Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Aardgasrijder

CNG rijden ontmaskerd als verrassende verliezer

Recommended Posts

5 minutes ago, kefkef said:

Bij mij zouden ze normaal ook zonder probleem mijn cng vw overnemen in de garage (niet dat ik hem wegdoen)....

Bij het Rietje, wat net achter mijne hoek is, (toen!) niet ....wat kan ik meer zeggen...

Blijft dan nog altijd het probleem met de (voor mij!) gekende moeilijkheden om te tanken in Frankrijk, waar ik veel verblijf. 

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

1 uur terug, kristiaan zei:

Bij het Rietje, wat net achter mijne hoek is, (toen!) niet ....wat kan ik meer zeggen...

Blijft dan nog altijd het probleem met de (voor mij!) gekende moeilijkheden om te tanken in Frankrijk, waar ik veel verblijf. 

rij al ruim 5 jaar een 6 tal keer per jaar naar Frankrijk

1 maal een defecte pomp meegemaakt,maar dit gebeurt ook wel eens in België

je moet natuurlijk wel plannen 

21 minuten geleden, dirk zei:

rij al ruim 5 jaar een 6 tal keer per jaar naar Frankrijk

1 maal een defecte pomp meegemaakt,maar dit gebeurt ook wel eens in België

je moet natuurlijk wel plannen 

kristiaan had problemen om CNG in de Doblo te krijgen.

't Ging er niet in, probleem met de CNG tanks / vuldop.

Met als resultaat dat hij enkel op benzine kon rijden met een kleine brandstoftank.

Dus "hoppend" van het ene benzinestation naar het andere.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

22 uren geleden, kristiaan zei:

Goed voor u. 

Maar ik ben niks met een golf tgi...beroepshalve heb ik een volumewagen nodig met een trekhaak. 

De trekhaak is trouwens de rode draad door ons verhaal. Toen we onze eerste wagen kochten was er géén keuze. Enkel de fiat doblo (cng) kon uitgerust worden met een trekhaak.

Twee en een half jaar later was er enkel de opel combo als alternatief, maar gezien het om krak dezelfde wagen ging (wel 2.000 euro duurder!) en we met onze rug tegen de muur stonden, bij en met fiat, zijn we voor die tweede fiat gegaan.

En ik zeg het hier nog eens, de VW garage, hier bij ons, nam de tweede fiat niet terug bij de aankoop van een nieuwe caddy cng en zei me expleciet dat de caddy ook niet teruggenomen zou worden. Ik lieg hier echt niet om, zie ook niet waar het goed voor zou kunnen zijn.

Wel bizar. Ik heb mijn Fiat 500L CNG met 100000 km op de teller zonder enig probleem kunnen overlaten bij Seat ( maakt deel uit van dezelfde groep want ze werken voor overname allemaal met My Way tegenwoordig). En op de Seat Leon kan je een trekhaak installeren. Het is natuurlijk geen volumewagen maar biedt veel ruimte

idd, maar de defecte pompen of card readers waren ook legio.

Als mijn wagen het deed was het de pomp weer.

En dit gebeurde idd ook, meer dan wel eens, in Belgie.

Vraag mij af hoe of wat je gaat plannen als je moet gaan tanken en de volgende tank plaats ligt meer dan 200km verder...

Als ge moet k.... moet ge ka.....!

En dan spreek ik enkel van de oost kant van Frankrijk. In Normandie en Bretagne viel weinig te plannen met enkel 3 pompen voor beiden regio's (toen!!).

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Niet op punt staan ? Toch niet volgens deze Duitse duurtest over 100.000 km. De betrouwbaarste ooit getest daar , geen enkel defect over 100.000 km. Komt overigens perfect overeen met mijn bevindingen. Mijn vorige Golf 6 TDI had al na 30.000 km een defect aan de partikelfilter (verschildruksensor) en na de software update omwille van dieselgate begon ie elke 300 km te regeneren wat me telkens dwong om een omweg te maken om die regeneratiecyclus af te sluiten. Dan ga ik liever elke 300 km even cng tanken . Fiat's staan overigens in bijna elke betrouwbaarheidsenquete op één van de laatste plaatsen. Heeft niks met benzine,diesel of cng te maken.

https://www.autobild.de/artikel/audi-a3-sportback-g-tron-100.000-kilometer-dauertest-11582729.html

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Graag terug ontopic over de foutieve test van VRT en de discussie over Fiat achterwege laten. Kristian heeft heel veel pech gehad met zijn wagen waardoor ik zijn reactie begrijp. 

