Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Sign in to follow this  
Aardgasrijder

Jouw autogeschiedenis?

Recommended Posts

Ondertussen rijden de meesten hier op het forum met een aardgaswagen rond.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie autogeschiedenis. Het ene lid rijdt al 40 jaar met de wagen, terwijl anderen slechts enkele jaren rondcrossen.

 

Dit is alvast mijn autogeschiedenis.

 

Ford Fiesta   1.3 benzine uit 2000
Deze Fiesta gekregen van mijn ouders als eerste wagentje.
Mijn moeder heeft er altijd mee naar haar werk gereden toen ze plots terug met de fiets ging werken.
ford-fiesta-p0526205.jpg.5a1d24c7d50318b1ea0748c246e2f448.jpg

 

VW Polo 1.4 TDI  uit  2011 (firmawagentje)
volkswagen-polo-commerciale-p0541295.jpg.0f930bba553d9f67513cea25731d5a48.jpg

VW Golf 1900 SDI uit 2001
Afdankertje van mijn ouders gekregen. Net toen ik mijn job opzegde, verdween ook de firmawagen, deze Golf SDI kwam dus als geroepen.
Ik heb er in totaal 280.000 km opgezet, toen ik de wagen inruilde voor mijn Octavia op CNG. Ik heb er nog altijd spijt van, want het was een heel goede wagen die nooit defecten had... behalve het rechtse achterlicht dat regelmatig stuk ging.

266px-VW_Golf_IV_(Foto_Sp_2000).jpg

 

Citröen C3 1.1 benzine uit 2008
Afbeeldingsresultaat voor c3 2008

 

Skoda Octavia 1.4 G-tec uit   2014
skoda-octavia-g-tec-combi-692x445.png

VW Touran 1.4 TSI ecofuel  uit 2010
Na onze gezinsuitbreiding werd het tijd voor een monovolume. De C3 werd verkocht, deze Touran werd ingevoerd uit NL.
Het moest een wagen op aardgas zijn :D
$_86.JPG

 

Citroën c4 Grand Picasso uit 2014

hqdefault.jpg.d9b5bc751c2357dfead496b7a83ebe22.jpg

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ondertussen al 44 jaar rijervaring, en mijn geschiedenis bestaat uit grotendeels occasiewagens:

Mijn eerste kleine wagentje:

Fiat 850

1424292602_fiat850.jpg.ca37ad2a11b70fe5a53d97437600f1e7.jpg

 

Deze werd na een half jaar vervangen wegens roestbak, bij het wisselen van een wiel ging de krik wel omhoog, maar de wagen bleef gewoon staan.

Volgende werd een Opel Kadett:

OPEL-KADETT-00.jpg.87110f283916ca1fb9359844d12d9a53.jpg

Gevolgd door een jonger type:

1827534560_kadett2.JPG.7fa5cb5104980d6462017b95d461b111.JPG

Deze werd vervangen door mijn eerste splinternieuwe wagen, een Opel Corsa:

Opel-Corsa-1985-2.thumb.jpg.754996393db6242a4dd04581b3cfebde.jpg

Na de Opel saga, begonnen aan het Citroën tijdperk met als eerste de BX:

citroen-bx-m-02.jpg.1bd73179f307c9c492f45ca561f78635.jpg

Daarna volgde de Xantia, welke een fantastische wagen was:

xantia.jpg.e5e7d7ea78d649089cb78d9ee555583c.jpg

Mijn tweede nieuwe wagen werd een Citroën C4

autowp.ru_citroen_c4_coupe_16.thumb.jpg.910b32c84fb9a2c3ab01c5e3da0d6343.jpg

Deze was wat minder fantastisch wegens turbo problemen, en werd vervangen door de Audi B6, welke ook een fantastische auto was:

767185891_AudiA4B6.png.fa517326f68222c17c462ffd3b3a59f7.png

Om dan te eindigen met mijn huidige Skoda Octavia:

octavia.png.3cd93f4783084876ed43452102060a65.png

 

  • Vind ik leuk 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

In 1982 werd ik de "hoofd"chauffeur van een witte Mazda 1000 "Notchback" uit 1976.

Toen nieuw gekocht door mijn vader en alle kinderen hebben er mee leren rijden.

Nieuwe koppeling na minder dan 40.000 km :D

Zelf heb ik de teller van die 40.000 km naar net geen 100.000 km gebracht.

