Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
kitobeer

Is er al wat bekend over de wegentax voor de cng?

Recommended Posts

Inmiddels zijn we 2020.

Is er ondertussen al geweten wat men gaat doen met de wegentax?

ssstttt, niet te veel roeren bij de overheid. Ze zijn daar een stopcontact aan het zoeken voor hunne ev op te laden met ons geld.

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Die wegentaks kan me zo niet schelen. De accijnzen op brandstof wel !!

• Vind ik leuk 2

Zal wel idem als voor de benzine versie zijn zeker? 

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Probeer het hier eens: https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie

Opmerking: geeft nog 0 EUR weer, dus dit gaan ze daar pas weten in 2021 ( VRT heeft het voor ons wellicht duurder gemaakt )..

we zouden dat duurder verschil eens moeten aftrekken van de bijdrage kijk en luistergeld, wij zouden dan rap een proces aan ons been hebben, maar die mannen met hun CNG laster campagne gaan vrijuit. Colruyt gaat niet gelukkig zijn met het vernietigend CNG rapport van een journalist die van techniek nul de ballen kent.

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Minister van Financiën Matthias Diependaele heeft gisteren al gezegd dat een verlenging van de vrijstelling op verkeersbelasting en BIV wellicht niet doorgaat als CNG inderdaad zo schadelijk voor het milieu blijkt te zijn. Je kan je dus wel verwachten aan een afschaffing. Dat was eigenlijk sowieso al gepland door de meerderheidspartijen van de Vlaamse regering, maar in het licht van deze berichten hebben ze nu een extra reden om de vrijstellingen af te schaffen voor CNG.

Een taks op CNG lijkt me niet evident, dan moet je alle aardgas gaan belasten. Dat lijkt me in het licht van de populariteit van aardgas als verwarming in huizen problematisch. 

5 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

we zouden dat duurder verschil eens moeten aftrekken van de bijdrage kijk en luistergeld

Betaal jij dat dan nog???

9 minuten geleden, Stef zei:

Betaal jij dat dan nog???

@Lage Emissie Zone heeft zijn domiciliering daarop nog niet stopgezet.... :o

Hij kan het nu proberen in te vorderen ? 

Terugbetaling sinds 2001...mmhh, daar kan al veel gas van getankt worden.

Tenzij LEZ in Wallonië woont ?

En in Kallo gaat tanken ?

Nee, dat zal wel niet :)

• Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

7 uren geleden, Chris3020 zei:

Minister van Financiën Matthias Diependaele heeft gisteren al gezegd dat een verlenging van de vrijstelling op verkeersbelasting en BIV wellicht niet doorgaat als CNG inderdaad zo schadelijk voor het milieu blijkt te zijn. Je kan je dus wel verwachten aan een afschaffing. Dat was eigenlijk sowieso al gepland door de meerderheidspartijen van de Vlaamse regering, maar in het licht van deze berichten hebben ze nu een extra reden om de vrijstellingen af te schaffen voor CNG.

Een taks op CNG lijkt me niet evident, dan moet je alle aardgas gaan belasten. Dat lijkt me in het licht van de populariteit van aardgas als verwarming in huizen problematisch. 

Voor zover de plannen vroeger uitgerold werden stopt de huidige regeling van 0 euro taks en BIV. Er komt een berekening op basis van de echte CO2 waarden zoals andere voertuigen, de coëfficiënt van 'CNG' in die berekening, moet nog bepaald worden. ;)

( Wel en ik ben eerlijk verschoten toen ik op de rollen stond bij het keuringscentrum bi die meting !! )

En er is vroeger in de wandelgangen al eens geopperd om er een aanvullende taks op te heffen, zoals ook bv LPG.  Taks heffen op cng aan de pomp is een huzarenstukje dat ze niet gaan doen hoor ;). Maar een ding moet je zeker weten, het gaat 'ietsje' duurder worden, maar voor de ecologische rijder is dat maar een beetje he ;) ... .

gr,

Ive

ps: dit waren de 'woorden' vroeger, ondertussen zitten er nieuwe mensen op het kabinet he ;) .... het kan alle kanten uit, maar 1 ding moet je eerlijk in het oog houden: er is altijd gezegd dat dit een korte periode ging zijn met een einddatum die huidige voordelen he !!!!

8 uren geleden, Chris3020 zei:

Een taks op CNG lijkt me niet evident, dan moet je alle aardgas gaan belasten. Dat lijkt me in het licht van de populariteit van aardgas als verwarming in huizen problematisch

Waarom problematisch? 🤔 

Ik zou eerder zeggen 'ideaal'... Is gewoon marketing: eerst promoten en als iedereen het heeft (en niet meer zonder kan) belasten. Een beetje betalen/taxeren op heel veel brengt meer op dan een serieuze taks op heel weinig. En is vooral 'verteerbaar' voor de massa (kiekens die er telkens weer intrappen) 😉 

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Indien ze bij de keuring de uitstoot van ieder voertuig ( benzine, aardgas, LPG, diesel, elektrische plugin hybride met benzinemotor ) individueel gaat meten via WLTP en daarvan een certificaat overhandigd aan de overheid waarop de tax word bepaald : is dit nog het meest eerlijk. Ik zou dan zeker mijn wagen laten testen op SNG, dan trek ik terug i.p.v. te moeten opleggen.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

5 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Indien ze bij de keuring de uitstoot van ieder voertuig ( benzine, aardgas, LPG, diesel, elektrische plugin hybride met benzinemotor ) individueel gaat meten via WLTP en daarvan een certificaat overhandigd aan de overheid waarop de tax word bepaald : is dit nog het meest eerlijk. Ik zou dan zeker mijn wagen laten testen op SNG, dan trek ik terug i.p.v. te moeten opleggen.

De keuring de uitstoot van elk voertuig laten meten ? Ze zijn niet eens in staat om te controleren of de DPF van een dieselauto al dan niet verwijderd is. Veel verder dan controleren of de cng sticker de juiste kleur en afmetingen heeft  komen die mannen niet. Onbegonnen werk dus.

Edited by Brembos
  • Hahaha 2

44 minuten geleden, Brembos zei:

De keuring de uitstoot van elk voertuig laten meten ? Ze zijn niet eens in staat om te controleren of de DPF van een dieselauto al dan niet verwijderd is. Veel verder dan controleren of de cng sticker de juiste kleur en afmetingen heeft  komen die mannen niet. Onbegonnen werk dus.

dit klopt,maar is ook hun werk niet 

roetfilters en katalysoren die verwijderd zijn zullen ze binnenkort wel kunnen opsporen in de keuring