Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Aardgasrijder

CNG rijden ontmaskerd als verrassende verliezer

Recommended Posts

Die Pecquer van Thomas More heeft duidelijk een nieuwe sponsor.

CNG vermindert de vervuiling, zowel wereldwijd als lokaal.  
Een EURO 6-personenwagen die rijdt op aardgas* is goed voor

• -11 % broeikasgassen (CO2);
  • -90 % stikstofoxyden (NOx);
  • -77 % fijn stof dan met een dieselwagen.

*studie gecontroleerd door Mobi en Marc Pecqeur (Thomas More) en gevalideerd door UGent

• Bedankt 1

3 uren geleden, gie zei:

Die Pecquer van Thomas More heeft duidelijk een nieuwe sponsor.

CNG vermindert de vervuiling, zowel wereldwijd als lokaal.  
Een EURO 6-personenwagen die rijdt op aardgas* is goed voor

• -11 % broeikasgassen (CO2);
  • -90 % stikstofoxyden (NOx);
  • -77 % fijn stof dan met een dieselwagen.

*studie gecontroleerd door Mobi en Marc Pecqeur (Thomas More) en gevalideerd door UGent

Haha, en in de VRT "studie" wordt het tegendeel beweerd.

Wat een sh.t onderzoek van de VRT !

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

het gaat 2 keer over dezelde 'expert'

in de vrt reportage ook Sebastian Verhelst (UGent), Marc Pecqueur (Thomas More, KU Leuven)

• Bedankt 1

4 uren geleden, muscles zei:

@kristiaan Tja, je kijkt op je navi of GPS om hoe laat je gaat aankomen aan dat tankstation. Als je bvb. even gaat rusten op de parking van een gewoon benzinestation of elders dan kan je hen contacteren en zeggen: om zo laat ga ik daar arriveren. Dat doet mij denken aan de Belbus van De Lijn hier in België. Daarvoor moet je ook eerst een afspraak maken.

Gelukkig moet ik niet in Frankrijk zijn en ik rij ook al niet meer op CNG.

Ik breng heel wat tijd en km door in Frankrijk, ik denk dat ik op elke laadplaats ben geweest (zelfs op plaatsen waar ze al lang niet meer waren...afgebroken zonder meer...).

Blij dat ik dit niet meer moet ondergaan.

• Vind ik leuk 1

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

2 uren geleden, muscles zei:

@kristiaan Tja, je kijkt op je navi of GPS om hoe laat je gaat aankomen aan dat tankstation. Als je bvb. even gaat rusten op de parking van een gewoon benzinestation of elders dan kan je hen contacteren en zeggen: om zo laat ga ik daar arriveren. Dat doet mij denken aan de Belbus van De Lijn hier in België. Daarvoor moet je ook eerst een afspraak maken.

Gelukkig moet ik niet in Frankrijk zijn en ik rij ook al niet meer op CNG.

Met wat rijd je nu dan ?

1 uur geleden, Kris81 zei:

Met wat rijd je nu dan ?

LPG of correcter: LPI (met dank aan Prins). Kijk eens naar mijn handtekening onderaan.

http://www.prinsautogas.com/articles/nl/vsi_di.html

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

36 minuten geleden, muscles zei:

De emissies van aardgas die gebeuren in de keten - van ontginning, transport tot opslag - zijn fundamenteel lager in België, in vergelijking met de VS. Bovendien houdt het onderzoek geen rekening met de systeemvoordelen van het aardgasnetwerk en het CNG-voertuigenpark. Zo wordt er geleidelijk overgeschakeld op bio-CNG, en speelt CNG een positieve rol in de transitie naar waterstofmobiliteit.

Al deze inzichten maken dat we bij DATS 24 in volle overtuiging kiezen – en blijven kiezen – voor rijden op CNG. De bijna 20.000 ingeschreven Belgische CNG-auto’s kunnen dus met een gerust hart de baan op blijven gaan!

