Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Recommended Posts

Verzamelbericht waar je de onderhoudskosten kan vermelden van de Volkswagen Touran Bi-fuel op CNG.
Hoeveel kost het onderhoud van een VW Touran op aardgas?

Graag km-stand vermelden en het bedrag van de factuur, samen met de geleverde prestaties.
Help anderen om de kostprijs van het reguliere onderhoud van een CNG-wagen te kunnen inschatten.
Heb je naast het reguliere onderhoud andere kosten? Vermeld deze ook zo gedetailleerd mogelijk B|
2[1].jpg
Voorbeeld:
Km-stand: 15.000 km
Klein onderhoud inclusief oliewissel
Prijs onderhoud: 180 euro incl BTW
Extra kosten: 20 euro   :  1 nieuwe lamp
Totaal onderhoud: 200 euro


Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites

Touran cng 2012 5 zitter in Duitsland gaan halen, gezocht via mobile.de.

 

Ingevoerd in België.

 

Kosten.

In Duitsland is gelijkvormigheidsattest niet nodig. Aangevraagd in Duitsland bij VW.

71,40 euro na een week per post aangekregen.

 

Laten registreren bij douane:

Douanekosten:   0 euro

 

Tanks ouder dan 4 jaar, laten keuren bij specialist AGS te Olen.(verplicht)

 

Kosten 319 euro.  Wel attest voor keuring gekregen dat nodig is.

 

Technische keuring  81,20 euro. Alles oke, ik kan auto nu inschrijven nadat ik bij verzekering ben geweest.

Op keuring staat dat gelijkvormigheidsattest voor deze auto niet vereist is.

 

Moet nu nog met auto naar dealer voor onderhoud. Kosten ?????

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Luc,

 

Ik heb ook een Touran op CNG en heb mijn aardgastanks ook bij AGS laten keuren in juni 2016 (keuring tanks na 4 jaar)....

en ik heb 'slechts' 275€ betaald (inc.l werkuren en ook met attest). Ik vond dat al duur genoeg trouwens.

Opmerkelijk dat ze op 9 maand zoveel duurder geworden zijn.

Kosten klein onderhoud 140€ (zonder extra werken)

Kosten groot onderhoud ca. 300€ (incl 2-jaarlijkse vervangen remolie; zonder vervanging bougies of werken aan remmen))

(kosten voor onderhoud bij VAG dealer)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prijzen kort bij wat je bij Audi betaalt. Als je minder wil betalen dien je naar een garagist alle merken te gaan. Er zijn er die ervaring met gas hebben. Gewoon wat rondkijken en je kan er talrijke euro's mee besparen xD


AUDI A3 Sportback g-tron  807461_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat is zeker waar, maar omdat ik één jaar MyWay garantie had op de Touran, moest ik voor het onderhoud wel bij een VAG dealer gaan.

Maar vanaf nu doe ik alle reguliere onderhoud zelf. (Uiteraard niet op de CNG installatie).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 2017-3-14 om 11:32, paulDS zei:

Ja, dat is zeker waar, maar omdat ik één jaar MyWay garantie had op de Touran, moest ik voor het onderhoud wel bij een VAG dealer gaan.

Maar vanaf nu doe ik alle reguliere onderhoud zelf. (Uiteraard niet op de CNG installatie).

Je doet het reguliere werk zelf dus je hebt een put of een brug, heb jij een idee wat een brug zou kosten?

Een brug is ideaal om roestvorming voortijdig aan te pakken.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Je doet het reguliere werk zelf dus je hebt een put of een brug, heb jij een idee wat een brug zou kosten?

Een brug is ideaal om roestvorming voortijdig aan te pakken.

Ooh ik zou heel graag een brug hebben maar helaas... zo rijk ben ik niet.

Mijn nonkel had vroeger wel een smeerput in zijn garage, voor zijn supermooie kever 1303 LS te smeren, maar door zijn vroegtijdig overlijden heb ik die put ook nooit gebruikt.

Ik heb gewoon twee stevige en stabiele oprijbruggetjes (zo'n 25 cm hoog) waar ik de auto met de voorste wielen oprij, en dan leg ik er een stuk karton onder en dan gewoon op je rug eronder :P.

Om aan de wielen of de remmen te werken krik ik de auto op en plaats hem dan op een stevige steunpoot. (Vertrouw nooit op een krik alleen om onder een auto te werken).

Een opengesneden olievatje van 10 liter gebruik ik om de olie in op te vangen, waarna ik die overgiet in een lege oliebus om naar het containerpark te brengen.

  • Vind ik leuk 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent slim maar let aub op je veiligheid.

  • Bedankt 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Update over onderhoudskosten van de Touran 1.4 TSI ecofuel 150pk. 

