Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Sign in to follow this  
Lage Emissie Zone

Wat de VRT verzwijgt over de elektrische wagen!

Recommended Posts

Wist je dat een elektrische wagen tot 3 keer meer banden ( 3 x 4 = 12 banden ) nodig heeft op jaarbasis dan een andere wagen?

Die banden slijten veel sneller door het zeer snel optrekken, vergelijk dit met de F1 wagens, die hebben door hun trekkracht veel meer banden nodig.

Fijn stof ligt dus bij elektrische wagens vele malen hoger.

P.s. met dank aan een professional want deze informatie haal ik niet van mezelf ; ik was zelf niet zo slim om dit te weten ( geef ik eerlijk toe ).

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

@Lage Emissie Zone 12 banden per jaar? Dit is volledig foutief.

Elektrische wagens zijn iets zwaarder en kunnen sneller accelereren, maar zoveel als jij aanhaalt verslijten die banden niet. Testen tonen wel aan dat de banden sneller verslijten, maar dan spreken we over een tiental procenten. Er zijn speciale banden voor elektrische wagens. Ik dacht dat dat het voor de Zoë was dat ik gelezen heb. 

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Dat van die banden heb ik ook mijn twijfels over (ook al omdat er veel verschil op zit qua rubber-compound, en de ene band dus veel sneller slijt dan de andere). Wat wel een issue is is de slijtage van de remblokken, die ligt hoger bij EV's dan bij conventionele wagens van hetzelfde formaat doordat die voertuigen veel zwaarder zijn (en er dus harder geremd moet worden). En remblokken produceren ook fijn stof, vraag dat maar aan eenieder die lichtmetalen velgen heeft.

Elektrische wagens kunnen wel recuperatief remmen, wat een groot voordeel is. Minder belasting van de remmen en recuperatie van energie.

• Vind ik leuk 2

De remmen van een Tesla slijten bijna niet door het recuperatief remmen. Er wordt zelfs aangeraden om de remmen af en toe eens stevig te gebruiken omdat ze anders vergammelen.

Dat van die remmen kan ik bevestigen, mijn EV heeft nog altijd dezelfde remblokken sinds nieuw, nu 78000km op de teller, banden (Michelin Energysaver; het derde paar voorbanden welke nog een tijd gaan mee gaan)

De remmen gebruik je amper, enkel om effectief op het laatste te stoppen, voor de rest gebruik je de motorrem (waarmee de batterij wordt opgeladen)die regelbaar is (paddels aan het stuur).

• Bedankt 1

7 uren geleden, wim3600 zei:

het derde paar voorbanden

Aan 78000km :S ? Voor mij is dat een bevestiging dat de banden op een EV veel sneller slijten! Op mijn Octavia heb ik de originele Dunlops vervangen op 105.000km. Remblokken zijn nu op 110.000km nog steeds origineel.

• Vind ik leuk 1

Op een Golf die ik vroeger had was het om de 50000km, de grote van de band maakt natuurlijk ook een verschil (EV is 16").

Maar uiteraard 180pk vanaf 0km/u, dat trekt natuurlijk op je banden.

Mij' vorige wagen was ongeveer even zwaar en die deed ook lang met de banden (95000km) was een Landrover freelander van 2004 (grote wielomtrek en tractie verdeeld over 5 wielen.

20 uren geleden, wim3600 zei:

.... nu 78000km op de teller, banden (Michelin Energysaver; het derde paar voorbanden welke nog een tijd gaan mee gaan)

Wow, vind ik ook heftig na 78.000 km al het 3e paar.

Goed, ik heb geen 180 pk op mijn 1245 cc :D (de blauwe puur benzine), maar wel ook Michelin Energy Savers.

Op de voorwielen gaan die zo'n 60.000 km mee.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Op 19/1/2020 om 09:30, Gastanker zei:

Op mijn Octavia heb ik de originele Dunlops vervangen op 105.000 km.

Bij de mijne liggen er ook Dunlops onder maar daar ga ik toch geen 105.000 km mee halen.

Zit aan 66.000 km en ik heb mijn voorbanden op 50.000 gewisseld met deze achteraan want de voorbanden sleten wel redelijk snel, vond ik.

Op mijn Golf had ik voordien Michelin Energy Savers liggen, vooraan gingen die tot 75.000 mee, achteraan tot 150.000.

Ik rij mijn banden wel niet helemaal op. Op droog wekdek speelt weinig profieldiepte niet zo'n rol, op nat wegdek wel, zeker bij veel regen tegen hogere snelheden (80% autostrade).

Dat EV's hun banden wat sneller versleten zijn is best mogelijk maar daarvoor moet je ook weer haantje de voorste zijn aan ieder verkeerslicht.

Als je iedere keer snel optrekt heeft dat ook een nefaste invloed op het verbruik en aangezien de range tot nu toe niet zo groot is, houden de meeste EV-rijders zich behoorlijk in.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png