Schrijven net hetzelfde wat ik gisteren hier op forum gemeld heb.

• Vind ik leuk 1

De aandelen Tesla reageren blijkbaar positief op de VRT test waaruit electrische wagens als beste kwamen :  + 9.2% vandaag en + 130% sinds september 2019 :-). Daar kan ik misschien mijn verkeersbelasting de komende jaren mee betalen. Nog iemand prof Picquer bezig gehoord tijdens "De afspraak" deze avond ?

Edited by Brembos

3 hours ago, Brembos said:

"Fiat kopen altijd lopen"" werd er vroeger wel eens gezegd  :-). Wie koopt er nu een tweede na zulke slechte ervaringen met het eerste exemplaar?  Ik kreeg van een VW dealer wel een redelijk goed bod op mijn 5 jaar oude import Golf TGI (ongeveer 45% van de prijs die ik nieuw heb betaald). Dat een VW dealer geen CNG'er wil inruilen is dus onzin. Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn TGI , nooit tankproblemen gehad. Zelfs als je een volle benzine en cng tank (1000-1100 km) na elkaar leeg rijdt zit je nog  aan de kilometerprijs van een diesel.

Goed voor u. 

Maar ik ben niks met een golf tgi...beroepshalve heb ik een volumewagen nodig met een trekhaak. 

De trekhaak is trouwens de rode draad door ons verhaal. Toen we onze eerste wagen kochten was er géén keuze. Enkel de fiat doblo (cng) kon uitgerust worden met een trekhaak.

Twee en een half jaar later was er enkel de opel combo als alternatief, maar gezien het om krak dezelfde wagen ging (wel 2.000 euro duurder!) en we met onze rug tegen de muur stonden, bij en met fiat, zijn we voor die tweede fiat gegaan.

En ik zeg het hier nog eens, de VW garage, hier bij ons, nam de tweede fiat niet terug bij de aankoop van een nieuwe caddy cng en zei me expleciet dat de caddy ook niet teruggenomen zou worden. Ik lieg hier echt niet om, zie ook niet waar het goed voor zou kunnen zijn.

Edited by kristiaan

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Gewoon naar een andere VW garage gaan dan , er zijn er genoeg in ons land.

41 minuten geleden, Ivivke zei:

https://www.hln.be/de-krant/-belasting-op-elektrisch-rijden-onvermijdelijk~a9208fde/

oké het is voor abonnees, maar de titel zegt het meer dan genoeg ;) .... hetzelfde zal voor cng gaan gelden .... .

gr,

Ive

Reken een artikel nooit af op zijn titel, zeker niet bij HLN...

Het grootste deel van het artikel bestaat uit de mening van Jean-Marie Dedecker die zegt dat hij ergens iets in de wandelgangen heeft gehoord. Ook Filip Watteeuw komt aan bod. Beide heren maken geen deel uit van het beleid en bijgevolg kunnen ze dus verkondigen wat ze willen, ze weten evenveel als jij en ik over eventuele toekomstige taksen. Kortom: het zoveelste polariserende HLN-artikel waar feiten niet voorop staan.

• Vind ik leuk 2

“Belasting op elektrisch rijden onvermijdelijk”

• Jeroen Bossaert
  • 14 januari 2020
  • 00u00
Illustratiebeeld.Shutterstock Illustratiebeeld.
De Krant De Vlaming lijkt stilaan klaar voor een elektrische wagen. Op het Autosalon lopen mensen niet langer in een boog rond middenklassers met een stopcontact heen en dat is goed nieuws voor het klimaat. Voor de schatkist is het een klein drama. Die dreigt 8,6 miljard euro lichter te worden als we met z’n allen elektrisch gaan rijden. Wie zal dat betalen? Simpel: u.