 

Op 115.00 km heb ik de distributieketting, kettingspanner, geleiders, alle kettingwielen én de nokkenasversteller laten vervangen.

 

Vermoedelijke prijs bij de dealer : tussen 1800 en 2000 € Excl. BTW

Prijsofferte van een onafhankelijke VAG 'specialist' Garage : minimum 2200€ (!) Incl BTW?

Prijsofferte van Bosch Service Garage "Pitlane" in Lint : 1100 € Incl. BTW voor de onderdelen en de vervanging, inclusief de koelvloeistof. De olie en de oliefilter konden blijven zitten, was nog heel proper en zat er nog maar 5000 km in.

Ik heb alle gedemonteerde onderdelen mogen bekijken bij het afhalen van de auto, alles was vervangen, inclusief de rekbouten voor montage aan de nokkenassen.

Wat me speciaal opviel was dat deze onderdelen zo blinkend proper waren, alsof het nieuwe waren! CNG verbrandt al zeer proper, en met goede olie die op tijd ververst wordt (10.000 km) blijft alles zuiver blijkbaar.

Ik heb ook de airco opnieuw laten vullen voor 80€ 

 

 

Edited by paulDS
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vrouwtje heeft vorige maandag (29/06) haar Touran afgeleverd voor een groot onderhoud bij Rietje (lees: D'Ieteren) Kapellen: begroting ± 700 €. Daar was ze al helemaal niet blij mee, ik ook niet trouwens. :(
's Namiddags krijgt ze telefoon dat er "vanalles" scheelt aan de wagen (o.a. een lek aan een gasklep), dat het niet goedkoop ging zijn (± 800 € onderdelen + werkuren, 1800 à 2000 € vermoedelijke totaalfactuur) en dat de wagen pas dinsdag, ten laatste woensdag klaar zou zijn. 

Op mijn aanraden om de wagen dan maar voorlopig onhersteld af te halen en een lijst met onderdelen/werkzaamheden mee te krijgen (om uiteraard ergens anders prijs te vergelijken), krijgt ze als antwoord dat ze dat niet mogen. Tenzij ze een hoop papieren ondertekent dat het op eigen risico is en de garage ontslaat van alle verantwoordelijkheid. "Maar ze willen haar absoluut tot niks verplichten" ...  
Ze geeft dus toe (tja, wat doe je dan hé) en de wagen gaat dus dààr hersteld worden. 
Woensdag middag belt ze zelf terug: er is nog een stukje niet binnen. We verwittigen u wel als ie klaar is. Natuurlijk, de klus is binnen en dan zijn er mss wel andere dringender zaken die nog 'binnengehaald' moeten worden... >:(

Gelukkig kan ik met de scooter gaan werken, kan ze mijn Audi gebruiken om haar eerder gemaakte afspraken na te komen. 
Intussen zijn we vrijdag middag en informeert ze weer, want morgen hebben we wel 2 wagens nodig. Tja mevrouw, dat onderdeeltje is nog steeds niet binnen. Waarop zij: da's niet mijn schuld, kan ik dan geen vervangwagen krijgen? 

geen enkel probleem, @ 35 € per dag. Pardon? Ik bedoelde wel gratis: mijn wagen zou woensdag klaar zijn! OK, hij zal vragen of het kan. Uiteindelijk gaan ze er mee akkoord. 
Bij het afhalen van die vervangwagen staat bij het onthaal een jongeman die zijn onderhoudje komt afrekenen: 500 € voor een kleine beurt. He is pissed: schandalig duur! 
Ze gaan samen naar buiten, zegt ie tegen mijn vrouwtje : hier zien ze mij niet meer terug. Waarop zij antwoordt: join the club, mijn man heeft dat ook al gezegd na zijn laatste Audi-beurt en verbiedt mij, na deze factuur, hier nog een voet binnen te zetten. 

U bent gewaarschuwd.  

  • Triest 3

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update: 't is uiteindelijk 2.055,04 € geworden. Inclusief de KUT-sticker, de mooie was uiteraard verwijderd! >:(
Rietje: it's OVER & OUT. Geniet van de euro's, want 't waren de laatste die jullie van ons hebben gezien... 


795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uren geleden, Aardgasrijder zei:

@JoBé wat hebben ze allemaal moeten vervangen dan?