• Bedankt 2

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

On topic: Vandaag in de gerenormeerde krant HLN:

De eigenzinnige top 5 van het Autosalon van onze journalist: “Ik zou niemand aanraden nu al een elektrische auto te kopen”

https://www.hln.be/auto/autosalon-brussel/de-eigenzinnige-top-5-van-het-autosalon-van-onze-journalist-ik-zou-niemand-aanraden-nu-al-een-elektrische-auto-te-kopen~a8c2bd70/

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Juist, daarom heb ik dit topic ook aangemaakt. Als men zich een beetje in de verschillende motorisaties verdiept, oa door dit forum, dan valt het aantal eenzijdige en niet doorgedachte reportages van sommige journalisten op, blijkbaar niet geplaagd van enige kennis. 

De story over de methaan en gaslekken is blijkbaar letterlijk een indianenverhaal. Bij mijn weten komt ons gas aan de pomp niet uit de usa. Nuja, het zal wel dat er ook lekkende installaties zijn in Rusland. Maar toch, het hele artikel van de VRT was gewoon eenzijdig. Spijtig, een gemiste kans

Des diesels «1.000 fois plus polluants»

Thierry Labro

Écrit par Thierry Labro

Publié à 06:00 • Édité à 07:23

299139.jpg

La norme Euro 6 présente un problème: pendant la phase de régénération (de nettoyage du filtre à particules), la pollution serait 1.000 fois supérieure aux limites, explique une fédération d’ONG. (Photo: Shutterstock)

La norme Euro 6 ne garantit pas totalement que les diesels sont plus propres, note l’association proche des écologistes Transports et Environnement. Elle publie une étude, appuyée par des tests sur deux des modèles les plus vendus en Europe.

L’étude est un choc. Mais Transports et Environnement ne s’embarrasse pas souvent de détails. 

«La meilleure technologie disponible pour lutter contre ce type de pollution – les filtres à particules (FAP) – doit être nettoyée (‘régénérée’) régulièrement. Ainsi, les voitures diesel sont une source importante de pollution tous les 480km environ. Les tests démontrent que ces pics de pollution peuvent se produire dans un environnement urbain et durer pendant 15km, au cours desquels les émissions dangereuses de particules sont au moins 1.000 fois plus importantes que d’ordinaire», dit une étude que la fédération d’ONG militantes pour un transport durable publie cette semaine.

Selon T&E, «plus de 45 millions de voitures sont équipées de cette technologie en Europe, générant ces pics de pollution qui se manifestent, en moyenne, une fois toutes les deux semaines». Soit 1,3 milliard de régénérations par an dans l’Union européenne, sur la base d’une moyenne kilométrique de 13.600 à 23.200km par an.

Comment cette fédération en est-elle arrivée à ces conclusions? En confiant des essais en conditions réelles de deux des modèles les plus vendus en Europe, le Nissan Qashqai (deuxième SUV compact) et l’Opel Astra (quatrième des berlines compactes).

« La faille créée par la réglementation concernant les régénérations implique que 60 à 99% des émissions de particules réglementées sont ignorées pour les deux voitures testées », dit l’étude. Si les deux modèles connaissaient des régénérations tous les 423km (Nissan) ou 419km (Opel), le chiffre est deux fois plus élevé pour cette dernière que ce que dit son homologation.

48 minuten geleden, Man van het zuiden zei:

Des diesels «1.000 fois plus polluants»

Thierry Labro

Écrit par Thierry Labro

Publié à 06:00 • Édité à 07:23

299139.jpg

La norme Euro 6 présente un problème: pendant la phase de régénération (de nettoyage du filtre à particules), la pollution serait 1.000 fois supérieure aux limites, explique une fédération d’ONG. (Photo: Shutterstock)

Vertaling:

