Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Recommended Posts

@Brembos, plannen is het toverwoord. Meerdere dagen op voorhand inschatten welke afstand je zal rijden en wanneer en waar je een pomp tegenkomt. Zelf woon ik 17km van de dichtste pomp waar ik ook maar minstens 1x per week langskom (of 500m moet omrijden om te passeren) Ik rijd mijn tank heel zelden leeg en doe +- 250a350km tussen iedere tankbeurt(Hgas). Gewoon omdat ik weet dat ik het geen 2 weken volhoud met de gastank.

Misschien nog 2 kleine opmerkingen:

De fietsen hebben de aerodynamica zeker niet positief beinvloed 

Ik sta nog steeds sceptisch tegenover het correct meten van het aantal kg gas. Hoe gebeurt dit en welke marge zit daarop? Ik vrees dat we allen veelal kleine kilos tanken...

12 minuten geleden, David zei:

Ik sta nog steeds sceptisch tegenover het correct meten van het aantal kg gas. Hoe gebeurt dit en welke marge zit daarop? Ik vrees dat we allen veelal kleine kilos tanken...

Pompen moeten geijkt zijn met een daarop een sticker van de laatste keuring (al heb ik er ooit gezien bij Pomp Van Het Volk waar die laatste keuring wel héél ver in het verleden lag). Deze ijking gebeurt voor een referentietemperatuur van 15°. Normaal gezien zou dan de afleverde hoeveelheid redelijk juist moeten zijn.

Het probleem voor mij is dat je nooit weet wat "vol" betekend bij een gastank aangezien je de hoeveelheid niet kan zien. Bij benzine/diesel vul je tot de rand en heb je telkens dezelfde referentie, bij CNG is dit niet het geval en ben je afhankelijk van de druk in het laatste vat van waaruit je tank gevuld wordt. Door dit en het door verschil in calorische waarde is het best om te spreken in euro's/100km ipv in kg/100km. En dan klopt het plaatje al veel beter (hierbij dient gezegd dat ik al die tijd nog maar bij één en dezelfde pomp ben gaan tanken).

Blijft het feit dat het actieradius klein blijft als je enkel op gas rijdt. Met mijn Golf V 1.9 TDi kon ik +/- 1000km rondmaken tussen twee tankbeurten, nu is het na 340-355 km over en out (L-gas). Hiermee kom ik maar 3 dagen toe (120km/dag) en die laatste 5 - 20 km is steeds op benzine. Ik moet niet ver rondrijden om te tanken dus op zich maakt het niet veel uit (was met mijn diesel hetzelfde) en ik ben nogal een planner wanneer het gaat over naar huis rijden na het werk en het combineren van taken (lees winkelen) die in één keer in hetzelfde traject kunnen om zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Over en weer rijden is niet aan mij besteed. Moet ik tanken dan pas ik even mijn winkelgedrag aan en doe dit dan op het stukje dat ik moet omrijden om te gaan tanken. En op die manier is 350 km best leefbaar. Moest ik echter morgen een trip naar bv Frankrijk of Duitsland doen zou ik me niet bezig houden met waar er een CNG pomp staat maar thuis voor vertrek de ganstank vullen en de rest op benzine bollen...

• Vind ik leuk 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Even een update in de richting van een ander bericht op het forum:

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Net overzichtje van DATS gekregen, blijkbaar heeft het station aan de Vosseschijnstraat een vrij lage caloriewaarde :(

06/11/2016 ANTWERPEN CNG CNG -  9,9701

LIER CNG - 10,3037 

Oh dat is best wel verrassend, ik ging er van uit dat de calorische waarde toch vrij gelijk was in die regio.

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Het viel me nu op omdat dit de eerste keer was dat ik in een andere (L) DATS was gaan tanken.

Ik heb eens gaan kijken in vorige afrekeningen, en dat fluctueert van  10,0414 als max.en  9,9556.

Bilzen had  11,5058

Op basis van mijn DATS24 afrekening. Calorie waarde in november: Destelbergen: 11,4587 ; Melle: 11,4887

Was gisteren -toevallig- begonnen aan een excel-letje met een overzicht van de calorische waarden voor de pompen waar ik kan langskomen ... ;-) 
Zit idd veel verschil op, en serieus wat méér-kilometers voor H(+)-gas ! 

CNG-stations 201701.xlsx

Edited by JoBé
Update lijst

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

De verschillen tussen de calorische waardes, daar ga je niks van merken in de praktijk (als je binnen hetzelfde soort gas blijft).

Ondertussen is het duidelijk dat L-gas minder calorieën heeft dan H-gas dat op zijn beurt weer minder energie heeft dan H+gas. 

Maar hoe zit het met biomethaangas? In Duitsland heb je een hogere prijs voor CNG dan bij ons. Er zijn daar echter ook stations met biomethaangas (die op de apps weergegeven worden als H-gas).

Ik las echter ergens dat methaangas in principe 100% methaan is terwijl dat voor H-gas lager ligt. Heb je voor die meerprijs in Duitsland dan ook meer kilometers of probeer je best (op een doorreis) beter zou snel mogelijk te tanken in Oostenrijk? 

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Je kan veel beter in Oostenrijk tanken. Ik heb er vorige week voor H-gas 0,799 betaald.