Afgelopen zaterdag kon u in ‘Het Laatste Nieuws’ lezen hoe almaar meer mensen warm lopen voor een elektrische wagen. Op het Autosalon hebben verkopers de handen vol om alle vragen van geïnteresseerden te beantwoorden. Hoe ver kan je rijden met zo’n batterij? Waar kan ik mijn wagen opladen? En vooral: hoeveel zal dat ‘elektrisch tanken’ kosten? Op die laatste vraag kunnen verkopers vandaag heel eerlijk antwoorden: ‘Minder dan wat u betaalt voor benzine of diesel.’ De zakenkrant ‘De Tijd’ becijferde vorige week nog dat tanken met een elektrische wagen de helft tot 80 procent goedkoper is dan tanken met een klassieke auto. Wie thuis zijn elektrische wagen oplaadt voor 100 kilometer betaalt tussen de 3 en 4,5 euro. Wie voor dezelfde afstand diesel tankt, is iets meer dan 9 euro kwijt. Tel uit uw winst. Alleen: hoe lang kunnen autoverkopers dat argument nog gebruiken? Want Vadertje Staat loert mee over hun schouder.

Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw: “Nu doen sommigen alsof de elektrische auto een wondermiddel is, maar het blijft een auto die voor files zorgt. Een slimme kilometerheffing is dan de beste oplossing.”Wannes Nimmegeers Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw: “Nu doen sommigen alsof de elektrische auto een wondermiddel is, maar het blijft een auto die voor files zorgt. Een slimme kilometerheffing is dan de beste oplossing.”

Lees ook

Vertrouwen

Hoe meer elektrische wagens de verkopers op het Autosalon slijten, hoe minder inkomsten de overheid in 2020 zal incasseren. De accijnzen en btw op diesel of benzine brengen de schatkist immers veel meer op dan de heffingen op elektriciteit. Om u een idee te geven: in 2018 vloeide er 8,6 miljard euro naar de overheid in de vorm van accijnzen en btw op diesel en benzine. Dat bedrag zal dus gecompenseerd moeten worden als almaar meer Belgen overschakelen op een elektrische wagen. Langzaam maar zeker zal de balans overhellen en zullen de inkomsten voor de overheid dalen. “En op dat moment zullen ze hun vizier richten op de wagens die ze nu volop promoten”, sakkert Jean-Marie Dedecker, burgemeester van Middelkerke voor LDD en notoir autoliefhebber. “We hebben met diesel hetzelfde gezien. Tien jaar geleden gaf de overheid ons een premie van 1.500 euro om een dieselwagen te kopen en vandaag mag je met diezelfde dieselwagen Antwerpen en Gent niet meer binnen. Zo zal het ook gaan met de elektrische wagens: eerst volop fiscaal promoten en dan kapot belasten.” Dat eerste is alleszins waar. Onze overheid zwaait met allerlei lekkers naar iedereen die wil investeren in een elektrische wagen. Verkeersbelasting? Nul euro! Belasting op inverkeersstelling? Nul euro! Aankoop? Fiscaal aftrekbaar! Tanken aan een laadpaal van uw vennootschap? Idem dito! Veel guller wordt het niet.

“En net dán moet je op je hoede zijn als burger”, vindt Dedecker. “Vertrouw de overheid voor geen meter.” Dedecker zegt te weten wat de plannen in de nabije toekomst zijn. “Ik heb uit goede bron vernomen dat het plan is om de taksen op elektriciteit te verhogen zodra genoeg mensen een elektrische wagen hebben aangeschaft. Ik weet zéker dat men op die manier het verlies aan inkomsten zal compenseren. Waarom denk je dat ze alle huizen willen uitrusten met slimme elektriciteitsmeters?”

Professor Bert van Wee: “De overheid zal extra taksen heffen op het elektrisch rijden, maar omdat  je later minder zal betalen bij  de aankoop zal dat deels worden gecompenseerd.”TU Delft Professor Bert van Wee: “De overheid zal extra taksen heffen op het elektrisch rijden, maar omdat je later minder zal betalen bij de aankoop zal dat deels worden gecompenseerd.”

