Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
Aardgasrijder

Terugroepactie 2006-2010 VW Caddy - Passat

Recommended Posts

Er werd reeds eerder op het forum melding gemaakt van roestende aardgastanks bij VW, nl de Touran.
Volkswagen roept opnieuw een grote hoeveelheid aardgasvoertuigen terug. Dertigduizend wagens van het type Caddy en Passat moeten terug naar de fabriek. 

Dat meldt de Duitse krant Handelsblatt woensdag. 

In sommige EU-landen zouden de gastanks in de auto's niet genoeg getest zijn op corrosie en lekkage. "Een te kleine resterende wanddikte kan de breuk van een gastank veroorzaken", aldus Volkswagen. Daarom heeft de automaker de eigenaren van de wagens verzocht zich te melden.

Het gaat om 23.400 Caddy-bestelauto's die zijn gebouwd tussen 2006 en 2010. Bij de Passats gaat het om 6.240 wagens gebouwd in 2009 en 2010.

In juli riep de automaker al bijna zesduizend auto's van het model Touran terug vanwege problemen met de gastank.

In België werd de Passat in die periode nog verkocht op aardgas, de Caddy was wel al verkrijgbaar (als ik me niet vergis).

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op z'n minst goed dat ze deze (al is het nu pas...) modellen terugroepen.

VW Golf 2014 is het volgende model? 

aangepast door CNGarni

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag kreeg ik van PON NL een aangetekend schrijven, dat mijn CNG tanks mogelijk door roestvorming een te dunne wanddikte konden opleveren. mijn auto is uit 2010 ... ik begreep eerder dat de nieuwe (gemodificeerde) tanks zijn vervaardigd van een composiet materiaal dat bestand is tegen overmatige corrosie. Klopt dat?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt, nieuwe modellen hebben composiet tanks, maar ook weer niet allemaal.
De VW Golf (+variant) heeft bv. sinds 2015 composiet tanks.
Als ik me niet vergis heeft Brembos een van de eerste VW Golfjes met composiet. @Brembos klopt dit?

De Audi A3 G-tron heeft ook composiet tanks (als ik me niet vergis)

Seat en Skoda dan weer hebben de blauwe CNG tanks onder de wagen.

• Vind ik leuk 1

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

De Audi A3 G-tron heeft ook composiet tanks (als ik me niet vergis)

Yes!

Staat zo in de brochure van de audi A3 g-tron en ook vond ik nog dit (in een andere pdf van audi A3 g-tron):

"De opslagtanks bestaan uit een nieuwsoortige materiaalcombinatie. Een laag uit gasdicht polyamide vormt de binnenkant, een tweede laag uit koolstovezelversterkte kunststof (KVK) zorgt voor maximale stevigheid. Een derde, robuuste laag uit glasvezelversterkte kunststof (GVK) biedt bescherming tegen beschadigingen van buitenaf. Als bindmiddel tussen de vezelmaterialen wordt ultraresistent epoxyhars gebruikt." 

http://dbtechnology.be/wp-content/uploads/2014/02/Audi-A3-Sportback-g-tron-NL.pdf

(Er staat trouwens ook nog andere nuttige info in over drukregeling en dergelijke!)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgend artikel kwam onder mijn radar:

" Nadat eind vorige week een Touran-CNG bij het tanken explodeerde en een soortgelijk verhaal ook al eens in Zweden plaatsvond met zo’n zelfde auto, besloot VW om alle op aardgas rijdende modellen terug te halen naar de dealers. Daar moeten de ingebouwde tanks worden gecontroleerd. En die terughaalactie wordt met grote snelheid uitgevoerd. Tot nu toe zijn er slechts gewonden gevallen en waren de betrokken auto’s schroot, maar het kan altijd erger. Aardgas is een vervelend goedje als het verkeerd gaat. Om die reden staakte brandstofleverancier ARAL in Duitsland al de levering van dat spul voor personen- en bestelwagens. Dat zal op termijn wel weer worden teruggedraaid, als vanuit de autofabrikant garanties worden gegeven dat de VW’s wel veilig zijn na de terugroepactie. Bij Volkswagen gaat het om auto’s van het type Touran, Passat en Caddy. En van elk bouwjaar. De meeste auto’s rijden in Duitsland rond. Daar is aardgas een veel groter issue dan bijvoorbeeld in ons land. De terugroepactie heeft geen gevolgen voor wagens die op LPG rijden, daar zijn geen veiligheidsproblemen bekend. (AMUS) "

http://auto.blog.nl/algemeen/2016/09/22/vw-haalt-aardgas-autos-terug

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toekomst zal uitwijzen of ze wereldwijd een terugroepactie uitvoeren of enkel in Duitsland (en in dat geval enkel kijken naar waar naar de negative pers het meeste finaciële schake berokkend).