 

Werplaatsverslag20200707det.thumb.jpg.3e238e29f817361668144dc164bc3030.jpg

! Benieuwd of ze die mail gaan durven sturen ...  o.O

 

Update: omdat men niet genoeg geïnformeerd kan zijn, hieronder ook nog de detailfactuur.
@ Huidige en/of potentiële Rietje-klanten: vergelijk met kostendocumentje Aardgasrijder hierboven en trek je conclusie. Kijk en huiver ... :o
PS: ik ga er van uit dat "EP/PTN/Uurloon" 6,69 € voor 6' is. Wat neerkomt op 66,9 €/uur, incl. BTW dus 80,95

 

RietjeTouran20200707-1.thumb.jpg.912a91f2bb9cab5aaee67f650660eb1c.jpg   RietjeTouran20200707-2.thumb.jpg.f5f0c4c656c1c5cc9db9b5d97f9a0318.jpg   RietjeTouran20200707-3.thumb.jpg.aef6373fc144498b9585c439ed334cd5.jpg 

Edited by JoBé
Toevoeging factuur

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

@JoBé helaas vrees ik dat dit de prijzen zijn die ze hanteren in merkgarages.

Wat betreft de onderhoudsservice -> normale prijs voor VW (niks op aan te merken). Zelf ben ik voor deze werkzaamheden een 100-tal euro kwijt inclusief bougies en remolie.
Kostprijs bougies vervangen -> normale prijs voor VW (vind ik niet extreem duur, dit is echter persoonlijk)

Remolieservice -> normale prijs voor VW

Steunstukken / rubbers -> extreem duur, dit onderdeel kost 20 € per stuk

Bandenafdichting 50 € excl BTW??? Dit is de reguliere prijs voor VW, dit is een origineel onderdeel, echter heb ik 2 spuitbussen van bij Lidl (jaarlijks in promo aan 4,99 € / stuk) deze doen hetzelfde. Dit is dus een kostenpost die duur is.

Brandblusser? Goed dat ze dit controleren, echter heb ik dit nog nooit bij mijn wagens vervangen en kan ik me niet herinneren dat ze dit controleren op de autokeuring (enkel bij verkoop 2dehands).
Op zich is dit een veiligheidscheck, goed dat ze het doen, lijkt me niet verplicht te vervangen.

 

Het CNG-gedeelte qua prijzen lijkt me dit OK voor VW (helaas). Je was vermoedelijk goedkoper af geweest bij een andere erkende installateur, echter de opgesomde onderdelen vind ik niet echt veel goedkoper online.

Hier staat een onderdelenlijst waar bv. het onderdeel van  406 euro terugkomt, dan weet je waar ze dit hebben vervangen.

http://www.oemepc.com/vw/part_single/catalog/vw/markt/RDW/modell/TOU/year/2012/drive_standart/694/hg_ug/201/subcategory/201006/part_id/0/lang/e

 

Ga je bij een niet-merk garage dan kan je op je reguliere onderhoud makkelijk 20-40% besparen.

 

Jammer van deze kosten, echter voor een wagen van 210.000 km kan je al eens tegen dergelijke verrassing aankomen. Ik heb vorig jaar bij mijn C4 Grand Picasso uit 2014 de koppakking moeten vervangen (joint de culasse), dan heb ik ook maar de waterpomp en distributieriem laten vervangen in 1 keer... 2000 euro :S op 110.000 km. Dit is niet normaal op deze kilometerstand.

En nu 1 jaar later is mijn dubbelmassa vliegwiel wellicht versleten, waardoor koppeling, drukgroep en vliegwiel dient vervangen te worden.... 1750 € kosten :S Mijn koppeling slipt continu door en opnieuw de automaat inleren heeft niet geholpen.

 

De werkuren kosten in mijn Citroen garage 50 euro per uur, dit is 30 euro per uur goedkoper van VW.
klein onderhoud incl. olie, koolstoffilter en oliefilter + nazicht automaat kwam vorige week op 190 € (vind ik aanvaardbaar)
 

  • Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Bandenafdichting 50 € excl BTW??? Dit is de reguliere prijs voor VW, dit is een origineel onderdeel, echter heb ik 2 spuitbussen van bij Lidl (jaarlijks in promo aan 4,99 € / stuk) deze doen hetzelfde. Dit is dus een kostenpost die duur is.

Brandblusser?

@JoBé Bandenafdichting + brandblusser + sticker + ruitenwisservloeistof = 74 €.

Als ze dat niet hadden gedaan, zat je aan 1.981 € ....  psychologisch iets beter....o.O

 

Kan je ze niet terugbrengen en ze zelf gaan kopen voor een fractie van de prijs ?

 

20 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Mijn koppeling slipt continu door en opnieuw de automaat inleren heeft niet geholpen.

Olie al vervangen ?  Automaat al gespoeld ?


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uren geleden, Aardgasrijder zei:

@JoBé helaas vrees ik dat dit de prijzen zijn die ze hanteren in merkgarages.

   => Ik vrees dat het vooral met D'Ieteren te maken heeft. Volgende beurt wordt Seghers in Kontich (ook merkgarage, maar onafhankelijk), of ik moest iets korter bij vinden. 