Mijn ervaringen met Duits en Oostenrijks gas is heel goed . Afgelopen zomer deed ik een trip naar Slovenië met dakkoffer op de wagen. Dat ding vangt enorm veel wind en ik haalde een rijbereik van +/-400km op autosnelwegen.
Toegegeven, soms tikte mijn snelheid de 150 km/u aan :$

21 uren geleden, Stef zei:

Je kan veel beter in Oostenrijk tanken. Ik heb er vorige week voor H-gas 0,799 betaald.

Dat klopt, Stef, maar dan zit je wel in Tirol.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Op 17-4-2017 om 17:32, muscles zei:

Dat klopt, Stef, maar dan zit je wel in Tirol.

Dat klopt ook. Is er dan een verschil met andere streken in Oostenrijk?

De goedkoopste is niet steeds de beste koop, zo dicht mogelijk bij eigen deur tanken is goedkoper dan naar het buitenland te gaan rijden.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

2 uren geleden, Stef zei:

Dat klopt ook. Is er dan een verschil met andere streken in Oostenrijk?

Ja hoor, want in andere delen van Oostenrijk is ie fors duurder. Dit keer (7 april vertrokken) had ik in Maasmechelen bijgetankt - om zeker met een volle bak CNG te vertrekken - en helemaal kunnen doorrijden op CNG tot in Würzburg

(ARAL, Mergentheimer Straße 31, Duitsland) : 400,5 km op aardgas om dat nieuwe tankstation van RAG te kunnen bereiken in Kremsmünster (Oostenrijk) : daar verkopen ze CNG aan € 0,943 per kg. Dan ben ik doorgereden tot in Gralla (Oostenrijk) om te tanken bij Agip / ENI : daar is de CNG al € 0,995 per kg.

Op de terugweg (17 april) heb ik een andere route genomen. Eerst getankt in Szigetszentmiklós (Hongarije) aan 344 Forint (da's ongeveer € 1,146 per kg). Na 350 km dan getankt bij SHELL in Pöchlarn

Daar staat de CNG € 0,969 per kg. En op de meeste andere plaatsen in Oostenrijk is CNG meestal meer dan 1 euro per kg.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

1 uur geleden, Lage Emissie Zone zei:

De goedkoopste is niet steeds de beste koop, zo dicht mogelijk bij eigen deur tanken is goedkoper dan naar het buitenland te gaan rijden.

Ja maar, ik rij toch veel liever speciaal naar Tirol om daar aardgas te gaan tanken en dan terugkomen. Dan heb ik zeker de goedkoopste! ;)

Nee, ik ben aan het zwanzen. Het gaat hier over als je op vakantie gaat.

• Vind ik leuk 1

@JJR

Biomethaangas is hetzelfde als Groengas. Dit zijn duurzame vormen van aardgas (=methaangas). Aardgas is een gasmengsel wat voornamelijk bestaat uit methaan, CH4, (scheikundige namen).

Gewoon aardgas is grijs/fossiel. In Duitsland wordt er vaak een bepaald percentage aardgas bijgevoegd van hernieuwbare bronnen. Het is net zo goed als methaan. Alle stations in Duitsland zitten aan het gasnet, dus de kwaliteit die je tankt wordt bepaald door de kwaliteit in het gasnet in die omgeving. Het bio-gedeelte wordt bepaald middels certificaten, net als groene stroom. Alleen zit dat voor gas veel beter in elkaar.  

• Vind ik leuk 1

Op 22-1-2016 om 10:47, JoskeBoe zei:

Waar kan ik zien als de tankstations in mijn buurt CNG H of CNG L gas hebben?
Ik heb 4 tankstations in mijn buurt, maar wil zeker zijn dat ik het juiste gas tank B|

Zit er trouwens veel verschil op de kwaliteit van gas?

Heb onlangs voor het eerst gereden op gas met een kwaliteit van '80%' volgens mijn boordcomputer.

Het verschil in verbruik is ENORM: mijn VW Golf doet gemiddeld (en gemengd traject) 4.3kg/100km op H-gas, 4.8 op L-gas (90%) en nu stond er 5.3 op L-gas (80%). Heb nog nooit boven de 5 gemiddeld gezeten over 100'en km's! Getankt bij Dats in Schoten trouwens (waar ik eerder L-gas 90% tankte). :-)

Als ik puur autosnelweg rij met H(+) gas, dan zit ik altijd tussen 3.5 en 3.8 kg/100km (120km/u volgens GPS en verbruik afhankelijk van de wind), met L-gas zit ik eerder op 4.3-4.5 kg/100km. Helaas (gelukkig?) heb ik met L-gas 80% dit niet kunnen testen.

Op 2/2/2016 om 18:55, Brembos zei:

Dit is een meervoudige meting. Met L-gas steevast tussen 5.5 en 6 kg/100 km. Met H+ gas tussen 3.8 en 4.2 kg/100 km. Voornamelijk stadsverkeer /korte ritten (tot 15 km). Dats24 l gas : 0.79 euro/kg - Q8 l gas 0.92 euro/kg.. Met Q8 L gas kwam ik deze zomer amper 250 km ver. Af te raden dus.

Als ik het verbruik van mijn reeds gevulde CNG-tanks uitreken (en ik gok dat de tanks ook op 33 kg gevuld waren) dan kom ik uit op 5,6 kg/100 km, de boordcomputer gaf 100% aardgaskwaliteit aan in de garage; raar maar waar o.O.  Bij het gas van Total moet ik de tanks nog leegrijden maar ik vermoed dat ik op 4,2 kg/100 km ga uitkomen.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.