Verbruik : zo'n 11 liter per 100 km.  Ging niet rapper dan 135  op teller.

GPS weet ik niet, want dat bestond nog niet.... :D  9_9  (flauww mop)

(sorry geen ander foto gevonden van een 2-deur.  Ergens zal ik nog wel een foto hebben, maar nog niet digitaal)

Afbeeldingsresultaat voor mazda 1000 te koop

 

In 1984 een witte Mazda 323 "Windhond" 1300 cc (3-deurs) nieuw gekocht à +/- 245.000 BEF.

Die heb ik pas weggedaan bij 353.000 km in 1997.

Wel in 1989 een andere 2-hands motor, gereviseerde versnellingsbak en 4 nieuwe schokdempers voor weinig geld laten plaatsen ('k dacht 40.000 frank ?)

Dat was het laatste jaar dat de aanschaf / facturen / etc nog zo goed als volledig ingebracht konden worden voor de belastingen (werknemer).

Verbruik : 7.5 liter per 100 km.

Finaal aan gort gereden met lekkende waterpomp.  Laatste rit altijd maar bijgevuld tot bij de laatste bijvulling : water + olie spoot uit de radiator-bijvulopening....:ph34r:

 

Afbeeldingsresultaat voor mazda 323

 

In 1997 een zilvergrijze Lancia Y 1.2 LS met groene Alcantara gekocht voor zo'n 420.000 BEF.

Ik was gewoonweg verliefd geraakt op Alcantara enkele jaren ervoor op het Autosalon.

Nu had ik de kans om zoiets te kopen.... :$

Model dat in de showroom stond : de garagist zag het niet zitten dat ik 2 maand met een andere auto (van hem) zou rondrijden in afwachting van een nieuw bestelde.

Verbruik : zo'n 6.5 à 7.0 liter per 100 km.

Finaal afgekeurd in 2012 bij de Technische Keuring na 330.000 km.

Op zoek gegaan naar een vervanger en, na enkele tegenvallende bezichtigingen in België, een mooie blauwe Lancia Y 1.2 LS uit 2001 tegengekomen in Nederland.  Die had zo'n 80.000 km op de teller en een blauw speciaal stoffen interieur.  Nee, geen Alcantara meer : dat was niet meer beschikbaar voor de kleine Lancia's vanaf ongeveer het jaar 2000 :(.  Prijs : 2.800 €  in december 2012.

Op die blauwe staan nu zo'n 218.000 km.  Dus nog zeker meer dan 100.000 km er bij doen, is mijn bedoeling ^_^ .

Verbruik : zo'n 6 liter per 100 km.

De blauwe naast de zilveren (allebei met de oude nummerplaat) (zoek de verschillen....)

1294990919_YenY.thumb.JPG.e37f8cdbaff66584bdbefd71ea162343.JPG

 

Voor de lol heb ik nog voor 850 € een zwarte Lancia Y10 LX "Appia" uit 1991 gekocht.

Dat was ergens eind 2009 / begin 2010 met een 80.000 km op de teller.  Nu staan er amper 120.000 km op.

Met een beige Alcantara interieur  :P

Verbruik : zo'n 7 liter per 100 km (rond de kerktoren).

 

408032999_201506LanciaSerie003-Copy.jpg.1057991736dbb1c7216018f4ed645bd5.jpg

 

In november 2011 is er dan een "echt" oudje bijgekomen : een Renault Estafette uit 1976 met amper 50.000 km op de teller.

Verbruik : zo'n 11 à 14 liter per 100 km.

1243437389_RenaultEstafetteenBourgeoisnaEstafetteWENijmegenSep2014.jpg.1d25d918123d2c770c24a748084ef508.jpg

 

De caravan is een Bourgeois uit 1961.

 

Vroeg u achter een CNG auto ?

Dan moet je bij mijn vrouw zijn....:D

 

 

Edited by Koen C
  • Vind ik leuk 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

NOTA: niet mijn eigen foto's maar geplukt van het net ... maar het geeft wel een overzichtje :)

 

Mijn eerste auto's waren die van het ouderlijke huis ...

De eerste in het rijtje wara ik mee heb rondgereden was een Datsun 280 ZX 2+2 ... leuke looks, leuke sound, maar eigenlijk weinig go voor een 6-cylinder 2.8

spacer.png

 

Daarna volgde een Bluebird 1.8 Turbo. De motor kwam oorspronkelijk uit een Sylvia en werd hier in een familiewagen gemonteerd met twijfelachtige looks .... Een turbogat om u tegen te zeggen maakte dat de wagen ofwel hoog intoeren moest gehouden worden of in lage toeren om in het dagdagelijkse verkeer mee te gaan, maar dan was hij weer veel te braaf ...

spacer.png

 

Dan volgde een Nissan Primera GT ... een geweldige wagen waar ik heel wat kilometers mee heb gereden .... Ik had hem overgenomen van mijn ouders op 125.000 km en heb hem weggedaan op 250.000 km ... enige probleem dat ik heb gehad was een defecte brandstofpomp ... daarbuiten probleemloze auto die elke dag weer een glimlach op je gezicht bezorgde 

spacer.png

 

Vervolgens kwam een hele resem bedrijfswagens. Eerst als aanloopwagen gedurende enkele maanden een Ford Mondeo Diesel

spacer.png

 

Vervolgens een Ford Escort 1.8D ... een turboloze diesel met 60pk. 

spacer.png

 

Dan een Opel Astra 1.7 TD ... deze keer weliswaar wel met een turbo ... maar eveneens maar 60 PK. De turbo maakte hem vinniger voor het stadsverkeer, maar de snelweg was altijd wel spannend, zeker in de ardennen: topsnelheid naar beneden racen om boven aan te komen met 55 km/u in 3e versnelling :) 

hqdefault.jpg

 

Dan een Fiat Brava ... die had wel een leuke snoet maar een lelijke poep :) .... Het rijgedrag was rampzalig ! Eens je 120 reed had je de indruk de 3 rijvakken nodig te hebben om rechtdoor te gaan

 

Fiat_Brava_1.6_ELX_front.JPG

 

Vervolgens een Volswagen Touran 1.9 TDI welke eigenlijk best een leuke wagen was ....

 

spacer.png

 

Toen kwam de Opel Vectra 2.0D CDX ..... met elke optie die je je maar kon inbeelden ... Xenon (een unicum in die tijd) , leder, etc etc etc een echte luxebak .... maar ook de slechtste wagen die ik ooit gehad heb .... Ik stond zo goed als 2 keer per maand in de garage, heb meer langs de kant van de weg gestaan dan wat anders, alles kraakte en piepte, de wegligging was een drama, hem starten was altijd een heel avontuur .... als het vochtig was en hij had langer dan 12u stilgestaan kon je wel een half uur proberen ..... en bovendien zoop die bijna evenveel olie als diesel ....

 

spacer.png

 

Vervolgens een Volvo V70 2.4D ... die heb ik na 2 jaar weer weggedaan. Op zich geen slechte wagen (op de draaicircel na), maar ik had steeds de geur van uitlaatgassen in de auto waardoor ik zomer en winter met alle ramen open reed. De garage heeft nooit gevonden waar het van kwam ...

 

800px-2001_Volvo_V70_(MY01)_2.4_20V_SE_s

 

Dan een BMW X5 40d ... hele leuke auto met 306pk ... maar door het hoge verbruik eens je die aansprak deed je dat eigenlijk niet zo vaak. Bovendien was het een fiscale ramp eens Di Rupo premier werd

 

BMW-X5-E70-facelift-2010.jpg

 

Ondertussen ook nog een Mini One met 90 pk als tweede wagen ..... hele leuke rondepuntenracer :) niet snel, wel heel heel leuk 

 

MINI-HATCH-00.jpg

 

En een Renault Master 2.3D 125 Pk

 

product_Renault_Master_2_3_DCI_L2H2_125C

 

Daartussen nog 3 jaar met een Citroen C4 Grand Picasso rondgereden na een maand of 2 met een oud model Picasso als aanloopwagen te hebben gereden (wat een ramp trouwens die oude) ...

 

Citro%C3%ABn_Grand_C4_Picasso_(II,_Facel

 

Uiteindelijk komen we aan bij onze Caddy Maxi CNG

 

Volkswagen_Caddy-Maxi.jpg

 

en onze Golf 7 CNG

 

Image result for golf 7 yellow

 

Een hele lange weg afgelegd dus :) 

Edited by MaXX99
eentje vergeten
  • Vind ik leuk 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...