Kostprijs bougies vervangen -> normale prijs voor VW (vind ik niet extreem duur, dit is echter persoonlijk)

    => 150% meerkost vind jij normaal?  (Bij mijn A3 was het zelfs 210%!) 

Remolieservice -> normale prijs voor VW

Steunstukken / rubbers -> extreem duur, dit onderdeel kost 20 € per stuk

Bandenafdichting 50 € excl BTW??? Dit is de reguliere prijs voor VW, dit is een origineel onderdeel, echter heb ik 2 spuitbussen van bij Lidl (jaarlijks in promo aan 4,99 € / stuk) deze doen hetzelfde. Dit is dus een kostenpost die duur is.

   => we wisten niet eens dat dat er in zat. Wellicht niet eens verplicht item, ik betaal daar pechverhelping voor. Maar ze vervangen wèl ... KASSA KASSA ... idem voor sticker, ruitenvloeistof, 

Brandblusser? Goed dat ze dit controleren, echter heb ik dit nog nooit bij mijn wagens vervangen en kan ik me niet herinneren dat ze dit controleren op de autokeuring (enkel bij verkoop 2dehands).
Op zich is dit een veiligheidscheck, goed dat ze het doen, lijkt me niet verplicht te vervangen.

Het CNG-gedeelte qua prijzen lijkt me dit OK voor VW (helaas). Je was vermoedelijk goedkoper af geweest bij een andere erkende installateur, echter de opgesomde onderdelen vind ik niet echt veel goedkoper online.

Hier staat een onderdelenlijst waar bv. het onderdeel van 406 euro terugkomt, dan weet je waar ze dit hebben vervangen.

   => 406 € + BTW = 491 € voor een "buisje" ??? (àls het dat is, want in nummer onderdeel zit een inversie: 06 ipv 60 achteraan) 

 

 RietjeTouranParts20200707.JPG.7039192b648d807fd8847996b76989cf.JPG    RietjeTouranPartsBis20200707.JPG.a71043d13c6c2b0225d392ccfcda246d.JPG

 

Ga je bij een niet-merk garage dan kan je op je reguliere onderhoud makkelijk 20-40% besparen.

   => dat zullen we de eerstvolgende keer merken ... 

Jammer van deze kosten, echter voor een wagen van 210.000 km kan je al eens tegen dergelijke verrassing aankomen.
   => Klopt, en gezien de aankoopprijs kunnen we het wel hebben. Maar 't gaat ook (en vooral) over de manier waarop ...

Ik heb vorig jaar bij mijn C4 Grand Picasso uit 2014 de koppakking moeten vervangen (joint de culasse), dan heb ik ook maar de waterpomp en distributieriem laten vervangen in 1 keer... 2000 euro :S op 110.000 km. Dit is niet normaal op deze kilometerstand. En nu 1 jaar later is mijn dubbelmassa vliegwiel wellicht versleten, waardoor koppeling, drukgroep en vliegwiel dient vervangen te worden.... 1750 € kosten :S Mijn koppeling slipt continu door en opnieuw de automaat inleren heeft niet geholpen.
   => Dan mag ik niet klagen zeker, is 't dàt wat je wou zeggen ?  ;)

De werkuren kosten in mijn Citroen garage 50 euro per uur, dit is 30 euro per uur goedkoper van VW. 
   => nochtans hetzelfde vuil werk ...
klein onderhoud incl. olie, koolstoffilter en oliefilter + nazicht automaat kwam vorige week op 190 € (vind ik aanvaardbaar)

   => So do I ... Maar dat van Rietje 4 jaar geleden was dat ook. Dat van D'Ieteren-Rietje = 100% duurder! >:(
 

 

Dank voor de toelichting, mijn opmerkingen staan in 't blauw tussen je tekst. Maakt me alleen nóg meer pissed. 


795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp de frustratie, ik zou zelf net zoals jij pissed zijn.
Volgende keer zal het een onafhankelijke garage worden, zoveel is zeker in jouw geval.
 

Toevallig deze week nog met collega's op kantoor gesproken over hun onderhoud bij VW en Skoda. Beiden kloegen dat het extreem duur is geworden voor een groot onderhoud.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Koen C zei:

@JoBé Bandenafdichting + brandblusser + sticker + ruitenwisservloeistof = 74 €.

Als ze dat niet hadden gedaan, zat je aan 1.981 € ....  psychologisch iets beter....o.O

Kan je ze niet terugbrengen en ze zelf gaan kopen voor een fractie van de prijs ?

 

Neen, want ik zet daar geen voet meer binnen. 
BTW: 74 € ... ik kom op 133 € (Nazicht TC was ook niet gevraagd, ontsmetting ook niet en eigenlijk "reinigen schuifdak' óók niet, maar dat laatste wil ik nog aanvaarden). :P

  • Bedankt 1
  • Hahaha 1

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...