Eerlijker beleid

Het klopt dat de nieuwe digitale meters technisch gezien in staat zijn om te achterhalen of je elektriciteit verbruikt voor een wasmachine of voor het opladen van een wagen. Men zou dat laatste zwaarder kunnen belasten dan het eerste, waardoor de taks enkel geldt voor mensen die met een elektrische auto rijden. “Maar het zou een inbreuk zijn op de privacy als men de digitale meters daarvoor gebruikt”, vindt Jochen De Smet. Hij is adviseur geweest bij Open Vld-ministers Bart Tommelein en Annemie Turtelboom en is vandaag voorzitter van AVERE, de sectorfederatie van elektrische vervoersmiddelen. “Men zal de digitale meters daarvoor niet gebruiken, daar ben ik van overtuigd.”

Ook De Smet erkent echter dat elektrisch rijden vroeg of laat in het vizier van de fiscus zal komen. “Maar dan eerder via een kilometerheffing”, denkt hij. Wie er ook zo over denkt is Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit in Gent voor Groen en notoir fietsliefhebber. “Een slimme kilometerheffing is veruit de beste manier om mobiliteit te sturen”, zegt hij. “Want nu doen sommigen alsof de elektrische auto een wondermiddel is, maar dat is het dus absoluut niet. Het is goed voor het klimaat, maar het blijft een auto die net zo goed voor files zorgt als diesel- of benzinewagens. Eén van de beste oplossingen om én het milieu te beschermen én de files aan te pakken, is een slimme kilometerheffing.”

Professor Mobiliteitsbeleid Bert van Wee van de Technische Universiteit Delft in Nederland beaamt: “Het is onvermijdelijk dat elektrisch rijden belast zal worden en de kans is groot dat het zal gebeuren via een kilometerheffing.” Volgens van Wee hoeft dat echter geen ramp te zijn. “Vandaag doen overheden in heel Europa inspanningen om elektrische wagens in concurrentie te laten gaan met auto’s die op diesel of benzine rijden. Ze geven fiscale voordelen, maar er komt een dag dat die wagens die steun niet meer nodig hebben. Hoe meer mensen ermee willen rijden, hoe meer aanbod er zal komen en hoe meer druk er op de prijzen zal komen. Op dat moment zal het automatisch goedkoper worden om zo’n auto aan te schaffen. De overheid zal dan extra taksen heffen op het elektrisch rijden, maar omdat je minder betaalt bij de aankoop, wordt dat deels gecompenseerd. Zeker voor mensen die de auto weinig gebruiken.” Van Wee is ervan overtuigd dat een kilometerheffing noodzakelijk is. “Door te belasten op gebruik van de wagen en niet op het bezit, voer je een eerlijker beleid.”

Burgemeester Jean-Marie Dedecker: “Politici als Watteeuw zijn de nieuwe tollenaars. En hun nieuwe tolhuizen zijn de ANPR-camera’s aan de steden. Die zoeken maar één doelwit: de automobilist, de eeuwige melkkoe van de overheid.”Benny Proot Burgemeester Jean-Marie Dedecker: “Politici als Watteeuw zijn de nieuwe tollenaars. En hun nieuwe tolhuizen zijn de ANPR-camera’s aan de steden. Die zoeken maar één doelwit: de automobilist, de eeuwige melkkoe van de overheid.”

Twee keer betalen

Maar hoe vermijd je dat mensen twee keer betalen? Want bezitters van een diesel- of benzinewagen krijgen te maken met accijnzen aan de pomp én met een kilometerheffing. “Door de kilometerheffing enkel toe te passen op elektrische wagens”, zegt van Wee. “Maar op termijn kan je het best iedereen inschakelen op hetzelfde systeem en als compensatie bijvoorbeeld verkeersbelastingen afschaffen.”

