Populair bericht Aardgasrijder Geplaatst: 30 januari 2020 Populair bericht Delen Geplaatst: 30 januari 2020 Dit zijn de milieuvriendelijkste wagens volgens ADAC … en het zijn geen EV’s Mika Tuyaerts - fangio.be 30 januari 2020 13u00 Bron: www.fangio.be De Duitse automobielorganisatie ADAC houdt jaarlijks een grote ecotest. In 2019 werden 122 wagens onderzocht. En daar komt één motorisatie als grote winnaar uit … Om tot haar conclusie te komen, ging ADAC niet over één nacht ijs. De modellen werden zowel op de testbank als op de openbare weg getest volgens een vast stramien. Het gaat dus om eigenhandig en objectief verzamelde data van de automobilistenorganisatie die de uitstoot van onder andere CO2 en NOx in kaart brengen. Elektrische wagens krijgen een CO2-uitstoot die berekend wordt via de gemiddelde CO2 die wordt uitgestoot bij de elektriciteitsproductie in Duitsland. Deze ligt door een aantal koolcentrales bij onze Oosterburen wel hoger dan in België. De resultaten van ADAC eenvoudigweg extrapoleren naar onze Belgische wegen is dus net iets te kort door de bocht … Aardgas als winnaar, grote SUV als verliezer Wagens op CNG komen als dé grote winnaar uit de test. Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien manifesteert deze brandstof zich pertinent bovenaan het klassement. Voorts vinden we enkel hybrides en elektrische wagens in de top tien, die de bovenhand nemen op de conventionele verbrandingsmotor. De eerste diesel staat op plaats elf (Citroën C4 Cactus BlueHDi 100), de eerste benzine op 15 (Skoda Fabia 1.0 TSI). Volkswagen Volkswagen Golf TGI Wie komt er slecht uit de test? Duidelijk de grote SUV. Grotere stekkerwagens als de Audi e-tron (een naar drie sterren vertaalde score) doen het opmerkelijk slechter dan lichtere, kleinere EV’s zoals de BMW i3 en Kia e-Niro (vijf sterren). Gulzige sportievelingen op hoge poten zoals de 354 pk sterke Porsche Macan bengelen logischerwijs helemaal achteraan het peloton. Alleen wagens met een uitlaatgasreinigingssysteem dat niet in alle rijsituaties even goed werkt, zoals op de snelweg in de Honda CR-V 1.5 Turbo of in de Volvo XC90 D5 AWD, scoren nog slechter dan de Macan. Al brengt de automobielorganisatie voor de Volvo de XC90 B5 als alternatief naar voor, die dankzij de verbeterde uitlaatgasreiniging aanzienlijk schoner is en drie sterren krijgt in de Ecotest. Hieronder kan je de top 20 bekijken, voor de volledige lijst sturen we je graag door naar de website van ADAC (pagina in het Duits). Plaats Merk Model Motorisatie Puntentotaal 1 Volkswagen Golf 1.5 TGI BlueMotion Aardgas 95 = Volkswagen Polo 1.0 TGI Aardgas 95 3 BMW i3 (120 Ah) Elektrisch 93 4 Seat Arona 1.0 TGI Aardgas 92 5 Kia e-Niro (64 kWh) Elektrisch 91 = Toyota Corolla 1.8 Hybrid Hybride 91 7 Kia e-Soul (64 kWh) Elektrisch 89 = Toyota Prius 1.8 Hybrid Hybride 89 9 Tesla Model 3 Standard Range Plus Elektrisch 86 10 Volkswagen Caddy 1.4 TGI BlueMotion Aardgas 84 11 Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 Diesel 82 12 Volkswagen Golf 1.6 TDI Diesel 81 13 BMW 320d Steptronic Diesel 80 = Kia Ceed Sportswagon 1.6 CRDi Diesel 80 = Skoda Fabia 1.0 TSI Benzine 80 = Tesla Model 3 AWD Elektrisch 80 17 Opel Astra Sports Tourer 1.5 Diesel Automatik Diesel 79 = Skoda Scala 1.0 TSI Benzine 79 = Toyota Camry 2.5 Hybrid Hybride 79 = Seat Ibiza 1.0 TSI Benzine 79 BRON: https://www.hln.be/auto/dit-zijn-de-milieuvriendelijkste-wagens-volgens-adac-en-het-zijn-geen-ev-s~a7acba18/ 5 4 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht MrFingers Geplaatst: 30 januari 2020 Populair bericht Delen Geplaatst: 30 januari 2020 Hoewel ik zelf met de zilveren medaille rondbol, moet ik toch zeggen dat ik een test van het ADAC veel hoger inschat dan een "test" van de VRT. 2 2 5 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sertitude Geplaatst: 30 januari 2020 Delen Geplaatst: 30 januari 2020 op de testbank en de weg, maar als ze rekening houden met de bruinkoolcentrales dan rekenen ze toch ook met uitstoot aan de bron? Well to wheel? ---- - Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
VolvoBart Geplaatst: 30 januari 2020 Delen Geplaatst: 30 januari 2020 Ah.. Interessant. Gaat de bevoegde minister nu ook weer de verkeersbelasting en de BIV herbekijken?? b! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 30 januari 2020 Delen Geplaatst: 30 januari 2020 4 uren geleden, MrFingers zei: Hoewel ik zelf met de zilveren medaille rondbol, moet ik toch zeggen dat ik een test van het ADAC veel hoger inschat dan een "test" van de VRT. Je bent me voor. Zou de VRT nu hun "test" opnieuw doen ? Zullen we de "journalist" verwittigen ? Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Paul72 Geplaatst: 30 januari 2020 Populair bericht Delen Geplaatst: 30 januari 2020 Gelukkig maar, koop je dan een CNG wagen de dag voor het beruchte VRT artikel.. Ben volledig gerust gesteld, niet dat ik daarvoor ongerust was.. Nu kan ik zonder schuldgevoel lekker met onze Passat verder tuffen. 6 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Josy Geplaatst: 30 januari 2020 Delen Geplaatst: 30 januari 2020 Interessant uit het verslag over de testmethoden vond ik volgende zin (wist ik niet): Bei Erdgasfahrzeugen sind aufgrund des hohen Wasseranteils im Abgas nach aktuellem Stand der Technik keine RDE-Messungen möglich, da die PEMS-Anlage den hohen Wasseranteil nicht abscheiden kann und somit die Analysatoren nicht mehr stabil messen können. (Bij aardgasvoertuigen zijn op grond van het hoge wateraandeel in de uitlaatgassen met de huidige technische mogelijkheden geen Real Driving Emissions-metingen (rijtesten) mogelijk, daar het draagbaar emissiemeetsysteem het hoge wateraandeel niet kan afscheiden en dus de 'analysatoren' niet meer stabiel kunnen meten.) In België is de elektrische auto waarschijnlijk nog steeds het meest milieuvriendelijk en daar heb ik verder geen enkel probleem mee. 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen