-nieuw-nieuws/3135-lekkende-gastank-in-personenwagen

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Hoe zou de persoon dat gemerkt hebben?

Heeft het aardgas dat we tanken ook een geur? Sissend geluid? Een alarm daarvoor hebben we niet in de auto waarschijnlijk?

Het moet een klein lekje geweest zijn als het na 2 uren nog niet leeg was, lijkt me.

Zo'n verhalen zijn natuurlijk echt geen reclame, noch voor het merk, noch voor CNG-wagens in het algemeen. Maar het is goed dat we het weten, beetje oplettendheid kan geen kwaad.

Anderzijds, de Golf van vrienden (diesel) is gisteren plots in brand gevlogen. Eerst rookontwikkeling, auto aan de kant gezet, en de boel was vertrokken. 

Het aardgas wat wij tanken heeft inderdaad de aardgas "geur". Dit omdat dit uit het aardgasnet komt waar de geur al aanzit.

Ook als er CNG uit LNG wordt gemaakt moet er de geur aan toegevoegd worden (tenminste dat is in NL zo).

LNG heeft van zichzelf geen geur.

• Vind ik leuk 1

Geen idee hoe deze persoon het gemerkt heeft.
Ik kan dit bericht ook maar terugvinden op 1 website.
Feit is wel dat je ziet dat de brandweer niet goed weet hoe dit aan te pakken.
Het was geen brand, maar een aardgaslek. Hoe stop je een lek in zo'n tank? Geen idee.

Of ging het over een lekkende leiding, dit zou natuurlijk ook kunnen.
Ik vermoed eerder dit laatste aangezien het lek gedicht was. Dus ergens een kraantje dichtdraaien zodat er geen lek meer is in hogedrukleidingen.
Je kan die 200 mbar tank niet met Ductape dichtplakken vermoed ik :/

Je kan het op verschillende manieren vaststellen, vermoedelijk door geur of een sissend geluid.
Echter kan het ook zijn dat de boordcomputer "iets" aangeeft van waarschuwing, maar daar ben ik niet zeker van.

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Het zou wel practisch zijn om te weten hoe je de tank kunt dichtdraaien.Bij mij zeker want ik heb hetzelfde vehikkel.:S

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

17 uren geleden, Bob zei:

Het zou wel practisch zijn om te weten hoe je de tank kunt dichtdraaien.Bij mij zeker want ik heb hetzelfde vehikkel.:S

Hier ook ;)

Misschien dom, maar als je de auto op benzine zet, zou de tank dan niet afgesloten worden?  Of zou er effectief ergens een kraantje op de leiding staan?

Helemaal niet zo dom denk ik, maar als er zich een ongeval voordoet en eletrisch kan er niet afgesloten worden dan kan een simpel manueel kraantje soelaas brengen .

Het kan ook dat het "kraantje" electrisch open gehouden word en bij stroompanne automatisch dicht gaat , maar dat verklaart dan niet het voorval in Nederland waar dit open bleef.

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

is er bij cng wagen geen debietbegrenzer ingebouwd op de gasflessen? speciaal om in geval van calimiteit of brand het gas "gecontroleerd" te laten ontsnappen uit de tank (en niet alles in 1 keer). en wat is dan "gecontroleerd"? 2 uur?of 5 minuten...?

@Groengas, het aardgas dat we tanken heeft zeker een geur. ruik maar eens aan het pistool nadat je getankt hebt 9_9

Normaal zit er wel een debiet begrenzer op de uitlaat , in de vorm van een pijpje of een metalen klepje met een gatje in , bij overdruk klapt dit klepje dicht maar laat gekontroleerd het gas ontsnappen langs het gaatje .

Wat meteen wil zeggen dat , als de uitlaat er af vliegt , al het gas vrijkomt .

Normaal is dit onmogelijk want het is de sterste plek van je tank , tenzij er natuurlijk prutsers aan gezeten hebben die er een andere/verkeerde uitlaat hebben op gedraaid.

Ik heb het meegemaakt met een duikfles op 300bar en dan is het zoals in het liedje "vluchten kan niet meer,ik zou niet weten waar naar toe................".

Spijtig toeval was dat iemand de tank bij de kraan vasthad . 

Hij was zijn middenvinger en zijn ringvinger kwijt tot aan de pols.

Gelukkig was dit een héél uitzonderlijk geval .

Meer nieuws via twitter 9_9

opel-zafira-cng1.JPG

opel-zafira-cng2.JPG

opel-zafira-cng3.JPG

• Vind ik leuk 1

Ik hoop dat je het kraantje ook kun bereiken zonder de bodem eerst te moeten verwijderen.

Als en tank van die grootte,ik schat 25L,op veiligheid leegloopt zal dat toch,bij een volle fles, 1/2 - 3/4u duren voor die leeg is .Bij het leeglopen kan er ook gebeuren dat door het uitzetten(expantie) van het gas er ijsvorming op de uitlaat komt zodat het leeglopen geremd word of zelfs tijdelijk stopt,om na dooi ineens terug te beginnen afblazen! zeer gevaarlijk!

Een vervroren kraan krijg je ook niet meer dicht!

Wat die brandweermannen daar doen is dan ook levensgevaarlijk!

In het hospitaal waar ik werkte was ik bij de vrijwillige interventie-ploeg en bij de opleiding heeft men ons geleerd dat bij dit voorval slechts één enkele oplossing bestaat nml: gecontroleert laten leeglopen onder waternevel en bij brand :laten branden en de container koelen tot hij na het doven van de vlam volledig koud aanvoeld .

Over geruime tijd heb ik van Opel Belgium een brief gekregen dat ik met mijn Zafira Tourer CNG geen aardgas meer mocht tanken door risico op lekken. Ze hadden toen nog geen oplossing voor het probleem en moest dus blijven rijden op een tankje van 14 liter benzine. Uiteindelijk moest ik naar een installateur van cng en lpg tanken in Tienen. Bijna 100km van mijn deur , bij gevolg 6 uren daarvoor verloren plus kms. Ik vraag hiervoor een compensatie en ze zouden me daarvoor een deel van een tankbeurt terug betalen. Ik ga hier echter niet mee akkoord. Is er nog iemand die zo'n brief ontvangen heeft?