Voor Dedecker is ook een kilometerheffing niks meer dan het pesten van de automobilist. “Politici als Watteeuw zijn de nieuwe tollenaars”, foetert hij. “En hun nieuwe tolhuizen zijn de ANPR-camera’s aan de ingang van hun steden. Die zoeken maar één doelwit: de automobilist, de eeuwige melkkoe van de overheid. Ze zouden iemand als Watteeuw op de brandstapel moeten zetten.” De Gentse schepen zucht. “Kijk, net dat soort polariserende uitspraken maakt het debat over een kilometerheffing nodeloos emotioneel. Meneer Dedecker mag van mij vinden wat hij wil, maar door zo te keer te gaan, los je geen problemen op. Ik roep de Vlaamse minister voor Mobiliteit op om iedereen rond de tafel te brengen en eindelijk eens werk te maken van een kilometerheffing. Als we de bevolking goed uitleggen dat we níet uit zijn op extra inkomsten, maar dat we enkel een tax shift willen doorvoeren, dan ben ik er zeker van dat mensen daarmee akkoord gaan.”

• Bedankt 2

Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Hey,

ik maak heden ( spijtig genoeg ) ook geen echt deel meer uit van die 'wandelgangen' maar hoor nog velen daarbuiten. ( beiden zitten er niet ver naast hoor ) En het is eenvoudig: geld moet er komen, eender hoe. Noem het een tax shift of nieuwe belastingen. Ze gaan 'verplicht' zijn zulks in te voeren ....  . het enige wat de huidige, allee toekomstige politici dan, nog dienen uit te klaren is de werkwijze en de manier waarop. Daar zijn nog vele vergaderingen en overlegjes ( ;) ) nodig om tot een compromis te komen. Dus noem het eerdere bericht op HLN eerder een warmmakertje van wat komen gaat ;) . Waar rook is, is 'meestal' ook vuur.

gr,

Ive

Edited by Ivivke
  • Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

18 hours ago, Brembos said:

Gewoon naar een andere VW garage gaan dan , er zijn er genoeg in ons land.

Ik ben naar een ander merk (en ander brandstof!!) gegaan en zéér tevreden van.

Edited by kristiaan

Ik heb een aantal oudere auto's waarvan de eerste twee op termijn  aan vervanging toe zijn:

- een Golf IV op diesel die 20 jaar trouwe dienst heeft

- een Lexus RX450h die 10 jaar dienst heeft

- een Boxster met 15 jaar dienst

Ons profiel:

We rijden per jaar zo'n 35.000 km met de Lexus, zo'n 10.000 km met de Golf en dan nog 7000 km met mijn sportauto.

We wonen een goede 20km van de stad Luxemburg en mijn vrouw en ik rijden in praktijk met de Golf en/of Lexus zo'n twee keer per dag op en af naar de stad. Een kleine 100 km per dag.

In de weekends maken we langere ritten.

Het verkeer in Luxemburg wordt enkel maar drukker..

We vervoeren regelmatig iets met de Golf of soms de Lexus (koelkast, planten,veel bagage, kastje..)

Ik heb te regelmatig een kleine bluts in de Lexus gehad in de kleine parkeergarage van de stad, het is een te grote auto voor mijn huidige behoefte

Sinds een jaar of twee ga ikzelf indien het praktisch mogelijk is, merkelijk meer en meer met de bus naar de stad als ik er gewoon een vergadering heb.

Vanaf dit jaar worden de bussen en trein trouwens gewoon gratis in Luxemburg, wat een zeer goed initiatief is. Een dagje parkeren in de stad kost 25€, dus het loont zich met de bus of trein te gaan.

De Golf was nu eerst afgekeurd door de technische controle, maar we hebben na een kleine reparatie toch weer een jaar respijt gekregen.

Deze gaan we op korte termijn vervangen.

In ons geval is het aangewezen een auto te kopen waarmee we makkelijk en goedkoop naar de stad op en af kunnen rijden. In Luxemburg is er geen BIV, dus dat is geen overweging die we moeten maken. De BTW is 17% op een auto. Als ik bvb een Golf 7 op CNG zou kopen zit ik met een rijtaks van slechts 35€ per jaar

Ik volg het CNG verhaal al een tijdje en heb het genoegen gehad vorige zomer  een week met een  Golf 7 te mogen rijden met de nieuwe en krachtigere CNG motor. Daarvan heb ik geleerd dat het CNG verhaal wat mij betreft volwassen is geworden. Ik kon er bijna 500 km op CNG en nog eens een 150 op benzine als ik dat zou willen. De auto was vif en levendig en gewoon aangenaam om te rijden. Aangezien ik meestal korte ritten maak, zouden we ook perfect een electrische auto kunnen kopen. Temeer omdat we op de buiten wonen en een car-port met stroom hebben. Echter denken we op het autosalon een auto op CNG te kopen omdat het de meeste plusjes voor ons heeft. Hier is Luxemburg kost de CNG zo'n 80 cent per kilo en ik moet maar 1km omrijden om te gaan tanken in Merl. Stroom is ook goedkoop, alles tesamen (taks etc..inbegrepen) kost de stroom me bij me thuis maar 17 cent per kilowatt. Luxemburg is ook niet gekend omwille van zijn dure benzine of dieselprijzen. Ik kan er ook de parkeergarages mee in als we voor CNG gaan. Mijn vrouw zou graag een trekhaak op de nieuwe auto hebben, aangezien graag gaan fietsen met z'n drieen. Dat gaat echter niet samen met alle auto's op CNG. Voor de elektrische auto's weet ik het niet.

Op dit moment gaat onze voorkeur uit naar de Skoda Kamiq op CNG, de Golf 7 Variant ofwel de Audi A3 30 G-Tron, alhoewel die wat duurder is. De eerste spreekt ons sterk aan,  ik wil er eerst eens mee rijden en het feit dat er geen trekhaak op past, is een duidelijke min. Voor de rest een prachtige auto en goed geprijsd. De Golf Variant is logisch gezien de beste keuze, maar die vinden we niet mooi. De Audi A3 30 G-Tron is veel mooier, maar ook duurder. Helaas is er in Luxemburg geen premie voor de aankoop van een auto op CNG. Voor een elektrische auto krijg je hier 5000€ cash subsidie. Als je een firmawagen koopt in Luxemburg, heb je  -in principe - 1.5% van de nieuwwaarde per maand als taks voor het voor het zgn voordeel in natura. In praktijk is dat bvb op een auto van 29.000€ (BTW en opties erbij) dus 1.5%, ofwel 435€. Voor een electrische auto is een gunstiger regeling van toepassing, voor auto's op CNG niet dus

De recente negatieve pers ivm het CNG verhaal spreekt me niet aan. Het lijkt me een fiabele technologie te zijn en redelijk geprijsd. 

Ons plan is dus om de Golf te vervangen door een auto op CNG. We zien wel wat het autosalon ons deze week gaat brengen. Misschien komen we met iets anders thuis...who knows

Zo zie je maar dat in elk land de redenering ivm auto aankoop weer net iets anders is. 

Edited by Man van het zuiden
typo
  • Vind ik leuk 1

Op 13/1/2020 om 11:28, kristiaan zei:

Toen ik nog in het cng-verhaal geloofde en bij VW binnenstapte voor een prijsofferte  van een Caddy CNG, kreeg ik te horen dat ze ;

punt één ; mijn toenmalige wagen (fiat Doblo 2 jaar oud!) niet terugnamen.

en punt twee; dat ze mij ook aangaven dat ze indien ik een VW op cng kocht, deze ook later niet terug zouden overnemen...

....werd het voor mij stilaan duidelijk.

De peugeot-garage die mijn oude fiat doblo op cng overnam (voor mij, voor  een heel goede prijs!), zit er 6 maanden later nog mee!! En geraakt hem niet kwijt, zo te zien.

Bij mij zouden ze normaal ook zonder probleem mijn cng vw overnemen in de garage (niet dat ik hem wegdoen). Heb ook een mail gekregen van colruyt.

Screenshot_20200114-073545.png