De Euro 6-norm garandeert niet volledig dat diesels schoner zijn, merkt de vereniging op die dicht bij transport- en milieuecologen staat. Het publiceert een studie, ondersteund door tests op twee van de best verkochte modellen in Europa.   De studie is een schok. Transports et Environnement maakt zich echter niet vaak druk om details. "De beste beschikbare technologie om dit type vervuiling te bestrijden - roetfilters (FAP) - moet regelmatig worden gereinigd (" geregenereerd "). Dieselauto's zijn elke 480 km een belangrijke bron van vervuiling. De tests tonen aan dat deze vervuilingspieken kunnen optreden in een stedelijke omgeving en 15 km kunnen duren, gedurende welke de gevaarlijke uitstoot van deeltjes minstens 1000 keer groter is dan normaal, "zegt een onderzoek dat de federatie van NGO's activisten voor duurzaam transport publiceren deze week. Volgens T&E zijn "meer dan 45 miljoen auto's uitgerust met deze technologie in Europa, waardoor deze vervuilingspieken ontstaan die gemiddeld eens in de twee weken optreden". Dat zijn 1,3 miljard regeneraties per jaar in de Europese Unie, op basis van een kilometergemiddelde van 13.600 tot 23.200 km per jaar. Hoe is deze federatie tot deze conclusies gekomen? Vertrouwelijke praktijktests van twee van de best verkochte modellen in Europa, de Nissan Qashqai (tweede compacte SUV) en de Opel Astra (vierde van de compacte sedans). "De maas in de wet die door de regeneratievoorschriften wordt gecreëerd, betekent dat 60 tot 99 procent van de gereguleerde uitstoot van fijnstof wordt genegeerd voor de twee geteste auto's", aldus de studie. Als beide modellen elke 423 km (Nissan) of 419 km (Opel) regenereren, is het cijfer voor deze laatste twee keer zo hoog als wat de homologatie zegt.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

En voilà sè, wat schrijft men in het volgende artikel op HLN in paragraaf 10 (betalend artikel)?

2020-01-15de-maatschappij-zal-omgooien.png

• Bedankt 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Mijne portemonee, die kan volgen.
Elentriek en waterstofauto kost gewoon keiveel geld, simpel.

• Vind ik leuk 1

Een studie van het Duitse 'Zentrum für Energie, Klima und Gesellschaft' aangevraagd door het Duitse ADAC en de Oostenrijkse DAMTC van 12 september 2019 geeft aan dat CNG met 15% biomethaan de meest milieuvriendelijke brandstof is voor personenwagens. Elektrische personenwagens kunnen beter doen wanneer de elektriciteit voor 100% uit hernieuwbare energiebronnen komt. Met de huidige stroombronnen, is een elektrische wagen pas na 8 jaar beter voor het milieu dan een benzinewagen en na 14 jaar dan een diesel.

https://www.adac.de/verkehr/tanken-kraftstoff-antrieb/alternative-antriebe/klimabilanz/?redirectId=quer.klimabilanz

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

47 minuten geleden, User zei:

Een studie van het Duitse 'Zentrum für Energie, Klima und Gesellschaft' aangevraagd door het Duitse ADAC en de Oostenrijkse DAMTC van 12 september 2019 geeft aan dat CNG met 15% biomethaan de meest milieuvriendelijke brandstof is voor personenwagens. Elektrische personenwagens kunnen beter doen wanneer de elektriciteit voor 100% uit hernieuwbare energiebronnen komt. Met de huidige stroombronnen, is een elektrische wagen pas na 8 jaar beter voor het milieu dan een benzinewagen en na 14 jaar dan een diesel.

https://www.adac.de/verkehr/tanken-kraftstoff-antrieb/alternative-antriebe/klimabilanz/?redirectId=quer.klimabilanz

20200115_162414.jpg

20200115_162840.jpg

Regeneratie van vrachtwagen

Hiervoor zijn geen test nodig en moet ik geen geleerde te zijn om te beseffen dat niet goed kan zijn

7 uren geleden, wannes zei:

Mijne portemonee, die kan volgen.
Elentriek en waterstofauto kost gewoon keiveel geld, simpel.

Voor zij die naar een nieuwe auto op zoek zijn.

De verkoper zal je eerst een elektrische wil verkopen, dan een plug-in hybride.

Gelukkig daarna een CNG, want hoe lager de (officiële, niet die van de VRT) WLTP CO2 uitstoot, hoe beter voor de bonus op het einde van het jaar.

Ah ja : de constructeur hangt een miljoenenboete boven het hoofd als de gemiddelde CO2 uitstoot ( voor het geheel van de werkelijke verkoop van al zijn modellen), boven de 95 gram ligt.

Meer uitleg ?

https://www.autointernationaal.nl/2020/01/dealers-moet-boetes-voor-autofabrikanten-voorkomen/

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)