En zullen daar dan ook "alle" de zustermerken bij zijn...?

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is dit beperkt tot 2010 of rijden de huidige Caddy's ook nog met dat type tanks rond?

Ben wat bezorgd.

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Momenteel betreft het enkel die modellen voor de terugroepacties . Welke tanks er in welk model zitten, welke fabrikant,...  is heel moeilijk te achterhalen. 

Zelf rij ik ook met stalen tanks rond. Als men de visuele inspectie in de garage bij het periodieke onderhoud zou doen, zou men een evntueel probleem sneller kunnen detecteren. Op dit moment lijkt me dit slechts 4 jaarlijks wat te weinig ia. 

Vorige week sprak ik met een caddyrijder model 2012 en hij had kleine roestplekjes, maar nieta alarmerends. Hij was net naar de keuring geweest. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

UITSTEKENDE service van VAG Dealer, ondanks laakbare houding van D'IETEREN : 

EINDELIJK zijn de aardgastanks van mijn Touran vervangen.

Door een terugroepactie van VW (terugroepactie 20Y8 van maart ll)) moest mijn auto geïnspecteerd worden en desgevallend de aardgastanks vervangen worden.

Hiertoe deed ik een beroep op de dealer L.A.C. uit Lier.

- Eerst werd er een inspectie van de tanks uitgevoerd, en hieruit bleek dat de twee voorste CNG-tanks (53L en 33L) moesten worden vervangen.

Omdat zij nog niet erkend zijn als CNG-installateur waren ze verplicht om deze werken uit te besteden aan de firma AGS te Olen, waar ze dus ook de bestelling en in samenspraak met mij de nodige afspraken mee hebben gemaakt.

Extract uit de Brief van D'Ieteren : 

image.thumb.png.a7447db2c9c1851362d2b97fade9d74e.png

Dit is een héél mooie uitdrukking om te zeggen dat :

"Ge moogt blij zijn dat we dit willen doen maar ge moet niet denken dat ge ne vervangwagen krijgt" !!

De dealer LAC heeft het volgende geregeld :

- Op vrijdagavond mocht ik mijn Touran reeds inleveren (Zodat hij maandagmorgen vroeg al op transport kon naar Olen).

- Er werd mij - volledig gratis - een nette vervangwagen ter beschikking gesteld. (Golf Variant TDI) (voor een totale periode van 6 dagen !)

- De auto werd na de vervanging van de tanks door hun aangeboden aan de autokeuring.

- Ze hebben de auto afgeleverd met een volle CNG-tank, eveneens gratis !

Bij het afhalen van mijn wagen lagen alle vereiste attesten en keuringsdocumenten netjes klaar en kreeg ik nog een woordje uitleg van de werkplaatschef. Die gaf ook aan dat de samenwerking met AGS in Olen prima was verlopen en was ook tevreden van hun aanpak en professionalisme ter zake CNG.

Want hij speelde open kaart met mij :

Losstaande van de vervangwagen, de volle tank en de service voor de automobielinspectie, blijkt nu dat alleen al de kosten van de factuur van AGS voor het vervangen van de aardgastanks merkelijk hoger liggen dan de forfaitaire vergoeding die ze hiervoor krijgen van D'IETEREN.

M.a.w. de dealers moeten er nog geld aan toe leggen !!

Uiteindelijk heeft dit ganse verhaal mij -All in - geen enkele cent gekost, dankzij de professionele KLANT-SERVICE van de dealer L.A.C. uit Lier.

Bovendien wil ik nog even vermelden dat ik de wagen daar niet eens heb gekocht.... !!!

Maar wat een schandalige en laakbare houding van D'IETEREN !  (Maar waarom verbaast mij dit niet meer?)

Is het nu zo abnormaal om de dealer volledig te vergoeden voor de objectief aantoonbare kosten die werden gemaakt om deze terugroepactie uit te voeren ?

D'Ieteren : SHAME on you !

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@paulDS dank je voor deze mooie woorden over LAC Lier en de update over hoe dit alles werd afgehandeld door de dealer.

Zelf heb ik ooit een kapotte krukas gehad, meer dan een week een vervangwagen gratis aangeboden gekregen bij LAC.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...